مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛تنها در یک نگاه ضد توسعهای میتوان عزل و نصب را شاقول و معیاری برای ارزیابی عملکرد مدیریت کلان لحاظ کرد. در سالهای اخیر این نوع نگاه و نگرش در کهگیلویه و بویراحمد شدت گرفته است و کارکرد نمایندگان مجلس و استانداران به این رفتار تقلیل داده شده است. درحالیکه در یک الگوی توسعهای نه آن که عزل و نصب وجود نداشته باشد؛ بلکه عزل و نصبها بر اساس شاخصهای مدیریتی و علمی و با نگاه توسعهگرایانه و شایسته محور انجام میگیرد.
حذف و عدم ثبات مدیریتی در ساخت اداری و مدیریتی کشور و آسیبهای بزرگی که از این ناحیه متوجه کشور بود سبب گردید دولت چهاردهم و رئیس این دولت مشی و شعار خود را "وفاق ملی" تعریف کند؛ تا در یک نگاه همگرایانه امکان استفاده از تمامی ظرفیتهای مدیریتی وجود داشته باشد. البته طبیعی است در چنین نگاه توسعه محوری یک مدیر ناهمسو و غیرهمراه جایگاهی ندارد؛ ولی چنین نگرشی هم به معنای حذف و نادیدهگرفتن مطلق وی نمیباشد.
ترکیب وزرای کابینه و سایر مدیران کلان ملی تا حدود زیادی متأثر از همین نگاه وفاق ملی بوده است. حتی در معرفی استانداران نیز بر پیروی از همین مشی تأکید گردید و استاندارانی فراجناحی اما معتقد به سیاستهای دولت معرفی گردیدند.
نگاهی به سابقه و کارنامه یدالله رحمانی نیز موید این صبغه و تیپ سیاسی و مدیریتی است. میتوان ادعا کرد در تاریخ استانداران استان هیچکدام تا قبل از معرفی بهعنوان استاندار رزومه پروپیمان رحمانی قبل از دریافت حکم استانداری استان را در کارنامه خود نداشتند. رحمانی اما با چنین رزومهای و با اعتماد مجموعه دولت اولین استانداری بود که در دولت چهاردهم معرفی شد. عملکرد وی در طی حدود ۸۰ روز گذشته ثابت کرده است در همان خطی است که رئیسجمهور بر آن تأکید دارد. جالب است منتقدین رحمانی را به انفعال و عدم توجه به شعارهای دولت در مقوله مدیران متهم میکنند؛ اما باتوجهبه برخی ناکارآمدیها و ضرورتها در طی این مدت کوتاه شاهد تعداد زیادی انتصاب در جایگاههای مهم و لازم بودهایم که حتی میتوان ادعا کرد در هیچ استانی دیگری این نحوه برخورد مدیریتی اتفاق نیفتاده است. این موضوع منهای چشماندازهای امیدوارکننده در بخشهای زیربنایی استان است که با اعلام نهایی بودجه ۱۴۰۴ و تأثیرات و پیگیریهای شخص استاندار و غلامرضا تاجگردون میتوان امیدوار به گشایشهای بزرگتر در استان بود.
آسیب عزل و نصبهای موسمی و حتی چهارفصل یک آسیب سازمانی و توسعهای بزرگ بر پیکر و حرکت استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و لازم بود استانداری با نگاه وفاقگرایانه نسبت به این موضوع نگاه علمی و مدیریتیتری داشته باشد.
معرفی عیسی شهامت بهعنوان معاون عمرانی استاندار و عملکرد دوماهه وی یکی از ثمرات مدیریت علمی رحمانی در استان بوده است. مدیری متخصص و جوان که در این مدت کوتاه منشأ اتفاقاً ریزودرشت قابلقبولی بوده است و امید میرود این روند تداوم داشته باشد.
کشور از تفرقه و نگاههای حذفی و دشمنی گونه خسته و به درجه درماندگی رسیده است و شاید وفاق و مدیران وفاق گرایی از جنس یدالله رحمانی بتوانند در این مقطع حساس اندکی از این بحران بکاهند و به برگشت روی به جلوی استان و کشور به سمت توسعه یاری رسانند.
حذف و عدم ثبات مدیریتی در ساخت اداری و مدیریتی کشور و آسیبهای بزرگی که از این ناحیه متوجه کشور بود سبب گردید دولت چهاردهم و رئیس این دولت مشی و شعار خود را "وفاق ملی" تعریف کند؛ تا در یک نگاه همگرایانه امکان استفاده از تمامی ظرفیتهای مدیریتی وجود داشته باشد. البته طبیعی است در چنین نگاه توسعه محوری یک مدیر ناهمسو و غیرهمراه جایگاهی ندارد؛ ولی چنین نگرشی هم به معنای حذف و نادیدهگرفتن مطلق وی نمیباشد.
ترکیب وزرای کابینه و سایر مدیران کلان ملی تا حدود زیادی متأثر از همین نگاه وفاق ملی بوده است. حتی در معرفی استانداران نیز بر پیروی از همین مشی تأکید گردید و استاندارانی فراجناحی اما معتقد به سیاستهای دولت معرفی گردیدند.
نگاهی به سابقه و کارنامه یدالله رحمانی نیز موید این صبغه و تیپ سیاسی و مدیریتی است. میتوان ادعا کرد در تاریخ استانداران استان هیچکدام تا قبل از معرفی بهعنوان استاندار رزومه پروپیمان رحمانی قبل از دریافت حکم استانداری استان را در کارنامه خود نداشتند. رحمانی اما با چنین رزومهای و با اعتماد مجموعه دولت اولین استانداری بود که در دولت چهاردهم معرفی شد. عملکرد وی در طی حدود ۸۰ روز گذشته ثابت کرده است در همان خطی است که رئیسجمهور بر آن تأکید دارد. جالب است منتقدین رحمانی را به انفعال و عدم توجه به شعارهای دولت در مقوله مدیران متهم میکنند؛ اما باتوجهبه برخی ناکارآمدیها و ضرورتها در طی این مدت کوتاه شاهد تعداد زیادی انتصاب در جایگاههای مهم و لازم بودهایم که حتی میتوان ادعا کرد در هیچ استانی دیگری این نحوه برخورد مدیریتی اتفاق نیفتاده است. این موضوع منهای چشماندازهای امیدوارکننده در بخشهای زیربنایی استان است که با اعلام نهایی بودجه ۱۴۰۴ و تأثیرات و پیگیریهای شخص استاندار و غلامرضا تاجگردون میتوان امیدوار به گشایشهای بزرگتر در استان بود.
آسیب عزل و نصبهای موسمی و حتی چهارفصل یک آسیب سازمانی و توسعهای بزرگ بر پیکر و حرکت استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است و لازم بود استانداری با نگاه وفاقگرایانه نسبت به این موضوع نگاه علمی و مدیریتیتری داشته باشد.
معرفی عیسی شهامت بهعنوان معاون عمرانی استاندار و عملکرد دوماهه وی یکی از ثمرات مدیریت علمی رحمانی در استان بوده است. مدیری متخصص و جوان که در این مدت کوتاه منشأ اتفاقاً ریزودرشت قابلقبولی بوده است و امید میرود این روند تداوم داشته باشد.
کشور از تفرقه و نگاههای حذفی و دشمنی گونه خسته و به درجه درماندگی رسیده است و شاید وفاق و مدیران وفاق گرایی از جنس یدالله رحمانی بتوانند در این مقطع حساس اندکی از این بحران بکاهند و به برگشت روی به جلوی استان و کشور به سمت توسعه یاری رسانند.
فقط بازی با کلمات نموده ای!