تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۴۹۱۴۳۹
گفت و گوی کبنانیوز با داریوش جهانبخش شهردار مادوان

کم کاری اداره آب و فاضلاب در مادوان / با مدیریت شهرداری، هزینه اداره شهر در مادوان به نصف رسید / پرداخت بخش عظیمی از بدهکاری ها /اداره محیط زیست به دنبال رفع تکلیف و مقصر جلوه دادن دیگران است/ انتقاد شهردار از کم کاری و بی توجهی اداره کل ورزش و جوانان و راه و شهرسازی

۰
کم کاری اداره آب و فاضلاب در مادوان / با مدیریت شهرداری، هزینه اداره شهر در مادوان به نصف رسید / پرداخت بخش عظیمی از بدهکاری ها /اداره محیط زیست به دنبال رفع تکلیف و مقصر جلوه دادن دیگران است/ انتقاد شهردار از کم کاری و بی توجهی اداره کل ورزش و جوانان و راه و شهرسازی
کبنا ؛
داریوش جهانبخش در سالهای گذشته مدیریت شهرداری مادوان را برعهده داشت و خدمات خوبی به مردم این شهر ارائه کرد، اما طی چند سال مدیریت تغییر کرد و متأسفانه مادوان وضعیت خوبی نداشت، اما هم اکنون جهانبخش دوباره کمتر از یکسال است که مدیریت مادوان را عهده دار شده، او درخصوص لزوم ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی در مادوان سخن می گوید و از مدیران ادارات ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب بخاطر عدم همکاری گلایه هایی کرد. همچنین مدیریت اعتبارات و فعال کردن کمیسیون هایی که برای درآمد شهرداری و آباد کردن شهر اهمیت زیادی دارند در دوره مدیریتی او موجب شده بخش عظیمی از بدهکاری های سالهای گذشته شهرداری پرداخت شود.
به گزارش کبنا نیوز، داریوش جهانبخش در ابتدای سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: باید نگاه معناشناسانه داشته باشیم تا شهر ما را در آغوش بگیرد، یعنی به زیرساخت‌ها، آموزش، محیط زیست، و کلیه مایحتاج کالبدی، روحی و روانی انسان توجه داشته باشیم.
کم کاری اداره آب و فاضلاب در مادوان
جهانبخش اظهار کرد: برخی از ادارات مثل آب و فاضلاب اگر اقدامات و وظایف خود را انجام می‌دادند اثر بسیار زیادی بر زندگی مردم می‌گذاشت و خدمات شهرداری نیز بیشتر و بهتر دیده می‌شد، نبودن شبکه فاضلاب شهری و فرسوده بودن شبکه آب، موجی از خسارت را برای شهرداری به بار آورده است، فرسودگی لوله‌های آب تاکنون ۱۰ میلیارد تومان هزینه بردار بوده است.
جهانبخش اظهار کرد: دومین موضوع بحث فاضلاب اماکن و منازل شهر مادوان است که توسط چاه‌های جذبی انجام می‌شود، ولی چون سطح آب‌های زیرزمینی مادوان بالا است، چاه‌های جذبی زود پر می‌شوند و بخشی از فاضلاب خانگی در معابر جاری می‌شود، که هدایت آب تا زمین‌های کشاورزی طراف بافت شهری می‌رود و محیط زیست و سلامت مردم را به خطر میاندازد، جلساتی درخصوص این موضوع برگزار کردیم که از طرف اداره آب و فاضلاب منتج به نتیجه نشدیم.
اراده‌ای از سوی اداره ورزش و جوانان برای احداث سالن ورزشی وجود ندارد
وی در خصوص اهمیت بحث فضای ورزشی در شهر گفت: بیشترین ساکنان این شهر جوان هستند، ولی این قشر فضایی برای تخلیه هیجانات خود ندارند، به شدت دنبال این موضوع بودیم که چند سالن ورزشی احداث کنیم، ولی اداره کل ورزش و جوانان به بهانه نبود زمین همکاری نکرد، از سپاه پاسداران تشکر می‌کنم که یک سالن ورزشی بین شهر مادوان و روستای گوشه احداث کرده و هر از گاهی استفاده می‌شود، همچنین شهرداری احداث یک چمن مصنوعی را در دستور کار دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
شهردار مادوان افزود: در شهر مادوان اراضی زیادی وجود دارد، ولی اراده‌ای از سوی اداره ورزش و جوانان برای احداث زیرساخت ورزشی وجود ندارد. مادوان یک شهر خوابگاهی است و در آن صنایع و کارخانه جات یا فضای تفریحی ندارد، و این شهر به شدت نیاز به فضا‌های تفریحی ورزشی دارد.
