تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۴۹۸۲۰
واکنش رییس سازمان سنجش به حواشی لو رفتن سؤالات کنکور
چه وکیل و پزشک و مهندسی شوید شما متقلبان کنکور؟! / قسممیخورم کسی قبل از کنکور سوالها را ندیده/ ۴۸۰ نفر بازداشت شدند
۰
کبنا ؛دختران و بیشتر از آنان پسران در فکر یا در عمل تقلب مشغولند و چهبسا از مادران و پدران خود خواستهاند پشت درهای مراکز کنکور برای آنان دعا کنند! آمار بازداشتیهای تقلب در کنکور امسال رشد چشمگیری داشته است. کلاً چند سالی میشود که تقلب در بزرگترین آزمون ملی ایران، خبرساز و دردسرساز شده است. تشت رسوایی تقلب در آزمونهای ملی در مقیاس وسیع، اولین بار در دولت اصلاحات و با آزمون دستیاری پزشکی بر زمین افتاد. چه درسخواندهها و چه پزشکانی که با آن تقلب گسترده دلزده و افسرده نشدند و چه حقها که تضییع نشد. داستان متقلبان کنکوری جالب است. واقعاً آنها قرار است با تقلب، چگونه پزشکان و مهندسان و وکلایی شوند؟! پزشکی که تقلب میکند و فرد درسخوانده دیگری را یک عمر از جایگاهی که حقش بوده، محروم میکند یا مهندسی که با عبدالباقی و شهردار و ... وذلک زدوبند کند و متروپل را بر سر شهروندان آوار کند؟! یا وکیلی که به تعبیر نغز آیتالله جوادی آملی «غارتگر قانون» شود و به ریش حق و عدل بخندد؟! خود متقلبان که گویا فکری به حال این همه حقالناسی که تا آخر عمرشان با یک تقلب بر گردنشان میافتد نمیکنند و از بد روزگار سال به سال بر تعدادشان هم افزوده میشود؛ اما باید با قاطعیت و فوریت فکری بهحال این حقخوریهای علنی و گسترده کرد. بخشی از برخوردهای قاطع مربوط به مدیرانی است که یا با ناکارآمدی و یا عمدی و با وقاحت موجب تقلب میشوند، بخش دیگر برخورد جدی و فوری هم با این قضیه اعتمادزدا و کاهنده سرمایه اجتماعی ناظر به متقلبانی است که سودای غارتگری را از نوجوانی و جوانی در سر پروراندهاند و مار میخورند تا افعی شوند.
یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی، تقلب است. از سالیان دور تقلب بخش جدانشدنی از نظام آموزشی بود. در دو سال اخیر و با مجازی شدن آموزشها و رونق وسایل تسهیلگر تقلب، تقلب بیشتر هم شدهاست. در این میان مدارس هم به فکر کارآگاه بازی هستند که چگونه این تقلبها را کشف و خنثی کنند. اوج تقلبها، حالا به کنکور هم کشیده شدهاست.
بهای بیشتر آموزش از ارزیابی
واقعیت این است که ساختار جامعه ما افراد را به رقابت به هر قیمتی تشویق میکند و سوق میدهد. در نظام آموزشی ما کارنامه بسیار مهم است. این شیوه موجب شده دانشآموز این هدف را داشته باشد که به هر طریقی که شده باید به نتیجه عالی رسید.
یکسری از والدین هم از فرزندانشان همیشه این را خواستهاند که به هر طریق ممکن به نتیجه عالی دست پیدا کنند. این والدین همیشه هم فرزندانشان را با دیگران مقایسه میکنند. دانشآموز هم که نمیخواهد مدام از والدین این نوع درخواست را ببیند، چارهای ندارد که دنبال راهی میانبر باشد.
از گذشته هم این معضل وجود داشته که معلمان به دلیل عدم نتیجه و تنبلی دانشآموز، خواستار دیدار با والدین و تذکر به خانوادهها بودهاند؛ رفتاری که در تخریب روح و روان دانشآموزان تأثیر دارد و سیستم آموزشی این مسئله را نادیده میگیرد. بهتر است مدارس به جای اینکه انواع سیستمهای جاسوسی و مراقبتهای ویژه را تقویت کنند، کمی از بار نتیجه کم کرده و به آموزش بیشتر از ارزیابی بها بدهند.
