تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۶۴۲۵۲
کبنا گزارش می‌دهد

سریال آتش‌سوزی‌ها در گچساران / رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران: ۶۰ فقره آتش سوزی رخ داده که ۱۰۰ دزصد آن عوامل انسانی است

۰
کبنا ؛مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: ۴۴ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان امسال طعمه حریق شد که بر اثر این آتش سوزی‌ها ۶۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شدند.
علی دستلاف روز یکشنبه در نشست ستاد بحران گچساران افزود: همچنین در این مدت بیش از ۲۶ هکتار از باغات مناطق مختلف این شهرستان دچار آتش سوزی شده‌اند.
وی ادامه داد: این میزان باغات بیش از ۱۰۰ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شده‌اند.
دستلاف اظهارکرد: به منظور جلوگیری از گسترش آتش به جنگل‌ها و مراتع این شهرستان به کشاورزان توصیه می‌شود اقدام به ایجاد آتش بُر در کنار باغات خود کنند.
فرماندار گچساران گفت: کم کاری مدیران در زمینه آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها پذیرفته نیست و با مدیران خاطی برخورد خواهد شد.
روانبخش دیهیم خوب با تأکید بر پیشگیری از هر گونه آتش سوزی بویژه در مراتع و جنگل‌ها، افزود: در صورتی که در آتش سوزی‌ها، مراتع و جنگل‌ها اولویت و برنامه‌ریزی‌ها دستگاه عضو ستاد بحران باشد، به طور حتم نیازی به اطفای حریق نخواهد بود.
دیهیم خوب با تأکید بر پیشگیری از هر گونه آتش سوزی بویژه در مراتع و جنگل‌ها، اظهار کرد: بهترین حافظان مراتع و جنگل‌ها صاحبان اصلی آنان یعنی مردم هستند.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی برای مقابله و کنترل حریق در اراضی جنگلی و مرتعی شهرستان درحالت آماده باش کامل باشند تا در زمان وقوع آتش سوزی بتوانند به موقع وارد عمل شوند.
دیهیم خوب گفت: مهمترین دلیل وقوع آتش سوزی در سطح عرصه‌های طبیعی بی‌احتیاطی مردم بویژه بهره برداران محصولات جنگلی و مرتعی و نیز گردشگران است که در برخی مواقع یک بی‌دقتی موجب سرایت آتش در سطح وسیعی از اراضی جنگلی خواهند شد.
وی ابراز کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی به جنگل‌ها این شهرستان تأثیر بسزایی دارد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران می‌گوید از ابتدای سالجاری تا کنون ۶۰ فقره آتش سوزی در این شهرستان رخ داد که ۱۰۰ دزصد آن عوامل انسانی بوده است.
مجید نظری در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهرستان اظهار کرد: در چند سال اخیر آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع به یک بحران تبدیل شده است.
وی بیان کرد: در سال جاری آتش سوزی‌های رخ داده در گچساران بیشتر مربوط به علفزار‌ها و کنار جاده‌ها بوده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران تصریح کرد: در منطقه حفاظت شده کوه دیل و خامی بهترین جنگل‌های زاگرس وجود دارد که اگر در آن‌ها آتش سوزی رخ دهد ضرر جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌شود.
نظری عنوان کرد: باید قبل از هر اتفاقی تدابیر لازم برای مقابله با آن از سوی ستاد بحران‌اندیشیده شود.
وی گفت: در سال جاری آتش سوزی همزمان با هم در چند نقطه اطراف شهر و نزدیک به هم رخ داده که برخی از آن‌ها در منطقه لیشتر بر اثر اختلاف بوده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا کنون ۶۰ فقره آتش سوزی در این شهرستان رخ داد که ۱۰۰ دزصد آن عوامل انسانی بوده است.
نظری اضافه کرد: افزون بر ۸۰درصد آتش سوزی‌ها در محدوده شهر گچساران می‌باشد که در کمترین زمان ممکن مهار گردید‌.
وی گفت: امسال در راستای سرعت بخشیدن به مهار آتش ۱۶ دمنده تحویل دهیار و روستا‌ها داده شده است.
علی دستلاف مدیر جهاد کشاورزی گچساران هم گفت: برای آتش سوزی‌های اخیر که در مزارع گچساران رخ داد دغدغه گندمزار‌ها وجود داشته است.
وی بیان کرد: با تلاش بسیار کار برداشت در ۱۸ هزار هکتار از مزارع گچساران انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران ادامه داد: برخی عوامل آتش سوزی‌ها در این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.
دستلاف اضافه کرد: در آتش سوزی‌های اخیر به ۲۶ هکتار از باغات گچساران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارد شده است.
وی گفت: به باغداران اعلام شد که برای جلوگیری از خسارت آتش‌های احتمالی آتشبر ایجاد کنند.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران اظهار کرد: در آتش سوزی‌های این شهرستان به حدود ۴۴ هکتار از مزارع گچساران نیز ۶۰ تا ۱۰۰ خسارت وارد شده است.
فرماندار گچساران گفت: جریمه سنگینی برای افرادی که عوامل آتش سوزی هستند از سوی قانون در نظر گرفته شده است.
روانبخش دیهیم خوب در جلسه ستاد مدیریت بحران گچساران اظهار کرد: همه اعضای ستاد بحران در این شهرستان شبانه روز پای کار بوده و تلاش کردند.
وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی و محیط زیست در صدر این تلاش‌ها‌ایستاده‌اند، بیان کرد: جا دارد از زحمات تمام اعضای ستاد بحران، شرکت نفت و چم شیر و دیگر دستگاه‌ها تقدیر و تشکر کرد.
فرماندار گچساران تصریح کرد: انتظار می‌رود تا همکاری اعضای ستاد بحران در این شهرستان بیشتر شود.
دیهیم خوب با اشاره به اینکه آتش نشانی شهرداری و شرکت نفت همیشه پای کار هستند، عنوان کرد: خطای انسانی و گاه عمدی عوامل اصلی آتش‌سوزی‌های صورت گرفته در این شهرستان است.
وی گفت: ما باید پیشگیری را قبل از بحران انجام داده و آمادگی لازم را برای آتش سوزی‌های احتمالی داشته باشیم.
فرماندار گچساران تصریح کرد: جریمه سنگینی برای افرادی که عوامل آتش سوزی هستند از سوی قانون در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه گرمای فصل تابستان بحران افت فشار در برق برای این شهرستان ایجاد شود که شرکت توزیع نیروی برق شهرستان باید اقدامات و تمهیدات لازم را بیندیشد.
دیهیم خوب با اشاره به همکاری خوب برخی از دهیاران و شورا‌های روستا‌ها اظهار کرد: امسال بیشترین کمک‌ها در آتش سوزی‌ها از سوی پویش‌های مردمی صورت گرفته است که جا دارد از آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
1