تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۷۷۰۵۱
گزارشی از توسعه آموزش در دانشگاه یاسوج و آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد؛

پرواز آموزش کهگیلویه و بویراحمد بر دو بال زیرساخت‌‌‌ها و تجهیزات

۱
۱
پرواز آموزش کهگیلویه و بویراحمد بر دو بال زیرساخت‌‌‌ها و تجهیزات
کبنا ؛صیاد خردمند - یکی از زیربناهای توسعه در هر جامعه، وضعیت آموزش در آن جامعه است. بر اساس برخی از تئوری‌ها آموزش عامل اصلی توسعه است و در صورت نبود آن، توسعه امکان‌پذیر نیست. اما برخی دیگر از نظریه‌پردازان، آموزش را در کنار عوامل دیگری همچون بستر جغرافیایی مناسب، نظام اداری کارآمد، سیاست کارآمد و فرهنگ توسعه محور، از عوامل اساسی توسعه می‌دانند.
یکی از زیربناهای توسعه در هر جامعه، وضعیت آموزش در آن جامعه است. بر اساس برخی از تئوری‌ها آموزش عامل اصلی توسعه است و در صورت نبود آن، توسعه امکان‌پذیر نیست. اما برخی دیگر از نظریه‌پردازان، آموزش را در کنار عوامل دیگری همچون بستر جغرافیایی مناسب، نظام اداری کارآمد، سیاست کارآمد و فرهنگ توسعه محور، از عوامل اساسی توسعه می‌دانند.
 درهرصورت برای رسیدن به توسعه، به آموزش همه‌جانبه، فراگیر و باکیفیت نیاز است. در این صورت می‌توان نیروی انسانی ماهر تربیت کرد.
کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از استان‌های جوان کشور که تنها نیم‌قرن سابقه استانی دارد، از نظر نیاز به آموزش در شرایط ضروری‌تری قرار دارد. به دلیل قدمت بسیار کم استقرار نظام اداری در این استان، هنوز کارآمدی آن چندان توسعه پیدا نکرده است. از سوی دیگر تعلقات قومی و طایفه‌ای نیز مزید بر علت شده و در ترکیب با شرایط ناهموار جغرافیایی، توسعه‌نیافتگی را به بار آورده است. در این شرایط، آموزش باکیفیت برای تربیت نیروی انسانی ماهر، از ملزومات اساسی توسعه در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
دو نهاد، متولی اصلی آموزش است. اداره کل آموزش‌وپرورش و دانشگاه یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد این مأموریت را بر عهده دارند. البته دانشگاه‌های دیگر همچون پیام‌نور، علمی‌کاربردی، آزاد و علوم پزشکی را نباید از یاد برد. اما دانشگاه مادر و جامع مرکز استان همین دانشگاه یاسوج است.
طی رویداد رسانه‌ای امید، مدیرکل آموزش‌وپرورش و رئیس دانشگاه یاسوج، گزارشی از برخی از اقدامات هر دو نهاد در دولت سیزدهم اعلام کردند.
آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد با شروع دولت سیزدهم به حسنعلی عزت خواه سپرده شد و حالا چند ماهی است که محمد جمالی آرند مدیرکل آن است. محرومیت‌زدایی از مدارس به‌ویژه در بویراحمد، توسعه زیرساخت‌ها، تأمین تجهیزات آموزشی و... از اقدامات عزت خواه در آموزش‌وپرورش بود. البته نمی‌توان از معاونت تربیت‌بدنی نامی نبرد. فرشید کرمی معاون تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان، تربیت‌بدنی را یک گام به جلو برد. سروسامان دادن به اماکن ورزشی و استفاده از ظرفیت‌های استان، کسب میزبانی ورزش دانش‌آموزی کشور را به دنبال داشت. در جام رسانه‌ای امید، جمالی آرند به برخی از اقدامات آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم اشاره کرد.
وی گفت: 172 هزار دانش آموز و بیش از 9 هزار و 400 کلاس درس در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی اظهار کرد: 19 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند و 8 هزار و 600 هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند که رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد.
جمالی بیان کرد: در زمینه زیرساخت‌های آموزشی در این دولت کارهای ارزشمندی انجام گرفت، جلب مشارکت خیرین یکی از مهم‌ترین راهبردهای اداره کل آموزش‌وپرورش بود که از این طریق 203 پروژه زیرساختی اجرا و 700 کلاس در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
وی گفت: برای تجهیزات آموزشی، و تجهیزات مختلف گرمایشی و سرمایشی دز طول  سه سال 100 میلیارد تومان هزینه شده است.
سرپرست آموزش‌وپرورش استان تصریح کرد: از نظر زیرساخت‌های ورزشی انقلابی شکل گرفت.
