تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۶۶
کبنا گزارش می‌دهد

رویای پرواز از فرودگاه یاسوج به نجف، مشهد، قشم و... تعبیر نشد / وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج همگی به گِل نشست / بالا غیرتاً اگر نمی‌توانید، کنار بروید!/ دستمریزاد به مدیران ایلام؛ پروازهایشان هفته‌‌ای 32 سورتی شدند

۶
۰
رویای پرواز از فرودگاه یاسوج به نجف، مشهد، قشم و... تعبیر نشد / وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج همگی به گِل نشست / بالا غیرتاً اگر نمی‌توانید، کنار بروید!/ دستمریزاد به مدیران ایلام؛ پروازهایشان هفته‌‌ای 32 سورتی شدند
کبنا ؛رویای پرواز از فرودگاه یاسوج به نجف، مشهد، قشم و دیگر استان‌های کشور تعبیر نشد و وعده‌های مدیر فرودگاه یاسوج به گل نشست و این در حالی است که سرپرست فرودگاه ایلام 30 مرداد ماه 1402 دقیقاً چند روز بعد از سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که برنامه پرواز‌های فرودگاه، از هفته‌ای ۲۰ سورتی به هفته‌ای ۳۲ سورتی افزایش می‌یابد. هر یک رفت‌وبرگشت هواپیما را اصطلاحاً یک سورتی به شمار می‌آورند.
به گزارش کبنا، بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم؛ فرودگاه یاسوج یکی از خدمات بی‌نظیر دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که متأسفانه با وجود صرف میلیاردها تومان پول بیت‌المال برای ساخت این فرودگاه پروازی در آن برقرار نیست و طبق گفته مسئولان فرودگاه هفته‌ای دو بار در فرودگاه یاسوج پرواز انجام می‌گیرد که آن هم مرتب و همیشگی نیست. در وصف اهمیت فرودگاه حرف‌های زیادی شنیده‌ایم و سخنرانی‌های متعددی انجام گرفته است و دیگر کسی نیست که نداند فرودگاه چه نقشی در توسعه و آبادانی هر منطقه دارد. در سفر دور دوم رئیس جمهور همه از خبرنگاران گرفته تا مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد درباره فرودگاه یاسوج و نبود پرواز در این فرودگاه سخن گفتند. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور قول داد که مشکل فرودگاه یاسوج را پیگیری و مرتفع سازد و دستورات لازم را هم صادر کرد. اما گویا کسی نبود که این دستور رئیس جمهور را به سرمنزل مقصود برساند.
فارس در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: از فرودگاه به عنوان بستر و زیرساخت اصلی و مهم برای رشد و توسعه هر نقطه‌ای یاد می‌شود و بدون داشتن یک فرودگاه به روز و پویا هرگز نمی‌توان به سرمایه‌گذاری در آن نقطه فکر کرد.
امروزه دیگر هیچ سرمایه‌گذاری برای حضور در یک منطقه از خودروی شخصی و با پیمودن هزاران کیلومتر راه به نقطه دیگری نمی‌رود بلکه کار به حدی آسان شده که فاصله تهران تا یاسوج را می‌توان در عرض کمتر از یک ساعت پیمود و بدون هرگونه خستگی و مرارت راه به نقطه مورد نظر رسید و کار‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام داد.
در این گزارش آمده است؛ با این تفاسیر فرودگاه مهم‌ترین زیرساخت و بستر برای رشد و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که متأسفانه این استان در این یک زمینه نیز با مشکل اساسی روبرو شده است.
چند سال پیش بود که یک حادثه دلخراش رخ داد و هواپیمای تهران یاسوج بر روی ارتفاعات دنا سقوط کرد شاید امروز همه فکر می‌کنند دلیل وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج سقوط ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ است اما خوب که به قضایا نگاه کنیم در خواهیم یافت که شاید تنها درصد بسیار کمی از رکود فرودگاه یاسوج و تعداد پرواز‌های آن به سقوط سال ۹۶ برمی‌گردد و بیش از ۹۰ درصد مشکلات در بی‌تدبیری نهفته است.
مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در همه این سال‌ها به زعم خودشان پیگیر مشکلات فرودگاه یاسوج و تعداد پرواز‌ها بودند اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد که پیگیری‌های آن‌ها موردی بوده و سفت و سخت پیگیر وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج نیستند.
در نشست پایانی رئیس جمهور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران اینگونه عنوان شد که یاسوج تنها مرکز استان به شمار می‌رود که در هفته تنها یک یا دو پرواز دارد.