تقلب اعتیادآور است
کم نیستند دانشآموزانی که در ایام امتحانات، تقلب میکنند. همچنین درصد بالایی از دانشآموزان، تکالیف درسی خود را از روی تکالیف همکلاسیهایشان کپی میکنند و حتی برخی نیز بدون آنکه متوجه شوند، در مقالات خود سرقت ادبی دارند.
اکثر دانشآموزان حتی آنهایی که نمرات خوبی دارند و شاگرد ممتاز محسوب میشوند نیز گاهی به تقلب روی میآورند، چراکه معتقدند تلاش زیادی کردهاند و باید به هر روشی که شده، خود را در صدر نگه دارند.
این افراد همیشه این نکته را مدنظر دارند که به خاطر یک امتحان سخت و چالشی نباید جایگاه خود را خراب کنند. واقعیت تلخ اینکه تقلب اعتیادآور است. اگر دانشآموزی یک بار از طریق تقلب موفق به کسب نمره خوبی شود، دیگر نمیتواند با فکر خودش امتحان دهد و خواه و ناخواه به تقلب کشیده میشود.
بارها به دانشآموزان در مدرسه گفته شدهاست که تقلب نوعی دزدی است، اما تأثیری نداشتهاست، یعنی فرد متقلب همچون فردی که دزدی میکند دچار اضطراب، ترس و پنهانکاری میشود، چراکه به حقوق دیگران تجاوز کرده و بدون هیچ تلاشی، به یکباره به نتیجه دلخواهش رسیدهاست.
موفقیت با تقلب کوتاهمدت است
در این خصوص یک جامعهشناس به «جوان» گفت: پاسخ به این سؤال سخت است و اینکه چرا دانشآموزان رو به تقلب میآورند، دلایل پیچیدهای دارد. دانشآموزان تقلب را نوعی زرنگی به حساب میآورند. مخصوصاً آن دسته از افرادی که اهل مطالعه نیستند و قصد آمادهشدن برای رقابت را به صورت جدی ندارند.
عماد افروغ افزود: محیط آموزشی باید یک فضای باز و آزاد برای دانشآموز ایجاد کند تا دانشآموز ترس از نتیجه گرفتن نداشتهباشد. این فضای راحت و آزاد آموزشی به دانشآموز جسارت و خلاقیت هم میدهد. یعنی یک فرد خلاق کسی است که به سمت تقلب نمیرود. نظام آموزشی ما باید از شیوه قدیمی حفظ کردن به شیوه مدرن کارآفرین و خلاقکردن حرکت کند. دانشآموز باید بداند که با تقلب کردن به جایی نمیرسد یا اگر هم برسد، خیلی کوتاهمدت است.
در این خصوص به گفته برخی روانشناسان درست است که تقلب کاری ناشایست و آغاز کارهای خلاف دیگر است، اما تعبیر دزدی برای آن اندکی سنگین است و بهتر است تقلب را شبیه به دروغ دانست.
روانشناسان معتقدند زمانی که ما پیام روشنی از تقلب به دانشآموزان نمیدهیم و برخورد قاطعی در برابر تقلب دانشآموزان نداریم، نباید انتظار داشته باشیم که آنها تقلب نکنند. بنابراین لازم است از همان سنین پایین، خانوادهها و مربیان به گونهای حساب شده، در مورد ناشایست بودن تقلب با آنها صحبت کنند.
قسممیخورم کسی قبل از کنکور سوالها را ندیده/ ۴۸۰ نفر بازداشت شدند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و گفت: اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا میتوان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.
