تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۴
کد مطلب : ۴۹۳۰۷۵
کبنا گزارش میدهد
چرا شهرداران پیگیریهای محمد بهرامی نماینده مجلس را پاسخ ندادند؟
۱
کبنا ؛محمد بهرامی نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون 2 سند در خصوص دریافت سهیمه قیر برای شهرداران منتشر کرد که به جزء 3 شهردار مابقی شهرداران حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون گویا تمایلی برای دریافت سهمیه قیر جهت تکمیل پروژه های شهری نداشتند. در واقع این گونه به نظر می آید که بعضی از شهرداران این حوزه انتخابیه نسبت به سامان دادن و بهبود مبلمان شهری بی توجه هستند و دغدغهای برای رفاه حال و آسایش مردم ندارند.
به گزارش کبنا، در این گزارش علت عدم تمایل و پاسخگویی برخی از شهرداران به مکاتیه یا پیگیری نماینده مجلس را مورد بررسی قرار داده است. ضمن قدردانی از شهردارانی که دغدغه مند پیگیر دریافت قیر و جذب اعتبار بودند، شهرداریها وظایف گستردهای در راستای توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی شهری دارند. در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، توجه به مشکلات و نیازهای شهری مانند کمبود فضای سبز، بهبود مبلمان شهری، و ایجاد مکانهای فرهنگی و تفریحی میتواند نقش مهمی در افزایش رضایت شهروندان ایفا کند. خیلی از شهرهای حوزه انتخابیه بویراحمد به لحاظ نصب نیمکتها، چراغهای روشنایی، و سطلهای زباله در معابر عمومی بسیار وضعیت نامناسبی دارند و از طرفی در خیلی از شهرهای استان ایستگاههای اتوبوس و تاکسی با استانداردهای مناسب پیدا نمیشود. در مرکز استان تابلوی ایستگاه اتوبوس نصب شده؛ اما خبری از خود اتوبوس نیست. ساخت سینما، کتابخانه، و فرهنگسراهای مجهز، ایجاد فضاهای تفریحی مانند زمینهای بازی کودکان و پیادهراههای شاداب، برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنوارهها برای جذب گردشگران و ارتقای نشاط اجتماعی هم پیشکش.
به طورکلی نبود درآمد پایدار برای شهرداریهای استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالشهای اساسی است که میتواند بر کیفیت خدمات شهری تأثیر بگذارد. مشکلاتی مانند عدم توانایی در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران، و کمبود منابع برای توسعه زیرساختهای شهری، نیازمند مدیریت کارآمد و استفاده از راهکارهای نوآورانه است.
وضعیت نامناسب مبلمان شهری، نبود درآمد پایدار در شهرداریها، و عدم تعامل شهرداران با نماینده مجلس بهعنوان وکیل مردم در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ریشه در عوامل ساختاری، فرهنگی، و مدیریتی دارد. همچنین انتخاب شهرداران بر اساس مناسبات قومی و بدون توجه به شایستگیهای لازم، از دیگر چالشهای این حوزه است.
این نحوه انتخاب اگر بر مبنای روابط قومی یا سیاسی به جای شایستگی، موجب کاهش کارآمدی و توان مدیریتی شهرداریها میشود و تاجایی که به سادگی از کنار فرصتها برای جذب اعتبار یا سهمیه قیر عبور میکنند.
افرادی که بدون دانش و تجربه کافی در مدیریت شهری انتخاب میشوند، در حل مشکلاتی مانند مبلمان شهری یا ایجاد درآمد پایدار ناتوان هستند. این افراد ممکن است بیشتر به تأمین خواستههای گروههای حامی خود تمرکز کنند تا به حل مشکلات کلان شهر.
برخی از کارشناسان مدیریت شهری معتقدند که نباید به این گونه شهردارانی که توان پاسخگویی به موقع به یک مکاتبه را ندارند، خرده گرفت؛ چرا که این شهرداریها اغلب به بودجههای محدود دولتی وابستهاند و توانایی ایجاد منابع درآمدی پایدار را ندارند. اگر از زوایه دیگری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، این است که بسیاری از شهرداران به دلیل نبود نظارت کافی یا فشار برای بهبود عملکرد، انگیزه لازم برای انجام وظایف خود را ندارند. از طرفی نظارت ناکافی از سوی نهادهای بالادستی، شهرداران را در انجام وظایف خود غیرمسئول میکند. همچنین بسیاری از شهرداریها برنامه مدونی برای حل مشکلات شهری ندارند و در تصمیمگیریها بیشتر به روشهای سنتی متکی هستند.
