کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

ملت حسینی؛ مطالبه گری آگاهانه و تبیین مجاهدانه

10 مرداد 1401 ساعت 10:20

امر به معروف و نهی از منکر پیشینه ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد. از نخستین آدم تا همه پیام آوران وحی و پیروان آنان برای رواج این وظیفه مهم و همچنین اصلاح جامعه تلاش نموده اند.


این مطلب به مناسبت دهه احیاء با شعار « ملت حسینی؛ مطالبه گری آگاهانه و تبیین مجاهدانه»؛ و به طور خاص نامگذاری سومین روز این دهه با عنوان « دختران مکتبی، زیست عفیفانه»؛ توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگاشته شده است.
امر به معروف و نهی از منکر پیشینه ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد.
از نخستین آدم تا همه پیام آوران وحی و پیروان آنان برای رواج این وظیفه مهم و همچنین اصلاح جامعه تلاش نموده اند.
قرآن کریم اولین وظیفه همه انبیا را امر به معروف و نهی از منکر می داند آن جا که می فرماید:«ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت؛ ما در میان هر امتی پیامبری مبعوث کردیم که مهم ترین وظیفه آن ها دو چیز بود: یکی امر به یکتاپرستی؛ که بزرگ ترین معروف هاست و نهی از طاغوت ها؛ که بزرگ ترین منکرهاست.»
پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به این تکلیف مهم به خوبی عمل نشد، بنابراین فاسقان و فاجران بر اوضاع مسلط شدند و دین به ضعف گرایید.  
در چنین شرایطی امام حسین (ع) دست به قیام زد و هدف از قیام خود در حماسه کربلا را امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه اعلام نمود. (ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر) بنابراین قیام امام حسین (ع) در برابر ظلم و جور حاکمان و کژی های جامعه این درس را به ما می دهد که امر به معروف و نهی از منکر تنها در تذکرات لسانی نسبت به تخلف و گناه خلاصه نمی گردد؛ بلکه مبارزه و جهاد در برابر حکومت های مستکبر و ظالم برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومت حق و الهی نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.
الهام انقلاب حضرت امام خمینی(ره) نیز از حماسه عاشورا بود که با همراهی مردم ایران اسلامی در میدان های جهاد و شهادت و مبارزه با باطل تا سرنگونی طاغوت و حاکمیت حق ادامه یافت.
اکنون که این انقلاب با خون هزاران شهید به عنوان امانت به ما سپرده شده است باید در راه حفظ و حراست از این انقلاب و آرمان های شهدا تلاش و حتی جهاد و مبارزه نماییم. یکی از ابزارهای مهم و کلیدی در این راه انجام وظیفه شرعی همگانی، امر به معروف و نهی از منکر است که هم وظیفه مردم و هم مسئولین می باشد. در نظام جمهوری اسلامی که استکبار نهایت تلاش خود را از راه های مختلف می کند تا جوانان ما را از هویت دینی و اسلامی خود دور کنند، کسانی که این جریان ها را مورد حمایت قرار می دهند، قطعا در دادگاه عدل الهی باید پاسخ گو باشند و عذاب الهی هم در دنیا و هم در آخرت گریبان گیر آنها خواهد شد. یکی از مسائلی که دشمن درصدد حذف آن در میان جوانان و نوجوانان است، حجاب، حیا و عفت است که متاسفانه عده ای هم در داخل با به کار بردن حجاب اجباری به این فتنه دشمن کمک کرده و آب به آسیاب دشمن می ریزند.
در  هر کشوری برای حجاب و عفاف قوانینی وجود دارد و در کشور ما که اسلامی است نیز قوانینی در این باره وجود دارد و با حاکمیت اسلام، قوانین کشور بر همین اساس تصویب گردید. یکی از اصل های مهم قرآنی، حفظ حجاب و عفاف است که در قانون اساسی ما نیز آمده است. بنابراین هر فردی در حوزه زندگی فردی و شخصی خود می تواند نسبت به این قانون بی اعتقاد باشد؛ اما در حوزه اجتماعی حق نقض این قانون را ندارد.
به عنوان مثال پوشش هر فردی در منزل و به دور از انظار عمومی و در صورتی که به دیگران آسیب نرساند، به خود او مربوط است؛ اما برای ورود به اجتماع و در فضای عمومی ملزم به رعایت قوانینی است؛ چرا که با عدم رعایت این قوانین، آسیب های فراوانی به خود فرد، خانواده، اجتماع و ترویج شهوترانی و نگاه جنسیتی در ادارات و به تبع آن پایین آمدن کار مفید و در نهایت پسرفت و رکود جامعه را در پی خواهد داشت. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین آسیب هایی و اصلاح معضلات به وجود آمده از کوتاهی کردن مردم و مسئولین در بحث عفاف و حجاب، باید امر به معروف و نهی از منکر با قدرت تمام در جامعه رونق گرفته و همه مطالبه گر آن باشیم؛ که اگر به عنوان یک مسلمان چنین احساس مسئولیتی در برابر جامعه در خود احساس کردیم و به آن عمل نمودیم آن گاه در کنار روضه ها و عزاداری هایمان، یا همان شور حسینی، می توانیم بگوییم که شعور حسینی هم پیدا کرده ایم و از رهروان واقعی امام حسین (ع) و یاران باوفایش خواهیم بود.

فتانه توحیدی؛
دبیرخانه امور خانواده و عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد


کد مطلب: 450953

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/450953/ملت-حسینی-مطالبه-گری-آگاهانه-تبیین-مجاهدانه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1