تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۷۷۴۳۲
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

اجماع یا رقابت اصولگرایان / آیا روز چهارشنبه ورق انتخابات را به نفع جریان اصولگرایی برمی‌گرداند؟ / تاکتیک اصلاح‌طلبان چیست؟

۵
۰
اجماع یا رقابت اصولگرایان /  آیا روز چهارشنبه ورق انتخابات را به نفع جریان اصولگرایی برمی‌گرداند؟ / تاکتیک اصلاح‌طلبان چیست؟
کبنا ؛همزمان با تغییر روند سبد آرا در نظرسنجی‌ها، پرسش مهمی که اصولگرایان این روزها با آن مواجهند این است؛ یکی از آقایان جلیلی و قالیباف باید به‌سود دیگری کنار برود یا خیر؟
به گزارش کبنا، کم‌کم به روز حساس8 تیر ماه نزدیک می‌شویم و هریک از 6نامزد آخرین تیرهای ترکش خود را شلیک می کنندهرچند کماکان داده های مراکز معتبر افکارسنجی در کشور درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری نشان می دهد رقابت همچنان سه ضلعی و بین قالیباف ، پزشکیان و جلیلی است اما در72 ساعت گذشته آرای آقای پزشکیان رشد محسوسی داشته است و آقایان قالیباف و جلیلی در کنار هم رقابت سنگینی دارند.اکنون ودر این لحظات پرسش مهمی که برخی از اصولگرایان این روزها با آن مواجه اند این است؛ یکی از آقایان جلیلی و قالیباف باید به‌سود دیگری کنار برود یا خیر؟ این امر آن گاه پیچیده‌تر می شود که ملغمه‌ای از نظرسنجی‌های فیک و واقعی، هر یک، یکی از این دو را بر صدر می‌نشاند! گویی که هرکدام از نظرسنجی‌ها در کشورهای مختلفی انجام می‌شود. در هرکدام از این نظرسنجی‌های واقعی و البته دروغ هم، آقای پزشکیان جایگاه متفاوتی دارد؛ در برخی اول است، بعضی دوم و بعضی دیگر هم سوم! یعنی خیلی جای تعجب ندارد که شما همزمان چندنظرسنجی از یک مرکز را به‌صورت های دستکاری‌شده دریافت کنید که در اولی آقای قالیباف اول باشد، در دومی آقای جلیلی و در سومی پزشکیان! تسنیم نوشت: نزاع بر سر آن چه تاکنون انجام شده قاعدتاً بی‌فایده است و نه‌تنها به تصمیمی منجر نمی‌شود، بلکه اختلافات غیرقابل‌حلی را پیش می‌کشد اما به‌صورت کلی و بدون این که منافع یکی از نامزدها در نظر گرفته شود، می‌توان چند مسئله مشخص را که وجود دارد، در 5 بند فهرست کرد؛ حال این که در نهایت این نامزدها و ستادهایشان چه تصمیمی می‌گیرند، به خودشان مربوط است!
1 ـ نکتۀ مسلّم این است که در زمان حاضر و با عنایت به همه نظرسنجی‌ها، احتمال دور دومی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری «تا این جا»، بسیار بالاست، البته ممکن است در این هفته پایانی اتفاقاتی مثل بعضی انتخابات دیگر رخ دهد، اما به‌هرحال تا این جای کار، دور دومی شدن، بسیار محتمل است.
2 ـ برای عده‌ای از اصولگرایان و به‌ویژه ستادهای انتخاباتی، همچون سال 92 یک ذهنیت کاملاً قابل‌تردیدی وجود دارد که می‌گوید آقایان جلیلی و قالیباف به دور دوم خواهند رفت و آن جا برای اصولگرایان احدی‌الحسنین خواهد شد! یعنی دیگر در دور دوم چه آقای جلیلی رئیس‌جمهور شود و چه آقای قالیباف، تفاوتی نخواهد کرد، بنابراین اساساً وضعیت به‌نحوی نیست که به امکان‌های دیگر و احتمالاتی مثل رأی‌آوری آقای پزشکیان بیندیشیم. این ذهنیت با توجه به نظرسنجی‌ها دقیق نیست؛ هیچ چیز را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، اما این که احتمال رفتن پزشکیان به دور دوم را ناچیز بشمارند، نسبتی با تحلیل واقعی ندارد.