عدم همکاری راه شهرسازی برای احداث تقاطع
جهانبخش با اشاره به بحث ترافیک شهری و وضعیت معابر و خیابان‌ها گفت: فقط یک معبر خاکی در سطح شهر داریم و بقیه معابر وضعیت خوبی دارند. شهر مادوان مابین دو محور مربوط به جاده سی سخت و جاده اصفهان قرار گرفته و شلوغی و ترافیک بالایی دارد، برای کاهش ترافیک پیشنهاد دادیم که یک معبر ۳۰ متری بین جاده اصفهان تا امام‌زاده قاسم وصل شود و یک تقاطع ایجاد شود، ۱۵ متر آن در روستای گوشه و ۱۵ متر در شهر مادوان واقع است، با مالکین رایزنی کرده‌ایم، و مکاتباتی با دهیار داشتیم، معاونت عمرانی و راه و شهرسازی را پای کار آوردیم، ولی متأسفانه راه و شهرسازی علارغم وظایف ذاتی خود، هیچ گونه اقدامی انجام نداد، در حالی که در سال‌های آینده این گره ترافیکی بیشتر می‌شود.
جهانبخش در خصوص وضعیت فضای آموزشی مادوان افزود: در روز‌های اخیر مدرسه ۹ کلاسه و مدرسه ۱۲ کلاسه در شهر مادوان احداث شده و بخشی از مشکلات آموزشی این شهر حل شده است. تنها حوزه‌های که در آن با مشکل مواجه هستیم حوزه ورزش و فضای سبز است، ولی در سایر حوزه‌ها نزدیک به استاندارد هستیم.
50 درصد بودجه را برای هزینه های عمرانی گذاشتیم
وی گفت: شهرداری‌ها موظف هستند که از کل بودجه ۶۰ درصد صرف هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد صرف هزینه‌های عمرانی کنند، ولی در این شهر به دلیل نیاز‌هایی که از نظر عمرانی وجود دارنند، هزینه‌ها را ۵۰ درصد گذاشته‌ایم و با توجه به انرژی و توانی که گذاشته‌ایم وضعیت رضایت بخش است.
با مدیریت هزینه ها؛ هزینه اداره شهر در مادوان نصف شد
جهانبخش ادامه داد: سرانه هزینه اداره شهر‌ها بیشتر از یک میلیون و نیم است، ولی در مادوان با مدیریت هزینه‌ها، هزینه اداره شهر به ۸۴۰ میلیون تومان رسیده است. بدهی‌های گذشته پیمانکاران صفر و بدهی‌های ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی تأمین اجتماعی را به ۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم، بالغ بر ۳ میلیارد تومان احکام حقوقی علیه شهرداری پرداخت شد، بدهی‌هایی که به اداره مالیات داشتیم پرداخت کردیم، کلیه بدهی‌های پیمانکاران صفر شده است. حقوق و مزایای کارکنان رسمی، پیمانی و شرکتی تماماً پرداخت شده است،
از محل کد‌های درآمدی، بخش عظیمی از درآمد‌ها وصول می‌شود
کمیسیون ها فعال شدند

جهانبخش در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه چطور هزینه‌ها کاهش یافته و بدهی‌ها پرداخت شده، افزود: شهردار نقشی مثل پدر خانواده را دارد و هرچقدر بیشتر تلاش کند می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند، کد‌های درآمدی زیادی داریم که باید شناسایی شود، از محل کد‌های درآمدی، بخش عظیمی از درآمد‌ها وصول می‌شود، با کسانی که پول توزیع می‌کنند از سازمان شهرداری‌ها گرفته تا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رایزنی کردیم، کمیسیون ماده ۱۰۰، ماده ۷، ۱۲، ۵۵ فعال شده‌اند و به عنوان ابزار درآمدی انجام وظیفه می‌کنند. بخش عظیمی از هزینه‌های شهرداری بابت جلوگیری از هزینه‌هایی است که ریخت و پاش می‌شد، ولی ما وصول را بالا بریم و هم هزینه‌های جاری را مدیریت کردیم.
