تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۴۹۳۵۱۶
در جلسه شورای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد
تأکید استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ایوب رضایی: انتصابات باید براساس شایستهسالاری باشد / رضایی: کمبود فضای آموزشی در یاسوج و دیشموک
۱
کبنا ؛یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان بر عزم دولت چهاردهم برای محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: توجه به آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت وفاق ملی است.
به گزارش کبنا نیوز، یدالله رحمانی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۳) در نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با سه دستور کار شامل طرح نماد، چالشهای آموزش و پرورش استثنایی و گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از استقبال و بدرقه باشکوه مردم استان از پیکر مطهر شهدای گمنام قدردانی کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد شورای آموزش و پرورش را از جلسات مهم استان دانست و با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش میگذرد، گفت: «هرچند با محدودیتهای فراوان و منابع اندک در این حوزه مواجهایم، اما با خلق منابع و صرفهجویی میتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم و اگر در این زمینه کمتوجهی شود، آسیبها بیشتر خواهد شد.»
رحمانی بر ضرورت کار کارشناسی بیشتر بر روی دستورکارهای جلسات این شورا تأکید کرد و افزود: «بخشی از مصوبات جلسه گذشته شورا به نتیجه رسیدهاند و سایر مصوبات باید تا حصول نتیجه پیگیری شوند.»
استاندار در خصوص اهمیت «طرح نماد» (برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) گفت: «از آمارهای ارائه شده در زمینه غربالگری حاصل از این طرح رضایت نداریم و باید تلاش کنیم تا با مراقبت بیشتر، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای روانشناسی در این حوزه به حداقل برسند.»
وی بیان کرد: «برای توجه و حل مشکلات آموزش و پرورش باید ردیف متمرکزی برای این منظور، از جمله آموزش و پرورش استثنائی، تعریف شود تا امکانات مورد نیاز آنها تأمین گردد.»
رحمانی همچنین خواستار پیگیری اعتبارات وزارت نفت برای تأمین امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش استثنائی استان شد.
استاندار به فرایند انتصابات گذشته در آموزش و پرورش اشاره کرد و عنوان کرد: «تأکید ما به مدیرکل جدید آموزش و پرورش این است که انتصابات باید براساس شایستهسالاری انجام شود تا بهترین مدیران برای ارائه بهترین برنامهها انتخاب شوند.»
وی با بیان اینکه کار خوب را مدیر خوب میتواند اجرا کند، از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست تا شایستهسالاری در انتصابات این اداره کل را سرلوحه کار خود قرار دهد.
رحمانی همچنین از اقدامات نوسازی مدارس در تحویل ۵۳ مدرسه و اضافه شدن ۱۳ هزار و ۲۵۱ مترمربع کلاس درس طی سه ماه اخیر قدردانی کرد و گفت: «مدارس کانکسی استان جمعآوری شدهاند و تنها یک مدرسه کانکسی وجود دارد که در خصوص آن تصمیمگیری شده است.»
استاندار به عزم دولت چهاردهم برای محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: «در طرح محرومیتزدایی فضای آموزشی، تصمیمگیری برای ۹۶ مدرسه سنگی و فرسوده در استان مورد توجه قرار گرفته است و ۲۰ مدرسه بزرگ مقیاس که اغلب آنها در حوزه شهرستان بویراحمد هستند، در دولت چهاردهم احداث خواهند شد.»
رحمانی متوسط سرانه فضای آموزشی در استان را هشت متر مربع به ازای هر دانشآموز عنوان کرد و گفت: «متوسط سرانه آموزشی در سایر نقاط استان رقم خوبی است، اما در بویراحمد به دلیل کمبود فضای آموزشی، آمار چهار متر مربع است که رفع کمبود فضای آموزشی بویراحمد در اولویت است.»
وی بیان کرد: «ما تنها استانی هستیم که هر هفته یک پروژه افتتاحی یا کلنگزنی در حوزه آموزش و پرورش داریم که نشاندهنده توجه دولت چهاردهم به موضوع آموزش و پرورش استان است.»
استاندار ضمن قدردانی از کمکهای خیرین مدرسهساز گفت: «۴۰ درصد اقدامات در حوزه آموزش و پرورش توسط خیرین انجام شده است و آنها گرهگشای بسیاری از کمبودها در فضاهای آموزشی هستند.» رحمانی همچنین خواستار رفع مشکل زمین برای طرحهای خیرساز شد و افزود: «همه مدیران، خصوصاً مدیران در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، توجه ویژهای به آسیبهای اجتماعی داشته باشند و ضمن اینکه نشاط در مدارس مورد توجه باشد.»
استاندار تصریح کرد: «کیفیت بخشی آموزشی باید مورد توجه بوده و از دستورکارهای جلسات آینده باشد.»
