تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۴۹۱۴۳۶

جزئیات مقاله بنی‌ گانتس وزیر دفاع پیشین اسرائیل در نیویورک تایمز

۰
جزئیات مقاله بنی‌ گانتس وزیر دفاع پیشین اسرائیل در نیویورک تایمز
کبنا ؛بنی گانتس وزیر دفاع سابق اسرائیل در مقاله‌ای که نیویورک تایمز آن را منتشر کرد، ضمن تشریح دلایل ناکامی دستگاه امنیتی این رژیم، راهبرد پیشنهادی خود برای مقابله تل‌آویو با تهران را مطرح کرد. گانتس ژنرال ارتش اسرائیل است و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد کل این ارتش بود. 
به گزارش کبنا، این مقاله که در آستانه سالگرد عملیات هفت اکتبر حماس منتشر شده، از دلایل آن شکست امنیتی آغاز می‌کند و به تشریح مسیر پیش روی اسرائیل می‌پردازد. گانتس معتقد است که محور مقاومت جنگ مقدس خود علیه اسرائیل را آغاز کرده و آنها باید یک استراتژی بلندمدت برای مقابله با این موج داشته باشند. احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه این مقاله را برنامه اسرائیل از زبان گانتس دانسته است: «در روزنامۀ نیویورک‌تایمز به مقاله‌ای از بنی‌گانتس رهبر حزب اتحاد ملی و رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل برخوردم که برنامه‌شان را برای ایران به روشنی و با جزئیات تشریح کرده است. آنطور که گانتس اعلام کرده است، آنان کارزاری نظامی، سیاسی، حقوقی و منطقه‌ای برای ایران تدارک دیده و آرزوی عملی کردن آن را دارند. گانتس در مخالفت با عملکرد و خط‌مشی نتانیاهو در برابر جنگ غزه، چند ماه پیش از کابینۀ جنگ اسرائیل استعفاء داد و اینک در موقعیت اپوزیسیون فعالیت می‌کند. این موضوع از اهمیت مقالۀ او کم نمی‌کند، بلکه به عکس با توجه به ساختار قدرت و مدیریت سیاسی در اسرائیل، نظرات او در این زمینۀ خاص حتی مهمتر از نتانیاهو به شمار می‌رود.»
فاجعه‌ای بدتر از هولوکاست
وزیر دفاع سابق اسرائیل، آنچه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد را فاجعه‌ای بدتر و سخت‌تر از وقایع موسوم به هولوکاست ارزیابی می‌کند. او معتقد است که هفت اکتبر، سلسله وقایعی را رقم زد که در نهایت به این نقطه رسید. این سیاستمدار اسرائیلی در نوشته خود اشاره‌ای به تلفات مردم غزه نمی‌کند. گانتس در این باره نوشت: «هفت اکتبر ۲۰۲۳، بدترین فاجعه را برای دولت اسرائیل و یهودیان از زمان هولوکاست رقم زد. حدود ۱۲۰۰نفر در اسرائیل به قتل رسیدند و تقریباً ۲۵۰ نفر در یک روز گروگان گرفته شدند. ۱۰۱ نفر از این افراد هنوز در غزه اسیر هستند. حزب الله لبنان از روز بعد حمله خود را به شمال اسرائیل آغاز کرد و نزدیک به ۷۰۰۰۰ اسرائیلی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد. ایران نیز حملات خود را ابتدا در۱۳ آوریل و بار دیگر در ۱ اکتبر آغاز کرد و میلیون‌ها اسرائیلی را در جریان این حملات به پناهگاه فرستاد.»
گانتس سپس به بررسی دلایل شکست‌شان در پیشگیری از ۷ اکتبر می‌پردازد. او معتقد است که اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی آن، روحیه و تفکر جهادی حاکم بر حماس را دستکم گرفتند که در نهایت آن حمله را رقم زد. گانتس معتقد است که این حمله ۳ دلیل داشته است: «تعصب جهادی حماس، برآورد از ضعف داخلی اسرائیل و وجود مانع برای پاسخ‌دهی، امید به حمایت ایران و دیگر گروه‌های هم‌پیمان.» 
جلب توجه به سوی ایران
گانتس در نهایت ایران را مرکز توجه قرار می‌دهد و از مسیر هفت اکتبر به ایران می‌رسد. او معتقد است که نابودی اسرائیل رویای مشترک حماس و رهبران ایران است و برای از بین بردن این رویا باید با ایران برخورد کرد. این ژنرال اسرائیلی می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به حماس حوصله راهبردی بیشتری دارد که او را به نتیجه‌گیری متفاوتی درباره زمان مناسب برای حمله تمام عیار به اسرائیل رسانده است.» او سپس در نتیجه‌گیری خود خواستار برخورد فعال جامعه جهانی برای مقابله با تهدید‌های ادعایی از سوی ایران می‌شود. او در بخش پایانی مقاله نوشته است: «اسرائیل از هفت اکتبر درس گرفت. ما اکنون مسئولیت به اشتراک گذاشتن این درس را با جهان بر عهده داریم. اکنون زمان اقدام علیه ایران فرا رسیده است. این نه تنها برای اسرائیل یک امر ضروری است، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای منطقه و شفافیت اخلاقی برای جهان به خاطر صلح و رفاه در خاورمیانه است.»
اقدامات پیشنهادی گانتس
 گانتس اقدامات پیشنهادی خود را در چهار گروه نظامی، اقتصادی، سیاسی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای تقسیم‌بندی کرده است:
در حوزه نظامی دولت‌ها باید با قدرت، با اقدامات متجاوزانه ایران درگیر شوند و به طور سیستماتیک توانایی‌های نیابتی آنان در منطقه را کاهش دهند. اسرائیل همچنین باید برای لحظه مناسب جهت رفع خطر توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران آماده شود.
در جبهه منطقه‌ای، کشور‌های جهان باید معماری منطقه‌ای مبتنی بر سازوکار دفاع هوایی خاورمیانه (MEAD) و پیمان ابراهیم (توافق میان کشور‌های عربی و اسرائیل مبنی بر عادی‌سازی روابط که سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا امضا شد) را تقویت کنند. 
خطوط تامین مالی محور مقاومت  از سوی ایران باید با تقویت تحریم‌ها، تعقیب دارایی‌ها در خارج از کشور و هدف قرار دادن صنایع کلیدی قطع شود. 
در حوزه سیاسی، جهان باید اپوزیسیون ایران را تقویت و جمهوری اسلامی را در مجامع بین‌المللی منزوی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1