تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۴۶۳۷۰۳
شگفتی ساز شدن سرعت تحولات در منطقه؛

دعوت رئیسی به عربستان

۰
دعوت رئیسی به عربستان
کبنا ؛
سرعت تحولات در منطقه برآمده از قدرت‌سیاسی ایران شگفتی‌ساز شده است. حتی چند ماه پیش هم تحلیلگران قادر به پیش‌بینی نبودند که فیصل‌بن‌فرحان برای دعوت از رئیس‌جمهور ایران در تهران دیده شود. صد روز پس از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، فرصت زیادی نیست که حالا روابط تا این سطح یعنی حضور وزیرخارجه عربستان در دفتر رئیس‌جمهور ایران پیش برود.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روزنامه جوان، این یعنی ماجرا جدی‌تر و گسترده‌تر از یک بازگشایی ساده سفارتخانه‌هاست. حتی دوطرف برای آماده‌شدن سفارت عربستان منتظر نماندند و سفارت فعلاً در یک طبقه از هتلی در شمال تهران برپا شده است. هنوز آن سخن بن‌سلمان که می‌خواست نبرد را به داخل ایران بکشاند، در انتهای صفحه تاپ‌نیوز برخی خبرگزاری‌ها هست که حالا وزیرخارجه‌اش را برای ابلاغ سلام و صلوات و دوستی به ایران فرستاده است و این نشان می‌دهد منطقه و جهان برای روز‌های جدیدی خود را آماده می‌کنند که بازیگران آن خود کشور‌های منطقه هستند.
پس از بازگشایی سفارت ایران در ریاض، وزیر خارجه عربستان هم دیروز وارد تهران شد تا با مقامات ارشد ایرانی گفتگو و پیام پادشاه و ولیعهد سعودی را به رئیس‌جمهور تقدیم کند. در دیدار وزیران خارجه دو کشور، اهمیت تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی، مرزی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف به تقویت روابط ابراز امیدواری کردند.
در صدمین روز توافق ایران و عربستان سعودی روز شنبه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تهران آمد تا مقدمات بازگشایی سفارت کشورش در تهران را فراهم کند. بن فرحان دیروز با حسین امیرعبداللهیان، درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای دیدار و گفتگو کرد. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود گفت: «خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم. در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کار‌های سیاسی آن‌ها در حال انجام است».
وزیر خارجه تأکید کرد: «از مساعدت‌های عربستان سعودی از بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می‌کنم و متقابلاً ما نیز تسهیلات و زمینه‌های سفر اتباع عربستان سعودی را به ایران آماده کردیم. ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تأیید توافقات دو وزیر از سوی مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد. خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حج شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارند».


امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: گفتگو‌های امروز ما بر همکاری‌های پایدار اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور از جمله تحرک هر چه بیشتر در بخش خصوصی ایران و عربستان تمرکز داشت. وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی هرگز امنیت را مترادف با نظامی‌گری ندانسته است، افزود: «امنیت مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری بین کشور‌های منطقه به شمار می‌رود.» امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که در خصوص ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین رایزنی کردیم، اظهار داشت: «اتفاق نظر داریم که حل مسئله فلسطین موضوع اساسی و دارای اولویت در جهان اسلام و در نگاه مشترک ایران و
عربستان است».
فیصل بن فرحان هم در این دیدار گفت: «گفتگو‌های مثبت و شفافی را با آقای امیرعبداللهیان داشتیم و این دیدار در چارچوب تکمیل توافقی که در پکن داشتیم صورت گرفته است. ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که اقدامات دیپلماتیک ادامه داشته باشد و اکنون شاهدیم که سفارت و کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی بازگشایی شده و به زودی سفارت عربستان در ایران هم بازگشایی می‌شود.»
بن فرحان ضمن تشکر از تسهیل ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های عربستان در تهران گفت: «بازگشت روابط دو طرف به حالت طبیعی مهم است چرا که هر دو طرف بازیگران مهمی در منطقه به حساب می‌آیند و این روابط بر اساس اصلی از جمله احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به منشور سازمان ملل استوار است.»
وی تصریح کرد: «امیدواریم شاهد این باشیم که افق‌های همکاری دو کشور بیشتر از این باشد و منافع دو طرف را تأمین کند و امیدوارم از سرگیری روابط دو کشور تأثیرات مثبتی بر کل منطقه و جهان اسلام داشته باشد که این مسئله به امنیت منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها کمک می‌کند. عربستان سعودی همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای خدمت رسانی به حجاج به کار می‌بندد.»
وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد: «من دیداری هم با رئیس‌جمهور ایران خواهم داشت تا سلام گرم پادشاه و آقای بن سلمان را به ایشان ابلاغ کنم و مایل هستیم که ایشان دعوت به عربستان را پاسخ دهند. سفر امروز من به تهران همزمان شده با مراسم حج و عربستان این افتخار را دارد که به عنوان خادم حرمین شریفین، خادم زائران باشد. عربستان همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای خدمت رسانی حجاج به کار بسته و به حجاج ایرانی هم خوشامد می‌گوییم و امیدواریم حج آن‌ها مورد قبول باشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1