تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۴۶۶۵۱۰

رونق دلالی با خودروهای اسقاطی!

۰
رونق دلالی با خودروهای اسقاطی!
کبنا ؛
بازار خودرو این روزها شاهد پدیده ای بدیع و عجیب است که موجب شده برخی خودروهای قدیمی مثل پیکان و پراید مدل 80 به پایین با بیش از 20 سال عمر در برخی برنامه های کاربردی فروش مجازی مثل دیوار، با قیمتی حدود 300 تا 400 میلیون تومان آگهی شوند؛ یعنی با قیمتی شبیه خودروهای درحد نو ایرانی مثل سمند، کوئیک و ... . وقتی با برخی فروشندگان این خودروها تماس می‌گیری، متوجه نوعی تازه و مدرن از دلالی خودرو و بازی با قیمت آن‌ها به بهانه اسقاطی بودن می شوی؛ موضوع از این خبر نشئت می گیرد که چندی پیش توسط یکی از مسئولان مربوط مطرح شد: «همه خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند».
با این حال برخی کارشناسان نیز هشدار می دهند که گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست. جزئیات بیشتر از این دلالی مدرن و هشدارها را در گزارش خراسان می خوانید.
قیمت‌های بی ضابطه
این روزها با مروری بر صفحات آگهی های دیوار درباره خودروهایی مثل پیکان و پراید قدیمی مدل 80 یا همان حوالی، می توان قیمت‌های عجیب و غریبی درحد 250 تا 400 میلیون تومان را مشاهده کرد؛ قیمت‌هایی که هیچ ضابطه ای ندارند و با ایده‌ای نو از نوعی دلالی مدرن نشئت می گیرد و در کنار آن‌ها می توان قیمت‌های زیر 100 میلیون تومان را نیز برای برخی خودروهای مشابه مشاهده کرد که بی تردید از طرف یک مصرف کننده بی ادعا آگهی شده است. مثلا درحالی که در آخرین لحظات تهیه این گزارش (عصر دیروز) یک پیکان دوگانه سوز مدل 77 در مشهد به قیمت 90 میلیون تومان در برنامه دیوار آگهی شده، یک پیکان وانت مدل 87 دوگانه سوز در تهران درهمین برنامه کاربردی به قیمت 400 میلیون تومان آگهی شده است! همزمان قیمت یک پیکان مدل 76 نیز در این برنامه کابردی «غیرقابل نمایش» منتشر شده است.
دلیل اصلی مسئله
به عنوان یک خریدار با برخی از این فروشنده ها تماس می گیریم و جزئیات و علت گرانی بیش از حد خودروی قدیمی شان را جویا می شویم. پاسخ روشن است: «به دلیل مسئله خودروهای وارداتی و نیاز به اسقاط خودرو برای واردات.» یکی از آن‌ها که عنوان آگهی اش «پیکان اسقاطی مدل 81» است به گزارشگر ما می گوید: «موارد دیگری هم برای اسقاط موجود است، مثلا یک پرشیا مدل 80 داریم که 350 میلیون تومان است و دلمان هم نمی آید برای اسقاط بگذاریم.» وی درخصوص علت این گرانی با بیان این که چند روز پیش هم یک پژو مدل 79 داشتیم که 260 میلیون تومان فروختیم،می افزاید: «الان مسئله اسقاط خودروهاست، بالاخره  هر از گاهی دری به تخته می خورد (و موجب گرانی می شود.)
فروشنده دیگری قیمت پیکان وانت مدل 87 خود را 400 میلیون تومان آگهی کرده است که بعد از کلی تعریف درباره سالم بودن خودروی قدیمی اش، علت گرانی بیش از حد آن را در ماشین های وارداتی معرفی می کند و البته با چند دقیقه چانه زنی و پیشنهاد معاوضه با یک سمند حاضر می شود تا 370 میلیون تومان برای همین خودرو پایین بیاید.
گول نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست!
درهمین حال و هوا ایسنا گزارش داد: چند روزی است که آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است؛ بنابراین مردم نباید فریب این آگهی‌ها و سودجویان را بخورند؛ حقیقت این است که برای واردات خودرو به هیچ خودروی فرسوده‌ای نیاز نیست و آنچه توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شده، لزوم ارائه گواهی اسقاط آن هم توسط واردکننده است.
آخرین بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد که مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.