عبدالرسول پورعباس با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح حواشی کنکور امسال پرداخت و یا تاکید بر اینکه فرآیند این آزمون یک فرآیند یک ساله است، گفت: ما در کنکور سه مرحله قبل، روز برگزاری و بعد از پایان آزمون را داریم که مرحله اول مرحله تولید سؤال است که از بانک سؤال استخراج میشود و دفترچههای متعدد را تشکیل میدهد.
وی به فرآیند طراحی سؤالات کنکور اشاره و تصریح کرد: این مرحله یک فرآیند سنگینی است به طوریکه افراد در قرنطینههای طولانی و سخت هستند و سؤالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. افراد حاضر در قرنطینه سؤالات را تهیه میکنند و سپس این سؤالات ممیزی میشوند و افرادی که از بانک سؤال بر میدارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی را بر عهده دارند و هم سؤالات را استخراج و بسته بندی میکنند.
پورعباس تاکید کرد: امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴/۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچهها با استفاده از نظام هوشمند باید به ۲۹۰۰ مرکز برسد. مجموعاً ۱۲۴ هزار نفر در روند برگزاری آزمون حضور دارند.
به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، بسته بندی اولیه سؤالات برای شهرها ارسال میشود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز میشود، بسته بندی سوم نیز در حوزهها باز میشود که محتوای آن مشخص نیست و لایه نهایی بسته پیش روی داوطلب باز میشود؛ بنابراین تا لحظهای که داوطلب بسته را باز میکند هیچ کس نمیتواند دفترچه را ببیند. امسال وزارتخانه هار و مراکز متعددی درگیر کنکور بودند؛ از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکتهای حمل و نقل کمک کردند.
وی یادآور شد: مرحله بعد، قرنطینه دوم است و آن برای زمانی است که پاسخنامهها قرائت میشوند. پاسخنامهها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که هر فرد سه پاسخنامه داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاههای جدید خریداری شد.
پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال اظهار کرد: تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا میتوان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است. در سالهای اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سؤالات به داوطلب رخ داده است. تقلبی که قبلاً بوده است نگاه به چپ و راست بوده که در سالهای اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده است.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون میفرستد و تقلب آنجا اتفاق میافتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیتهای الکترونیک پاسخها به داوطلب برسند که البته در آزمونهای چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.
وی تاکید کرد: دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است، از طرفی امسال ۹۶۰۰ هزار نفر ظرفیت برای رشتههای پزشکی تعیین شده و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به رشتههای پزشکی برسند. به همین دلیل آزمون جمعه حساسیت ویژهای داشت و انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید. ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم.
پورعباس گفت: ۱۲ شبکه بزرگ تحلف کنکور را شناسایی کردیم و تیمهای حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکهها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سؤالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشد که این شبکهها نتوانند پاسخها را ارسال کنند. این ابزارهای تقلب الکترونیکی گاه به اندازه یک نخود و یا اندازه پاککن است. دراین راستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزهها درگیر بودند و تمام مشتریان متقلبان که میخواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کردهایم.
وی با بیان اینکه اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت ۹: ۳۰ روز آزمون بیرون آمد، افزود: عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹: ۴۵ دقیقه میخواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند، ولی از آن زمان هر تلاش کردند که پاسخها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم میشوند.
معاون وزیر علوم اظهار کرد: تمام پاسخنامهها قرائت میشود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی میشود. این کار به صورت مقایسهای تکنیکی انجام میشود. ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند. قرائت پاسخنامه هم با پیشرفتهترین ماشین در دنیا انجام میشود و نمیگذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.
پور عباس در خصوص انتشار دفترچه سؤالات نیز افزود: ما در سالهای گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچهها را بارگذاری میکردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچهها را بارگذاری کنیم، اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژهای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد، چون مونتاژ میشود. از همین رو ساعت ۱۱: ۳۰ دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی ساعت ۱۱ و ۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره ۲ و ساعت ۱۲: ۴۵ دفترچه اختصاصی شماره ۳ و ساعت ۱۳: ۱۵ دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچههای گروههای هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم.
وی تاکید کرد: چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچههای کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.
