تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۷۱۵۸۰
یادداشت؛

آیا اظهارات اخیر روشنفکر باز هم لغزش زبانی و ناتوانی بیانی بود؟

۵۰
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آیا اظهارات اخیر روشنفکر باز هم لغزش زبانی و ناتوانی بیانی بود؟
کبنا ؛حدود چهار سال است که نماینده بویراحمد، دنا و مارگون عنوان سنگین نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بر خود دارد اما به اذعان بعضی از افکار عمومی او نتوانسته خود را در حد چنین جایگاهی نشان دهد. کافی است به گفت‌وگو‌های روزمره بعضی از مردم یا اظهار نظر‌های مسئوولان، کامنت‌های مخاطبان رسانه‌ها و... نگاهی بیفکنیم. بدون شک یکی از اشکالات عمومی منتقدان بر مهدی روشنفکر «کنش گفتار» ضعیف و ناتوانی بیانی است. یکی از انتظارات افکار عمومی از نماینده مجلس شورای اسلامی مهارت گفتاری بالاست. این گفته سعدی شیرازی که «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد» بیش از هر جایی در مورد مناصب مهم سیاسی چون نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصداق دارد. نمایندگانی که از این مهارت مهم برخوردار نباشند پس از ورود به عرصه عمومی و قرار گرفتن در شرایط اضطرار ناچار به گشودن سخن می‌شوند. مهارت گفتاری برای نطق‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، رایزنی‌ها و مذاکرات و... بسیار مهم و اساسی است. نمایندگان پیشرو در تمام دنیا و ایران و حتی استان کهگیلویه و بویراحمد کسانی بوده‌اند که از مهارت گفتاری بالاتر از متوسط عمومی مردم برخوردار بوده‌اند. ناگفته پیداست بخشی از این توانایی ذاتی و بخشی از آن اکتسابی و حاصل آموزش، مطالعه، حضور گسترده در عرصه عمومی و مناسبات اجتماعی و... مجموعه کنش‌هایی است که منظومه زبانی و واژگانی کنشگر را توسعه می‌دهد. به نظر می‌رسد نماینده بویراحمد، دنا و مارگون نتوانسته است چنین ظرفیت‌هایی را در حد جایگاه مهمی هچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی در خود تقویت کند تا امروز بتواند درخور مردم حوزه انتخابیه مرکزی و محوری استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی ابراز وجود نماید و ضمن دفاع از حقوق مردم، در عین حال مشروعیت خود را حداقل از نظر مهارت‌های زبانی و ارتباطی برای موکلان نشان دهد.
اکنون دیگر فقدان مهارت گفتار و لغزش‌های مکرر زبانی جزء ویژگی‌های ذاتی نماینده بویراحمد در مجلس شورای اسلامی است و برای خیلی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور آشکار است که مهدی روشنفکر از شروط مهم یک نماینده مجلس ملی در تراز مجلس شورای اسلامی برخوردار نیست. غیر از پچ پچ‌های روزمره مردم که مارپیچ‌وار در فضای عمومی استان مسلط شده، بسیاری از کارشناسان و نخبگان استان هم صریحاً در این زمینه اظهار نظر انتقادی می‌نمایند.
معنای این انتقادات این است که وقتی شخصی جایگاهی مهم که تصمیماتش با زندگی آحاد مردم سروکار دارد را اشغال می‌کند لاجرم باید از توانایی‌های مختلف مرتبط با آن نیز بر خوردار باشد و اگر چنین نباشد بی‌تردید ضرر آن به مردم می‌رسد. اما وجه دیگر لغزش‌های زبانی که در روانشناسی بر آن تأکید می‌شود آن است که لغزشگر به دلیل ضعف در مهارت ارتباطی نتواند بر واژگان خود تسلط کافی داشته باشد و مواردی را مطرح کند که ناخواسته باور‌های واقعی او را آشکار کند و دست او برای مردم رو شود. نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی همانند بسیاری از نطق‌هایش که انسجام کافی ندارند اخیراً در جمع گروهی از هوادارانش در جملاتی پراکنده و پر از اشتباه جمله‌ای مهم بر زبان آورد که از منظر «ناخودآگاه لغزش زبانی» بسیار مهم است. او در سخنانی که همزمان رنگ و بوی «عصبانیت» و «هراس» داشت در لغزش زبانی دیگری به جای «بهارستان»، کلمه «جماران » را به کار برد و به رقبایش حمله و تهدید گونه به آن‌ها تاخت و گفت: « به مجلس هم راه پیدا نکنم... آرامش این افراد را به هم خواهم زد».