وی عنوان کرد: «ترافیک بحث جدی است و اوج آن صبحها، ظهرها و عصرها در زمان تعطیلی مدارس است؛ لذا نماینده آموزش و پرورش در جلسه شورای ترافیک حضور داشته باشد و این مسئله را پیگیری کند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه از نگاه ویژه استاندار محترم به آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کرد و گفت: «نگاه استاندار محترم در دولت وفاق ملی به آموزش و پرورش را یک فرصت میدانیم و امیدواریم با این نگاه شاهد تحولات چشمگیری در ارتقاء شاخصهای مختلف آموزش و پرورش باشیم.»
ایوب رضایی به طرح نماد به عنوان یک طرح بین بخشی که دستگاههای مختلف وظایفی برای کاهش آسیبهای اجتماعی برعهده دارند، اشاره کرد و گفت: «امروزه آسیبهای اجتماعی با رشد روزافزون فضای مجازی به یک معضل تبدیل شده است که در آموزش و پرورش برنامه عملیاتی با رویکرد پیشگیرانه تدوین و از کف مدرسه تهیه و اجرایی میشود.»
رضایی با بیان اینکه اطلس آسیبهای اجتماعی در استان و همه شهرستانها و مناطق و حتی مدارس تدوین شده است، گفت: «برگزاری منظم دستگاههای عضو طرح نماد برای انجام وظایف در راستای انجام فعالیتهای مشخص شده برای مقابله با آسیبهای اجتماعی یک ضرورت است.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین از ابلاغ دستورالعمل کشوری توسط وزارت کشور برای شناسایی و رفع آسیبهای اجتماعی به دستگاههای عضو طرح نماد خبر داد و گفت: «برنامه اطلس آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد بومی تدوین و عملیاتی خواهد شد.»
در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش به چالشها و مشکلات دانشآموزان با شرایط ویژه اشاره کرد و گفت: «ایاب و ذهاب مهمترین مشکل این دانشآموزان است که به دلیل کمبود منابع مالی و نبود زیرساخت مناسب، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنیم.»
رضایی کمبود فضای آموزشی در یاسوج و دیشموک را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش استثنایی استان دانست و افزود: «در تأمین تجهیزات آموزشی و توانبخشی و همچنین هوشمند سازی مدارس نیز با مشکل مواجه هستیم و نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان استان هستیم.»
شهربانو بختیاری، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، نیز با اشاره به اینکه هزار و ۳۰۰ دانشآموز استثنایی در ۹۸ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند، افزود: «به دلیل نبود زیرساختهای مناسب و دوری از منزل در بحث ایاب و ذهاب به شدت با مشکل مواجه هستیم.»
شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات اداره کل آموزش و پرورش استثنایی تخصیص یافته، گفت: «در اعتبارات عمرانی استان نیز امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در نظر گرفته شده است.»
در پایان این جلسه مقرر شد دستگاههای عضو طرح نماد در دو ماه آینده گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ارائه دهند.
به گزارش کبنا نیوز، یدالله رحمانی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۳) در نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با سه دستور کار شامل طرح نماد، چالشهای آموزش و پرورش استثنایی و گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از استقبال و بدرقه باشکوه مردم استان از پیکر مطهر شهدای گمنام قدردانی کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد شورای آموزش و پرورش را از جلسات مهم استان دانست و با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش میگذرد، گفت: «هرچند با محدودیتهای فراوان و منابع اندک در این حوزه مواجهایم، اما با خلق منابع و صرفهجویی میتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم و اگر در این زمینه کمتوجهی شود، آسیبها بیشتر خواهد شد.»
رحمانی بر ضرورت کار کارشناسی بیشتر بر روی دستورکارهای جلسات این شورا تأکید کرد و افزود: «بخشی از مصوبات جلسه گذشته شورا به نتیجه رسیدهاند و سایر مصوبات باید تا حصول نتیجه پیگیری شوند.»
استاندار در خصوص اهمیت «طرح نماد» (برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) گفت: «از آمارهای ارائه شده در زمینه غربالگری حاصل از این طرح رضایت نداریم و باید تلاش کنیم تا با مراقبت بیشتر، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای روانشناسی در این حوزه به حداقل برسند.»
وی بیان کرد: «برای توجه و حل مشکلات آموزش و پرورش باید ردیف متمرکزی برای این منظور، از جمله آموزش و پرورش استثنائی، تعریف شود تا امکانات مورد نیاز آنها تأمین گردد.»
رحمانی همچنین خواستار پیگیری اعتبارات وزارت نفت برای تأمین امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش استثنائی استان شد.
استاندار به فرایند انتصابات گذشته در آموزش و پرورش اشاره کرد و عنوان کرد: «تأکید ما به مدیرکل جدید آموزش و پرورش این است که انتصابات باید براساس شایستهسالاری انجام شود تا بهترین مدیران برای ارائه بهترین برنامهها انتخاب شوند.»
وی با بیان اینکه کار خوب را مدیر خوب میتواند اجرا کند، از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست تا شایستهسالاری در انتصابات این اداره کل را سرلوحه کار خود قرار دهد.
