تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۴۴۹۷۵۱
کبنا گزارش می دهد؛
تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضهای تصویب شد / مرادی: سد تنگ سرخ بر رودخانه بشار نیز مشمول این تحقیق است
۰
کبنا ؛نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از وزارت نیرو به دلیل نحوه انتقال آب بین حوضه ای موافقت کردند.
به گزارش کبنا، سیدیوسف مرادی در صفحه شخصی خود نوشت: سد تنگ سرخ بر رودخانه بشار، مشمول این تحقیق و تفحص می شود.
در خصوص سد تنگ سرخ علاوه بر تبعات اجتماعی آن از جمله زیر آب رفتن چندین روستا، دیدگاه مخالفان انتقال آب بین حوزه ای بر این است که در صورت انتقال آب به شیراز، رودخانه بشار تبعات زیست محیطی زیادی برای منطقه خواهد داشت و پس از چندین سال رود بشار خشک خواهد شد؛ همچون سرنوشت رودهای پر آب کشور مثل کارون و یا رود آبریز زاینده رود در بروجن که به دلیل سوء مدیریت و وجود سدها خشک و بی آب شده اند.
به گزارش کبنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه ای توسط وزارت نیرو با 120 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود را به شرح زیر قرائت کرد:
1-آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگ، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو،2-نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آن ها در ارتباط با حفظ محیط زیست و تمامی ذی نفعان حوضه و بررسی عملکرد های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سدهای ساخته شده؛3-بررسی چگونگی نحوه اخذ ردیف های اجرایی پروژه های توسعه ای منابع آب اعم از مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قراردادهای اجرا و عملکرد شرکتهای مشاور، مجوز محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و ... و انطباق مجوزهای صادره با روندهای قانونی؛4-نحوه برخورد با برداشتهای غیر مجاز، آبهای زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفط مرفولوژی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدات کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگوهای کشت،5-نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت های مختلف،6-بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه های توسعه ای مطابق با معیارهای جهانی.
راستینه گفت: از خانه ملت به امام ناظر حاضر حضرت بقیه الله (عج) و نایب بر حقش امام خامنه ای سلام و صلوات می فرستم و بهترین ها را برای ملت ایران خواستارم و در برابر عظمت شهدا به ویژه شهدای هفتم تیر و شهید استکی سر تعظیم فرود می آوریم.ابتدا لازم می دانم از وزیر نیرو آقای محرابیان به دلیل حضور در کمیسیون کشاورزی و ارائه برنامه های خود در اصلاح رویه های نادرست گذشته تشکر کنم. آقای محرابیان صادقانه اعلام کردند که هرگونه انتقال آب بین حوضه ای به غیر از نیازمندی های آب شرب ممنوع است.
وی مطرح کرد: این تحقیق و تفحص به ترک فعل ها و اقدامات خلاف مصالح و منافع ملی در دولت های گذشته می پردازد. این ترک فعل ها سبب شکل گیری آسیب های فراوانی برای امروز و آینده کشور شده است.
راستینه مطرح کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند که مسئله محیط زیست یک مسئله تزئینی و تشریفاتی نیست، از کارهای جدی حفاظت از محیط زیست مسئله آب و خاک است و خیلی ها از آن غافل هستند. آب و خاک دو زمینه حیاتی همه ملت ها است.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس مطرح کرد: همکاران آنچه به عنوان محورهای اصلی این تحقیق و تفحص اعلام شده است عدم رعایت ملاحظات شش گانه طرح های انتقال آب بین حوضه ای است که متاسفانه در برخی از این انتقال ها این ملاحظات رعایت نشده است و آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی و تهدیدات اجتماعی و امنیتی را منجر شده است.این تحقیق و تفحص با رأی قاطع نمایندگان سبب خواهد شد که با حذف نقش کانون های قدرت در لابی های سیاسی فشار را از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برداشته تا وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بتوانند براساس صرفا مطالعات علمی و بررسی های دقیق کارشناسی و پرهیز از نگاه های منطقه ای برای نیازهای نسل امروز و آینده برنامه ریزی کنند.