جهانبخش درخصوص تعداد کارکنان شهرداری مادوان بیان کرد: ۴۷ پرسنل رسمی پیمانی، و ۱۹ نفر کارگر خدمات شهری، پاکبانان و فضای سبز ۱۹ هستند.
رد ادعای شهرداری یاسوج درخصوص خدمات رسانی به مادوان
جهانبخش در پاسخ به اینکه شهرداری یاسوج این ادعا را دارد که از سرابتاوه تا گوشه خدمات‌رسانی می‌کند، گفت: هیچ خدماتی منهای خدمات اداری به مادوان ارائه نمی‌کنند، حتی اخیراً معاون عمرانی استانداری بخاطر زباله‌ریزی زیادی که رهگذران و مسافران در بخش پشت دانشگاه سماء بلهزار و در نزدیکی زندان پیشنهاد داد که شهرداری یاسوج دو روز این نقاط را خدمات‌رسانی و جمع‌آوری زباله کند که شهرداری یاسوج حتی یک روز هم حاضر به جمع‌آوری زباله نشد.
استقرار کیوسک در فضای شهری خلاف قانون است
جهانبخش در پاسخ به سؤالی درباره کیوسک‌های سطح شهر خاطرنشان کرد: در مادوان هیچ کیوسک و دکه‌ای وجود ندارد، ایجاد کیوسک و دکه در سطح شهر خلاف است و حتی عده‌ای کرایه بابت کیوسک‌ها اخذ می‌کنند که این هم خلاف دیگری است، خیابان حق شهروندان است، اشکال اساسی در شهر‌های بزرگ استان دادن همین دکه‌ها است که جلوی دید را می‌گیرند، یا اینکه ایجاد مزاحمت و سد معبر می‌کنند.
جهانبخش درخصوص انجام پروژه‌های عمرانی شهری گفت: ۲ هزار متر مربع از اداره بهداشت تا دانشگاه آزاد سنگ فرش پیاده رو انجام شده است.
اداره محیط زیست به دنبال رفع تکلیف و مقصر جلوه دادن دیگران است
وی درخصوص زباله‌های جاده اصفهان گفت: در شهر شهرداری و در روستا دهیاری وظیفه جمع‌آوری زباله دارد، و حتی بر اساس قانون جمع‌آوری زباله جزء اولین وظیفه دهیاری‌ها محسوب می‌شود، ولی متأسفانه شاهد زباله‌ریزی هستیم، و مدیریت پسماند در روستا‌های مادوان سفلی و بلهزار به یک چالش زیست محیطی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: پیشانی مرکز استان نباید با زباله دچار آسیب شود، باید تلاش کنیم با ساماندهی این محور وضعیتی ایجاد کنیم که حس تعلق به در مردم ایجاد شود و به خود اجازه زباله‌ریزی ندهند. چندین بار محیط زیست شاکی شهرداری مادوان شد، که به ناحق و دور از انصاف یوده و شهرداری هر دو بار تبرئه شد، اما متأسفانه اداره محیط زیست با بی‌توجهی کامل از حفظ محیط زیست فقط به دنبال رفع تکلیف و مقصر جلوه دادن دیگران است.
تفاوت فاحش در هزینه روکش آسفالت مادوان و سایر شهرها
جهانبخش تصریح کرد: روکش آسفالت جاده سی سخت به میزان ۶۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع و به ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام گرفت. از همین ۶۸ هزار متر مربع، در برخی شهر‌ها سراغ داریم که ۱۳ هزار متر مربع آسفالت را با ۶ میلیارد تومان اعتبار کار کرده‌اند، در برخی شهر‌ها ۱۰ هزار متر مربع را به ارزش ریالی ۱۰ میلیارد تومان کار کرده‌اند، این مدیریت هزینه‌ها در اینجا مشخص می‌شود. البته برخی از شهر‌ها مشکلات خاص خود را دارند و فاصله از کارخانه آسفالت نیز مشکلی است، ولی باز هم تفاوت‌ها فاحش است.
ایجاد حفاظ کانال هدایت سیلاب
وی گفت: آسفالت معابر ۱۰ هزار متر مربع، سنگ فرش معابر ۲ هزار متر مربع به ارزش یک میلیارد تومان، جدول‌گذاری ۴ هزار متر مربع به ارزش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ۳۰۰ متر حفاظ کانال هدایت سیلاب به به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام گرفت، کاری که در حوزه آبرفتی انجام داده‌ایم شاید در کمتر جای استان انجام شده است.
