تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۴۴
یادداشتی از سید مجتبی میرباقری؛

واکنش فعال دانشجویی به بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد

۴
۲
واکنش فعال دانشجویی به بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
یادداشت ارسالی؛ جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمی برگزار می‌گردد و مقام‌های عالی رتبه و منصب‌های مهمی به وسیله مردم، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب می‌شوند. در هر انتخابات، افراد و گروه‌های مختلف با افکار و اهداف متفاوت می‌کوشند با ارائه شایستگی‌های خود، در رقابتی طاقت فرسا، آرای مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به مردم و نظام اسلامی و رضایت خدا را به دست آورند.
به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه‌ها، نامزدها و هوادارانشان و پیروز شدگان و شکست خوردگان در انتخابات باید در همه حال، اخلاق و آداب را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمی‌آید. بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه‌های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت» و خداخواهیم، نه دنیاطلب و خودخواه.
متاسفانه برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود که بعضاً توسط طرفداران برخی کاندیدها انجام می‌شود. این فضا به صورت دقیق رصد می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
یکی از آسیب‌هایی که در چند انتخابات اخیر داشتیم انتشار اخبار عجیب و غریبی است که واقعا فضای جامعه را دچار شک‌زدگی می‌کند. اگر قرار باشد انتخابات به صورت سالم برگزار شود و منجر به تعالی جامعه و بالابردن کیفیت حکمرانی در کشور باشد لازم است انتخابات در کمال آرامش صورت بگیرد تا مردم بتوانند انتخابات بهتری داشته باشند. اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی رخ می‌دهد.
بر اساس معیارهای اسلامی یکی از مراتب کفر این است که برای برادر مسلمان خود اسنادی را جمع‌آوری کنیم و بخواهیم در زمانی این اسناد و مدارک را علیه آنها به کار بگیریم. اگر واقعا مشکلی برای برخی افراد وجود دارد باید از مسیرش برای حل آن کوشید، نه این‌که بخواهیم اخلاق و انسانیت خود را پای منافع احزاب و گروه‌ها قربانی کنیم. اگر جامعه بخواهد به صلاح برسد و اگر کسی به فکر خیر جامعه و کلیت کشور است باید جلوی این رفتارها را بگیرد، یکی از کارهایی که همه مخاطبان در این خصوص باید انجام دهند این است که اصلاً چنین چیزهایی را نشنوند و در چنین فضاهایی حضور پیدا نکنند و با افرادی که با شیوه بی‌اخلاقی و غلط و ضداسلامی تلاش می‌کنند که نسبت‌های غیراخلاقی به دیگران بدهند، همراهی نکنند و آنها را چه با حضورشان در چنین فضاهایی تایید نکنند و این‌که اگر با موضوعاتی از این دست مواجه شدند حتما تذکر بدهند. اگر در خصوص این موضوعات تذکرات لازم داده نشود معلوم نیست که جامعه به چه سمت و سویی خواهد رفت. فارغ از این‌که چنین ادعایی که در زمان‌هایی طرح می‌شود که امکانی برای بررسی آن برای مردم و مسوولان وجود ندارد و صرفا به مشوش‌شدن فضای سیاسی کشور می‌انجامد. این آسیبی است که هم در بلندمدت اثرش را در جامعه می‌گذارد و هم در بلندمدت اخلاق جامعه را فاسد خواهد کرد. این‌که به بهانه‌های سیاسی برای خودمان مجاز بدانیم که برخی رفتارهای خلاف اخلاق را انجام بدهیم کاملا غلط است و همه جامعه را دچار بحران‌های بیشتر خواهد کرد.
روح انتخابات در نظام‌های مردم سالار و دموکراتیک به این سمت رفته که با زیر پا گذاشتن اخلاق و با تکیه بر عملیات روانی، پویشی به نفع یک نامزد تشکیل شود و از یک‌سو در این مسیر تلاش کنند به جلب آرا به نفع نامزد مورد نظر بپردازند و از سویی دیگر، نظرات مردم را نسبت به نامزد رقیب منفی کنند.
باید برای ساماندهی این فضا سازوکاری اندیشید ما با این شیوه در دوره‌های مخلتف انتخاباتی مواجه بودیم. هم در مناظرات و هم در فضای رسمی و مجازی شاهد گوشه و کنایه‌های غیرمستقیم نامزدها، طرفداران آنها و همچنین مدیران تبلیغاتشان بودیم که با تکنیک‌های عملیات روانی و مبانی علوم ارتباطات به نفع اعراض خود و تخریب نامزد رقیب سوءاستفاده می‌کردند.
این‌که برای آگاهی دادن نسبت به رواج این بی‌اخلاقی‌ها، توصیه اخلاقی کنیم البته لازم بوده اما کافی نیست. به نظر من باید یک تجدیدنظر اساسی در سامانه انتخاباتی صورت گیرد تا باعث کاهش حجم این اتفاقات غیراخلاقی شود.
امید است که مسئولین محترم ناظر بر انتخابات، هر چه سریع‌تر برای برگزاری انتخابات هرچه سالم‌تر در فضای رقابتی سالم علی الخصوص در مجازی بکوشند.
بنظر بنده کاندیدی در انتخابات اصلح‌تر است که دارای شرایط زیر باشد: داشتن نوآوری، تخصص و تجربه در امور مدیریتی؛ پایداری در برابر مشکلات؛ برخورداری از بینش؛ اندیشیدن به آسایش و رفاه مردم؛ دوری از ریاست طلبی و قدرت طلبی؛ اسراف نکردن در تبلیغات؛ انصاف در گفتار؛ احترام متقابل به سایر کاندیدا و دوری از تهمت و زیر پا گذاشتن حق و اخلاق؛ پرهیز از دادن وعده های واهی و غیرممکن؛ پرهیز از شعار زدگی؛ دوری از اختلافات و فریب کاری؛ برخورداری از آینده نگری؛ داشتن تعهد، تجربه، حسن سابقه، اصالت خانوادگی، ساده زیستی و خدمت به محرومان.
نام شما

آدرس ايميل شما

شاهد روزگار
Iran, Islamic Republic of
پس آن زمان که سید باقر موسوی جهان آباد را رد صلاحیت کردند و با وجود اینکه خودش جانباز و برادرش سردار شهید سپاه پاسداران بود اجازه ی کاندیدا شدن به او را ندادند با این اوصاف قطعاً آقایان باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو بوده و جواب این ظلم خود را بدهند
پاتاوه
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این متن و ادبیات و نگارنده ،ان شاالله که نمایندگان و کاندیدها این متن را سرلوحه کار خود قرار دهند. عالی بود.
عدالت
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید.نمیگم لیدرها و افراد بقیه کاندیداها دزدی یا بی اخلاقی ندارن اما مجموعه ندای وجدت سراپا بی عدالتی است.
Iran, Islamic Republic of
بعد از رحلت امام (ره)/ . اینکه دو نفر انتخاب کنن و مردم فقیر رو تشویق کنن به یکی شون رای بدن /
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1