تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۶۰۰۸۱
فرماندار دنا خبر داد

کلنگ‌زنی بی‌نظیرترین پل در دنا

۱۴
۱
کلنگ‌زنی بی‌نظیرترین پل در دنا
کبنا ؛شهرستان دنا به عنوان نگین گردشگری جنوب کشور و معروف به سرزمین برف و آفتاب، با افتتاح و کلنگ زنی ۲۶۰ پروژه خرد و کلان در حوزه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم، با گام عملی دولت در یکسال و نیم گذشته به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.
به گزارش کبنا، شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهرهشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.
این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.
پارک ملی و منطقه حفاظت‌ شده دنا بطول۸۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.
بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.
طی حدود یک سال و نیم اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزه های آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سال های مشابه گذشته نیست.
انقلاب در حوزه جاده های ترانزیتی شهرستان دنا
فرماندار دنا گفت: در حوزه زیرساخت و جاده‌های ترانزیتی و مواصلاتی در استان، این منطقه بکر گردشگری جزو شهرستان‌هایی است که حرف برای گفتن دارد.
کوروش درخشان‌ زاده افزود: یکی از این زیرساخت ها، جاده اصلی یاسوج به سی سخت است که از محل سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن لحاظ شد.
وی تصریح کرد: این پروژه چندین سال رها شده بود، اما با شروع دولت سیزدهم، فعال شده است؛ پروژه چهارخطه در حال کار می باشد و امسال هشت کیلومتر آن تکمیل شده است.
فرماندار دنا ابراز کرد: در مسیر این جاده شگفت انگیز، تونل رفت و برگشتی وجود دارد که نظیر آن در جنوب کشور موجود نیست.
درخشان زاده به یکی دیگر از پروژه‌های راه مهم دنا اشاره کرد و ادامه داد: پل کلو که در یکی از پرخطرترین مسیرهای شهرستان کلید خورده است، با تلاش‌های صورت گرفته، در سفر رئیس جمهور کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی تاکید کرد: پل کلو یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۰ متر طول، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.
فرماندار دنا تصریح کرد: ساخت پل کلو چند مزیت دارد؛ علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شود.
درخشان زاده ابراز کرد: از سوی دیگر، می‌تواند تفرجگاهی برای گردشگران نیز محسوب شود و همین مزایا می‌تواند سیسخت را از بن‌بست خارج کند.
یکی دیگر از جاده‌های پرخطر مسیر ترانزیتی یاسوج به پاتاوه و اصفهان است که این پروژه نیز بعد از پاتاوه به مناقصه رفته، کارهای مشاوره‌ای آن انجام گرفته و در سال جدید نیز آن مسیر شروع خواهد شد.
وی گفت: بار ترافیکی استان روی این جاده ترانزیتی است که ۸۵ کیلومتر آن در شهرستان دنا قرار دارد.
درخشان‌ زاده تأکید کرد: یکی از مشکلات ما این بود که در این جاده به طور مداوم تصادف منجر به فوت داشتیم؛ به‌ویژه در تل‌گاه که هر هفته شاهد تصادف بودیم.
فرماندار دنا گفت: در دولت سیزدهم توانستیم ۲۰ میلیارد تومان برای نصب نیوجرسی بطول ۱۴ کیلومتر فراهم کنیم که ۹۰ درصد کار معادل ۱۲ کیلومتر انجام شده و تنها ۲ کیلومتر آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ درصد از آمار تصادفات کاهش یافته و بعد از نصب نیوجرسی تاکنون هیچگونه تصادف منجر به فوتی در این جاده اتفاق نیفتاده است.
دیگر راه خاکی روستایی در دنا نخواهیم داشت
وی در ادامه به راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: ۲۸ پروژه را در حوزه راه روستایی داریم و به غیر جاده جلاله، داریم به شهرستان سبز تبدیل می‌شویم.
درخشان زاده با بیان اینکه امسال انقلابی در حوزه بنیاد مسکن داشتیم گفت: راه ۲۲ روستا را امسال بهسازی و آسفالت کردیم که به عنوان نمونه در روستای بنستان بالغ بر سه کیلومتر می‌شد.
وی در ادامه با اشاره به حوزه عمران شهری عنوان کرد: در عمران شهر سی سخت، چند پروژه بزرگ مثل آسفالت معابر و پیاده‌روسازی با اعتبار ۹۶ میلیارد تومانی داشتیم که اجرای آن چهره شهر را تغییر داده است.
مقابله با تنش آبی دنا به بهترین شکل ممکن
فرماندار دنا یکی از مشکلات مهم این شهرستان را مسأله آب شرب عنوان کرد و گفت: اولین مشکلی که من احساس کردم وجود دارد این بود که علیرغم این‌همه منابع آب، نزدیک ۵۰ درصد شهر سی سخت فاقد آب شرب سالم بود. اما با پیگیری‌ها و اعتبارات لازم، در سی سخت یکسال گذشته، تنش آبی نداشتیم و حتی برای یک ساعت نیز قطعی آب رخ نداد.
وی با بیان اینکه الأن در شهر هیچگونه تنش آبی نداریم، گفت: در روستاها هم پروژه‌هایی کلنگ‌زنی و افتتاح شد.
درخشان زاده یکی از مشکلات موجود آب روستاها را در قسمت سادات محمودی عنوان کرد و گفت: در قسمتی از این دهستان مجتمع آبی داریم که ۸ هزار نفر از آن استفاده می‌کنند اما به دلیل فرسودگی مجتمع با مشکلات کم‌آبی مواجه شده‌اند.
وی ادامه داد: البته چاهی در این منطقه حفر و مخزن۲ هزار لیتر مکعبی نیز احداث شده است.
درخشان‌زاده اظهار کرد: تنها مشکل ما خط انتقال به طول هفت کیلومتر است که اگر امسال بتوانیم اعتباری برای آن لحاظ و عملیات عمرانی‌اش را انجام دهیم، مشکل ما در سادات محمودی هم حل خواهد شد.
تلاش برای توسعه زیرساخت های گاز، برق، ارتباطات در دنا
درخشان‌ زاده در خصوص پروژه‌های گازرسانی، گفت: گازرسانی به مناطق صعب العبور را سال قبل انجام دادیم که از بین آنها صعب العبورترین منطقه شبلیز بود که انجام شد و این کار طی مدت زمان ۶ ماه به اتمام رسید و علیرغم بارش‌های سنگین زمستان گذشته در شبلیز، مردم از نعمت گاز برخوردار بودند.
فرماندار دنا ادامه داد: گازرسانی به ۶ روستای سادات محمودی نیز انجام شد که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.
وی با بیان اینکه ۹۸ درصد روستاها و مناطق گازدار هستند، گفت: تنها منطقه‌ای که مشکل داریم، جلاله است که از طریق زیلایی و چاهن گازدار می‌شود.
درخشان زاده با اشاره به قطعی برق برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در پی بارش‌های اخیر، گفت: خوشبختانه در شهرستان دنا، در بارش‌های اخیر کمترین قطعی برق را هم نداشتیم و برق مردم حتی برای یک ساعت نیز قطع نشد.
فرماندار دنا تاکید کرد: حجم زیادی از پروژه تبدیل سیم به کابل در شهرستان اجرایی شده است.
وی به حوزه ارتباطات شهرستان اشاره کرد و گفت: پوشش ارتباطی این شهرستان به مرز ۹۵ درصد رسیده است.