وی تاکید کرد: عدم رعایت ملاحظات شش گانه انتقال های آب بین حوضه ای از جمله: 1- رعایت مسائل هیدرولوژیکی،2- رعایت مسائل اجرایی- فنی، 3- رعایت مسائل اقتصادی، 4- رعایت مسائل اجتماعی و امنیتی، 5- رعایت مسائل حقوقی، 6- رعایت مسائل زیست محیطی سبب هزینه های گزاف در بیت المال و فساد اقتصادی پنهان در میان شبکه های مشاور و کارفرمایان شده است.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس تاکید کرد: شبکه پرقدرت مافیایی سودجو، توسعه متوازن مناطق مختلف کشور را برهم زده است و با تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم نقش جدی در تصویب برخی از این انتقال های آب داشته است. وزارت نیرو در پاسخ به عدم رعایت این ملاحظات صرفا به دو مصداق از انتقال های آب پرداخته است و با استنادهای ضد و نقیض و خلاف واقع نشان داده است که فشارهای سیاسی حاکم بر ملاحظات علمی است.
راستینه در ادامه افزود: در موضوع طراحی تونل انتقال آب معروف به بهشت آباد اعلام کرده است؛ انجام هرگونه عملیات اجرایی قبل از صدور مجوزهای زیست محیطی در طرح بهشت آباد ممنوع است اما پاسخی در برابر چرایی تجهیز کارگاه و حفر صد متر تونل صورت پذیرفته، بدون مجوز زیست محیطی ارائه نمی دهد گرچه ادامه حفاری تونل با آشکار شدن زوایای فشارهای سیاسی با پیگیری های مستمر متوقف شد، اما کسی پاسخ حیف و میل بیت المال در شروع و توقف چنین پروژه های بدون مجوز زیست محیطی را ارائه نمی دهد.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: البته تجربه مافیای پرقدرت سودجو در طرح های گذشته بر این قرار داشت که طرح ها را ابتدا اجرا کرده و سپس به واسطه فشارهای سیاسی و کانون های پرقدرت مجوزهای زیست محیطی را در آینده اخذ کنند. این مسیر را در بررسی مکاتبات سازمان محیط زیست به خوبی می توان دید.
راستینه با اشاره به نامه محرمانه درباره انتقال آب بهشت آباد، خاطرنشان کرد: در انتقال آب بهشت آباد ریاست وقت سازمان محیط زیست در نامه ای رسمی با طبقه بندی محرمانه به رئیس جمهور وقت مورخ 24 فروردین 1400 صریحا با انتقال آب از سرشاخه های کارون تحت عنوان بهشت آباد با ارائه 5 دلیل اصلی مخالفت کردند و آن را دارای تبعات خطرناک محیط زیستی قابل توجه اعلام می کنند و با اشاره به تجربیات کشور از جمله طرح انتقال تونل کوهرنگ 3 تاکید می کنند حفر تونل انتقال آب نشان داده علاوه بر تخریب محیط زیست سبب خشک شدن و کاهش شدید جدی چشمه های پیرامونی باعث نارضایتی گسترده برای روستاها و مردم ساکن در محدوده تونل و مهاجرت آن ها شده است. گزارش ارزیابی زیست محیطی مشاور کارفرما فاقد جنبه علمی بوده و صرفا توجیحی و فاقد راهکارهای فنی مناسب برای رفع چالش های مورد تاکید کمیته ارزیابی است.
وی در ادامه افزود: همکاران؛ با وجود مخالفت های صریح و روشن در عالی ترین سطوح کارشناسی نظام، فشارها و لابی ها درباره اخذ مجوز بهشت آباد تا آنجا به پیش می رود که کمتر از 3 ماه از نامه صریح رئیس سازمان محیط زیست به رئیس جمهور وقت، نامه دیگری با ابهامات فراوان و سراسیمه و آشفته طراحی می شود.
راستینه تاکید کرد: حراست از آب وظیفه ملی است و طراحان این تحقیق و تفحص نگاهشان منطقه ای و صرفا پروژه های مذکور نیست بلکه هدف از این تحقیق و تفحص رسیدن به یک اجماع ملی در صیانت از آب است.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس مطرح کرد: 1- عدم توجه به حقوق قطعی و قانونی ساکنان مبدا در پروژه های انتقال آب بین حوضه ای به ویژه با تاکید بر اصل 50 قانون اساسی. 2- عدم رعایت حقآبه های محیط زیست در دریاچه ها، تالاب ها و رودخانه ها و به مخاطره انداختن محیط زیست کشور با فدا کردن مسائل ملی به پای مقاصد سیاسی و توسعه های پرخطر صنعتی و کشاورزی که می توان به دریاچه ارومیه و فرونشست شهری اصفهان اشاره کرد. 3- عدم رعایت سند آمایش استان ها در بحث توسعه به دلایل مختلف سوءمدیریت با ترک فعل ها و نگاه های منطقه ای، 4- عدم تطابق و تناسخ تخصیص های وزارت نیرو با ظرفیت ها و واقعیت های منابع آبی موجود در بسیاری از مناطق کشور. 5- رعایت نکردن پیوست عدالت و شفافیت در اختصاص سهم آبه های استان های مختلف با توجه به اختلاف فاحش در رتبه اشتغال و توسعه یافتگی استان ها. 6- عدم اهتمام وزارت نیرو در سال های گذشته در پیاده سازی مدیریت بهینه مصرف و اصلاح سرانه های مصرف، 7- شروع پروژه های انتقال آب بدون تکمیل فرآیندهای اخذ مجوزهای زیست محیطی به خصوص در برخی انتقال هایی که خطرات جدی برای آینده رقم زده است.
