تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۵۸۵۱۴
در پی بارش شدید برف و باران؛

باران لااقل تو به فکر باش؛ محورهای کهگیلویه و بویراحمد پُر از حفره و چاله / گرفتار شدن 60 خودرو در مسیر یاسوج / ریزش و رانش 380 فقره کوه و سنگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد / بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان/ مردم سفر غیرضروری نروند

۱
۱
باران لااقل تو به فکر باش؛ محورهای کهگیلویه و بویراحمد پُر از حفره و چاله / گرفتار شدن 60 خودرو در  مسیر یاسوج / ریزش و رانش 380 فقره کوه و سنگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد / بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان/ مردم سفر غیرضروری نروند
کبنا ؛بارش شدید باران و برف از روز دوشنبه (24 بهمن‌ماه 1401) در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و تا این لحظه و حتی روزهای آینده ادامه دارد. بارش‌های اخیر علاوه بر برکات و نعماتی که برای مردم در پی داشت، نیز حوادثی را به دنبال داشت. ریزش کوه در محور پاتاوه - دهدشت، آبگرفتگی، مسدود شدن راه‌های روستایی و گرفتار شدن 60 دستگاه خودرو در مسیر شهرضا به سمیرم  از جمله این حوادث بود.
گرفتار شدن حدود ۶۰ خودرو در محور شهرضا به سمیرم به سمت یاسوج

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از گرفتار شدن حدود ۶۰ دستگاه خودرو در برف در مسیر شهرضا به سمیرم به سمت یاسوج خبر داد.
عابد محمدی گفت: حدود شصت دست دوم خودرو در محور شهرضا به سمیرم از ساعت ۱۵ امروز تا کنون برف گیر دهنده با پیگیری و هماهنگی با راداری کشور و استان اصفهان نیرو‌های راهداری در حال رسیدن به این خودرو‌ها برای رها‌سازی، کمک و امداد هستند.
وی افزود: هم اکنون شاهد بارش باران در همه محور‌های مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تعدادی از هم استانی‌های ما در بین این خودرو‌ها در حوزه استان اصفهان برفگیر و گرفتار شدند که طی تماس با ما کمک خواستند.
محمدی تصریح کرد: محور پاتاوه به دهدشت بازگشایی شده است اما بخاطر احتیاط و ایمنی توصیه می‌شود که مردم از این محور تا دو روز آینده تردد نداشته باشند.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی هواشناسی از ساعت حدود چهار صبح در سطح مناطق سردسیری بخصوص شهر یاسوج بارش برف را خواهیم داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از باز بودن راه‌های اصلی فرعی و بخش عمده روستا‌های استان خبر داد و بیان کرد: پس از مساعد شدن شرایط جوی بازگشایی راه‌های روستایی مسدود شده آغاز می‌شود.
بارش شدید باران در همه جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
سرهنگ ویسی پور گفت: با توجه به شدت بارش‌ها در برخی جاده‌های استان احتمال ریزش و رانش کوه وجود دارد.
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در همه جاده‌های استان به ویژه مناطق سردسیری  بارش باران زیاد است و لذا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از بروز تصادف ضروری است.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: با توجه به شدت و تداوم بارش‌ها و سست بودن بستر خاک در جاد‌های اصلی از جمله یاسوج به شیراز، یاسوج به اصفهان، یاسوج به بابامیدان و جاده پاتاوه به دهدشت احتمال ریزش سنگ و رانش کوه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی حین عبور از این مسیر‌ها وجود دارد.
وی به رانندگان توصیه کرد؛ در صورت سفر در این جاده‌ها آمادگی لازم برای برخورد با چنین حوادثی را داشته باشند تا بتوانند با تصمیم‌گیری درست جان خود و دیگر سرنشینان خودرو را نجات دهند.
سرهنگ ویسی پور وجود چاله و حفر‌ه‌ها در جاده‌های برون و درون شهری در مواقع بارندگی‌ها را خطر ساز دانست و اضافه کرد: با توجه به شدت بارش‌ها و پر شدن این حفر‌ه‌ها و چاله‌ها  از آب، خطر واژگونی خودرو‌ها با سرعت بالا در اثر برخورد با چنین حفره‌هایی وجود دارد لذا توصیه می‌شود رانندگان در چنین مواقعی برای جلوگیری از بروز تصادف‌ها و پیشگیری از آسیب زدن به خودرو با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
وی سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و سرعت زیاد در مواقع بارندگی را خطر ساز دانست و ادامه داد: کابران جاده‌ای ضمن خودداری از عوامل خطر ساز در بارندگی‌ها، حتماً فاصله طولی را رعایت و در مناطق مه آلود حتماً چراغ‌های خود را روشن کنند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد کنترل باد و آج لاستیک، پرهیز از شتاب و عجله در رانندگی و رعایت سرعت مجاز را ضروری دانست و گفت: رانندگان و مسافران حتماً پیش از سفر برای اطلاع از وضعیت راه‌های استان با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.
ریزش و رانش سنگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

