تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۷۰۷۴۶
محمد علی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با «جوان»:

دلسرد کردن مردم با نگاه اصلاحات همخوانی ندارد

۲
تحلیل محمدعلی وکیلی از بیانات انتخاباتیِ رهبر انقلاب
کبنا ؛مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پاسخ به این سؤال که توصیه شما به کسانی که مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند چیست، تأکید کرد: به نظر من هر کسی که به اصلاحات در کشور فکر می‌کند باید همچنان رأی و انتخابات نقطه کانونی برای او باشد.
آفتاب انتخابات مجلس دوازدهم آرام آرام در حال سربرآوردن از هوای زمستانی این روز‌های کشور است. جریان‌های سیاسی تحرکات انتخاباتی خود را افزایش داده و افراد مؤثر سیاسی هر کدام با همفکران خود جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند. بیانات روز شنبه رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم کرمان و خوزستان هم بر تنور انتخابات ۱۱ اسفند دمید. آنجایی که معظم‌له بر رقابت واقعی با حضور همه سلایق در انتخابات تأکید کردند و از مشارکت بالا و قوی در انتخابات سخن گفتند و به افرادی که مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، هشدار دادند.
استقبال فعالان سیاسی از سخنان انتخاباتی رهبری
سخنان رهبر انقلاب با استقبال فعالان سیاسی کشور مواجه شد. علی مطهری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به «جوان» گفت که تأکید رهبری بر مشارکت حداکثری منجر به هموار شدن مسیر حل مشکلات کشور می‌شود. محمد هاشمی، رئیس اسبق صداوسیما و عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفتگو با ایرنا گفت: در مجلس یکدست ممکن است برخی از مسائل به دلیل تعارفات کنار گذاشته شود، از این رو مجلس نباید یکدست شود، بلکه باید رقابت واقعی در حضور رسانه‌های آزاد وجود داشته باشد. در این رقابت است که از بسیاری از فساد‌ها و سوءاستفاده‌ها با بهره‌گیری از نظارت و اجرا پیشگیری خواهد شد.
هاشمی در ادامه تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب درباره باز بودن میدان رقابت برای جناح‌ها گفت: به نظر من، منظور رهبر انقلاب از این جمله هم، یکدست نبودن مجلس، دولت و قوه قضائیه است. وی با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته برخی رویه‌ها در تأیید صلاحیت، امکان رقابت را برای جناح‌ها فراهم نکرد، توضیح داد وظیفه شورای نگهبان، وزرات کشور و دولت این است که سعی کنند انتخابات را رقابتی برگزار و بستر حضور و رقابت جناح‌های تعریف شده در چارچوب نظام را فراهم کنند.
هاشمی همچنین در این گفتگو تحریم انتخابات با هر بهانه‌ای را خلاف مبانی انقلاب و نظام دانسته و آن را رد کرده است.
راهبرد نظام همچنان مشارکت حداکثری است
محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم هم در تحلیل بیانات رهبر انقلاب به خبرنگار «جوان» گفت: صحبت‌های رهبری، صحبت‌های بسیار مهمی است. بعد از دوره حذف طولانی‌مدت یک جریان سیاسی و انحصار رقابت به یک جریان سیاسی خاص، به هرحال این صحبت‌ها خیلی راهبردی و مدبرانه است، به همین دلیل به نظر من ایشان معتقد به رقابت حداکثری هستند. تردیدی در این مسئله نیست که انتخابات خوب و رقابتی بدون حضور جریان‌های سیاسی مختلف قابل تحقق نیست. انتخابات مجلس سال ۹۸ نشان داد که با حضور صرف گروه‌های اصولگرا امکان شکل‌گیری رقابت واقعی و انتخابات مشارکتی وجود ندارد.
وکیلی با بیان اینکه رقابت درون‌گروهی به رقابت حداکثری منتهی نمی‌شود، بیان داشت: بنابراین انتخابات حداکثری انتخاباتی است که سلایق مختلف در آن حضور داشته باشند و این حضور هم منوط به آن است که ملاک‌های دستگاه‌های نظارتی در تأیید صلاحیت‌ها ملاک‌های واحدی باشد.
وی ادعا کرد: این نمی‌شود اگر یک کسی اصولگرا بود از فیلترینگ نهاد‌های نظارتی به راحتی عبور کند و اگر کسی اصلاح طلب باشد به راحتی رد صلاحیت شود. این وضعیت باعث شده که صحنه رقابت بی رونق شود. این رویه مورد اعتراض شدید رهبری هم قرار گرفته که در فرمایشات ابتدای سال، در جلسه با شورای نگهبان و در دیدار با مردم خوزستان و کرمان این نارضایتی را بیان کردند.
وکیلی با بیان این نکته که سخنان رهبری نشان داد که راهبرد نظام همچنان مشارکت حداکثری است، گفت: بنده معتقد هستم که این راهبرد نظام توسط دستگاه‌های مسئول نقص شده و به این راهبرد خدشه وارد شده است، به طوری که ایشان مجبور شدند که دوباره بر راهبرد انتخابات مشارکتی تأکید کنند. به هیچ وجه ما شاهد رقابت حداکثری نیستیم. مخصوصاً در کلانشهر‌ها فضای انتخاباتی سرد است. در شهرستان‌ها به دلیل مسائل قومی اندکی رقابت نسبی وجود دارد، اما در کلانشهر‌ها خبری نیست و شاهد بی‌میلی بخش زیادی از مردم هستیم. وی ادامه داد: دلیل این امر هم بی‌تحرکی گروه‌‎های سیاسی است که موتور محرکه جامعه در بحث انتخابات هستند. در حال حاضر برخی گروه‌ها در وضعیت تحریم انتخابات هستند و برخی هم در وضعیت تعلیق. اگر احزاب که گروه‌های مرجع محسوب می‌شوند وارد انتخابات نشوند و لیست‌های قوی ارائه نکنند رقابت شکل نمی‌گیرد.
این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در پاسخ به این سوال که برای ورود جریانات سیاسی به فضای انتخاباتی چه الزاماتی لازم است، بیان داشت: نگاه جریانات سیاسی به عدالت نظام در برخورد با جریان‌های سیاسی است. برخی جریانات سیاسی در اعتراض به نابرابری در برخورد با گروه‌های سیاسی بعد از انتخابات ۹۸ قهر کردند. وی با بیان اینکه امیدوار هستم با این سخنان رهبری شورای نگهبان امسال نگاه انبساطی داشته باشد، گفت: اشکال کار امسال این است که نیرو‌های کیفی وارد فرایند انتخابات نشدند و اگر شورای نگهبان هم نگاه انبساطی داشته باشد ما از این حیث دچار مشکل هستیم، چرا که همان‌طور که عرض کردم افراد کیفی جریان‌های سیاسی کمتر وارد فرایند انتخابات شدند.
مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پاسخ به این سؤال که توصیه شما به کسانی که مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند چیست، تأکید کرد: به نظر من هر کسی که به اصلاحات در کشور فکر می‌کند باید همچنان رأی و انتخابات نقطه کانونی برای او باشد. اگر کسی به حل مشکلات در کشور می‌اندیشد و نگاه اصلاحی دارد، باید مردم را دعوت به حضور در انتخابات کند. عامل دلسردی مردم هر کسی که باشد چه دولت، چه جریانات سیاسی و چه نهاد‌های نظارتی رفتار خود را باید اصلاح کنند. دلسرد کردن مردم با نگاه اصلاحات همخوانی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1