تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۴۷۷۱۸۶
رشد سه برابری واحدهای فناور در کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

پر و بال دولت به دانش‌بنیان‌های کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
پر و بال دولت به دانش‌بنیان‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛دولت مردمی سیزدهم در راستای تحقق خواست رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اهتمام ویژه‌ای به حمایت از این مجموعه‌ها کرده است.
 به گزارش کبنا، حوزه علم و فناوری بدون شک یکی از پایه‌ها و ارکان اصلی در نظام حکمرانی در هر جامعه‌ای است، تنها ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم گذشته بود که رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام نهادند؛ این نام در واقع نقشه راهی شد که مسیر تولید و اشتغال کشور در جهت اقتصاد دانش‌بنیان ریل‌گذاری شود.
در این راستا اقدامات بسیار ارزنده‌ای با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی و همت دولت سیزدهم برای حمایت از تولید و رشد و جهش آن اتفاق افتاد.
پارک علم و فناوری به‌عنوان یک سازمان نوپا و مهم‌ترین مجموعه‌ای که حوزه نوآوری، خلاقیت و ابتکار را مدیریت می‌کند، در کهگیلویه و بویراحمد با حدود بیش از ۲۰ سال تأخیر در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد.
پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با اینکه نوپاست اما تلاش کرده است قدم‌های استواری در راه تسهیل امور نخبگان و فناوران و حمایت از آن‌ها بردارد.
 رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد، با بیان اهمیت حوزه علم و فناوری و تبیین ضرورت های توسعه دانش بنیان از نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور شهید و مسئولین کشور، به این نکته اشاره کرد که اگرچه کشور ما در حال حاضر در تولید علم در جایگاه نسبتاً مطلوبی است و طبق گزارش های جهانی در رتبه 17 تولید علم قرار داریم ولی در حوزه فناوری و نوآوری که در واقع به معنی تبدیل علم به ثروت و تجاری‌سازی دانش است، کشور ما جایگاه مناسبی در جهان ندارد و آمارها نشان‌دهنده جایگاه 63 ایران در شاخص نوآوری جهانی است که این به معنای فاصله معنادار جایگاه تولید علم نسبت به جایگاه فناوری و نوآوری ایران است. از این رو تلاش برای توسعه فناوری و فعالیت های دانش بنیان و درکنار هم قرار گرفتن جایگاه تولید علم و جایگاه فناوری و نوآوری در شاخص های جهانی ضرورت دارد. در این راستا، تقویت و توسعه پارک‌های علم و فناوری و رشد تولیدات و خدمات آنها، نقش کلیدی در دستیابی به این هدف دارد.
سید نصراله افتخاری افزود: در زیست بوم فناوری و نوآوری، نهادها و مراکز مختلفی فعالیت و تعامل دارند که نقش پارک‌های علم و فناوری در این زیست بوم بسیار کلیدی است. پارک‌های علم و فناوری نقش تسهیل‌گر بین حوزه دانش و صنعت دارند و 9 سطح آمادگی فناوری در این پارک‌ها دنبال می‌شود که از ایده شروع و به تجاری‌سازی و تولید انبوه محصول منتهی می‌گردد.

شرکت دانش بنیان

افتخاری با اشاره به سهم فناوری و نوآوری در اقتصاد جهانی بیان داشت که اکنون شاهد رشدقابل توجه سهم درصدی اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی جهان هستیم، در حالی که در کشور ما این سهم حدود 2 درصد اعلام شده که نسبت به ظرفیتهای کشور رقم بسیار کمی است.
وی بیان کرد: اگر چه پارک علم و فناوری استان به لحاظ زیرساخت‌ها نیاز به توسعه دارد، سه مرکز رشد در یاسوج، گچساران و دهدشت وجود دارد و هم اینک برنامه توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار است.
وی عنوان کرد: ۱۹ شرکت دانش‌بنیان از معاونت فن آوری رئیس‌جمهور تأییدیه فعالیت دارد.
طبق نظر کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه علمی کشور هستند و پیشرفت این شرکت‌ها یک ضرورت اساسی برای کشور است.
این شرکت‌ها ارتباط مستقیمی با بازار کار و بخش‌های مختلف اقتصادی دارند و بدون تردید آن‌ها مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را می‌شناسند و برای عبور از تحریم‌ها راهکارهای کارشناسی شده‌ای دارند.
شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها روند روبه‌رشدی را دنبال کرده‌اند، هرچند که اگر کمی کمبودها در این حوزه برطرف شود، می‌توان به پیشرفت و دستاوردهای بیش از این هم رسید. پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و موفقیت‌ها و دستاوردهای زیادی داشته؛ اما برای به ثمر نشستن تلاش جوانان نخبه و خروجی قابل‌قبول این پارک نیازمند توجه همه‌جانبه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
اشتغال گیاهان داریویی در استان چند نفر است ؟ چند صد میلیارد خرج شده تا الان ؟
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1