پورعباس ادامه داد ما بیش از ۷۰۰۰ صحت سنجی موبایل انجام دادیم، چون ممکن بود برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند و کار پیچیده و سنگینی انجام شد. وقتی طرح ارائه سه پاسخنامه را برای هر گروه آزمایشی اجرا کردیم، فرصت استفاده از ارسال پاسخ از بیرون را از متقلبان گرفتیم و در این زمینه سیگنال یاب هم بسیار بسیار کمک کرد. جوانان نخبه این دستگاه را ساختهاند و مطمئن هستم که کشورهای دیگر هم خواهان این دستگاه خواهند بود.
معاون وزیر علوم با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آزمونهای الکترونیک گفت: آزمون الکترونیک به این شکل است که هر داوطلب برای هر پاسخ یک پاسخنامه خواهد داشت و در محیط تحت کنترل به سؤالات پاسخ میدهد و آزمون به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد و ما این آزمون را طراحی کردیم به طوریکه اولین آزمون ملی به شکل الکترونیک آزمون سنجش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی است که به زودی برگزار میشود.
یکی از مشکلات جدی نظام آموزشی، تقلب است. از سالیان دور تقلب بخش جدانشدنی از نظام آموزشی بود. در دو سال اخیر و با مجازی شدن آموزشها و رونق وسایل تسهیلگر تقلب، تقلب بیشتر هم شدهاست. در این میان مدارس هم به فکر کارآگاه بازی هستند که چگونه این تقلبها را کشف و خنثی کنند. اوج تقلبها، حالا به کنکور هم کشیده شدهاست.
بهای بیشتر آموزش از ارزیابی
واقعیت این است که ساختار جامعه ما افراد را به رقابت به هر قیمتی تشویق میکند و سوق میدهد. در نظام آموزشی ما کارنامه بسیار مهم است. این شیوه موجب شده دانشآموز این هدف را داشته باشد که به هر طریقی که شده باید به نتیجه عالی رسید.
یکسری از والدین هم از فرزندانشان همیشه این را خواستهاند که به هر طریق ممکن به نتیجه عالی دست پیدا کنند. این والدین همیشه هم فرزندانشان را با دیگران مقایسه میکنند. دانشآموز هم که نمیخواهد مدام از والدین این نوع درخواست را ببیند، چارهای ندارد که دنبال راهی میانبر باشد.
از گذشته هم این معضل وجود داشته که معلمان به دلیل عدم نتیجه و تنبلی دانشآموز، خواستار دیدار با والدین و تذکر به خانوادهها بودهاند؛ رفتاری که در تخریب روح و روان دانشآموزان تأثیر دارد و سیستم آموزشی این مسئله را نادیده میگیرد. بهتر است مدارس به جای اینکه انواع سیستمهای جاسوسی و مراقبتهای ویژه را تقویت کنند، کمی از بار نتیجه کم کرده و به آموزش بیشتر از ارزیابی بها بدهند.
تقلب اعتیادآور است
کم نیستند دانشآموزانی که در ایام امتحانات، تقلب میکنند. همچنین درصد بالایی از دانشآموزان، تکالیف درسی خود را از روی تکالیف همکلاسیهایشان کپی میکنند و حتی برخی نیز بدون آنکه متوجه شوند، در مقالات خود سرقت ادبی دارند.
اکثر دانشآموزان حتی آنهایی که نمرات خوبی دارند و شاگرد ممتاز محسوب میشوند نیز گاهی به تقلب روی میآورند، چراکه معتقدند تلاش زیادی کردهاند و باید به هر روشی که شده، خود را در صدر نگه دارند.
این افراد همیشه این نکته را مدنظر دارند که به خاطر یک امتحان سخت و چالشی نباید جایگاه خود را خراب کنند. واقعیت تلخ اینکه تقلب اعتیادآور است. اگر دانشآموزی یک بار از طریق تقلب موفق به کسب نمره خوبی شود، دیگر نمیتواند با فکر خودش امتحان دهد و خواه و ناخواه به تقلب کشیده میشود.