درخشان زاده ادامه داد: در حال حاضر، اکثر روستاهای ما متصل به اینترنت فورجی هستند و کمتر جایی در شهرستان وجود دارد که فاقد ارتباطات باشد؛ طوری که حتی در جلاله دورافتاده ترین منطقه دنا نیز توانستیم این مشکل را حل کنیم.
وی بیان کرد: جایگاه سوخت پاتاوه و سی‌ان‌جی باگ، ۱۰ سال راکد مانده بودد اما با تلاش‌هایی که در شورای تأمین صورت گرفت و بعد از رفع معارضات، توانستیم جایگاه سوخت را در اسفند ماه سال قبل افتتاح کنیم؛ سی‌ان‌جی نیز آماده بهره‌برداری است.
تحول در سرانه ورزشی شهرستان دنا
در حوزه ورزش با وجود اینکه سرانه ورزشی در شهرستان دنا خیلی پایین بود، اما با شروع دولت سیزدهم، این سرانه افزایش یافته است.
درخشان‌ زاده گفت: چهار پروژه راکد در پاتاوه، سی سخت، بهرام بیگی و باگ وجود داشت که خوشبختانه فعال و افتتاح شدند.
وی ادامه داد: پروژه‌های جدید هم سالن‌هایی در میمند و حمیدآباد هستند که در دستور کار قرار گرفته اند.
فرماندار دنا اظهار کرد: سه چمن ورزشی افتتاح و سه چمن ورزشیِ دیگر نیز کلنگ‌زنی شد.
رویای مردم دنا برای داشتن بیمارستان تحقق یافت
فرماندار دنا در ادامه به حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی سی سخت که سال‌ها راکد مانده بود را با تزریق اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی شروع به کار کردیم که هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
وی گفت: هر چند یک کلنگ‌زنی برای بیمارستان پاتاوه در سنوات قبل انجام شده بود، اما بدون پشتوانه اعتباری و بدون ردیف و فاقد ماده ۲۳ بود و هیچگونه اخذ مجوزی در خصوص شروع عملیات اجرایی نداشت.
امسال قرار است زمینی در آن منطقه توسط مردم اهدا شود و بتوانیم عملیات اجرایی این بیمارستان را آغاز کنیم.
گام‌های قابل توجه در حوزه کشاورزی برداشته شده است
فرماندار دنا با اشاره به حوزه کشاورزی، گفت: به دلیل اینکه دنا قطب کشاورزی استان است، کارهای خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: نبود سردخانه برای بحث ذخیره میوه یکی از معضلات اصلی بود که برای اولین بار در سی سخت و حومه، برای نگهداری میوه‌های این منطقه سردخانه ایجاد کردیم که در دهه فجر افتتاح شد.
درخشان زاده با اشاره به برخی دیگر از اقدامات این حوزه، افزود: اجرای ۶۵ هکتار آبیاری تحت فشار باغات، احداث استخر ذخیره آب در حوزه باغات، اجرای کانال‌های بتنی، سه ایستگاه پمپاژ با ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تنظیم بازار از جمله اقدامات مهم حوزه جهاد کشاورزی طی یکسال و اندی گذشته است .
وی نوید خوبی برای مردم شهرستان دنا داد و عنوان کرد: خوشبختانه از پروژه‌های عمرانی به سمت پروژه‌هایی در حال حرکت هستیم که ماهیت اقتصادی دارند تا بتوانند رونق اقتصادی ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: ۸۰ درصد پروژه‌های ما در دهه فجر سال گذشته، ماهیت اقتصادی داشتند همچون کارخانه تولید خوراک دام و آبزیان که نمونه آن را اصلاً در استان نداشته‌ایم که با کلنگ‌زنی این کارخانه مشکل خوراک این آبزیان حل خواهد شد.
جمعیت شهرستان دنا بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ حدود ۴۲ هزار نفر برآورد شده اما هم اینک به حدود ۴۵ هزار نفر رسیده است.
بیش از ۳۲ هزار نفر از جمعیت این شهرستان روستایی هستند و این خیل جمعیت روستایی در یک شهرستان توجه ویژه مسیولان در ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات آن‌ها را می‌طلبد تا شاهد مهاجرت این روستاییان نباشیم. دنا چهارمین شهرستان از لحاظ جمعیت میان شهرستان‌های ۹ گانه استان است.
۲۵۵۰ گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ گونه آن در دناست. ۳۶ درصد شهرستان دنا به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی شده این در حالی است که متوسط کشوری ۱۳ درصد است. دنا دومین شهرستان در کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید محصولات باغی از جمله انگور، گردو، هلو و دیگر محصولات سردسیری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

