تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۴۵۲۲۰۶
کبنا گزارش می دهد؛

بازار لوازم التحریر یاسوج؛ گرانفروشی، مصرف زدگی، تهاجم فرهنگی / حداقل دو مورد را می شد کنترل کرد اما نشده!

۱
بازار لوازم التحریر یاسوج؛ گرانفروشی، مصرف زدگی، تهاجم فرهنگی / حداقل دو مورد را می شد کنترل کرد اما نشده!
کبنا ؛ همزمان با کمرنگ شدن کرونا و حضوری شدن مدارس، خریداران لوازم التحریر سرگردان از قیمت‌های چندین برابر شده چشم انتظار بازار و نمایشگاه‌های توزیع لوازم التحریر با قیمت‌های حمایتی هستند.
به گزارش کبنا، بازار نوشت افزار بیش از آنچه که فکرش را بکنیم تنوع دارد و قیمت های مختلف و متفاوتی را می توان در لوازم التحریری ها یافت. از دفترهای 100 برگ 30 هزارتومانی تا 100 هزار تومانی، همچنین لوازم غیرضروری تری مثل جامدادی ها و قمقمه های آب 200 و 300 هزار تومانی.
10 سال قبل، در این بازار، وسایلی برای رفع نیاز افراد به فروش می رسیدند، اما الان درگیر مصرف زدگی و فروش وسایل فانتزی، رنگ و لعاب دار و پر زرق و برق شده است. شخصیت های کارتونی و انیمیشنی خارجی تمام لوازم التحریر ایرانی را از آن خود کرده است و هیچ خبری از شخصیت های کارتونی ایرانی نیست.
گرانی نوشت افزار و خرید وسایل کم
مرکز شهر یاسوج، جنب میدان ساعت و همینطور در خیابان شریعتی بازار نوشت افزار و کیف و کفش مدرسه داغ داغ است. مادر و پدرها با بچه هایشان از این مغازه به آن مغازه می روند، وسایل انتخاب می کنند یا اینکه وسایل مورد نیازشان را می خرند. برخی از مادر و پدرها هم فقط قیمت می کنند و قصدی برای خرید ندارند.
یکی از شهروندان یاسوجی در این خصوص گفت: با بچه ها آمده ام ولی هنوز هیچ چیزی نخریدم، آنقدر وسایل گران هستند که فعلا فقط دارم قیمت می گیرم.
این خانم گفت: بچه ها هم فشار می آورند، دو بچه دارم و مجبورم فقط وسایل ضروری را برایشان خریداری کنم. به نظرم سر هم برای نوشت افزارشان 700 هزار تومان بخرم. کیف و کفش و لباس هم مجبورم بخرم، چون امسال مدارس حضوری است، آنها هم خیلی گران هستند. من خودم که شاغل نیستم، و برای خانواده کارمند خیلی سخت است.
یکی از شهروندان گفت: شوهرم کارگر است، دو تا پسر دارم، خیلی وسایل را نمی توانیم بخریم، الان مثلا پسرم می گوید: پرگار، ولی ما صبر می کنیم مدرسه برود، بعدش ببینیم کی پرگار می خواهد بعدا بخریم. فقط چند تا دفتر خریدم برایشان و همین ها شده 700 هزار تومان.

گرانفروشی و بی کیفیتی
خیلی از وسایل، مثل دفترها، مداد و خودکارها قیمت روی آنها درج نشده است. فروشنده آنها را می آورد و قیمت را می گوید. از این سر تا آن سر بازار قیمت ها کمی متفاوت است. دفتر 100 برگ با کیفیت معمولی و برگه ضعیف، یک جا 30 هزار تومان، یک جا 35 هزار تومان است. جنس ها متفاوت است. دفترهای 35 هزار تومانی برگه های بسیار ضعیف و کیفیت پایینی دارند.
تورم و خریدهای حداقلی
رکود 2 ساله بازار نوشت‌افزار موجب شده بازار لوازم التحریر بیش از پیش داغ شود، ولی گرانی لوازم التحریر و لوازم با کیفیت آنقدر زیاد است که خانواده ها به خرید چند قلم لوازم اساسی مثل دفتر و خودکار اکتفا می کنند.
برخی از خانواده ها سعی دارند لوازم گران تر و بهتری بخرند، اما آنها هم توان خرید وسایل اضافی را ندارند.
یکی از شهروندان در مورد خریدهایش گفت: برایم خیلی مهم نیست که گران شده، بالاخره می خریم، دو پسر دارم دو تا کیف 400 تومانی خریدم، 4 دفتر خریدم، اول ارزان تر خریدم، بعد دوباره رفتیم و دفترهای 75 هزارتومانی خریدیم، چند دفتر، دو کیف، چند خودکار شد 2 میلیون تومان.

