تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۴۹۳۱۹۵
کبنا گزارش میدهد:
بی تدبیری آموزش و پرورش دهدشت پیرامون مدرسهای در یک روستا / معلمان بدون ابلاغ، مدارس بدون معلم
۱
کبنا ؛یافتههای تحقیقات نشان میدهد که ۲۵/۱۶ درصد خانوارهای روستایی دچار فقر آموزشی در شاخص کلی پوشش تحصیلی واقعی هستند. از این مورد میتوان استنباط کرد که فقر آموزشی در قالب لایه سطحی آن، حدود یکچهارم خانوارهای روستایی را دربرگرفته است. این خانوارها حداقل در یکی از سه سطح آموزش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دچار فقر آموزشی واقعی هستند. همچنین یافتهها نشان داد که به طور متوسط ۱۵/۵۳ درصد افراد لازمالتعلیم خانوارهای روستایی در عمل نمیتوانند از امکانات آموزشی رسمی در سطوح مختلف تحصیلی بهرهمند شوند.
طبق تحقیقات متعدد دانشآموزان مدارس روستایی به نسبت مدارس تک پایه نمرات پیشرفت تحصیلی پایینتری کسب میکنند و کیفیت آموزش در این مدارس خیلی پایینتر است. همچنین یافتههای مطالعاتی که به مقایسه کارایی درونی مدارس چند پایه روستایی و مدارس تک پایه (شهری) پرداخته است نشان داد که در شاخصهای کارایی درونی مدارس چند پایه در سه شاخص -نرخ ماندگاری، ترک تحصیل و نرخ تکمیل تحصیلات- نسبت به کلاسهای تک پایه ضعف بیشتری دارند.
به گزارش کبنا نیوز، شهرستان کهگیلویه علی رغم تلاشهای مسولان آموزشوپرورش با توجه به گستردگی جغرافیایی و روستاهای متعدد، مدارس بالایی را در خود جای داده است که بخشی از این مدارس همچنان با کلاسهای چند پایه اداره میشود.
مدرسه ابتدایی شهید قاضی طباطبایی روستای کوشک ابول از مدارس چندپایه آموزشوپرورش دهدشت است. مدرسهای با ۶۱ دانشآموز که مدیر آموزگار به همراه سه آموزگار دیگر مسئولیت آموزش در این مدرسه را برعهده دارند.
باتوجهبه قوانین موجود پیرامون مدیریت و تعداد معلمان مدارس، تعداد دانشآموزان نقش تعیینکنندهای در اختصاص معلمان به یک مدرسه دارد.
بنا بر اطلاعات رسیده به پایگاه خبری کبنا نیوز، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۴۰۳ در سومین ماه از سال تحصیلی، ابلاغ یکی از معلمان این مدرسه لغو شد و به مدیر مدرسه اعلام شد که باید پایههای چهارم و پنجم که تا کنون بهصورت تکپایه با معلم اختصاصی آموزش داده میشد با هم ادغام و توسط یک معلم به آموزشوپرورش آنها پرداخته شود. باتوجهبه گفتگوی خبرنگار کبنا نیوز با مدیر آموزشوپرورش دهدشت در آغاز سال تحصیلی، نیروی مازاد در این اداره بالابود و برخی از معلمین بهخاطر مازاد بودن به نقاطی دیگر منتقل شدند. حال باید پرسید آموزگار لغو ابلاغ شده در میانهسال چه تکلیفی پیدا خواهد کرد؟ آیا ابلاغ جدیدی دریافت میکند یا بدون ابلاغ خواهد ماند؟ اگر هنوز در آموزش ابتدایی، مدارس بدون معلم وجود دارد ادعای مازاد بودن نیرو در آغاز سال تحصیلی چه بود؟
شائبه نقلوانتقالات خارج از ضابطه در تمام نقاط استان وجود داشت که دهدشت نیز از این شائبهها بیبهره نیست.
علت کاهش یکی از آموزگاران این مدرسه، از نصاب افتادن جمعیت دانشآموزان است.
نریمان مدیر مدرسه ابتدایی شهید قاضی طباطبایی کوشک ابول در گفتوگو با کبنا نیوز، با اشاره به اینکه قانون میگوید برای اینکه یک مدرسه بتواند از چهار آموزگار بهره ببرد باید جمعیت دانشآموزانش 60 نفر به بالا باشد گفت: جمعیت مدرسه ابتدایی ما در حال حاضر 59 نفر است. ما تابع دستورات مدیران آموزشوپرورش دهدشت هستیم. متأسفانه چند روز است که یکی از ساکنین روستا تصمیم به مهاجرت گرفته است. این خانواده دو دانشآموز ابتدایی دارد که با خروج این دو دانشآموز مدرسه ابتدایی ما از ۶۱ نفر به ۵۹ نفر کاهشیافته است. از اداره به ما گفتند که دوپایه با هم ادغام شود. یکی از همکاران نیز به همین خاطر ابلاغشان لغو شد و الان نمیدانم برایشان ابلاغ جدیدی صادر شده است یا خیر.