🙃
Iran, Islamic Republic of
کارگاه عمرانی نمی بینیم …تبلیغ نکن زوده
سی سخت
United States
برادر ٩0درصد 20کیلومتر میشه 18کیلومتر
دنا
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا مطلب را خوب نخوندی
ایشان فرمودند 20 میلیارد برای 14 کیلومتر نیوجرسی
90 درصد 14 کیلومتر می سود حدود 12 کیلومتر
جنابعالی میزان مبلغ را حساب کرده ای و به خیال خودت اشکال بزرگی گرفتی.
سی سخت
United States
برادر ٩0درصد 20کیلومتر میشه 18کیلومتر
راه
Iran, Islamic Republic of
نقش تو دراین خصوص چه بوده طرحی که از قبل از انتصاب توبوده
دنا
Iran, Islamic Republic of
مهم این است که پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد. با تلاش های جهادی برادر درخشان زاده خیلی پروژه ها به نتیجه رسیده است.
علی
Brazil
خداوکیلی از چی حرف میزنی چرا الکی حرف میزنی پل مهران به علت ناکارآمدی مدیران ونماینده مونده تو به فکر رویا پردازی هستی
میلاد
Iran, Islamic Republic of
بخشدار پاتاوه دیگه چیزی نفرمودند؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بساطت را خوب شنافتمت
چویل دنا
Iran, Islamic Republic of
حاکم شهر که مرغابی بود بر سرشهر چه رسوایی شود حیف
مهدی پناهی
Iran, Islamic Republic of
چه رویای شیرینی
Jkkkj
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما ، ان‌شاءالله دعای خیر مردم بدرقه راهتون هست شهر آباد شود جامعه پیشرفت کند برای تمام شهروندان خوبه
دنا خومی
Iran, Islamic Republic of
زمانی که ایشان استانداری بودند شب و روز در ادارات در حال پیگیری برای عزل فرزندان بویراحمد و دنا و جایگزینی فامیل و بستگان خود به جای آنها بود

مستندات موجود است
ذ
Iran, Islamic Republic of
احتمالا کلنگش مثل بیمارستان زارع بوده
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1