همچنین سیدسلمان ذاکر در اخطار قانون اساسی طبق بند 9 و 12 مطرح کرد و گفت: عزم کشور باید برطرف کردن همه محرومیت ها باشد، در کشور سدسازی ها نیاز به جانمایی و موقعیت دارد، اگر ما بخواهیم اصول پنجگانه یونسکو را در نظر بگیریم اصلا نباید سد بسازیم، برخی سدسازی ها 20 سال طول کشیده است.
وی با اشاره به سدسازی های بسیار در کشور ترکیه مطرح کرد: ترکیه ده ها سد ساخته است اما ما در کشور نیاز به آب شرب داریم که هنوز نمی توانیم آن را تامین کنیم. باید وزارت نیرو را به سدسازی تشویق کنیم، من مخالف با این نوع تحقیق و تفحص هستم.
همچنین محمدتقی نقدعلی در تذکر آئین نامه ای مطرح کرد: هیچ کس مخالف تحقیق و تفحص نیست ولی تحقیق و تفحص در کمیسیون کشاورزی به طور کلی است، این تحقیق و تفحص به نام یک استان است اگر انتقال آب بد و اشتباه است به بن و بروجن هم بد است.
وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی به طور یکجانبه تحقیق و تفحص را مطرح کرده است که این موضوع نباید یک جانبه باشد، تحقیق و تفحصی که فقط مربوط به بهشت آباد باشد صحیح نیست، این تحقیق و تفحص غلط است. چرا که این تحقیق و تفحص مربوط به بهشت آباد شده، بهشت آبادی که هنوز کلنگ آن نخورده است، این تحقیق و تفحص یکجانبه گرایانه است
به گزارش کبنا، سیدیوسف مرادی در صفحه شخصی خود نوشت: سد تنگ سرخ بر رودخانه بشار، مشمول این تحقیق و تفحص می شود.
در خصوص سد تنگ سرخ علاوه بر تبعات اجتماعی آن از جمله زیر آب رفتن چندین روستا، دیدگاه مخالفان انتقال آب بین حوزه ای بر این است که در صورت انتقال آب به شیراز، رودخانه بشار تبعات زیست محیطی زیادی برای منطقه خواهد داشت و پس از چندین سال رود بشار خشک خواهد شد؛ همچون سرنوشت رودهای پر آب کشور مثل کارون و یا رود آبریز زاینده رود در بروجن که به دلیل سوء مدیریت و وجود سدها خشک و بی آب شده اند.
به گزارش کبنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوضه ای توسط وزارت نیرو با 120 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه با این تحقیق و تفحص موافقت کردند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گزارش کمیسیون متبوع خود را به شرح زیر قرائت کرد:
1-آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگ، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو،2-نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آن ها در ارتباط با حفظ محیط زیست و تمامی ذی نفعان حوضه و بررسی عملکرد های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سدهای ساخته شده؛3-بررسی چگونگی نحوه اخذ ردیف های اجرایی پروژه های توسعه ای منابع آب اعم از مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قراردادهای اجرا و عملکرد شرکتهای مشاور، مجوز محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و ... و انطباق مجوزهای صادره با روندهای قانونی؛4-نحوه برخورد با برداشتهای غیر مجاز، آبهای زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفط مرفولوژی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدات کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگوهای کشت،5-نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت های مختلف،6-بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه های توسعه ای مطابق با معیارهای جهانی.
راستینه گفت: از خانه ملت به امام ناظر حاضر حضرت بقیه الله (عج) و نایب بر حقش امام خامنه ای سلام و صلوات می فرستم و بهترین ها را برای ملت ایران خواستارم و در برابر عظمت شهدا به ویژه شهدای هفتم تیر و شهید استکی سر تعظیم فرود می آوریم.ابتدا لازم می دانم از وزیر نیرو آقای محرابیان به دلیل حضور در کمیسیون کشاورزی و ارائه برنامه های خود در اصلاح رویه های نادرست گذشته تشکر کنم. آقای محرابیان صادقانه اعلام کردند که هرگونه انتقال آب بین حوضه ای به غیر از نیازمندی های آب شرب ممنوع است.
