تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۷۵۶۶۹
کبنا گزارش می دهد؛

معدوم سازی 71 فقره دام مبتلا به بیماری هزارچهره در دیشموک

۲
۰
معدوم سازی 71 فقره دام مبتلا به بیماری هزارچهره در دیشموک
کبنا ؛
بیماری تب مالت در روستاهای دیشموک به سرعت در حال انتشار است و تاکنون دام‌های زیادی آلوده شده و بیش از 41 نفر روستای رودریش کهگیلویه دچار تب مالت شده‌اند، وضعیت چرخه بیماری در میان دام، در این منطقه در حال تبدیل شدن به بحران است.
به گزارش کبنا نیوز «تب مالت» که به بیماری هزارچهره معروف است، از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.
در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ نفر به تب مالت مبتلا شد، این آمار درسال ۱۴۰۱ به ۲۲۴ مورد رسید، و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.
۷۱ فقره دام معدوم شد
بخشدار دیشموک در این رابطه گفت: تاکنون ۷۱ فقره دام در منطقه دیشموک معدوم شده است.
علی رضا نوروزی افزود: تاکنون ۴۱ انسان در این منطقه به بیماری تب مالت مبتلا شده اند و این افراد در روستاهای رودریش، موردراز، دهنو و حومه هستند.
وی تاکید کرد: نیاز مبرم به بازگشایی راه روستایی رودریش وجود دارد تا خدمات دامپزشکی، بهداشتی و بیمه دام ها انجام گیرد.
ریشه‌کنی تب مالت یک عزم جدی می‌خواهد
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مبارزه موثر با بیماری تب مالت که بین انسان و دام مشترک است، به یک عزم ملی نیاز داریم.
علی معتمدی‌پور ادامه داد: در سال گذشته بیش از یک هزار راس دام در منطقه رودریش کهگیلویه بر علیه بیماری(بروسلوز) تب مالت، ایمن‌سازی شدند.
وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام در این استان وجود دارد که ایمن‌سازی همه آنها نیازمند عزم ملی و اعتبارات لازم است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیماری تب مالت را بین انسان و دام مشترک دانست و تصریح کرد: اگر به موقع تصمیمات لازم اتخاذ نشود بدون شک با یک بحران مواجه هستیم که هم جمعیت انسانی را و هم جمعیت دامی را درگیر خواهد کرد.
معتمدی‌پور افزود: دامپزشکی استان پای کار است اما برای یک مبارزه هماهنگ و موثر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط به ویژه فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار هستیم و همچنین اینکه خود دامداران نیز برای انجام آزمایشات تشخیص بیماری و در صورت نیاز کشتار و معدوم‌سازی همکاری کنند.
وی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به همکاری، پررنگ توصیف کرد و گفت: با کمک رسانه ها برای برگزاری نشست‌های تخصصی و آگاهی سازی هماهنگی‌های لازم انجام شده و از سایر رسانه‌ها نیز انتظار داریم که در این زمینه کمک کنند.
بخشدار دیشموک نیز در گفت و گو با کبنا نیوز گفت: ۷۵۶ خونگیری در دیشموک انجام داده و ۵۱ دام معدوم شده، تب مالت در روستای موردراز کنترل شده است ولی مردم روستا‌های دیگر نیز باید همکاری داشته باشند.
نوروزی اظهار کرد: با ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌توان یک دام را بیمه کرد، ولی چون مردم تصور می‌کنند به ضررشان هست، برای معدوم‌سازی همکاری نمی‌کنند، چون نهایت هزینه‌ای که بیمه به دامدار می‌دهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. بنابراین همکاری وجود ندارد. درخواست ما این هست که نهاد‌های حمایتی باید پای کار بیایند تا مردم بتوانند برای معدوم‌سازی همکاری کنند.
وی گفت: متأسفانه مردم برای بیمه کردن دام خود در برابر اتفاقات مختلف کم کاری و سهل انگاری دارند. اما هم اکنون با رایزنی فرماندار بیمه تقبل کرده که تا ۵ هزار دام در روستا‌های رودریش، موردراز، دهنو را بیمه کنند.
نوروزی بیان کرد: فرماندار با وجود فشار کاری، ادارات جهاد کشاورزی، بخشدار‌ها، امور عشایر، شبکه بهداشت، دامپزشکی را پای کار آورد. با این وجود ما منتظریم که مردم پای کار بیایند، مردم باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که تب مالت برای انسان مضر است و گوشت آلوده نیز انسان‌ها را آلوده می‌کند، بنابراین پای کار بیایند و جلوی خسارت بیشتر را بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از کبنانیوز خواهش میکنم این خبر رو پیگیری کنید حتما


چند روز پیش در روستای پاده سرفاریاب گله ای بز و گوسفند با خوردن کود شیمیایی کشاورزی تلف میشوند که تعداد70 راس از انها را قبل از اینکه تلف بشن سر میبرند و روانه بازار و به مردم میفروشند.
بدلیل اینکه میگن گوشت بز یا گوسفندی که با خوراندن کود شیمیایی تلف شده باشه یا ذبح بشه قابل استفاده نیست، پیگیری بفرم
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیگیری تلف شدن 70 رأس گوسفند و بز در پاده سرفاریاب که با خوردن کود شیمیایی ذبح شدن باشید. و پیگیر باشید ایا گوشت انها قابل استفاده بود یا نه
اگر نبوده چطور روانه بازار شده و فروخته شده
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1