تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۷۰۵۷۱

پوتین: آماده‌ام در مورد اوکراین مذاکره کنم

۰
پوتین: آماده‌ام در مورد اوکراین مذاکره کنم
کبنا ؛ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت کشورش آماده است با اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد آینده اوکراین مذاکره کند اما در عین حال هشدار داد که مسکو از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.
از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، پوتین بارها برای مذاکره در مورد صلح اعلام آمادگی کرده است ولی مقام‌های غربی معتقدند که او برای یک اقدام واقعی در این زمینه منتظر روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
ولادیمیر پوتین در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد دفاعی روسیه گفت: «آن‌هایی که در اوکراین، اروپا و آمریکا علیه روسیه موضع خصمانه دارند آیا واقعا می‌خواهند با روسیه مذاکره کنند؟ بگذار مذاکره کنند. ولی ما این کار را برمبنای منافع ملی خود انجام خواهیم داد. آنچه را که متعلق به ماست رها نخواهیم کرد.»
روسیه حدود ۱۷.۵ درصد از قلمرو اوکراین، براساس مرزهای بین‌المللی این کشور پس از فروپاشی اتحاد شوروی، از جمله ناحيه کريمه، را تصرف کرده است.
شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد و در طول جنگ نیز مسکو چهار استان اوکراین که بخشی از آن‌ها را اشغال کرده به خاک خود ضمیمه کرده است.
دولت اوکراین همواره تأکید کرده است که تا اخراج سربازان روسیه از تمامی مناطق اشغالی، جنگ را متوقف نخواهد کرد.
پوتین در بخش دیگری از سخنانش آمریکا را متهم کرد که به خاطر منافع خود از اروپا سوء‌استفاده می کند و افزود که روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اروپا ندارد.
او تأکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو «نه در ۱۰ سال و نه در ۲۰ سال آینده» برای روسیه قابل قبول نیست.
در رویدادی دیگر فولکر تورک، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت دفتر او تاکنون مرگ دستکم ۱۰۰ غیرنظامی اوکراینی در بازداشت و یا اسارت نیروهای روسیه در مناطق اشغالی اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه را مستند کرده است.
تورک با استناد به یافته‌های گزارش جدید دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل افزود شواهد حاکی است که دستکم ۳۹ نفر از این غیرنظامیان قبل از مرگ شکنجه شده‌اند.
آمارهایی که از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون را در بر می‌گیرد.
فولکر تورک در یک نشست خبری در ژنو افزود: «شکنجه و سایر روش‌های بی‌رحمانه در بازداشتگاه‌های روسیه در مناطق اشغالی اوکراین عمومیت دارد. در بسیاری از موارد شکنجه که توانسته‌ایم مستند کنیم خشونت جنسی نیز وجود داشته است.»
او خاطر‌نشان کرد که روسیه به کارمندان این نهاد اجازه نمی‌دهد بازداشتگاه‌ها را بازرسی کنند و به همین دلیل جمع‌آوری و مستند کردن شکنجه در مناطق اشغالی اوکراین کار دشواری است.
بازرسان دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکنون نتوانسته‌اند از محل نگهداری اسرای جنگی نیز بازرسی کنند. اکثر خانواده‌های اسرای جنگی از آن‌ها هیچ اطلاعی ندارند.
فولکر تورک در‌ عین حال افزود که دفتر او مشغول تحقیق در مورد شش سرباز روسی متهم به قتل غیرنظامیان در مناطق اشغالی اوکراین است.
روسیه مدت‌ها پیش اعلام کرد که دو سرباز متهم به قتل ۹ نفر از اعضای یک خانواده در ناحیه دونتسک را بازداشت کرده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش گفت روسیه تعدادی از اوکراینی‌های ساکن مناطق اشغالی را وادار کرده است که در صفوف ارتش روسیه علیه اوکراین بجنگند.
دولت اوکراین تا پایان ماه نوامبر امسال علیه هشت هزار و ۶۰۰ نفر از ساکنان مناطق اشغالی یا مناطقی که مدتی در اشغال روسیه بوده‌اند به‌دلیل «همدستی» با روسیه اعلام جرم کرده است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل می گوید ۹۴۱ نفر از این متهمان، محاکمه و حکم آن‌ها صادر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1