در آن نشست به صورت بی‌واسطه و مستقیم به رئیس جمهور گفته شد که بعد از رفتن شما از استان باید باز هم شاهد رکود در فرودگاه یاسوج باشیم.
رئیس جمهور در همان جلسه به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که پیگیر موضوع باشند تا اینکه پرواز‌های یاسوج ارتقا پیدا کند.
آن گونه که شنیده‌ایم در تاریخ ١۴٠٢/۵/٨ به دستور ریاست جمهورى مبنى بر برنامه ریزى افزایش پروازهاى فرودگاه یاسوج از طرف رئیس دفتر‌ایشان به وزیر راه و شهرسازى مکتوب ابلاغ شده است.
مدیر فرودگاه یاسوج نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار که مگر فرودگاه یاسوج چه مشکلی برای افزایش تعداد پرواز‌ها دارد چنین می‌گوید که هیچ مشکلی نداریم و فرودگاه آماده پرواز‌های داخلی و خارجی از هر نظر است و هیچ کمبودی در فرودگاه یاسوج وجود ندارد.
اما در این بین مسئولان استانی و نمایندگان وظیفه دارند که دستور رئیس‌جمهور را به صورت صد درصدی پی‌گیری کنند چرا که ابلاغیه رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی با نشستن و دست وری دست گذاشتن محقق نمی‌شود.
جهت اطلاع اینکه وزارت راه در خصوص موضوع فرودگاه‌ها و هواپیما‌ها دو معاونت دارد. یکی معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگری معاون وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه‌های کشور که مجموعه فرودگاه‌ها و از جمله فرودگاه یاسوج زیر نظر مدیرعامل فرودگاه‌های کشور هستند و هیچ ربطی به معاونت نخست یاد شده ندارند.
اما در این میان وظیفه معاونت فرودگاه‌های کشور چیست؟ آن‌ها وظیفه ایجاد زیرساخت‌های لازم را در فرودگاه‌ها دارند و هیچگونه وظیفه برقراری پرواز با معاونت وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه‌های کشور و زیر مجموعه که یکی از آن‌ها فرودگاه یاسوج است؛ نمی‌باشد.
در مقابل مسئولیت پرواز‌ها و رفت و آمد هواپیما‌ها بر عهده معاونت وزیر راه و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است و مجموعه فرودگاه یاسوج زیر نظر آن معاونت نیست و به تبع مدیر فرودگاه یاسوج هیچگونه دخل و تصرفی در پرواز‌ها و کم شدن و زیاد شدن پرواز‌ها ندارد.
تا آن جا که از استان‌های دیگر جویا شدیم این مسئولان استانی هستند که می‌بایست از طریق معاونت وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موضوع را پیگیری کنند.
در ادامه از انصاری‌فرد_ مدیرعامل فرودگاه یاسوج_ پرسیدیم پس چرا شما قبلاً پیگیر پرواز‌ها در استان بودید وقتی وظیفه به شما مربوط نمی‌شود چرا در این کار دخالت می‌کردید که انصاری فرد در جواب می‌گوید برخی از کار‌ها را فارغ از وظیفه قانونی انجام می‌دهیم تا آنجا که زورمان می‌رسد برای استان چانه زنی می‌کنیم همچنان که در استان فارس و برای فرودگاه لار این کار را خارج از وظیفه انجام می‌دادیم اما چانه زنی‌های ما هم تا جایی کارآیی دارد و از آن پس می‌بایست مسئولان ارشد استانی پیگیر موضوع افزایش پرواز هواپیما‌ها باشند.
او می‌گوید: اما اگر کوچکترین مشکلی در زیرساخت‌های فرودگاه یاسوج وجود داشته باشد پاسخگوی اول آن ما هستیم و سعی هم بر این بوده که بتوانیم فرودگاهی مطمئن و برای پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه یاسوج داشته باشیم.
انصاری‌فرد در همین خصوص گفت: کار‌های زیادی از گذشته تاکنون در فرودگاه یاسوج صورت گرفته از جمله باند فرودگاه به طول ۳۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر که آمادگی پرواز‌های با بدنه متوسط و پهن مثل ایرباس را دارد.