مشکلات شهرداریهای حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون از جمله وضعیت نامناسب مبلمان شهری و عدم تعامل با نماینده مجلس، ریشه در ساختارهای ناکارآمد و انتخابهای نامناسب دارد. اصلاح این وضعیت نیازمند تغییر نگرش در فرآیندهای مدیریتی، تقویت شایستهسالاری، و استفاده بهینه از منابع است.
این اقدام محمد بهرامی نماینده مجلس میتوانست تا حدی دغدغه شهرداران را برای ساماندهی خیابان و کوچهها مرتفع سازد؛ اما آنها با بی توجهی از کنار آن گذشتند.
ناتوانی برخی شهرداریها در پاسخگویی به مکاتبات و درخواست های عمومی نماینده مجلس نشاندهنده ضعف در مدیریت اداری و عدم انسجام لازم در ساختارهای شهرداریها است. از جهتی عدم پاسخگویی به مکاتبات رسمی میتواند نشانهای از کمبود نیروی متخصص، ضعف در برنامهریزی یا نبود اولویتبندی مناسب در فعالیتها باشد. در واقع ارتباط ضعیف میان شهرداریها و نهادهای بالادستی، مانع بهرهمندی از فرصتهای مالی و اعتباری میشود.
احتمالاً برخی شهرداران به دلیل فقدان تجربه یا مهارت کافی در مدیریت مکاتبات رسمی، نتوانستهاند بهموقع و به شکل مناسب به درخواستها پاسخ دهند.
در بسیاری از شهرداریهای کوچکتر استان، نیروی انسانی متخصص و آشنا با رویههای اداری وجود ندارد، که این امر موجب کندی در پاسخگویی شده است.
شاید شهرداران از اولویتهای واقعی شهرداری یا اهمیت مکاتبات نماینده مجلس اطلاع دقیقی نداشته باشند و یا برنامه مشخصی برای استفاده از اعتبارات در نظر نگرفتهاند.
اگر شهرداریها برنامههای مدونی برای ارائه به مردم، مسئولان و نماینده مجلس یا نهادهای بالادستی نداشته باشند، مکاتبات بدون نتیجه باقی میمانند.
عدم پاسخگویی شهرداران میتواند به از دست رفتن فرصتهای مهم برای جذب اعتبار و بهبود زیرساختهای شهری منجر شود. حل این معضل نیازمند هماهنگی، آموزش، و ارتقای زیرساختها و همچنین تقویت روحیه همکاری میان نهادهای شهری و نمایندگان مجلس است.
به گزارش کبنا، در این گزارش علت عدم تمایل و پاسخگویی برخی از شهرداران به مکاتیه یا پیگیری نماینده مجلس را مورد بررسی قرار داده است. ضمن قدردانی از شهردارانی که دغدغه مند پیگیر دریافت قیر و جذب اعتبار بودند، شهرداریها وظایف گستردهای در راستای توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی شهری دارند. در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، توجه به مشکلات و نیازهای شهری مانند کمبود فضای سبز، بهبود مبلمان شهری، و ایجاد مکانهای فرهنگی و تفریحی میتواند نقش مهمی در افزایش رضایت شهروندان ایفا کند. خیلی از شهرهای حوزه انتخابیه بویراحمد به لحاظ نصب نیمکتها، چراغهای روشنایی، و سطلهای زباله در معابر عمومی بسیار وضعیت نامناسبی دارند و از طرفی در خیلی از شهرهای استان ایستگاههای اتوبوس و تاکسی با استانداردهای مناسب پیدا نمیشود. در مرکز استان تابلوی ایستگاه اتوبوس نصب شده؛ اما خبری از خود اتوبوس نیست. ساخت سینما، کتابخانه، و فرهنگسراهای مجهز، ایجاد فضاهای تفریحی مانند زمینهای بازی کودکان و پیادهراههای شاداب، برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنوارهها برای جذب گردشگران و ارتقای نشاط اجتماعی هم پیشکش.
به طورکلی نبود درآمد پایدار برای شهرداریهای استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالشهای اساسی است که میتواند بر کیفیت خدمات شهری تأثیر بگذارد. مشکلاتی مانند عدم توانایی در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران، و کمبود منابع برای توسعه زیرساختهای شهری، نیازمند مدیریت کارآمد و استفاده از راهکارهای نوآورانه است.