بارها به دانشآموزان در مدرسه گفته شدهاست که تقلب نوعی دزدی است، اما تأثیری نداشتهاست، یعنی فرد متقلب همچون فردی که دزدی میکند دچار اضطراب، ترس و پنهانکاری میشود، چراکه به حقوق دیگران تجاوز کرده و بدون هیچ تلاشی، به یکباره به نتیجه دلخواهش رسیدهاست.
موفقیت با تقلب کوتاهمدت است
در این خصوص یک جامعهشناس به «جوان» گفت: پاسخ به این سؤال سخت است و اینکه چرا دانشآموزان رو به تقلب میآورند، دلایل پیچیدهای دارد. دانشآموزان تقلب را نوعی زرنگی به حساب میآورند. مخصوصاً آن دسته از افرادی که اهل مطالعه نیستند و قصد آمادهشدن برای رقابت را به صورت جدی ندارند.
عماد افروغ افزود: محیط آموزشی باید یک فضای باز و آزاد برای دانشآموز ایجاد کند تا دانشآموز ترس از نتیجه گرفتن نداشتهباشد. این فضای راحت و آزاد آموزشی به دانشآموز جسارت و خلاقیت هم میدهد. یعنی یک فرد خلاق کسی است که به سمت تقلب نمیرود. نظام آموزشی ما باید از شیوه قدیمی حفظ کردن به شیوه مدرن کارآفرین و خلاقکردن حرکت کند. دانشآموز باید بداند که با تقلب کردن به جایی نمیرسد یا اگر هم برسد، خیلی کوتاهمدت است.
در این خصوص به گفته برخی روانشناسان درست است که تقلب کاری ناشایست و آغاز کارهای خلاف دیگر است، اما تعبیر دزدی برای آن اندکی سنگین است و بهتر است تقلب را شبیه به دروغ دانست.
روانشناسان معتقدند زمانی که ما پیام روشنی از تقلب به دانشآموزان نمیدهیم و برخورد قاطعی در برابر تقلب دانشآموزان نداریم، نباید انتظار داشته باشیم که آنها تقلب نکنند. بنابراین لازم است از همان سنین پایین، خانوادهها و مربیان به گونهای حساب شده، در مورد ناشایست بودن تقلب با آنها صحبت کنند.
قسممیخورم کسی قبل از کنکور سوالها را ندیده/ ۴۸۰ نفر بازداشت شدند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی ۴۸۰ متخلف کنکور امسال خبر داد و گفت: اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا میتوان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.
عبدالرسول پورعباس با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح حواشی کنکور امسال پرداخت و یا تاکید بر اینکه فرآیند این آزمون یک فرآیند یک ساله است، گفت: ما در کنکور سه مرحله قبل، روز برگزاری و بعد از پایان آزمون را داریم که مرحله اول مرحله تولید سؤال است که از بانک سؤال استخراج میشود و دفترچههای متعدد را تشکیل میدهد.
وی به فرآیند طراحی سؤالات کنکور اشاره و تصریح کرد: این مرحله یک فرآیند سنگینی است به طوریکه افراد در قرنطینههای طولانی و سخت هستند و سؤالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. افراد حاضر در قرنطینه سؤالات را تهیه میکنند و سپس این سؤالات ممیزی میشوند و افرادی که از بانک سؤال بر میدارند در قرنطینه قرار گرفته و متخصصان آزمونی هستند. ما یک دوره چاپ داریم که در آن افرادی به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی را بر عهده دارند و هم سؤالات را استخراج و بسته بندی میکنند.
پورعباس تاکید کرد: امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴/۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچهها با استفاده از نظام هوشمند باید به ۲۹۰۰ مرکز برسد. مجموعاً ۱۲۴ هزار نفر در روند برگزاری آزمون حضور دارند.
به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، بسته بندی اولیه سؤالات برای شهرها ارسال میشود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز میشود، بسته بندی سوم نیز در حوزهها باز میشود که محتوای آن مشخص نیست و لایه نهایی بسته پیش روی داوطلب باز میشود؛ بنابراین تا لحظهای که داوطلب بسته را باز میکند هیچ کس نمیتواند دفترچه را ببیند. امسال وزارتخانه هار و مراکز متعددی درگیر کنکور بودند؛ از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکتهای حمل و نقل کمک کردند.