در سه روز اخیر ۳۸۰ فقره ریزش و رانش سنگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آغاز بارش‌ها از سه روز گذشته تاکنون و ریزش و رانش سنگ اکنون مشکلی برای تردد در هیچ یک از محور‌ها وجود ندارد.
عابد محمدی افزود: با توجه به احتمال ریزش لحظه‌ای سنگ به درون جاده رانندگان باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا بتوانند خودروی خود را کنترل کنند.
وی ادامه داد: هم اکنون شاهد بارش سنگین باران در تمام محور‌های ارتباطی استان هستیم و تنها در جاده یاسوج به کاکان(اقلید) بارش برف وجود دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در جاده یاسوج به بابامیدان مه گرفتگی شدید گزارش شده است که باید رانندگان احتیاط لازم را داشته باشند و از سفر‌های غیر ضرور بپرهیزند.
محمدی تأکید کرد: محور‌های روستایی شهرستان مارگون هم بارش برف گزارش شده و کار بازگشایی آن‌ها در دستور کار است.
وی ادامه داد: ۲۱۰ راهدار با ۱۲۸ دستگاه راهداری در ۲۵ اکیپ در طول ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر در حال خدمات‌رسانی هستند و خوشبختانه تمامی محور‌ها باز هستند.
سرپرست مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد بارش‌های اخیر که از بامداد روز یکشنبه گذشته در مناطق مختلف استان آغاز شده و تا اواخر فردا چهارشنبه ادامه دارد.
با توجه به تقویت فعالیت سامانه بارشی از روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه تا پایان روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه جاری در استان هشدار سطح نارنجی اعلام شده است و دستگاه‌های امدادرسان استان برای خدمت‌رسانی در آمدگی قرار دارند.
هشدار سطح نارنجی هواشناسی در هنگام فعالیت سامانه بارشی بیانگر احتمال خسارت گسترده و انجام اقدام‌های ضروری برای کاستن از خسارت است.
خسارت بارش‌های اخیر به زیر ساخت‌های بخش پاتاوه

بخشدار پاتاوه از مسدود بودن جاده شبلیز به زیلایی به دلیل بارش شدید باران خبر داد.
صفادوست افزود: همچنین جاده جلاله بخش پاتاوه بر اثر بارش‌های اخیر مسدود شده است.
وی ادامه داد: مردم روستا‌های جلاله بخش پاتاوه از جاده منتهی به استان چهار محال و بختیاری تردد می‌کنند.
بخشدار پاتاوه با اشاره به برکات نزول باران برای رونق تولیدات کشاورزی در این بخش گفت: بیشتر خسارت‌های وارد شده باران اخیر به زیرساخت‌های کشاورزی بوده است.
صفا دوست اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی بر اثز بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شده است.
وی ادامه داد: رانش زمین نیز از جمله خسارت بارش‌های اخیر به این بخش است.
بخشدار پاتاوه افزود: کارشناسان هلال احمر و جهاد کشاورزی در حال برآورد خسارت هستند.
صفادوست گفت: بیش از ۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی روستا‌های این بخش تخریب شده‌اند.
مسدود شدن راه ارتباطی ۶ روستا در لوداب
بارش شدید باران و طغیان رودخانه خسارات زیادی به زیر ساخت‌های جاده‌ای و ابنیه بخش لوداب وارد کرد.
بخشدار لوداب گفت: در پی بارش شدید باران پل روستای گرگیون این بخش تخریب شد.
کورش بی‌نیاز افزود: هم اکنون راه ارتباطی ۶ روستای همجوار گرگیون مسدود شده است و مردم این منطقه هیچ گونه دسترسی به مرکز بخش ندارند.
بی نیاز همچنین از انحراف آب از مسیر اصلی به سمت جاده‌های روستای آبسردان، چین و بیشتر مناطق این بخش به علت رانش زمین خبر داد و اضافه کرد: راه ارتباطی برخی روستا‌ها قطع و آب به منازل مسکونی وارد شده است.
وی از مسئولان خواست برای رفع این مشکلات هر چه سریعتر اقدام لازم انجام شود.
آبگرفتگی ۲۰۰ منزل مسکونی در پاتاوه
بخشدار پاتاوه گفت: بارش باران به بیش از یکصد هکتار از اراضی کشاورزی بخش پاتاوه خسارت وارد کرد.
صفادوست از مسدود بودن جاده شبلیز به زیلایی خبر داد و افزود: جاده جلاله بخش پاتاوه هم بر اثر این بارش مسدود شد و مردم روستا‌های جلاله برای عبور و مرور از جاده منتهی به چهار محال بختیاری استفاده می‌کنند.
بخشدار پاتاوه نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ منازل مسکونی بر اثر این بارش شدن دچار حادثه آبگرفتگی ورانش زمین شدند، بیان کرد: کارشناسان هلال احمر و جهاد کشاورزی استان در حال برآورد خسارت هستند.
آبمورد لوداب پربارش‌ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد

میزان بارش‌های اخیر در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.
رئیس مرکز پیش‌یابی هواشناسی این استان با بیان اینکه سامانه بارشی اخیر از دیروز آغاز شد و تا پایان چهارشنبه ادامه دارد گفت: تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه امروز در آبمورد لوداب ۲۹۶، دشت بز ۲۱۶، موشمی زیلایی ۲۱۶، مارگون ۲۱۲، ستنگان ۲۱۱، سینه نمک ۲۰۴.۵ قلعه رئیسی ۱۷۷. ۵، ‌امیرآباد بابکان ۱۷۵، جاورده ۱۶۶.۵، تنگ رواق ۱۵۰.۹، سی سخت ۱۳۴، دلی خمسیر ۱۲۹، یاسوج فرودگاه ۱۲۶.۴، گنجه‌ای ۱۲۲، سیرون شبلیز ۱۲۱، ده برآفتاب ۱۱۲.۵، کریک ۱۰۸، دیشموک ۱۰۲، تل گاه ۱۰۲، پاتاوه ۱۰۰ سال ۴۷۰، لنده ۸۷. ۵، قلعه دختر ۸۶، ممبی ۷۸، چرام ۷۰.۴، دهدشت ۶۶.۵، باشت ۵۹.۵، لیکک ۴۰.۸، دیل ۳۷، دوگنبدان ۲۵.۱ میلیمتر باران بارید.
ولی بهره‌مند افزود: در سال زراعی امسال تاکنون در لوداب ۱۰۹۹، مارگون ۶۵۳، سینه نمک پاتاوه ۴۶۸، ممبی ۷۲۹، دهدشت ۴۸۹.۴، باشت ۵۸۶. ۵، لیکک ۳۸۳. ۸ میلی‌متر باران باریده است.
بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان/ مردم سفر غیرضروری نروند
سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۷ استان کشور خبر داد و توصیه کرد مردم از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تردد وسایل نقلیه در محورهای چالوس، هراز و فیروزکوه و آزادراه تهران ـ شمال و آزادراه قزوین ـ رشت (رفت و برگشت) روان است و در این محورها برف و باران می‌بارد.
در زمان حاضر آزادراه قزوین ـ کرج محدوده مهرشهر و حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک ترافیک سنگین، آزادراه کرج ـ قزوین محدوده مهرشهر نیمه‌سنگین، آزادراه ساوه ـ تهران حدفاصل نسیم‌شهر تا احمدآباد مستوفی ترافیک سنگین و محور شهریار ـ تهران حدفاصل میدان معادن تا شهر قدس نیز ترافیک سنگین است.

سازمان راهداری از بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، فارس، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان خبر داده است.
سازمان راهداری به مردم توصیه کرده است از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
*محدودیت تردد با تغییر مسیر:
1) محور قدیم خرم‌آباد ـ پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود است و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال و محور خرم‌آباد ـ کوهدشت انجام می‌گیرد.
*محور مسدود شریانی:
1) ریگان ـ ایرانشهر
*محورهای مسدود غیرشریانی:
1) خوانسار ـ بوئین
2) کوهرنگ ـ مسجدسلیمان (گردنه‌های چری، تاراز و شاه‌منصوری).
دستگاه‌های خدمات‌رسان کهگیلویه وبویراحمد به حالت آماده‌باش درآیند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشدار‌های سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران جدی گرفته شود و همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در سه روز تعطیلی پیش رو به حالت آماده باش باشند.
سید جواد هاشمی مهر در نشست ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: طبق اعلام هواشناسی پیش‌بینی می‌شود ظرف روز‌های آینده شاهد بارش‌های سنگین در سطح استان باشیم لذا دستگاه‌های خدمات‌رسان با توجه به سه روز تعطیلی در آماده‌باش کامل برای ارائه خدمت به مردم باشند.
وی افزود: مدیران طی این ایام در دسترس بوده و برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی مدیریت لازم را داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر آمادگی هلال احمر و اورژانس ۱۱۵، ادامه داد: مردم هشدار‌های ستاد مدیریت بحران و هواشناسی استان را جدی بگیرند.
هاشمی مهر بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها از ساعت ۲۲‌امشب تا صبح روز جمعه، دستگاه‌ها در آماده‌باش کامل باشند.
سرپرست هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: موج دوم بارش‌های سنگین باران و برف در راه استان است.
علی کرمی عنوان کرد: در بارش‌های ۷۲ ساعت گذشته بیشترین بارش با ۲۵۰ میلی‌متر در لوداب بویراحمد و کمترین بارش‌ها با ۶۵ میلی‌متر در گچساران به ثبت رسید.
وی عنوان کرد: در یاسوج ۱۲۵ میلی‌متر باران ثبت شد، ضمن اینکه ۲۲۲ میلی‌متر باران بیشتر از سال گذشته در یاسوج باریده است‌.
 
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

تقوی
Iran, Islamic Republic of
کم بنالیت خور مرگتو
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1