وضعیت نامناسب مبلمان شهری، نبود درآمد پایدار در شهرداریها، و عدم تعامل شهرداران با نماینده مجلس بهعنوان وکیل مردم در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ریشه در عوامل ساختاری، فرهنگی، و مدیریتی دارد. همچنین انتخاب شهرداران بر اساس مناسبات قومی و بدون توجه به شایستگیهای لازم، از دیگر چالشهای این حوزه است.
این نحوه انتخاب اگر بر مبنای روابط قومی یا سیاسی به جای شایستگی، موجب کاهش کارآمدی و توان مدیریتی شهرداریها میشود و تاجایی که به سادگی از کنار فرصتها برای جذب اعتبار یا سهمیه قیر عبور میکنند.
افرادی که بدون دانش و تجربه کافی در مدیریت شهری انتخاب میشوند، در حل مشکلاتی مانند مبلمان شهری یا ایجاد درآمد پایدار ناتوان هستند. این افراد ممکن است بیشتر به تأمین خواستههای گروههای حامی خود تمرکز کنند تا به حل مشکلات کلان شهر.
برخی از کارشناسان مدیریت شهری معتقدند که نباید به این گونه شهردارانی که توان پاسخگویی به موقع به یک مکاتبه را ندارند، خرده گرفت؛ چرا که این شهرداریها اغلب به بودجههای محدود دولتی وابستهاند و توانایی ایجاد منابع درآمدی پایدار را ندارند. اگر از زوایه دیگری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، این است که بسیاری از شهرداران به دلیل نبود نظارت کافی یا فشار برای بهبود عملکرد، انگیزه لازم برای انجام وظایف خود را ندارند. از طرفی نظارت ناکافی از سوی نهادهای بالادستی، شهرداران را در انجام وظایف خود غیرمسئول میکند. همچنین بسیاری از شهرداریها برنامه مدونی برای حل مشکلات شهری ندارند و در تصمیمگیریها بیشتر به روشهای سنتی متکی هستند.
مشکلات شهرداریهای حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون از جمله وضعیت نامناسب مبلمان شهری و عدم تعامل با نماینده مجلس، ریشه در ساختارهای ناکارآمد و انتخابهای نامناسب دارد. اصلاح این وضعیت نیازمند تغییر نگرش در فرآیندهای مدیریتی، تقویت شایستهسالاری، و استفاده بهینه از منابع است.
این اقدام محمد بهرامی نماینده مجلس میتوانست تا حدی دغدغه شهرداران را برای ساماندهی خیابان و کوچهها مرتفع سازد؛ اما آنها با بی توجهی از کنار آن گذشتند.
ناتوانی برخی شهرداریها در پاسخگویی به مکاتبات و درخواست های عمومی نماینده مجلس نشاندهنده ضعف در مدیریت اداری و عدم انسجام لازم در ساختارهای شهرداریها است. از جهتی عدم پاسخگویی به مکاتبات رسمی میتواند نشانهای از کمبود نیروی متخصص، ضعف در برنامهریزی یا نبود اولویتبندی مناسب در فعالیتها باشد. در واقع ارتباط ضعیف میان شهرداریها و نهادهای بالادستی، مانع بهرهمندی از فرصتهای مالی و اعتباری میشود.
احتمالاً برخی شهرداران به دلیل فقدان تجربه یا مهارت کافی در مدیریت مکاتبات رسمی، نتوانستهاند بهموقع و به شکل مناسب به درخواستها پاسخ دهند.
در بسیاری از شهرداریهای کوچکتر استان، نیروی انسانی متخصص و آشنا با رویههای اداری وجود ندارد، که این امر موجب کندی در پاسخگویی شده است.
شاید شهرداران از اولویتهای واقعی شهرداری یا اهمیت مکاتبات نماینده مجلس اطلاع دقیقی نداشته باشند و یا برنامه مشخصی برای استفاده از اعتبارات در نظر نگرفتهاند.
اگر شهرداریها برنامههای مدونی برای ارائه به مردم، مسئولان و نماینده مجلس یا نهادهای بالادستی نداشته باشند، مکاتبات بدون نتیجه باقی میمانند.
عدم پاسخگویی شهرداران میتواند به از دست رفتن فرصتهای مهم برای جذب اعتبار و بهبود زیرساختهای شهری منجر شود. حل این معضل نیازمند هماهنگی، آموزش، و ارتقای زیرساختها و همچنین تقویت روحیه همکاری میان نهادهای شهری و نمایندگان مجلس است.