تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۴۵۱۹۳۴
یادداشت ارسالی؛

لزوم تشریح وضعیت توسعه در سه بخش توسط مدیرکل اداره ارشاد کهگیلویه و بویراحمد

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
لزوم تشریح وضعیت توسعه در سه بخش توسط مدیرکل اداره ارشاد کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛با توجه به گذشت بیش از شش ماه از مدیریت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه توسعه در سه بخش عمرانی، هنری، فرهنگی، همچنین ظرفیت‌های شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه تشریح شد.
عمرانی:

رشد فرهنگی و هنری در صورتی محقق خواهد شد که زیرساخت‌های عمرانی مهیا باشد. در شهرستان کهگیلویه از گذشته تا کنون مکان‌هایی جهت استفاده حوزه فرهنگ و هنر به طور عمومی و انجمنهای فرهنگی و هنری به طور اختصاصی ساخته شده است اما متأسفانه چون نگاه به مقوله فرهنگ و هنر کارشناسانه نبود هچیکدام از فرهنگسرا‌ها و ساختمان‌های حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی متناسب با فضای کاری اداره مرتبط نیستند یعتی فاقد مکان‌هایی از جمله نگارخانه تخصصی، پلاتوی اجرای تمرین تئاتر، سالن آگوستیک جهت اجرای برنامه‌های موسیقی، کتابخانه تخصصی، سالن سینما تک و سالن سمینار و برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های تخصصی می‌باشند.
هنری:
هنر زاییده نیاز است چیزی که آدمی احساس می‌کند باید داشته باشد اما ندارد. همین احساس نیاز خواسته یا ناخواسته هنرمندان را به وادی هنر می‌کشاند. زبان هنر می‌تواند راهگشا باشد در زمانی که همه راه‌ها به بن بست ختم می‌شود. کهگیلویه از دیرباز در زمینه هنر شناخته بود و دین خود را در پرورش و ارتقا سطح کیفی هنر اسلامی ایرانی به جامعه ادا کرده است.
در زمینه هنر‌های نماشی از جمله کارگردانی و بازیگری در سینما، زنده یاد استاد حسین پناهی هنرمند نامی و شناخته شده این دیار با تأثیرگذاری و ایفای نقش‌های بارز و متفاوت برای همیشه تاریخ در اذهان عموم و علاقمندان به خود جاویدان مانده است و اما متأسفانه دیار این هنرمند فقید و تأثیرگذار فاقد مکان‌هایی برای الگوپذیری نسل جوان و و نوجوان بعد از‌ایشان می‌باشند.
کهگیلویه سالن تخصصی نمایش ندارد. تعزیه سوق قدمت نزدیک به یکصد سال دارد ولی متأسفانه مکانی روباز برای اجرا‌های آیینی، سنتی و ایرانی ندارد.
در سال‌های اخیر فرزندان این خطه در جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی با فیلم‌های داستانی و مستند بلند و کوتاه که برآمده از سوژه‌های بکر و ناب این دیار می‌باشند بار‌ها حائز رتبه‌های برتر در جشنواره‌های فیلم مستند ایران و فیلم فجر شده‌اند اما متأسفانه نه تنها انجمن سینمای جوانان نداریم بلکه از داشتن سالن تخصصی پخش فیلم و ابتدایی‌ترین تجهیزات هم محرومیم.
ساخت فیلم در کهگیلویه صرفاً با هزینه و تهیه کنندگی شخصی تولید می‌گردد.
موسیقی کهگیلویه همانند طفی نوپا در سال‌های اخیر حرکت خود را آغاز کرده است و آموزش اصولی، فنی و مدون شده‌ای را در بخش‌ها و ساز‌های مختلف آغاز کرده است و آنچه می‌تواند مایه دلگرمی و ترغیب و تشویق علاقمندان و هنرمندان بیشمار حوزه هنر موسیقی در شهرستان کهگیلویه شود تهیه امکانات اولیه از جمله تأسیس و راه‌اندازی استودیوی موسیقی با حمایت مدیرکل به عنوان متولی فرهنگ و هنر این استان می‌باشد.
در بین هنر‌های چندگانه، سال‌های اخیر در کهگیلویه در حوزه تحصیل و تأسیس و راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد هنری، رشته هنر‌های تجمسی موفق‌ترین بوده است. شش آموزشگاه آزاد هنری در بخش‌های مختلف از جمله نقاشی کودک، طراح، نقاشی، نقاشی خط، طراحی چهره، پوسترسازی، آموزش خوشنویسی در بخش‌های مختلف از مقدماتی تا ممتاز، کاریکاتور، گرافیک و... مشغول به فعالیت می‌باشند. ضمن اینکه همین اتفاق اصولی آموزش باعث موفقیت فرزندان این خطه در دانشگاه‌های معتبر ملی در حوزه هنر‌های تجسمی گردید اما متأسفانه همیشه برای برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار این عزیزان با مشکلات عدیده‌ای روبه رو بوده و هستیم، زیرا نگارخانه آگوستیک و مجهز به اصول و تجهیزات لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان این حوزه تأثیرگذار نداریم.
فرهنگی:
جهان امروز، جهان فرهنگ است. رشد فرهنگی دروازه ورود به رشد عمومی جامعه است. بنابراین اگر می‌خواهیم در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی پیشرفتی حاصل شود باید شرایط و بستر برای پیشرفت اساسی و بنیادی در حوزه فرهنگ فراهم شود.
شعر کهگیلویه از دیرباز چه در بخش کلاسیک و قالب‌های متمایز شعر سنتی و چه در بخش نیمایی و چه در حوزه شعر سپید و منثور در فراتر از مرز‌های استان مخاطبان خاص خود را دارد. همیشه شاهد رخداد‌های فرهنگی در کهگیلویه بودیم، از برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای تا شب‌های شعر بلادشاپور که از جای جای استان‌ها به طور خودجوش در این برنامه سالانه حضور پیدا می‌کردند. اما فرزندان این خطه برای چاپ و انتشار آثار شعری خود با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند.
بیمه هنرمندان و اصحاب رسانه و وام صندوق هنرمندان از ابتدایی‌ترین مواردی است که جهت خدمات‌رسانی به هنرمندان این خطه می‌شود در دستور کار قرار گیرد.
-جایزه ادبی و هنری دوسالانه حسین پناهی در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی و شعر با گستره ملی به مناسبت درگذشت زنده یاد حسین پناهی.
-برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه کهگیلویه با حضور فیلمسازان استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، تهران، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد، با موضوع نگاه ویژه به آسیب‌های اجتماعی در جامعه به خصوص در بین قشر جوان و نوجوان. در نخستین جشنواره با حضور فیلمسازان ۱۰ استان یکصد و هفتاد فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که تجربه موفقی را پشت سر گذاشتیم.
-برگزاری جشنواره آوا‌ها و نوا‌ها با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود و ترغیب و تشویق علاقمندان به هنر موسیقی با حضور استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد
انتظار می‌رود، مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد توجه به شهرستان‌های کمتر برخوردار از نظر امکانات و اما سرشار از استعداد‌های ناب فرهنگی و هنری را در دستور کار خود قرار دهند تا مصداق آن جمله کوتاه اما پرمعنا ( استان تنها یاسوج نیست ) محقق گردد.
----------------------------------------------
سید محمدجواد سعیدی
تهیه‌کننده و پژوهشگر سینما
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1