3 ـ اگر انتخابات به دور دوم برود، روندها و تحلیل‌ها و تجربه‌های انتخابات پیش نشان می‌دهد که ستاد و هواداران آقای پزشکیان امیدوارتر خواهند بود و احتمال رأی‌آوری او را جدی‌تر خواهند شمرد؛ البته این احتمال در نسبت به این که کدام یک از آقایان جلیلی یا قالیباف با آقای پزشکیان به دور دوم بروند، تفاوت می‌کند؛ اما یک نکته ثابت است و آن این که شانس آقای پزشکیان افزایش خواهد یافت، همچنان که آقای احمدی‌نژاد هم در رقابت با آقای هاشمی در دور اول انتخابات 84، رتبه دوم را کسب کرد و به دور دوم رفت؛ اما در دور دوم، آقای هاشمی را پشت‌سر گذاشت و راهی پاستور شد.
4 ـ روندها و خیلی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر اصولگرایان بتوانند ظرفیت‌های خود را بر یک کاندیدا در دور اوّل متمرکز کنند، احتمال پیروزی‌شان در همین دور اوّل هم بالاست، هیچ چیز را قطعی نمی‌توان گفت، اما به‌هرحال عدد و رقم های تقریباً قاطبه نظرسنجی‌ها چنین احتمالی را تقویت می‌کند.
5 ـ راهکار رسیدن به یک روند مقبول بین نامزدهای اصولگرا پیچیده نیست؛ علم نظرسنجی در ایران قدرتمند است و مؤسساتی که نام برده شد، همگی مؤسسات معتبر و آزموده‌شده‌ای هستند. روش علمی هم در این زمینه پاسخگوست و می‌تواند اختلافات را حل کند، لذا نامزدهای این جریان می‌توانند با توافق بر سر یک روش صحیح نیل به تصمیم نهایی، مسیر نزدیک‌تری  را به حالت برنده‌شدن پیش بگیرند.
قاعدتاً در این مسئله دو گزینه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نخست میزان رأی هر یک از نامزدهاست و دوم‌ این که در صورت انصراف هر نامزد، رأی او به‌سمت کدام نامزد دیگر خواهد رفت.
اما نکته تقریباً قطعی این است که دور دوم بیشتر به‌نفع پزشکیان خواهد بود و در دور اول احتمال پیروزی یک نامزد اجماعی اصولگرایان وجود دارد، لذا همه‌چیز بستگی به این دارد که به روندها توجه کنند یا کار بیشتر به شانس و اقبال واگذار شود.
به‌هرحال به‌نظر می‌رسد که جریان اصولگرایی در یک آزمون مهم قرار گرفته است و به همین دلیل طرف مقابل آن ها، از کاندیداهایشان تا کارشناسانشان در میزگردها و مناظرات سعی می‌کنند که همۀ اینان را در صحنه نگه‌دارند، احتمالاً آن ها باور دارند که حضور همه به‌معنای شکست همه‌شان خواهد بود.
بنابراین به نظر می رسد اصولگرایان چاره ای جز اجماع و رسیدن به نامزد واحد آن هم  هر چه سریعتر ندارند ،اجماعی که البته بر مبنای مراکز افکار سنجی معتبر باشد ،گزینه نهایی موجب شکل گیری دوقطبی با آقای پزشکیان نشود و البته آرای مردد که سرنوشت ساز نیز هستند ازبلاتکلیفی در بیایند.

اصولگرایان بر سر دو راهی
آرمان ملی نیز در این زمینه نوشت: چه بخواهند چه نخواهند باید انصراف دهند! 5 کاندیدا از جریان اصولگرا در برابر یک کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند که به‌طور طبیعی هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد، آرای جریان اصولگرایی پخش خواهد شد و نتیجه‌ای نمی‌گیرند بنابراین از همان ابتدا واضح بود که بر سر یک کاندیدا به اجماع خواهند رسید.