وی مطرح کرد: این تحقیق و تفحص به ترک فعل ها و اقدامات خلاف مصالح و منافع ملی در دولت های گذشته می پردازد. این ترک فعل ها سبب شکل گیری آسیب های فراوانی برای امروز و آینده کشور شده است.
راستینه مطرح کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند که مسئله محیط زیست یک مسئله تزئینی و تشریفاتی نیست، از کارهای جدی حفاظت از محیط زیست مسئله آب و خاک است و خیلی ها از آن غافل هستند. آب و خاک دو زمینه حیاتی همه ملت ها است.
نماینده مردم شهرکرد در مجلس مطرح کرد: همکاران آنچه به عنوان محورهای اصلی این تحقیق و تفحص اعلام شده است عدم رعایت ملاحظات شش گانه طرح های انتقال آب بین حوضه ای است که متاسفانه در برخی از این انتقال ها این ملاحظات رعایت نشده است و آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی و تهدیدات اجتماعی و امنیتی را منجر شده است.این تحقیق و تفحص با رأی قاطع نمایندگان سبب خواهد شد که با حذف نقش کانون های قدرت در لابی های سیاسی فشار را از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برداشته تا وزارت نیرو و سازمان محیط زیست بتوانند براساس صرفا مطالعات علمی و بررسی های دقیق کارشناسی و پرهیز از نگاه های منطقه ای برای نیازهای نسل امروز و آینده برنامه ریزی کنند.
وی تاکید کرد: عدم رعایت ملاحظات شش گانه انتقال های آب بین حوضه ای از جمله: 1- رعایت مسائل هیدرولوژیکی،2- رعایت مسائل اجرایی- فنی، 3- رعایت مسائل اقتصادی، 4- رعایت مسائل اجتماعی و امنیتی، 5- رعایت مسائل حقوقی، 6- رعایت مسائل زیست محیطی سبب هزینه های گزاف در بیت المال و فساد اقتصادی پنهان در میان شبکه های مشاور و کارفرمایان شده است.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس تاکید کرد: شبکه پرقدرت مافیایی سودجو، توسعه متوازن مناطق مختلف کشور را برهم زده است و با تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم نقش جدی در تصویب برخی از این انتقال های آب داشته است. وزارت نیرو در پاسخ به عدم رعایت این ملاحظات صرفا به دو مصداق از انتقال های آب پرداخته است و با استنادهای ضد و نقیض و خلاف واقع نشان داده است که فشارهای سیاسی حاکم بر ملاحظات علمی است.
راستینه در ادامه افزود: در موضوع طراحی تونل انتقال آب معروف به بهشت آباد اعلام کرده است؛ انجام هرگونه عملیات اجرایی قبل از صدور مجوزهای زیست محیطی در طرح بهشت آباد ممنوع است اما پاسخی در برابر چرایی تجهیز کارگاه و حفر صد متر تونل صورت پذیرفته، بدون مجوز زیست محیطی ارائه نمی دهد گرچه ادامه حفاری تونل با آشکار شدن زوایای فشارهای سیاسی با پیگیری های مستمر متوقف شد، اما کسی پاسخ حیف و میل بیت المال در شروع و توقف چنین پروژه های بدون مجوز زیست محیطی را ارائه نمی دهد.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: البته تجربه مافیای پرقدرت سودجو در طرح های گذشته بر این قرار داشت که طرح ها را ابتدا اجرا کرده و سپس به واسطه فشارهای سیاسی و کانون های پرقدرت مجوزهای زیست محیطی را در آینده اخذ کنند. این مسیر را در بررسی مکاتبات سازمان محیط زیست به خوبی می توان دید.
راستینه با اشاره به نامه محرمانه درباره انتقال آب بهشت آباد، خاطرنشان کرد: در انتقال آب بهشت آباد ریاست وقت سازمان محیط زیست در نامه ای رسمی با طبقه بندی محرمانه به رئیس جمهور وقت مورخ 24 فروردین 1400 صریحا با انتقال آب از سرشاخه های کارون تحت عنوان بهشت آباد با ارائه 5 دلیل اصلی مخالفت کردند و آن را دارای تبعات خطرناک محیط زیستی قابل توجه اعلام می کنند و با اشاره به تجربیات کشور از جمله طرح انتقال تونل کوهرنگ 3 تاکید می کنند حفر تونل انتقال آب نشان داده علاوه بر تخریب محیط زیست سبب خشک شدن و کاهش شدید جدی چشمه های پیرامونی باعث نارضایتی گسترده برای روستاها و مردم ساکن در محدوده تونل و مهاجرت آن ها شده است. گزارش ارزیابی زیست محیطی مشاور کارفرما فاقد جنبه علمی بوده و صرفا توجیحی و فاقد راهکارهای فنی مناسب برای رفع چالش های مورد تاکید کمیته ارزیابی است.
