تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۵۷۷۴۸
کبنا بررسی کرد؛

یک تحلیل عجیب از آمارهای اعلامیِ سازمان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد

۵
۲
یک تحلیل عجیب از آمارهای اعلامیِ سازمان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
آیا آمارهای صمت واقعی است و هر ساعت از ۱۸ واحد صنفی بازرسی می‌شود؟ حدود ۱۳۰ هزار بازرسی از حدود ۳۰ هزار واحد صنفی استان در ۱۰ ماهه سال‌جاری! این حجم بازرسی از بازار، با تخلفات کشف‌شده، وضعیت قیمت‌ها و نارضایتی‌های مردم، همخوانی ندارد. برای مشاهده آمار ۱۰ ماهه عملکرد صمت از زبان مدیر صمت کهگیلویه و بویراحمد، اینجا کلیک کنید.
۱۰۵ هزار و ۷۷۵  فقره بازرسی در ۱۰ ماه یعنی هر ماه  10 هزار و 577 فقره و ۳۵۳ فقره بازرسی در هر روز. یعنی اگر تمام ایام و حتی روزهای تعطیل و به‌صورت سه‌شیفت (۲۴ ساعت) از بازار بازرسی شود، می‌شود هر ساعت ۱۵ بازرسی. مگر صمت در کل استان چند بازرس، چند خودرو و ... دارد که این‌همه بازرسی را پوشش می‌دهند؟
این آمار عجیب و غریب چگونه قابل توجیه هست؟ در همین ۱۰ ماه و همزمان با روزی ۳۵۳ بازرسی از بازار، مدیر صمت اعلام نموده که هزار و 544 گشت مشترک نیز برگزار کرده است؛ یعنی هر ماه ۱۵4 و هر روز ۵ گشت مشترک. باز هم حیرانیم از این آمار عملکرد. یعنی صمت و دستگاه‌های مشارکت کننده در بحث نظارت، این‌همه نیرو، ماشین، امکانات و ... دارند که روزی ۵ گشت مشترک اجرا می‌کنند؟ و قطعاً در این گشت‌های مشترک از یک واحد صنفی که بازرسی نمی‌شود و تعداد بازرسی‌های گشت‌های مشترک مطمئناً بیشتر از تعداد گشت‌ها (۱۵۴۴ گشت) خواهد بود.
اگر متوسط بازرسی در هر گشت را ۸  واحد در نظر بگیریم، در مدت ۸ ساعت و فقط یک شیفت کاری، یعنی هر ساعت یک بازرسی (البته بر اساس آمار بازرسی صمت از اصناف، روزانه تا ۳۵۳ بازرسی هم قابل انجام است!)، تعداد بازرسی‌های گشت مشترک، 12 هزار و 352 برآورد می‌شود.
اگر کل پرسنل صمت استان و شهرستان‌ها، بازرس باشند (حدود ۱۶۰ نفر) و همه حوزه‌های صمت، تعطیل و همگی فقط مشغول بازرسی ۲۴ ساعته از بازار شوند، هر نفر باید روزی حداقل ۲ واحد صنفی را بازرسی کنند تا به این آمار ۳۵۳ بازرسی روزانه نزدیک شوند و این عملکرد محقق بشود.
حالا گشت مشترک را کدام نیروهای صمت انجام داده‌اند؟ خدا داند. البته آمار بازرسی از نانوایی‌ها و قاچاق کالا هم به این آمار که اضافه شود، جالب‌تر هم می‌شود. حالا با هم سایر آمار ارائه شده مدیرکل صمت استان را در ۱۰ ماهه امسال مرور می‌کنیم. بازرسی از نانوایی‌ها: چهار هزار و 450 فقره بازرسی یعنی هر ماه ۴۴۵ فقره بازرسی و هر روز حدود ۱۵ فقره بازرسی صورت گرفته است. با توجه به قانون انتزاع و واگذاری بازرسی نانوایی‌ها به جهاد کشاورزی، اگر آمار جهاد کشاورزی به آمار صمت اضافه گردد، قطعاً تمامی ۶۲۰ واحد خبازی استان ماهیانه رصد شده‌اند. پس علت نارضایتی مردم از کیفیت و کمیت نان چیست؟
در راستای مبارزه با قاچاق کالا، شش هزار و 85 بازرسی صورت گرفته، یعنی ماهی ۶۰۸ و روزی ۲۰ بازرسی. بر اساس آمار صمت، در مجموع طی 10 ماهه امسال، ۱۲۸۶۶۲ فقره بازرسی از بازار صورت گرفته (یعنی روزی ۴۲۹ فقره بازرسی و حدود ۱۸ بازرسی در هر ساعت.
جالب است که از تعداد ۱۲۸ هزار بازرسی صورت گرفته، فقط سه هزار و 411 پرونده تخلف تشکیل شده است (یعنی 2/6 درصد). ظاهرا وضعیت بازار استان خوب است و تخلف آنچنانی در بازار نیست و این درصد پایین، قابل چشم‌پوشی است.
در هر صورت ما در حل این معادلات و توجیه این آمار و وضعیت بازار و گرانی و تورم و نارضایتی مردمی و وضعیت نابسامان بازار مانده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
روزبهان در حد ی کارشناس ساده هم نیست
Iran, Islamic Republic of
روزبهان بابد عوض شه
اخ و بخت بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
والا قیمت مرغ در تهران با ۲۵ میلیون جمعیت ۴۷۰۰۰هست
داخل بویراحمد۵۶۰۰۰
هروقت یک کالا در کشور گران میشه اول از یاسوج شروع میشه و ارسال میشه به کل کشور😂😂
Iran, Islamic Republic of
بضاعت روزبهان در همین حد است؛باز هم جای شکرش باقی است!
Iran, Islamic Republic of
تحلیل عجیبی است !!!!
هرچند کبنا نیوز با نوشتن این تحلیل ، به نوعی وظیفه رسانه ای خود را به نحو احسن انجام داده است.
ولی متاسفانه این آمار در کلیه رسانه های استان درج شده ، بدون اینکه دست اندرکاران خبر و رسانه ، به خود زحمت بررسی مقدماتی این اعداد و ارقام را بدهند !!!
باید به حال این استان گریست که چشم بینای مردم ، بدون مطالعه و بررسی و ... ، هر خبری را پوشش می دهند و فقط کپی پیست می کنند.
هنوز با رسانه های حرفه ای و کاربلد خیلی فاصله داریم.
باز خدا را شکر که کبنا جبران مافات کرد و با این تحلیل نشان داد هنوز می توان به برخی رسانه ها در استان امید داشت که منعکس کننده اخبار واقعی و دقیق و کارشناسی شده باشند.
مدیران هم فکر می کنند صرفا ارایه آمارهای غیرواقعی و غلوآمیز ، نشان دهنده عملکرد خوب آنهاست و جایگاه آنها را در جامعه رشد خواهد داد. در حالی که جامعه نیازمند صداقت و پاکدستی است و عدم صداقت هیچ جایگاهی بین مردم ندارد
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1