لوازم لوکس و گران
لوازم التحریر آنقدر جورواجور است که مشتری ها در شلوغی و تنوع بازار گم می شوند. اما کالاهای غیراساسی تر مثل قمقمه ها، ماگ و لیوان، جامدادی ها، تراش های فانتزی و شیک، انواع هایلایت، خودنویس ها و مدادهای اتود گران، وسایل تزیینی، آنقدر در بازار تنوعشان زیاد شده که دل هر دانش آموز و کودکی را می ربایند. جامدادی ها و قمقمه هایی که غالبا قیمت های 100 تا 300 هزار تومانی و بیشتر هستند. لوازم شیک، ابزاری برای خودنمایی و تظاهر شده، وسایلی که شکاف های اقتصادی افراد را حتی در مدرسه و کلاس بیشتر نمایان می کند.
تهاجم فرهنگی
برعکس اینکه در شبکه های تلویزیونی صداوسیما دفترها و لوازمی را تبلیغ می کنند که بر روی آن شخصیت هایی مثل رستم یا شاهزاده های ایرانی و عروسک های ایرانی چاپ شده، اما در بازار خبری از این لوازم نیست، اکثریت 99 درصدی لوازم التحریر و کیف های مدرسه ای شخصیت های کارتونی خارجی روی آنها چاپ شده، کیف ها از همه بدتر هستند، کیف هایی که روی آن عکس شخصیت های کارتونی السا و آنا است با قیمت های گران 890 هزار تومانی در بازار یاسوج به فروش می رسند.
فرهنگ سازی و تبلیغ وسایل و لوازم ایرانی کجای این بازار دارد خاک می خورد خدا می داند، ولی انبوهی از وسایل با تصاویر خارجی و غیربومی در معرض دید مردم هستند. قطعا کم کاری نهادهای مسئول در این زمینه مشهود و بارز است.
قيمت‌هاي ميليوني در انتظار خانواده‌ها؟ / تأثیر نمایشگاه لوازم التحریر بر کاهش قیمت ها
قیمت لوازم مدرسه از یکسر شهر تا سر دیگر متفاوت است و لازم است که متولان نظارت بیشتری بر بازار نوشت افزار و لوازم مدرسه داشته باشند. یکی از شهروندان که به همراه فرزندانش برای خرید آمده می گوید «کیفی که در بازار روز 200 هزار تومان است، اینجا قیمت زده اند 500 هزار تومان!
از طرفی خیلی از خانواده های یاسوجی در انتظار نمایشگاه لوازم التحریر هستند تا در انجا لوازم را با قیمت های مناسب تری خرید کنند. یاسوج این چندساله هیچ نمایشگاه لوازم التحریری نداشته و اگر نمایشگاه باز شود، قطعا روی کاهش قیمت بازار تأثیر گذار خواهد بود.
عرضه محصولات با قيمت‌هاي حمايتي در نمايشگاه‌ها
یکی از فعالان بازار لوازم التحریر در گفت و گو با یک روزنامه سراسری گفت: حدود 80 درصد اقلام مانند خودکار در داخل کشور توليد مي‌شود و بالغ بر 100 درصد مداد و پاک کن موجود در بازار نيز داخلي هستند، اما محصولاتي مانند ماژيک و اتود و مغز اتود و لاک غلط گير که واردات آن ممنوع است به شکل قاچاق به کشور وارد مي‌شوند که بايد سر و سامان بگيرند. اين فعال در بازار لوازم التحرير ادامه داد: طي جلسات برگزار شده با وزارت صمت مقرر شده تا نمايشگاه‌ها و بازارهايي در سطح مراکز استان و شهرستان‌ها برگزار شود تا اين اقلام با قيمتي 20 تا 25 درصد کمتر از نرخ موجود در بازار به منظور حمايت از اقشار آسيب پذيرجامعه عرضه گردد و تاکنون اين کانون پرورش فکري کودک و نوجوان و بوستان گفت‌وگو و چند مرکز ديگر در سطح شهر تهران اقدام به برگزاري نمايشگاه‌هاي مذکور با نرخ پايين‌تر کرده‌اند و همچنين بر اساس رايزني‌هاي صورت گرفته مقرر شده تا لوازم التحرير مورد نياز افراد محروم نيز با تعامل با سازمان‌ها و انجمن‌هاي خيريه تا حد زيادي تامين شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

کتاب «بدون دود و آتش و خون»، به روایت جلسه‌ای می‌پردازد که در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ...
1