سؤال این است که بر زبان آوردن چنین جمله‌ای را باید ناشی از احساس شکست بر اثر گسترش دامنه نفوذ مداوم رقبا در پایگاه‌های محوری رأی روشنفکر و آگاهی او از واقعیت تحولات میدان رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون دانست-که به هیچ وجه تحولات آن بر وفق مراد او پیش نرفته - یا ادامه لغزش‌های زبانی مداوم او؟ اذعان مهدی روشنفکر به شکست احتمالی را ادامه لغزش‌های زبانی یا «برون جست زبان از ناخوداگاه» بدانیم به نظر می‌رسد اکنون که مهدی روشنفکر بار‌ها فرصت سخن گفتن از تریبون‌های عمومی را داشته از نظر مردم فاقد مهارت‌های لازم به خصوص مهارت ارتباطی و زبانی مناسب برای کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه مرکز استان است. این ضعف مهم بی‌تردید نتیجه‌اش در صندوق‌های رای بازتاب خواهد داشت.
در کنار این موارد برخی دیگر از اشتباهات از جمله ادبیات وی در مورد مرد سی سخت و تهدید دیگران بخوبی گواه واقعیات بسیاری از شرایط وی در آستانه انتخابات است. لازم به ذکر است که طرح این موضوع به منظور نادیده گرفتن خدمات مهدی روشنفکر در برخی از حوزه‌ها نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

مختاری
Iran, Islamic Republic of
عملکرد روشنفکر زبانزد عام و خاص است 171 طرح فقط امسال در بهمن ماه در حوزه بویراحمد و دنا و مارگون کلنگزنی و مورد بهره برداری قرار می گیرد بقیه نمایندگان را هم بررسی نمایید کل کشور به اندازه دکتر روشنفکر طرح و برنامه ندارند
United Kingdom
عزیزم تازه یادش اومده کلنگ بزنه بعد چهارسال انگار ادبیاتش به شما هم سرایت کرده
لوداب
United Kingdom
من خودم ساکن لودابم ولی بخدا در حد نمایندگی بویراحمد نیست بخدا رو نداریم خارج از استان بگیم نماینده ماست
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر روشنفکر خدمات ارزنده ای به مردم ارایه داده است
راههای شوسه استان را تأسیس کرده واستان را از بن بست نجات داده
راههای هوایی تقریباً خوب پیشرفت داشته
راه آهن به همین زودی افتتاح میشه
United Kingdom
میشه مثال بزنی در کدوم منطقه
Iran, Islamic Republic of
با احداث سد زمین‌ها زیر کشت آب میرن
Iran, Islamic Republic of
جماران خخخخ
Iran, Islamic Republic of
به جای بیت رهبری گفت جماران
دناي استوار
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه اين ضعف گفتاري در بين مديران منتسب و بعضاً منصوب شده توسط ايشان هم شايع مي باشد.
کریم
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
سواد ندارند
منتقد بی تعصب
Iran, Islamic Republic of
نظرت بدرد خودت میخوره آیا شما عدالت را در بیان و گفتار رعایت کردی که ایشون رعایت کرده باشه؟. بنظرم کبنا از روی عقده و نفرت مطلب میزنه و هیچ عدالت و انصافی در بیان و نوشتارتون تاحالا ندیدم. وتاحالا هرمطلبی زدین براساس مواضع خصمانه سیاسی بود. رعایت کنید. بداخلاقی زشته
مهندس
Iran, Islamic Republic of
انسان هرچه هم به لحاظ فن بیان قوی باشد گاهی تحت عواملی در گفتار دچار تپق یا فراموشی لحظه ای میشود لذا برای پیوستگی در صحبت این امکان وجود دارد خارج از اراده گزینه کلامی بهتری در آن به ذهن گوینده نرسد. پس ذات افراد را باید در دراز مدت بررسی کرد نه تپق لحظه ای را.
من از این شخص حمایتی نمی کنم ولی انصاف نیست به خاطر یه اشتباه گفتاری اینچنین در فضای مجازی با آبروی یک شخص و در طرف دیگر آبروی یک شهرستان و مردمانش بازی مغرضانه کنیم.
پژمان
درود بر تحلیل خوبو درستتون...اینکه نماینده ها بیشتر واسه اطرافیانشون کار میکنن بر کسی پوشیده نیست ولی نماینده ی که نطق کوبنده داره و جایگاهی بین نمانیده ها داره به راحتی میتونه حق حوزه ی انتخابیشو از مجلس بگیره..لطفا با درک درست نمایندتون رو انتخاب کنید.نسنجیده و کور کورانه انتخاب نکنید...گرونی ها ناشی از یه عده ادم بی سوادن که درک درستی از موقعیت مادی و اجتماعی مردم ندارن.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
نماینده ای که گفتار نداشته باشه اخلاق نداشته باشه سواد کاری نداشته باشه پس چطور میخادازحق این مردم مظلوم دفاع کند
شورم سرنوشت ساز
Iran, Islamic Republic of
البته گفتار یک فرد، بستگی به میزان شعور و فهم گوینده دارد
و شغل و جایگاه اجتماعی و... میزان شعور و فهم رو بالا می برند
...