وی یادآور شد: مرحله بعد، قرنطینه دوم است و آن برای زمانی است که پاسخنامهها قرائت میشوند. پاسخنامهها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که هر فرد سه پاسخنامه داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاههای جدید خریداری شد.
پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال اظهار کرد: تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا میتوان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است. در سالهای اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سؤالات به داوطلب رخ داده است. تقلبی که قبلاً بوده است نگاه به چپ و راست بوده که در سالهای اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده است.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حال حاضر تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را بیرون میفرستد و تقلب آنجا اتفاق میافتد که سؤالات حل شوند و به وسیله کیتهای الکترونیک پاسخها به داوطلب برسند که البته در آزمونهای چهارشنبه و پنجشنبه اتفاق چندانی رخ نداد و فقط یک عکس مخابره شد.
وی تاکید کرد: دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است، از طرفی امسال ۹۶۰۰ هزار نفر ظرفیت برای رشتههای پزشکی تعیین شده و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به رشتههای پزشکی برسند. به همین دلیل آزمون جمعه حساسیت ویژهای داشت و انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید. ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم.
پورعباس گفت: ۱۲ شبکه بزرگ تحلف کنکور را شناسایی کردیم و تیمهای حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکهها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سؤالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشد که این شبکهها نتوانند پاسخها را ارسال کنند. این ابزارهای تقلب الکترونیکی گاه به اندازه یک نخود و یا اندازه پاککن است. دراین راستا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزهها درگیر بودند و تمام مشتریان متقلبان که میخواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و در این زمینه تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کردهایم.
وی با بیان اینکه اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت ۹: ۳۰ روز آزمون بیرون آمد، افزود: عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹: ۴۵ دقیقه میخواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند، ولی از آن زمان هر تلاش کردند که پاسخها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم میشوند.
معاون وزیر علوم اظهار کرد: تمام پاسخنامهها قرائت میشود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی میشود. این کار به صورت مقایسهای تکنیکی انجام میشود. ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند. قرائت پاسخنامه هم با پیشرفتهترین ماشین در دنیا انجام میشود و نمیگذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.
پور عباس در خصوص انتشار دفترچه سؤالات نیز افزود: ما در سالهای گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچهها را بارگذاری میکردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچهها را بارگذاری کنیم، اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژهای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد، چون مونتاژ میشود. از همین رو ساعت ۱۱: ۳۰ دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی ساعت ۱۱ و ۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره ۲ و ساعت ۱۲: ۴۵ دفترچه اختصاصی شماره ۳ و ساعت ۱۳: ۱۵ دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچههای گروههای هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم.
وی تاکید کرد: چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچههای کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.
پورعباس ادامه داد ما بیش از ۷۰۰۰ صحت سنجی موبایل انجام دادیم، چون ممکن بود برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند و کار پیچیده و سنگینی انجام شد. وقتی طرح ارائه سه پاسخنامه را برای هر گروه آزمایشی اجرا کردیم، فرصت استفاده از ارسال پاسخ از بیرون را از متقلبان گرفتیم و در این زمینه سیگنال یاب هم بسیار بسیار کمک کرد. جوانان نخبه این دستگاه را ساختهاند و مطمئن هستم که کشورهای دیگر هم خواهان این دستگاه خواهند بود.
معاون وزیر علوم با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آزمونهای الکترونیک گفت: آزمون الکترونیک به این شکل است که هر داوطلب برای هر پاسخ یک پاسخنامه خواهد داشت و در محیط تحت کنترل به سؤالات پاسخ میدهد و آزمون به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد و ما این آزمون را طراحی کردیم به طوریکه اولین آزمون ملی به شکل الکترونیک آزمون سنجش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی است که به زودی برگزار میشود.