 اصولگرایان بر سر دو راهی


دیروز هم  عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب در خصوص اجماع نامزدهای انتخابات موسوم به جبهه انقلاب در چهاردهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به انتخابات زودرس ستاد مرکزی نیروهای انقلابی و ولایی جلسات متعدد با اعضای ستاد و برخی نامزدهای انتخابات برگزار کرد تا پس از بررسی همه جوانب و بررسی نظرسنجی‌های معتبر به‌دلایل اقناعی و محکم برای اجماع دست پیدا کنند. غلامرضا منتظری با بیان اینکه بستر برای اجماع فراهم است و در حال شور و بررسی همه جوانب با رؤسای ستاد انتخابات در شهرهای مختلف هستیم، تصریح کرد: پس از آنکه بررسی‌ها به نتیجه قابل قبول برسد بار دیگر با نامزدهای انتخابات گفت‌وگوی مجدد خواهیم داشت و در نهایت پیش‌بینی ما این است که تا قبل از عید سعید غدیر یک نامزد انتخاب و نتیجه اجماع اعلام شود.
رقایت جلیلی و قالیباف
در میان کاندیداهای اصولگرا  جلیلی و قالیباف دارای شانس بقا برای رقایت با پزشکیان هستند. دیروز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم درباره وضعیت آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به‌نظر می‌رسد وضعیت [آرای] جلیلی به سقف رسیده؛ رقابت بین پزشکیان و قالیباف است؛ شیب [آرای] پزشکیان هم بیشتر است به نظر می‌رسد [اصولگرایان] حتما اجماع می‌کنند، اما اینکه چه کسی به نفع چه کسی کنار برود را نمی‌دانم»  به‌نظر می‌رسد منطور آذری جهرمی اجماع اصولگرایان در حمایت از قالیباف است اما از سوی دیگر برخی معتقدند جلیلی در صحنه باقی خواهد ماند. اصولگرایان بر سر دوراهی مانده‌اند چنانکه حمیدرضا ترقی عضو ارشد موتلفه بیان داشت: «اگر قالیباف کناره‌گیری کند، به‌طور قطع آرای او به سبد جلیلی ریخته نخواهد شد اما چنانچه جلیلی به نفع قالیباف کناره‌گیری کند، احتمال اینکه آرای او به سبد رأی قالیباف اضافه شود، بسیار بیشتر است، البته مخالف این دیدگاه هم وجود دارند که معتقدند هیچ اجماعی صورت نگیرد و اجماع به دور دوم موکول شود.» این در حالی است که دوم تیرماه نتایج نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ اجرا شده، منتشر شد. براساس یافته‌های نظرسنجی ایسپا، جلیلی و پزشکیان در صدر انتخاب رأی‌دهندگان قرار دارند. در روزهای اخیر توئیت‌هایی مبنی بر انصراف قالیباف منتشر می‌شود که کذب است، مانند دیروز که سخنگوی ستاد تبلیغاتی محمدباقر قالیباف گفت: «متاسفانه برخی رسانه‌ها به نقل از یک اکانت جعلی در شبکه اجتماعی ایکس، خبری را در خصوص کناره‌گیری آقای دکتر قالیباف به نفع آقای جلیلی کار کرده‌اند که صحت ندارد.» اکنون مشخص نیست این توئیت‌ها از سوی ستاد قالیباف و به‌عنوان تبلیغ منتشر می‌شود یا از سوی مخالفان اوست. اکنون ظاهر رقابت جدی در اردوگاه اصولگرایی میان جلیلی و قالیباف برقرار است تا در نهایت یکی به نقع دیگری کنار رود.