Sweden
صداقت و صمیمیت روشنفکر بر هیچکس پوشیده نیست 100,هزار رأی در انتظار اوست
زارع
Iran, Islamic Republic of
ما کاری به صمیمیتش نداریم
در مورد سوادش نظربده
به شخصی گفتن چه کاره ای
گفت مادرم مال فلان جاست
تاعباسی
Iran, Islamic Republic of
به پیغمبر صحبت مردم استان نیشت بلکه کل کشور سوژه شدیم در بحث آموزش که تخصصش بود هم ضعیف است در حد یک مبتدی هست ایشان می‌بایست یکسال شبانه روز روزنامه کتاب محله جدول بخواند و حل نماید....
Iran, Islamic Republic of
توصیه میکنم مطالبتون برپایه علم وتحقیق باشه نه بر اساس افکار بچه گانه
مارگون
Iran, Islamic Republic of
توصیه میکنم بقیه کاندیداها یه مناظره با روشنفکر در یکی از دانشگاه‌ها بذارن تا میزان سوادش مشخص بشه
Iran, Islamic Republic of
سعی کنید به جای این اراجیف حواستون با این طامرادی هایی که جناب منتظریان پیوستند باشید تا جایی که تحقیق کردم کار هم براشون شده اینا رو نمیشه بهشون اعتماد کرد
Iran, Islamic Republic of
امروز نوبت سی سخت بود
فردا یاسوج و پاتاوه، کاکون و مارگون، آقایی و زیلایی، جلیل و بابکان،
تا دیر نشده خط بطلان قرمزی بر ماهیت نمایندگی اش بکشیم .
Iran, Islamic Republic of
هر کس در بویراحمد در این ۴ سال عطسه ای هم کرده، این آقا و هواداران طایفه ای اش آنرا مایه گشایش مغزی و پیشگیری از مرگش بنام خود ثبت کرده و می کنند.
کل خدمات دولت ها و حتی نهادهای غیر دولتی را بنام خود ثبت می کنند ولی دانایان می دانند که ایشان توانایی اش تا حد پل قره است و فقط مختص جابجایی کارمندان و مدیران و لاغیر.
Iran, Islamic Republic of
اوج پیگیری نماینده تقاضای ساخت دو دستشویی در چشمه میشی سی سخت بوده که آنهم ساخته نشد
۴ سال رفته بهارستان، حالا میگه جماران
نطق و سخنوری ایشون پیشکش، ایشون روخوانی از روی کاغذ هم بلد نیستند.
خدایا، خداوندا ده بسه.
Iran, Islamic Republic of
سلام نمونه ای از عملکرد
تخصیص اعتبار برای جاده یاسوج سی سخت
احداث تونل ها
کلنگ زنی و تخصیص اعتبار به پل شهید نجفی
احداث دوازده مدرسه و خوابگاه برای سی سخت
احداث دارالقرآن سی سخت
تخصیص اعتبار برای تکمیل استخر و سالن آمفی تئاتر اردوگاه
تخصیص اعتبار جهت تعمیرات سالن ورزشی شهید پاکباز
اختصاص ۱۸ میلیارد جهت تجهیز مدارس
اختصاص ۳۰۰ میلیارد اختصاصی برای زلزله سی سخت
اختصاص ۱۰۰ میلیارد برای شهرداری سی سخت
اختصاص اعتبار برای تمام ادارات آسیب دیده شهر و تعمیر و تجهیز ادارات
بسیج کردن تمام ادارات کشوری و استانی برای زلزله سی سخت
تخصیص اعتبار جهت تعمیر و بازسازی شبکه های دستگاه های خدمت رسان
تخصیص اعتبار جهت جداول کشاورزی ،زیباسازی شهر و باغات
وووووو اگر یادم اومد میفرستم
گرفتن اعتبار با رایزنی و پیگیری نمایندگان می باشد
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
😁😁😁😁😆
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه کسانی از هر چیزی برای ضربه زدن به روشنفکر َدریغ نمی‌کنند اما دست خدا بالاتر از هر دستی است
لوداب
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت مردم استان، شیون تا قیامت.
