تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۷۱۳۴۸
یادداشت؛

دهبانی‌پور؛ راهی نو به توسعه کهگیلویه بزرگ

۶
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دهبانی‌پور؛ راهی نو به توسعه کهگیلویه بزرگ
کبنا ؛توسعه در ابعاد مختلف گمشده‌ی بزرگ کهگیلویه‌ی بزرگ می‌باشد. کلید واژه محرومیت و عقب ماندگی در بخش‌های مختلف مدام از زبان مسئولین و بویژه نمایندگان ادوار حوزه انتخابیه در مورد کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام به کار می‌رود. نفس به کار بردن این موضوع از سوی نمایندگان نشان می‌دهد این موضوع به آن‌ها ربط دارد و بیشترین نقش برای خروج از محرومیت نیز متوجه نمایندگان از حیث جایگاه و ارتباطاتشان بوده است. اما این موضوع را باید نوعی اعتراف در ضعف و ناتوانی خود نمایندگان و حتی مدیران دانست. اعترافی هر چند تلخ اما واقعیت این حوزه انتخابیه بزرگ که با وجود ظرفیت‌ها و منابع عظیم در بخش‌های مختلف آبی، کشاورزی، گردشگری و... کماکان در محرومیت به سر می‌برد.
در این میان سؤال اساسی این است که نمایندگان این حوزه انتخابیه در طول دهه‌ها چه برنامه‌ها و اقداماتی برای خروج حوزه انتخابیه از محرومیت برداشته‌اند. طبیعی است در جایی که هنوز فقر و محرومیت بیداد می‌کند و مردم در بسیاری از موارد از ابتدایی‌ترین نیاز‌ها محروم و بی‌بهره هستند صحبت کردن از توسعه و ملزومات توسعه بیشتر به «جک» شبیه است.
وقتی عمق محرومیت به درجه‌ای باشد که خود نمایندگان نیز منتقد و معترض باشند معلوم است که ما در طول دوره‌های مختلف هرگز اولویت توسعه را درک نکرده‌ایم و فرصت‌ها را براحتی از دست داده‌ایم. اما نکته جالب‌تر که ذیل مبانی توسعه می‌توان در مباحث مربوط به «حکمرانی مطلوب» چرایی آن را یافت عدم پاسخگویی و عدم مسئولیت‌پذیری نمایندگان نسبت به این وضعیت است. پاسخگو بودن به عنوان یکی از مؤلفه‌های حکمرانی مطلوب می‌باشد و وقتی کماکان شاهد حضور نمایندگان ادوار در انتخابات حتی در سن بسیار بالا هستیم روشن است که تا چه اندازه ما با مبانی فکری و نظری توسعه نیز فاصله داریم.
در یک جامعه حتی نیمه دموکراتیک نمایندگان ادوار باید پیش از این نسبت به ناکارآمدی و عدم پیگیری وظایف‌شان پاسخگو می‌بودند اما با حضور مجددشان در صحنه انتخابات خود را به عنوان منجی تصور می‌کنند و لابد طلبکار کار‌های نکرده در مقابل افکار عمومی هستند.
اما این دور باطل باید شکسته شود. از نمایندگان ادوار که طعم قدرت و حضور در قدرت را چشیده‌اند چنین انتظاری نمی‌رود. آن‌ها و حلقه حامی‌شان به قدرت خو گرفته‌اند و از مجاری قدرت منافع زیادی را صاحب می‌شوند بنابراین آن‌ها مایل به از دست دادن امکانات و منافع نیستند. در این میان این مردم هستند که به عنوان متضررین اصلی باید جلوی تداوم این وضعیت بایستند و ضرورت تحول و انقلاب در حوزه انتخابیه را عملی و تحقق بخشند.
حضور و کاندیداتوری رضا دهبانی‌پور به عنوان صاحب‌نظر در حوزه علوم سیاسی را باید به چشم یک فرصت در مسیر توسعه سیاسی و اقتصادی دید.
فردی برآمده از دانشگاه که طی این‌مدت نیز توانسته است حلقه‌ای قوی از مشاوران و نزدیکان صاحب‌اندیشه و دانشگاهی را گرد خود جمع و در اولین و مهم‌ترین گام به آسیب‌شناسی وضعیت حوزه انتخابیه بپردازد. نگاهی به ادبیات و سخنان دهبانی پور نشان می‌دهد که وی در این مرحله در پی بیان ضعف‌ها و مشکلات و هم چنین ارایه راه حل است که البته پیاده کردن و حل این مشکلات منوط و مشروط به اعتماد مردم و حضور در منصب نمایندگی مردم است.
دهبانی پور در طی این مدت تفاوت و تشخص خود را در ادبیات، رفتار و نگاه انتخاباتی نشان داده است. هرگز از مدار قانون خارج نشده است. بر پایه عقلانیت گام برداشته و شعار و حرف‌زده است و با نگاهی اخلاقی در میدان رقابت حضور داشته است.
مفروضات توسعه؛ عقلانیت و برنامه محوری می‌باشند و با توهمات و موج سواری نه تنها گامی در مسیر توسعه برداشته نمی‌شود که همان تکرار مکرراتی است که مردم از آن گریزانند.
کهگیلویه بزرگ نیازمند راه و نگاهی نو است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایشون هم یکی مثل موحد هست آنچنان تفاوتی با موحد ندارد
/ از نظر سن و سال هم تفاوت چندانی با موحد ندارد
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
پیرمردها دهدشت رو نابود کردن
علی بوزی
Iran, Islamic Republic of
دهبانی نیرویی توانمند و قوی
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی عده ای قلیل ونماینده ها مستعمره نفوذیهای خارج از استان بله قربانند:::: همین اشه وهمین کاسه زیر لحاف بیگانه که چشم لر جماعت را ندارند کاسه بهره به هم می دهند:::: اگر متحد ویکصدا شدید ودر رسانه روراست از ته دل شدید پیروزید
کوهیار
Iran, Islamic Republic of
دقیقا درست است با عقلانیت و برنامه ریزی می توان به جبران عقب ماندگی تاریخی کهگیلویه پرداخت.
محمدکاظم
Iran, Islamic Republic of
دهبانی اگر دانشگاهی است و ادعای عقلانیت و توسعه دارد تاکنون چند مقاله علمی پیرامون توسعه کشور و استان نوشته است؟ این حرفها نوشته های خودشه و شعاری بیش نیست او هم مانند قبلی ها ادعای خالی است
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1