به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر قرار داده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توانید برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر 5 سال اقدام کنید؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد تا جایی که قیمت برخی خودروهای مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافت و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.
همچنین شایعه شد که شرط ترخیص خودروهای وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بنابراین برخی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خود را با قیمت‌های فراتر از تصور به فروش بگذارند.
گواهی اسقاط برای گروه تولیدی نیاز است نه خود خودروی اسقاطی
این در حالی است که طبق اعلام ستاد نوسازی خودروهای فرسوده برای شماره‌گذاری هر نوع وسیله نقلیه نوشماره اعم از خودرو، موتورسیکلت و خودروهای سنگین نیاز به ارائه گواهی اسقاط توسط تولیدکننده یا واردکننده ضروری است و این موضوع صرف خودروها نیست و بر این اساس، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، به تازگی در جدولی تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها را اعلام و رئیس این ستاد تاکید کرد که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلف‌اند از گروه گواهی اسقاطِ مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.
اما انتشار مفاد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، با توجه به این که به ارائه گواهی اسقاط خودروی فرسوده برای واردات اشاره کرده است، سبب شد که جریان‌سازی دروغی در بازار به راه بیفتد و پای خودروی فرسوده نیم میلیاردی را به آگهی‌های فروش باز کند؛ اما نکته‌ای که مردم باید بدان توجه کنند و فریب این آگهی‌ها را نخورند این است که همان‌طور که در آیین‌نامه خودروهای وارداتی قید شده و همچنین ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده تاکید کرده است، ارائه گواهی اسقاط برای واردات ضروری است و نه خود خودروی فرسوده و قیمت هر گواهی اسقاط از ۳۰ میلیون تومان فراتر نمی‌تواند برود.
موضوع آگهی‌های پیکان‌های فرسوده با قیمت‌های گزاف آن‌قدر داغ شد که طی روزهای اخیر، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی مشهد در نامه‌ای با اتاق اصناف مشهد اعلام کرد: «با توجه به شایعه گرانی قیمت خودروهای فرسوده با مبالغ غیرواقعی و مشاهده چندین نمونه در فضای مجازی، ایجاد تشویش اذهان عمومی در خصوص خرید و فروش خودروهای فرسوده، خواهشمند است ضمن پیگیری و اطلاع‌رسانی موضوع، برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوءاستفاده از شهروندان، اقدام لازم را مبذول فرمایید.»
گواهی اسقاط ربطی به خودروی اسقاطی ندارد
همچنین به گزارش خبرآنلاین، علی خسروانی، فعال بازار خودرو در صفحه‌ شخصی خود نوشت: گول بازی‌های جدید قیمت خودروهای مدل پایین برای اسقاط را نخورید. وزارت صمت مقرر کرده قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود. فعلا این قیمت حدود 30 میلیون تومان است. ماشین 150 میلیونی را به هوای اسقاط نخرید که فردا گواهی اسقاط را نتوانید 30 میلیون بیشتر بفروشید و متضرر شوید. خناسان با شایعه‌پراکنی پراید مدل پایین 150 میلیون تومانی را هم از دسترس قشر ضعیف جامعه دور می‌کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

دیدار جنجالی نمایندگان عضو جبهه پایداری با طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیوه جدیدی از تطهیر طالبان در حال رایج شدن در کشورمان از ...
طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر توسط مجمع تشخیص رد شد

طرح شفافیت قوای سه گانه که چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شده بود بار دیگر ...
1