Iran, Islamic Republic of
لغزش زبانی جز لاینفک در هر سخنرانی،مصاحبه و .... است اما عصبانیت و بد زبانی حین سخنرانی و گفتگ//
مارگون
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا سوادش در همین حده
قصد خاصی نداره
منتقد صدرصدی کبنا
Iran, Islamic Republic of
متاسفم براتون که نظرات انتقادی را نشر نمیدین. کبنا نیوز باب دل موافقینش هست ولی نظر منتقدین را اصلا نشر نمیده چرا نظریه انتقادی منو منتشر نکردین؟
منتقد منصف
Iran, Islamic Republic of
ایشون دکترا دارند میشه ساکت شوید امثال شما به رئیس جمهور هم گفتین شش کلاس سواد دارند. دکتر روشنفکر مرد عمل و اقدام هستند.
ده شیخ
Iran, Islamic Republic of
ای خدا ویوبترت بو که زدی آبرووحیثیت برامون‌نگذاشتی
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور هم خیلی اشتباه کلامی دارد
United States
یکی از ویژگی های اصلی نماینده سخنرانی و قدرت سخنوری است
که متاسفانه آقای روشنفکر خیلی ضعیفه
چرا باید بر حسب احساس تصمیم بگیریم و یک اشتباه رو تکرار کنیم آزموده را دوباره آزمودن خطاست
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
جای مردان بزرگ عرصه ی سیاست واخلاق بنشانید درخت تا هوا تازه شود. ..اینجاست که قدر آبروی دنیای سیاست استان دکتر هدایتخواه را بیشتر میدونیم.وقتی قدرت بیان مشکلات صفر باشه توان حل مشکلات زیر صفره..
Ali nosratzadeh
Canada
کبنا لباس کیو داری میزنی به سینه. سالهای سال باید بیان و برن تا انسان شریف و متدینی مثل اقای دکتر مهدی روشنفکر بخواد داخل این مملکت پیدا بشه.
رضایی
United States
جمع کن بساطت را ، چند صبا دیگه همه چی مشخص میشه
بهرامی
United States
ورود آقای روشنفکر از ابتدا اشتباه بوده ومتاسفانه برد ایشان فقط از طریق تعصب بیجا و قومیتی وطایفه گرایی رقم خورد به دور از اینکه سوابق اجرایی نامبرده را مورد برسی قرار دهند از بدرود ایشان به مجلس متاسفانه تمام مدیران نالایق وبدون تخصص را جایگزین مدیران قبل کردند و اینج مشخص می‌شود تعهد های شخصی خود به افراد را انجام داده است به قیمت نابودی شهر یاسوج زمانی می‌توانیم در آبادانی شهر خود مهم باشیم که بتوانیم بدور از قوم گرایی تعصبی و طایفه گرایی کاندید شایسته خود را انتخاب کنیم
با تقدیم احترام حسین بهرامی
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر در حد وزیر امور خارجه هست
ندای وحدت به پا خواسته
Iran, Islamic Republic of
ایشون به اندازه توان خودش عملکرد داشت
هم مردم دیار علم و ادب را با بخار کرد
هم برق ایفروشنا
هم زمین ها را زیر کشت آب برد
هم به جماران راه پیدا کرد
هم آرام مردم را نیازمند آرامش کرد
هم روخوانی و روان خوانی پر غلط و غلوط را تمرین کرد
هم از وزیر گردشگری احداث دو تا سرویس بهداشتی داشت
و هم...
و هم ...
دیگه بسه
خدایا دیگه بسه
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا همین قد توانایی داره تازه وقتی می نویسن و دستش میدن هم غلط غلوط می خونه
دلی
Portugal
آبروی چندين چند ساله و اتحاد ایل سترگ تامرادی را برده باعث نفاق و انشقاقی در ایل شده که تا سال های سال جم نمی‌شود خدا به خیر کند
ایرانی
United States
این هم شده جو بایدن ایرانی ها
ایرانی
United States
این هم شده جو بایدن ایرانی ها
پیک
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر افسوس که فکر نداری یعنی این اوضاع بویراحمد نبود
Iran, Islamic Republic of
این طوری که تو نوشتی خودت بیا پیش قدم شوید ببینیم چه می‌کنی تمام جملات چرت و پرت وتوهین بود
سفلی
United Kingdom
خدا میداند بعنوان یک بویراحمدی از حوزه سفلی از داشتن مهدی روشنفکر نه حرف زدن دارد بخصدص درمورد مردم بااصالت و فرهنگی سیسخت نه سخنرانی بلد است در یک کلام فقط میتونم بگویم ای برادران و خواهران بویراحمد بالا و پایین یا همون علیا و سفلی از بابت این عذرخواهی میکنم
تامرادی
India
بنظرم همین الان برای اسنپ نام نوبسی کند بهتره
United States
از شرایط لازم یک شخص برای قبول مسؤلیت نمایندگی مجلس
گفتار وبیان است
نمایتده ای که دغدغه کلامی وبیان دارد قطعا جسارتی در مجلس نمی تواتد داشته باشد.
دلیل اینکه توهین می کند
همین صغف گفتاری ایشان است.
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1