وی در ادامه افزود: همکاران؛ با وجود مخالفت های صریح و روشن در عالی ترین سطوح کارشناسی نظام، فشارها و لابی ها درباره اخذ مجوز بهشت آباد تا آنجا به پیش می رود که کمتر از 3 ماه از نامه صریح رئیس سازمان محیط زیست به رئیس جمهور وقت، نامه دیگری با ابهامات فراوان و سراسیمه و آشفته طراحی می شود.
راستینه تاکید کرد: حراست از آب وظیفه ملی است و طراحان این تحقیق و تفحص نگاهشان منطقه ای و صرفا پروژه های مذکور نیست بلکه هدف از این تحقیق و تفحص رسیدن به یک اجماع ملی در صیانت از آب است.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس مطرح کرد: 1- عدم توجه به حقوق قطعی و قانونی ساکنان مبدا در پروژه های انتقال آب بین حوضه ای به ویژه با تاکید بر اصل 50 قانون اساسی. 2- عدم رعایت حقآبه های محیط زیست در دریاچه ها، تالاب ها و رودخانه ها و به مخاطره انداختن محیط زیست کشور با فدا کردن مسائل ملی به پای مقاصد سیاسی و توسعه های پرخطر صنعتی و کشاورزی که می توان به دریاچه ارومیه و فرونشست شهری اصفهان اشاره کرد. 3- عدم رعایت سند آمایش استان ها در بحث توسعه به دلایل مختلف سوءمدیریت با ترک فعل ها و نگاه های منطقه ای، 4- عدم تطابق و تناسخ تخصیص های وزارت نیرو با ظرفیت ها و واقعیت های منابع آبی موجود در بسیاری از مناطق کشور. 5- رعایت نکردن پیوست عدالت و شفافیت در اختصاص سهم آبه های استان های مختلف با توجه به اختلاف فاحش در رتبه اشتغال و توسعه یافتگی استان ها. 6- عدم اهتمام وزارت نیرو در سال های گذشته در پیاده سازی مدیریت بهینه مصرف و اصلاح سرانه های مصرف، 7- شروع پروژه های انتقال آب بدون تکمیل فرآیندهای اخذ مجوزهای زیست محیطی به خصوص در برخی انتقال هایی که خطرات جدی برای آینده رقم زده است.
همچنین سیدسلمان ذاکر در اخطار قانون اساسی طبق بند 9 و 12 مطرح کرد و گفت: عزم کشور باید برطرف کردن همه محرومیت ها باشد، در کشور سدسازی ها نیاز به جانمایی و موقعیت دارد، اگر ما بخواهیم اصول پنجگانه یونسکو را در نظر بگیریم اصلا نباید سد بسازیم، برخی سدسازی ها 20 سال طول کشیده است.
وی با اشاره به سدسازی های بسیار در کشور ترکیه مطرح کرد: ترکیه ده ها سد ساخته است اما ما در کشور نیاز به آب شرب داریم که هنوز نمی توانیم آن را تامین کنیم. باید وزارت نیرو را به سدسازی تشویق کنیم، من مخالف با این نوع تحقیق و تفحص هستم.
همچنین محمدتقی نقدعلی در تذکر آئین نامه ای مطرح کرد: هیچ کس مخالف تحقیق و تفحص نیست ولی تحقیق و تفحص در کمیسیون کشاورزی به طور کلی است، این تحقیق و تفحص به نام یک استان است اگر انتقال آب بد و اشتباه است به بن و بروجن هم بد است.
وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی به طور یکجانبه تحقیق و تفحص را مطرح کرده است که این موضوع نباید یک جانبه باشد، تحقیق و تفحصی که فقط مربوط به بهشت آباد باشد صحیح نیست، این تحقیق و تفحص غلط است. چرا که این تحقیق و تفحص مربوط به بهشت آباد شده، بهشت آبادی که هنوز کلنگ آن نخورده است، این تحقیق و تفحص یکجانبه گرایانه است
مجوز سد تنگ سرخ در دولت احمدی نژاد(وزیر مجید نامجو) و نماینده ستار هدایت خواه بوده است