او افزود: نصب کامل سیستم روشنایی باند و سیستم پاپی و سیمبل اپروچ جهت انجام پرواز‌های شبانه با سه و نیم میلیارد تومان را داریم و سیستم گیرنده و فرستنده بسیار مطلوب و قوی سیستم ناوبری دی‌. وی‌. او‌. آر و DME را بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی جهت نشست و برخاست هواپیما‌ها و اختصاص فیبر نوری اختصاصی برای فرودگاه یاسوج از جمله زیرساخت‌هایی بوده که برای این فرودگاه آماده شده است.
وی گفت: در ارزیابی فرودگاه‌های کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی فرودگاه یاسوج رتبه ۴ را در بین همه فرودگاه‌های کشور اخذ کرده و بالاترین رشد امتیاز عملکرد نسبت به سال قبل را داشتیم.
این مسئول در خصوص اینکه چرا پرواز‌های شرکت پارس ایر در اینجا کم شده گفت: آن‌ها طی نامه‌ای اعلام کردند که نرخ مصوب پرواز تهران یاسوج و بالعکس که ۸۴۰ هزار تومان است به صرفه شرکت نیست و در حال زیان دادن هستند و به همین خاطر پرواز‌ها کم شده است.
وی گفت: ما نیز به اندازه توان خود چانه زنی داشته‌ایم هر چند که هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم.
 هر چند در حضور رئیس‌جمهور از وضعیت فرودگاه یاسوج گلایه شد و رئیس‌جمهور هم دستور اکید برای رفع این مشکل داد اما شنیده‌ایم که پرواز‌های فرودگاه ایلام افزایش پیدا کرده است یعنی اینکه حرف‌ها را ما زده‌ایم و درخواست را ما نزد رئیس‌جمهور داشته‌ایم اما همه چیز حرف نیست بلکه پی‌گیری اصولی مسئولان ایلام جواب داده که باید به آن‌ها دست مریزاد گفت.
به نظر می‌رسد که مسئوولان استان کهگیلویه و بویراحمد توان پیگیری مسائل مهم استان را ندارند و علی رغم دستور اکید رئیس جمهور مبنی بر افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج، دستور رئیس روی کاغذ ماند و وزارت راه هم ککش نمی‌گزد. این درحالی است که مدیر فرودگاه یاسوج از زمان حضورش در استان تاکنون بارهای بار از پروازهای بین‌المللی و داخلی به نقاط مختلف کشور از این فرودگاه سخن گفته و هیچ وقت این رویاها تحقق هم پیدا نکرده است. لطفاً یکی از مدیران فرودگاه یاسوج سئوال کند که پروازهای یاسوج به نجف، مشهد، قشم و... چه شد؟ یکی از همکاران می‌گفت؛ سود کاشت گوجه و خیار در زمین تحت اختیار فرودگاه یاسوج بیشتر از پروازهای آن است!
نام شما

آدرس ايميل شما

بیراحمدی اصیل
Iran, Islamic Republic of
برادر استاندار یاسوج تعطیله،نمایندگان استان دنبال آبدارچی گذاشتن هستند اصلا در یک کلام خدا شاهده یاسوجی نیستند و دلشان برای یاسوج نسوخته نمیسوزد و نخواهد سوخت
Iran, Islamic Republic of
جون خوت طعنه نزن یاسوج چنش و رنگ دنیا بی ..
United States
واقعا استان نه استاندار دارد ن معاون استاندار در تراز استانداری
هیچ کسی هم ن کاری می‌کند ن پاسخگو است
United Kingdom
استان بدون نماینده باید سپر بلای استانهای دیگر شود خدا وکیلی خودتان خدای تان و وجدانتان با هم خلوت کنید از اول انقلاب و تا این دوره کدام یک از نمایندگان استان برای استان و توسعه استان تاثیر گذارتر بوده این دوره بجز آقای روشنفکر عضو کمیسیون آموزش بودند آن دوتای یگر که بیکار بودند سنگ مفت گنجشک هم مفت با ماشین دولت و پول بیت المال این یک نامه را پیگیری کنند تا اینهمه حقوق و سوبسیت یک هزارمش حلالشون باشد کسی که حقوق می گیرد و در قبالش کار نمی کند آن حقوق از خون سگ هم حرامتر است
Iran, Islamic Republic of
شما از هیثروی لندن و شارل دوگل پاریس هم بالاتر هستید
رتبه 4 کشوری شکسته نفسی است
Iran, Islamic Republic of
میگم فرودگاه رابدید به همون سادات مهریان تا برنج بکارند این همه نیرو وبیت المال چرا خرج میشه برای فرودگاهی که همش زیان آور هست ترابه خدا چرا اینقدر ظلم تاکی
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
1