تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۴۷۱۳۰۸
یادداشت؛

حاج غلام و سیدقدرت؛ تقابل چهارم

۲۲
۱
حاج غلام و سیدقدرت؛ تقابل چهارم
کبنا ؛دو خاندان بزرگ تاجگردون و حسینی بحرینی از خانواده‌های بزرگ و ریشه دار در منطقه باشت هستند که تاجگردون‌ها متعلق به خود باشت و حسینی‌ها اهل روستای ده بزرگ هستند. این دو خانواده قبل از انقلاب چه در مناسبات منطقه‌ای و بعد‌ها در تحولات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی نیز حضور داشتند. خانواده حسینی ده بزرگی در حادثه انفجار ده بزرگ متحمل آسیب‌های زیادی گردید و بعد از آن این خانواده و خانواده تاجگردون در جنگ ۸ ساله حضور و شهیدان و جانباران و آزاده‌ای را تحویل انقلاب اسلامی دادند.
خانواده تاجگردون اما با بهرام تاجگردون زودتر وارد منازعات سیاسی و انتخابات در جمهوری اسلامی شدند. بهرام تاجگردون بخش مهم و جداناشدنی از تاریخ انتخابات گچساران و حتی کهگیلویه است که در سه دوره یک حوزه مشترک را تشکیل می‌دادند.
اما کم کم با شکل‌گیری و قالب‌بندی جریان‌های سیاسی این جریان‌ها و گروه‌ها در گچساران بیش از هر جای دیگر استان حضور فعالی داشتند و هنوز هم از مرحوم نبی‌زاده به عنوان نماد نیرو‌های معروف به «حزبی» یاد می‌شود.
فعالیت این جریان‌ها منازعه در گچساران را به اوج خود رساند. وقتی تاجگردون در ۱۳۷۴ برای حوزه گچساران و کهگیلویه رد صلاحیت شد موحد برای دومین بار نماینده این حوزه انتخابیه شد. اما جدا شدن این دو حوزه فرصتی برای احیا تاجگردون بود. او در انتخابات ۱۳۷۸ ابتدا به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد. اما تصمیمات شورای نگهبان سبب ابطال آن حوزه و درگیری‌هایی زیادی در گچساران و باشت شد. مرحوم نبی‌زاده در انتخابات میان دوره‌ای به مجلس رفت اما درگذشت وی سبب ایجاد فرصت برای یک نیروی حزبی دیگر یعنی علیمراد جعفری گردید. تاجگردون دوم در ۱۳۸۲ رونمایی انتخاباتی خود را کلید زد. او البته در آن انتخابات رد صلاحیت شد ولی چهارسال بعد و تأیید صلاحیتش از همان ابتدا نشان داد اهل مدیریت و کنترل فضا و شرایط است. غلامرضا تاجگردون در ۱۳۸۶ در اوج عسرت اصلاح طلبان و آقایی اصولگرایان بر تمام قوا نامزد انتخابات گچساران و باشت شد و در حالی که تا آخرین لحظات صحبت از پیروزی وی بود در نهایت با کمترین اختلاف بازی را به سید قدرت حسینی بحرینی ده بزرگی واگذار کرد.
این اولین تقابل مستقیم‌تاجگردون و سید قدرت حسینی بود که در اعلام آراء به کام سید قدرت تمام شد.
در سال پایانی نمایندگی سید قدرت حسینی بود که سید ناصر برادر کوچکترش با انتشار کتاب خاطراتش از سال‌های جنگ و اسارت دفاع مقدس با عنوان «پایی که جا ماند» به یک چهره ملی تبدیل شد و عملاً یک رقیب جدید از درون خانواده‌ی بزرگ ده بزرگی قد علم کرد. اسفند سال ۹۰ انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار گردید تاجگردون این بار پیروز انتخابات شد و سید قدرت با نهایت آرامش این پیروزی را پذیرفت و به تاجگردون تبریک گفت. دو سال بعد در ۱۳۹۲ روی کار آمدن دولت حسن روحانی اوج ستاره اقبال تاجگردون بود. او تصمیم گیرنده بلامنازع در استان بود و بقیه قدرت‌ها یا سکوت اختیار کرده بودند و یا خرده قدرت‌هایی بودند که در نسبت با تاجگردون معنادار و اثرگذار می‌شدند. سال ۹۴ اصولگرایان گچساران و باشت ترجیح دادند وارد بازی‌ای که تکلیف آن از ابتدا روشن است نشوند. فولادی وندا رقیب تاجگردون شد تاجگردون پیروز آن انتخابات گردید. گفته می‌شود که سید قدرت حسینی حتی اگر به تاجگردون رای نداده باشد ولی نظر مثبتی بر تاجگردون داشت.