شهردار مادوان عنوان کرد: اجرای پل پیاده رو به طول ۳۵ متر، ۸۰۵ میلیون تومان اعتبار دارد که هفته آینده شروع به کار می‌شود، لکه‌گیری آسفالت به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ترمیم ۴۵۰ متر طول جدول ۴۵۰ میلیون تومان، خرید تجهیزات و شوفاژ ساختمان شهرداری به مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان، ساماندهی آرامستان‌ها و احداث دیوار و احداث ساختمان شهرداری با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر، که دارای مهمانسرا و سالن جلسات است و به زودی افتتاح می‌شود.
وی گفت: تهیه و نصب روشنایی بلوار اصلی ۱۶۰ میلیون تومان، اجرای روشنایی پایه‌های برق سطح شهر ۱۸۰ میلیون تومان، انجام ۵۰ درصد پارک ساحلی و سینمای خانواده که در سال جاری ۲۴۰ میلیون تومان برای آن هزینه کردیم، خریداری تجهیزات روشنایی ۱۲۰ میلیون تومان، اجرای بلوار جلوی شهرداری، اجرای فضای سبز ۱۵۰ میلیون تومان، خریداری ماشین زباله و خریداری تانکر آب‌پاش با کمک سازمان شهرداری‌ها انجام گرفت، بارگیری و حمل زباله نخاله‌های ساختمانی، نصب پل بتنی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان، تکمیل ساختمان آتش نشانی که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، از اقدامات شهرداری مادوان است.
مهاجران ۷ تا ۸ هزار نفر مازاد از سرشماری در مادوان
وی درخصوص بار جمعیتی مهاجران گفت: مهاجرت زیادی که از مناطق مختلف گرمسیری و سردسیری به این شهر می‌شود، به اندازه ۷ تا ۸ هزار نفر مازاد از سرشماری برای ما هزینه بر هستند، و در حوزه عمران و خدمات شهری هزینه‌های زیادی ایجاد کرده‌اند.
جهانبخش گفت: کل بودجه شهر مادوان ۳۸ میلیارد تومان است، که در ۶ ماه اول ۱۵ میلیارد تومان وصول داشته‌ایم و‌امیدواریم در ۶ ماه دوم نیز تمام بودجه شهر وصول شود.
وی بیان کرد: در حوزه ذی‌حساب سال ۱۴۰۲، مبلغ تصویبی با تخصیصی تفاوت زیادی دارد، دولتمردان بیشتر به بحث تصویب می‌پردازند، در حالی که میزان تخصیص کمتر است، مثلاً این شهرداری ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تصویب داشته که از این مقدار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.
جهانبخش افزود: ولی با همین ۴۵ درصد بودجه ۳ پروژه جدول‌گذاری به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان، هدایت سیلاب، پرداخت ۵۷۰ میلیون تومان بدهی‌های گذشته، خرید تجهیزات روشنایی ۱۱۲ میلیون تومان، تهیه نهال و فضای سبز ۹۵ میلیون تومان، پروژه روشنایی بلوار و فضای سبز ۱۸۳ میلیون تومان، خرید تجهیزات ۳۴ میلیون تومان، تجهیز ماشین آلات شهرداری به تانکر و آب پاش ۸۵ میلیون تومان انجام گرفته و جمع کل این مبالغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
برگشت خوردن 3 میلیارد تومان از اعتبارات بحران!
وی گفت: از محل اعتبارات ریاست جمهوری و از محل اعتبارات مدیریت بحران هیچ چیزی به شهرداری پرداخت نشد، با وجود مشکلات فراوانی که این شهر دارد و نیاز شدیدی که وجود داشت، شنیدیم که ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات بحران برگشت خورده است، در خصوص این اعتبار پیگیری کردیم و پیگیری ها نشان داد این موضوع صحت ندارد ولی درستی و نادرستی آن برعهده مسئولان مربوطه است.
جهانبخش افزود: در سال‌های گذشته مشکلات شهرداری‌ها به مراتب بیشتر بود، و بودجه شهرداری‌ها کاملاً محقق نشد، ولی‌امیدواریم که امسال بودجه محقق شود، انتظار داریم مردم مشارکت داشته باشند و بتوانیم شهری بسازیم که متناسب و در تراز مردم باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1