جمالی گفت: اگر آموزش‌وپرورش درست شود همه چیز در کشور سامان خواهد یافت، بنابراین باید انرژی، توان و تخصص خود را در آموزش‌وپرورش خرج کنیم تا شاهد شکوفایی ایران اسلامی باشیم.
وی گفت: 3018  آموزشگاه با 172 هزار دانش آموز با 9407 کلاس درس در استان وجود دارد، 302 آموزشگاه با 1769 کلاس درس در مدارس غیر دولتی وهیات امنایی استان وجود دارد و 19 درصد دانش آموزان شامل 30 هزار داش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: 8 هزار و ۶۰۰ هنرجو  در ۷۲ هنرستان رشته‌های فنی وحرفه ای وکاردانش مشغول به تحصیل هستند که رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد. 
در این دوره، در راستای بهبود زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی استان اقدامات خوبی انجام شده است، جلب مشارکت خیرین یکی از مهم‌ترین راهبردهای این اداره کل و نوسازی مدارس در راستای مردمی‌سازی آموزش‌وپرورش است و در این زمینه، شاهد افزایش قابل‌توجه کمک‌های خیرین به آموزش‌وپرورش استان بوده‌ایم که این امر در ارتقای کیفیت آموزش و ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان نقش بسزایی داشته است.
203 پروژه با 700 کلاس درس درطول سه ساله دولت سیزدهم تحویل آموزش و وپرورش شد، برای تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، هنرستان‌ها، گرمایشی و سرمایشی درطول سه ساله دولت سیزدهم 100 میلیارد تومان هزینه شده است. 100 پروژه در این دولت در دست اقدام که 42 پروژه در قالب 118 کلاس درس با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان تا مهرماه  1403تحویل آموزش وپرورش خواهد شد.
در راستای پروژه مهر تجهیزات آموزشی، کمک‌آموزشی، هنرستان‌ها  و گرمایشی و سرمایشی  با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان تا مهرماه آینده تحویل مدارس خواهد شد.
جذب، توزیع و خرید بیش از 24 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات  آموزشی  و کمک سرانه مصرفی 72 هنرستان استان در دوسال اخیر نیز از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استان است.
بهادر کرمی دو سال است که رئیس دانشگاه یاسوج است. پیش از او عریان ریاست دانشگاه را بر عهده داشت. شیوع کرونا و برخی عوامل دیگر، محدودیت‌هایی برای عریان به وجود آورده بود. هر چندبخشی از ریاست کرمی نیز با کرونا هم‌زمان شده بود، اما خیلی زود دانشگاه را حضوری کرد. کرمی علاوه بر تحول در رشته‌ها، مقاطع و کیفیت آموزش، تغییراتی اساسی نیز در حوزه زیرساخت‌ها ایجاد کرده است. در ادامه بخشی از گزارش او در جام رسانه‌ای امید آمده است.
وی گفت: در دوره ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ در دانشگاه یاسوج افزایشی در رشته‌های دانشگاهی نداشتیم، در این دولت قریب به ۱۷ رشته کارشناسی و ارشد به کد رشته‌های دانشگاه اضافه شد.
کرمی اظهار کرد: با ۵ دانشگاه عراقی در زمینه‌های آموزشی و تحقیقاتی تفاهم‌نامه امضا کردیم و پذیرش دانشجویان شهریه پرداز خارجی را شروع کردیم.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: قریب به ۱۸ استاد عضو هیئت‌علمی در این دولت صدور حکم گرفته و ارتقا یافتند.
وی گفت: برای اولین‌بار رتبه‌های برتر فارغ‌التحصیل و خانواده‌هایشان مورد تجلیل قرار گرفتند.
کرمی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸ آزمایشگاه جدید راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کرمی بیان کرد: دو خوابگاه دانشجویی متأهلی در دو سال اخیر کلنگ‌زنی شده و وارد فاز اجرایی شده‌اند.
رئیس دانشگاه یاسوج تأکید کرد: در توسعه زیرساخت‌های دانشگاه یک رکورد و نسبت ۲ هزار برابری را شاهد هستیم.
باتوجه‌به شرایطی که هم‌اکنون در آموزش‌وپرورش استان و دانشگاه یاسوج حاکم است، می‌توان امیدوار بود یکی از عوامل توسعه در حال فراهم‌شدن است و چنانچه همین رویه البته با رفع برخی ایرادات ادامه پیدا کند، استان از نظر آموزشی در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خاک عالم تو سرتون با این برنامه ریزی که دارید ،اخه محدوده شرف آباد که جمعیتی بالغ بر شصت هزار نفر داره نباید پنج شش مدرسه ابتدایی و متوسطه داشته باشه ؟
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1