دلخوشی زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی
اما ظاهرا کاندیداهای  دیگر اصولگرا میلی به انصراف ندارند. علیرضا زاکانی در بخشی از سخنان خود در سومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سخنان مسعود پزشکیان و پورمحمدی گفت: به آقای پورمحمدی و پزشکیان می‌گویم به ستادهای خود بگویید اگر با هم هماهنگ می‌کنند با هم یک مساله را نگویید تا تابلو شود. وی افزود: نمی‌گذارم کلاه سر مردم بگذارید، آقای پزشکیان دائم در مجلس، کلاه سر شما می‌گذاشتند. پزشکیان خطاب به زاکانی اظهارکرد: تا آخر می‌مانی دیگر؟ زاکانی پاسخ داد: «حتما می‌مانم تا تو رئیس‌جمهور نشوی!» اما او پیش‌تر گقته بود: «اگر خطری جهت‌گیری دولت رئیسی را به‌خطر بیندازد دوستان جبهه انقلاب باید باهم تفاهم کنند.» و البته خاظرنشان کرده بود که «خودم را توانمندتر از دیگران می‌دانم. اقبال مردم به هرکسی بود او نامزد نهایی جبهه انقلاب است.» به‌نظر می‌رسد قاضی‌زاده هاشمی قصد حضور تا پایان انتخابات را نداشته باشد چنانکه از طرح یک سوال در صداوسیما گلایه کرد. حسین انتظامی مجری برنامه خطاب به قاضی‌زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری گفته بود: «برخی خبر‌ها در جامعه مطرح است که شما بناست که چند روز دیگر انصراف دهید؛ این همه امکانات و فعالیت‌ها و عوامل برنامه‌ها و زحمات صداوسیما در جریان است. اگر قرار است ادامه دهید سوالم را عرض می‌کنم، اما اگر قرار است روز‌های آینده شاهد انصراف جنابعالی باشیم، بهتر است به اصطلاح سر کار نباشیم و مزاحمتی برای شما نداشته باشیم.» قاضی‌زاده هاشمی هم در واکنش به این سوال انتظامی، به شوخی گفت که «حالا تشخیص اینکه خدای نکرده سر کار هستید، با جنابعالی است. من جزو افراد بد سابقه در انصراف هستم. یکدفعه کاندیدا بودم و سابقه‌ام روشن است. اما در یک خانواده همه برای یکدیگر ایثار می‌کنند. من نیامدم که بروم و قاطعانه بگویم قصد کنارکشیدن ندارم.» اما به نظر می‌رسد با توجه به عدم استقبال از او در نظرسنجی‌ها قائل به حضور تا پایان رقابت نباشد.
پورمحمدی چه می‌شود؟
این انتخابات یک کاندیدای دیگر به‌نام مصطفی پورمحمدی دارد که در مناطره‌ها خوش درخشید. به نظر نمی‌رسد اقبال چندانی از او شود اما خوش می‌گوید: «کاندیداهای دیگر تلاش می‌کنند تا از آنها پشتیبانی کنم اما برنامه‌ای برای کنارکشیدن به نفع کسی ندارم.» کاندیدای انتخابات رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال انصراف کاندیدا‌های اصولگرا به نفع دیگران، گفت: اساس نیاز امروز کشور و مطالبه رهبری «مشارکت» است. من از این چهار کاندیدا و خودم انتظار دارم تمام تلاش جدی خودمان را به کار بگیریم تا مشارکت مردم به اوج برسد. هرکسی هم که مورد اقبال بیشتر مردم قرار گرفت، ان‌شاءا... سکان مدیریت کشور را برعهده بگیرد. این اساس حرف ماست.

آیا اصولگرایان برای نامزد واحد اجماع می‌کنند؟


آرمان امروز نیز به این موضوع پرداخته و نوشته است، آیا روز چهارشنبه خبر انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع یکی از کاندیداها، ورق انتخابات را به نفع جریان اصولگرایی برمی‌گرداند؟ فعلا که از حال و روز ستادهای انتخاباتی چنین برنمی‌آید.
در دو دهه اخیر اصولگرایان درگیر “چالش وحدت” در انتخابات بوده‌اند. این چالش اولین بار در تیر ۱۳۸۴ خود را نشان داد. آنجا که اصولگرایان حاضر در صحنه از عرصه کنار نکشیدند تا گمنام‌ترین چهره یعنی محمود احمدی نژاد به لطف چنددستگی اصلاح‌طلبها پیروز آن رقابت شود.
اما ۸ سال بعد در انتخابات خرداد ۹۲ بخت با اصولگرایان یار نبود و این بار عدم وحدت جریان اصولگرایی، در نهایت به پیروزی ناباورانه حسن روحانی انجامید. در آن انتخابات، محمدرضا عارف نقش نامزد پوششی را بازی کرد و در نهایت ائتلاف اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان برای ۸ سال دست اصولگرایان را از کرسی ریاست جمهوری دور کرد.