رحمانی همچنین از اقدامات نوسازی مدارس در تحویل ۵۳ مدرسه و اضافه شدن ۱۳ هزار و ۲۵۱ مترمربع کلاس درس طی سه ماه اخیر قدردانی کرد و گفت: «مدارس کانکسی استان جمعآوری شدهاند و تنها یک مدرسه کانکسی وجود دارد که در خصوص آن تصمیمگیری شده است.»
استاندار به عزم دولت چهاردهم برای محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: «در طرح محرومیتزدایی فضای آموزشی، تصمیمگیری برای ۹۶ مدرسه سنگی و فرسوده در استان مورد توجه قرار گرفته است و ۲۰ مدرسه بزرگ مقیاس که اغلب آنها در حوزه شهرستان بویراحمد هستند، در دولت چهاردهم احداث خواهند شد.»
رحمانی متوسط سرانه فضای آموزشی در استان را هشت متر مربع به ازای هر دانشآموز عنوان کرد و گفت: «متوسط سرانه آموزشی در سایر نقاط استان رقم خوبی است، اما در بویراحمد به دلیل کمبود فضای آموزشی، آمار چهار متر مربع است که رفع کمبود فضای آموزشی بویراحمد در اولویت است.»
وی بیان کرد: «ما تنها استانی هستیم که هر هفته یک پروژه افتتاحی یا کلنگزنی در حوزه آموزش و پرورش داریم که نشاندهنده توجه دولت چهاردهم به موضوع آموزش و پرورش استان است.»
استاندار ضمن قدردانی از کمکهای خیرین مدرسهساز گفت: «۴۰ درصد اقدامات در حوزه آموزش و پرورش توسط خیرین انجام شده است و آنها گرهگشای بسیاری از کمبودها در فضاهای آموزشی هستند.» رحمانی همچنین خواستار رفع مشکل زمین برای طرحهای خیرساز شد و افزود: «همه مدیران، خصوصاً مدیران در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، توجه ویژهای به آسیبهای اجتماعی داشته باشند و ضمن اینکه نشاط در مدارس مورد توجه باشد.»
استاندار تصریح کرد: «کیفیت بخشی آموزشی باید مورد توجه بوده و از دستورکارهای جلسات آینده باشد.»
وی عنوان کرد: «ترافیک بحث جدی است و اوج آن صبحها، ظهرها و عصرها در زمان تعطیلی مدارس است؛ لذا نماینده آموزش و پرورش در جلسه شورای ترافیک حضور داشته باشد و این مسئله را پیگیری کند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه از نگاه ویژه استاندار محترم به آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کرد و گفت: «نگاه استاندار محترم در دولت وفاق ملی به آموزش و پرورش را یک فرصت میدانیم و امیدواریم با این نگاه شاهد تحولات چشمگیری در ارتقاء شاخصهای مختلف آموزش و پرورش باشیم.»
ایوب رضایی به طرح نماد به عنوان یک طرح بین بخشی که دستگاههای مختلف وظایفی برای کاهش آسیبهای اجتماعی برعهده دارند، اشاره کرد و گفت: «امروزه آسیبهای اجتماعی با رشد روزافزون فضای مجازی به یک معضل تبدیل شده است که در آموزش و پرورش برنامه عملیاتی با رویکرد پیشگیرانه تدوین و از کف مدرسه تهیه و اجرایی میشود.»
رضایی با بیان اینکه اطلس آسیبهای اجتماعی در استان و همه شهرستانها و مناطق و حتی مدارس تدوین شده است، گفت: «برگزاری منظم دستگاههای عضو طرح نماد برای انجام وظایف در راستای انجام فعالیتهای مشخص شده برای مقابله با آسیبهای اجتماعی یک ضرورت است.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین از ابلاغ دستورالعمل کشوری توسط وزارت کشور برای شناسایی و رفع آسیبهای اجتماعی به دستگاههای عضو طرح نماد خبر داد و گفت: «برنامه اطلس آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد بومی تدوین و عملیاتی خواهد شد.»
در ادامه این نشست، مدیرکل آموزش و پرورش به چالشها و مشکلات دانشآموزان با شرایط ویژه اشاره کرد و گفت: «ایاب و ذهاب مهمترین مشکل این دانشآموزان است که به دلیل کمبود منابع مالی و نبود زیرساخت مناسب، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنیم.»
رضایی کمبود فضای آموزشی در یاسوج و دیشموک را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش استثنایی استان دانست و افزود: «در تأمین تجهیزات آموزشی و توانبخشی و همچنین هوشمند سازی مدارس نیز با مشکل مواجه هستیم و نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان استان هستیم.»
شهربانو بختیاری، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، نیز با اشاره به اینکه هزار و ۳۰۰ دانشآموز استثنایی در ۹۸ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند، افزود: «به دلیل نبود زیرساختهای مناسب و دوری از منزل در بحث ایاب و ذهاب به شدت با مشکل مواجه هستیم.»
شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات اداره کل آموزش و پرورش استثنایی تخصیص یافته، گفت: «در اعتبارات عمرانی استان نیز امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در نظر گرفته شده است.»
در پایان این جلسه مقرر شد دستگاههای عضو طرح نماد در دو ماه آینده گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ارائه دهند.