انتقادات و فشار‌ها به تاجگردون بیشتر شد. ادبیات تند و هیجانی تاجگردون در کوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ او را در معرض ترکش‌های جدی قرار داد. سال ۹۸ سال سختی بود. اصلاح طلبان یا نیامدند و یا اگر آمدند رد صلاحیت شدند و در نهایت تعداد کمی از آن‌ها باقی ماند تا جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی ارایه ندهد. تاجگردون اما فارغ از این تحولات برنامه خود را داشت. تقابلات و تنش‌ها در گچساران از همان پاییز در اوج بود. دخالت نهاد‌های قضایی و امنیتی بخشی از فضا را کنترل کرد. نام تاجگردون در مقابل رقیب اصلی‌اش یعنی سید قدرت حسینی به عنوان پیروز آن انتخابات نیز اعلام شد اما خیلی زود او وارد یک شرایط خاص یعنی بررسی «اعتبارنامه» با مدیریت «علیرضا زاکانی» شد. حسینی ده‌بزرگی هیچ ابایی از اینکه آشکارا و رسماً علیه تاجگردون دست به کار شود نداشت. حتی گفته می‌شود جمالی معاون سیاسی دولت روحانی در استان هم در پروژه «حذف تاجگردون» و به‌عبارت بهتر ساقط شدن گچساران از داشتن نماینده نقش داشت. در فرآیندی کاملاً سیاسی اعتبارنامه رد شد و خروج غم‌انگیز تاجگردون از گیت‌های ورودی صحن مجلس پایانی برای وی فرض می‌شد. انتخابات میان دوره‌ای بدون حضور تاجگردون‌ها و سید قدرت برگزار شد. اما یک ده بزرگی دیگر از خانواده حسینی‌های بحرینی در آن انتخابات حاضر بود و در فضایی کاملاً اصولگرایانه پیروز انتخابات شد. «سید ناصر حسینی‌پور»، نماینده گچساران و باشت شد.
دو سال فرصت نمایندگی کارنامه‌ی خوبی برای او در پی نداشت. حتی برادرش سید قدرت به جمع منتقدین وی پیوست و ثبت نام سید قدرت نوعی کوتای آشکار برای کنار زدن برادر کوچکتر بود. اما سید قدرت رد صلاحیت شد و تاجگردون تأیید صلاحیت.
تا در تقابل سوم فعلاً تاجگردون شانس برخاستن از خاکستر را داشته باشد. اما هنوز هم بارقه‌هایی برای بازگشت سید قدرت وجود دارد و احتمال خطر برای تاجگردونی که رقبایش حتی تا مرحله اعتبارنامه دست از سرش بر نمی‌دارند احساس شود.
هر چه پیش آید و نیاید یک موضوع مشخص است که بند ناف انتخابات در گچساران و باشت با نام‌ تاجگردون‌ها و بعد حسینی‌های بحرینی ده‌بزرگی گره خورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Belgium
عریضه نویسان به تاریخ پیوست.
امیر
Iran, Islamic Republic of
تحلیل منصفانه ای بود
Iran, Islamic Republic of
اولا آب رفته به جوب بر نمی گردد ثانیا آقای حسینی دهبزرگی نیست حداقل اطلاعاتتون کاملکنید بعد مطلب،بزنید حسینی بحرینی
Iran, Islamic Republic of
خواهشا الکی وقتی اطلاعات ندارید در مورد یکی تحلیل نزنید حسینی بحرینی است نه دهبزرگی طایفه دهبزرگی جداست سادات محترم بحرینی ساکن دهبزرگ
Iran, Islamic Republic of
چوب خدا صدا ندارد
گر بزند دوا ندارد
بویراحمد واحد
Iran, Islamic Republic of
فقط تاجگردون💙💙💙💙
آرمين
United States
متاسفانه هر كسي شده خبرنگار و ي سايتي زده..البته كه اقاي عكاشه جرات انتشار مطلب بنده رو نداره، ولي خود اقاي عكاشه ميدونه كه هر دوتاي اين دوستان كه گفتيد ناف انتخابات گچساران هستن از بيرق امثال دلاويزها استفاده كردن…
كاش شجاعت اعلام حقايق را داشتيد جناب عكاشه و كمايي و نه از روي حسادت مطلب چاپ كنيد.