پیگیریهای کبنا نیوز نشان میدهد در آغاز سال تحصیلی نیز این مدرسه با مشکل عدم نصاب مواجه بود که با انتقال پرونده صوری چند دانشآموز به این مدرسه، به لحاظ آماری مشکل حل شد تا سه معلم و یک مدیر آموزگار به این مدرسه اختصاص پیدا کند. اقدامی که علیرغم صوری بودن ثبتنام در این مدرسه جهت به حدنصاب رسیدن قابلتحسین است. چرا که اگر قرار است تخلفی نیز صورت بگیرد و پیگیری و برخوردی نیز به دنبال نداشته باشد چهبهتر است این تخلفات در راستای عدالت آموزشی باشد تا حداقل منفعت آن را حاشیهنشینان و روستانشینان کمبرخوردار برده باشند.
جای تعجب است که در ابتدای سال تحصیلی اداره آموزشوپرورش دهدشت تلاش میکند تا معلمان بیشتری به یک مدرسه اختصاص یابد، درعینحال در وسط سال تحصیلی با خروج دو دانشآموز بدون اینکه تدبیری اندیشیده شود اقدام به کاستن از معلمین میکند.
اقداماتی که روح عدالت آموزشی را لگدمال میکند و تمام اسناد بالادستی را درهمریخته و احساس عقبماندگی را به روستانشینان القا میکند.
جای سؤال است مدیران میانی و استانی چگونه جسارت ابتکار و استفاده از قدرت مدیریتی خود را نادیده گرفته و در میانهسال به یاد قوانینی افتادهاند که بهراحتی امکان انعطاف در آن را میتوان تدبیر نمود. قوانینی که عموماً در دهههای گذشته تدوین شده است، آنهم متناسب با جمعیت همان سالها. ناگفته پیدا است کاهش نرخ زادوولد در کشور، سبب کاهش دانشآموزان خواهد شد. برخی کاهش دانشآموزان را اگر چه تهدیدی قلمداد میکنند، لکن تصویرشان بر این است که کاهش دانشآموزان در مدارس سبب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد که شواهد نشان میدهد با قوانین فعلی نمیتوان همچنین انتظاری را داشت.
شایسته است مدیر آموزشوپرورش دهدشت در کنار مساعدت آموزشوپرورش استان در تصمیم نسنجیده و خشک خود تجدیدنظر کرده و تدبیری بیندیشند تا شرایط به شکل گذشته برگردد و دانشآموزان از آسیبهای کلاسهای چندپایه در امان بمانند.
این نقد نافی خدمات آموزشوپرورش دهدشت نیست و تنها در جهت اصلاح عملکرد و افزایش رضایتمندی و بهرهوری در آموزشوپرورش است. پایگاه خبری کبنا نیوز آمادگی دارد پاسخ مدیران مربوطه را منتشر نماید.
طبق تحقیقات متعدد دانشآموزان مدارس روستایی به نسبت مدارس تک پایه نمرات پیشرفت تحصیلی پایینتری کسب میکنند و کیفیت آموزش در این مدارس خیلی پایینتر است. همچنین یافتههای مطالعاتی که به مقایسه کارایی درونی مدارس چند پایه روستایی و مدارس تک پایه (شهری) پرداخته است نشان داد که در شاخصهای کارایی درونی مدارس چند پایه در سه شاخص -نرخ ماندگاری، ترک تحصیل و نرخ تکمیل تحصیلات- نسبت به کلاسهای تک پایه ضعف بیشتری دارند.
به گزارش کبنا نیوز، شهرستان کهگیلویه علی رغم تلاشهای مسولان آموزشوپرورش با توجه به گستردگی جغرافیایی و روستاهای متعدد، مدارس بالایی را در خود جای داده است که بخشی از این مدارس همچنان با کلاسهای چند پایه اداره میشود.
مدرسه ابتدایی شهید قاضی طباطبایی روستای کوشک ابول از مدارس چندپایه آموزشوپرورش دهدشت است. مدرسهای با ۶۱ دانشآموز که مدیر آموزگار به همراه سه آموزگار دیگر مسئولیت آموزش در این مدرسه را برعهده دارند.
باتوجهبه قوانین موجود پیرامون مدیریت و تعداد معلمان مدارس، تعداد دانشآموزان نقش تعیینکنندهای در اختصاص معلمان به یک مدرسه دارد.