از سال ۹۶ اما به لطف حضور چهره‌ای کاریزماتیک به نام سید ابراهیم رئیسی، اصولگرایان برای دو دوره طعم اجماع را پیش از انتخابات چشیدند. در سال ۹۶ محمدباقر قالیباف که چهره و شعارهایی به کلی متفاوت با امروز داشت، به سود رئیسی کنار رفت اما باز هم اصولگرایان از پس زوج “روحانی – جهانگیری” برنیامدند.
سال ۱۴۰۰ اما با ردصلاحیت چهره‌های رقیب، از جمله علی لاریجانی و کناره‌گیری نامزدهای پوششی، مانند علیرضا زاکانی و حتی سعید جلیلی، ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات شد اما پس از سه سال با شهادت او، دولت وی ناتمام ماند.
حالا بار دیگر زمزمه‌های وحدت از اردوگاه اصولگرایی به گوش می‌رسد ولی مانند سالهای قبل، نهادی اجماع کننده وجود ندارد. شورای ائتلاف اصولگرایان با شورش “پاجوش‌ها”، کنار زده شده، جامعتین که ترکیبی از دو نهاد روحانی سابقا بانفوذ یعنی جامعه روحانیت مبارزه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود، از عرصه سیاست کنار گذاشته شده و دبیر یکی لز این دو نهاد یعنی مصطفی پورمحمدی حالا در انتخابات در نقد اصولگرایی سخن می‌گوید.در فقدان پدران اصولگرایی، پدران انگار سر سازش باهم ندارند. علیرضا زاکانی به صراحت در مناظره سوم انتخاباتی گفت که بنا ندارند انصراف دهد و سعید جلیلی هم امروز در دانشگاه شریف گفته، تا آخر می‌ماند.بعضی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آرای مسعود پزشکیان به سرعت در حال افزایش است و اگر دو نامزد اصلی اصولگرا یعنی جلیلی و قالیباف ائتلاف نکنند، ممکن است دولت چهاردهم اصلاح‌طلب شود.
آن زمان که جریان اصولگرایی با تضعیف احزاب و ریش سفیدان، درگیر پدیده “کیش شخصیت” افراد می شد و اصولگراها به “حامیان قالیباف”، “حامیان احمدی نژاد”، “حامیان جلیلی”، “حامیان رضایی” و… تقسیم می شدند، باید این روز را پیش بینی می‌کردند که وحدت در ساعت صفر انتخابات چنین سخت و حتی شاید ناممکن شودهواداران جلیلی مانند حسین الله کرم می‌گویند او ۲۰ میلیون رای دارد و قالیباف باید به نفع وی کنار برود‌. این ادعا را اما حامیان رییس مجلس قبول ندارند و می‌گویند اینکه قالیباف در انتخابات مجلس نفر چهارم پایتخت شده و سه نفر پیش از او هوادار سعید جلیلی بوده‌اند، دلیلی بر آن نیست که رای وی در سطح کشور کمتر از جلیلی باشد.
این بگو مگوها در نظرسنجی‌های تلگرامی خود را در قالب “جنگ رباتها” به نمایش گذاشته است و دو طرف می‌کوشند اثبات کنند محبوبیت بالاتری در فضای مجازی دارند.
در همین زمینه محسن رضایی می گوید: نتیجه اجماع کاندیداهای جبهه انقلاب، پنجم تا ششم تیر مشخص می‌شود فعلا نمی‌دانیم آن فرد چه کسی هست، هرچند نظرسنجی‌هایی هست اما باید چند مناظره انجام شود و اقبال مردم مشخص شود؛ این اجماع انجام می‌شود و خود برادران به دنبال این کار هستند و ان‌شاءلله حداکثر پنجم تا ششم تیرماه نتیجه اجماع مشخص می‌شود. اجماع نیروهای انقلاب در انتخابات انجام می‌شود و خود برادران به دنبال این کار هستند و ان‌شاءلله حداکثر پنجم تا ششم تیرماه نتیجه اجماع مشخص می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هزار اجماع واحترام هم بدهند آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور ایران میشود
یایوج
Iran, Islamic Republic of
حتما منتظر بشین و شما هم معاون اول خودت آماده کن
پیمان
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان
گچساران
United States
با حضور قالیباف قیمت سیسمونی و خرید خونه در ترکیه بالا میره و..
میرزا
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان رئیس جمهور آینده
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1