گجسارانی
Iran, Islamic Republic of
توراقران تاجگردون راکنار^^^نگذاریذاین ظلم به عدالته
Iran, Islamic Republic of
.....عجبا
دیل
Iran, Islamic Republic of
ماکه خیر برکتی از تاج وحسینی ندیدیم هرچه خدا بخواهد
تاریخ مصرف حسینی پور ها تمام شد. ناتوانی آنها در گرفتن حق مردم گچساران و باشت برای همه مشخص شد.
United States
فکر نکنم در جمهوری اسلامی ایران کسانی که پرونده منکراتی داشته باشند تائید صلاحیت شوند
United States
فکر نکنم در جمهوری اسلامی ایران کسانی که پرونده منکراتی داشته باشند تائید صلاحیت شوند
تاریخ
Iran, Islamic Republic of
خداوند هیچ بنده ایش را عاقبت به بد نکند.
هرچند سرنوشت خوب وبد هرکس به دست خود او رقم می خورد.
Iran, Islamic Republic of
خدايي حيف تاجگردون ني كه اسمش كنار همچين ادميايي مياد
Iran, Islamic Republic of
فعلا سید قدرت برود مشکل تایید خود را حل کند بعد بیاید وتقابل کند
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام واحترام بنظر بنده آقای جگردون برنده انتخابات است ولی قدرتش تضعیف شده و نمیتواند تاجگردون گذشته باشد شاید بتواند خود را اداره کند ومطمئنا توانمندیهایش گرفته شده ای کاش در اوج قدرت نگاهش استانی بود نه فقط یه قشر خاص
دبل
Iran, Islamic Republic of
کبنا وقتی از اول انقلاب این دوخانواده همه کاره بودن مسولیت وضعیت اکنون رو هم به گردن بگیرن. ضعف اقتصادی اجتماعی مدیریتی و..... همه با خانواده تاجگردون وحسینی هست باید پاسخگو باشند .هر گلی این همه سال به سرم مردم زدن بسشونه سیر نشدن خسته هم نسدن
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید بزرگ
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
درودبرتاج گردون این طایفه حمایت ۱۰۰درصدخودراازتاجگردون اعلام کرددردورگذشته بعلت نبودتاجگردونقریب به ۷۰ درصداین طایفه به حسینی رای دادنداماباامدن حسینی به علت وابستگی این طایفه به تاجگردون هیچ پیشرفتی ومسولیتی که به فرزندان این طایفه ندادبلکه مسولین ازاین طایفه راهم ازمسولیت خلع کردوکینه خودشان رانسبت به تاجگردون واین طایفه علنی کرد وعنوان کردنداین طایفه مجبورشدند به مارای بدهند بله مامجبورشدیم چون میرشکارمان نبودوگفتیم فرصتی به شماداده باشیم که اشتباه کردیم وشماهم ثابت کردیدکه لیاقت فرصت رانداریداین طایفه هیچوقت دیگراین اشتباه راتکرارنخواهدکرد وهمیشه درکنارتاجگردون خواهدابستاد حتی اگرراه مجلس رابرایش ناهموارکنند
موسوی
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاجگردون سلام بر گچساران، شیر نر حاج غلام،کِر با اصالت/ب جدم رأی وَت ایدیم جون کِر خالَت،
انصاری
Iran, Islamic Republic of
نام گچساران که هیچ یاسوج وممسنی وکل جنوب با نام تاجگردون شناخته شده است
مجلس آدم بله قربان و.... میخواد نه انتقادگر وکاربلدی مثل تاجگردون
انشاالله که حق به حقداربرسد
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1