بنا بر اطلاعات رسیده به پایگاه خبری کبنا نیوز، در تاریخ ۲ آذرماه ۱۴۰۳ در سومین ماه از سال تحصیلی، ابلاغ یکی از معلمان این مدرسه لغو شد و به مدیر مدرسه اعلام شد که باید پایههای چهارم و پنجم که تا کنون بهصورت تکپایه با معلم اختصاصی آموزش داده میشد با هم ادغام و توسط یک معلم به آموزشوپرورش آنها پرداخته شود. باتوجهبه گفتگوی خبرنگار کبنا نیوز با مدیر آموزشوپرورش دهدشت در آغاز سال تحصیلی، نیروی مازاد در این اداره بالابود و برخی از معلمین بهخاطر مازاد بودن به نقاطی دیگر منتقل شدند. حال باید پرسید آموزگار لغو ابلاغ شده در میانهسال چه تکلیفی پیدا خواهد کرد؟ آیا ابلاغ جدیدی دریافت میکند یا بدون ابلاغ خواهد ماند؟ اگر هنوز در آموزش ابتدایی، مدارس بدون معلم وجود دارد ادعای مازاد بودن نیرو در آغاز سال تحصیلی چه بود؟
شائبه نقلوانتقالات خارج از ضابطه در تمام نقاط استان وجود داشت که دهدشت نیز از این شائبهها بیبهره نیست.
علت کاهش یکی از آموزگاران این مدرسه، از نصاب افتادن جمعیت دانشآموزان است.
نریمان مدیر مدرسه ابتدایی شهید قاضی طباطبایی کوشک ابول در گفتوگو با کبنا نیوز، با اشاره به اینکه قانون میگوید برای اینکه یک مدرسه بتواند از چهار آموزگار بهره ببرد باید جمعیت دانشآموزانش 60 نفر به بالا باشد گفت: جمعیت مدرسه ابتدایی ما در حال حاضر 59 نفر است. ما تابع دستورات مدیران آموزشوپرورش دهدشت هستیم. متأسفانه چند روز است که یکی از ساکنین روستا تصمیم به مهاجرت گرفته است. این خانواده دو دانشآموز ابتدایی دارد که با خروج این دو دانشآموز مدرسه ابتدایی ما از ۶۱ نفر به ۵۹ نفر کاهشیافته است. از اداره به ما گفتند که دوپایه با هم ادغام شود. یکی از همکاران نیز به همین خاطر ابلاغشان لغو شد و الان نمیدانم برایشان ابلاغ جدیدی صادر شده است یا خیر.
پیگیریهای کبنا نیوز نشان میدهد در آغاز سال تحصیلی نیز این مدرسه با مشکل عدم نصاب مواجه بود که با انتقال پرونده صوری چند دانشآموز به این مدرسه، به لحاظ آماری مشکل حل شد تا سه معلم و یک مدیر آموزگار به این مدرسه اختصاص پیدا کند. اقدامی که علیرغم صوری بودن ثبتنام در این مدرسه جهت به حدنصاب رسیدن قابلتحسین است. چرا که اگر قرار است تخلفی نیز صورت بگیرد و پیگیری و برخوردی نیز به دنبال نداشته باشد چهبهتر است این تخلفات در راستای عدالت آموزشی باشد تا حداقل منفعت آن را حاشیهنشینان و روستانشینان کمبرخوردار برده باشند.
جای تعجب است که در ابتدای سال تحصیلی اداره آموزشوپرورش دهدشت تلاش میکند تا معلمان بیشتری به یک مدرسه اختصاص یابد، درعینحال در وسط سال تحصیلی با خروج دو دانشآموز بدون اینکه تدبیری اندیشیده شود اقدام به کاستن از معلمین میکند.
اقداماتی که روح عدالت آموزشی را لگدمال میکند و تمام اسناد بالادستی را درهمریخته و احساس عقبماندگی را به روستانشینان القا میکند.
جای سؤال است مدیران میانی و استانی چگونه جسارت ابتکار و استفاده از قدرت مدیریتی خود را نادیده گرفته و در میانهسال به یاد قوانینی افتادهاند که بهراحتی امکان انعطاف در آن را میتوان تدبیر نمود. قوانینی که عموماً در دهههای گذشته تدوین شده است، آنهم متناسب با جمعیت همان سالها. ناگفته پیدا است کاهش نرخ زادوولد در کشور، سبب کاهش دانشآموزان خواهد شد. برخی کاهش دانشآموزان را اگر چه تهدیدی قلمداد میکنند، لکن تصویرشان بر این است که کاهش دانشآموزان در مدارس سبب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد که شواهد نشان میدهد با قوانین فعلی نمیتوان همچنین انتظاری را داشت.
شایسته است مدیر آموزشوپرورش دهدشت در کنار مساعدت آموزشوپرورش استان در تصمیم نسنجیده و خشک خود تجدیدنظر کرده و تدبیری بیندیشند تا شرایط به شکل گذشته برگردد و دانشآموزان از آسیبهای کلاسهای چندپایه در امان بمانند.
این نقد نافی خدمات آموزشوپرورش دهدشت نیست و تنها در جهت اصلاح عملکرد و افزایش رضایتمندی و بهرهوری در آموزشوپرورش است. پایگاه خبری کبنا نیوز آمادگی دارد پاسخ مدیران مربوطه را منتشر نماید.