تاریخ انتشار
جمعه ۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۴۷۷۵۷۱
در گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با علی‌محمد روستا معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد:

مدیری می خواهیم که حرص کار را بخورد / نرخ ساخت مسکن از 6- درصد به 7+ درصد رسید / نباید دیواری بین من و مردم باشد / بخاطر مظلومیت فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد دلم می‌سوزد / باید استیلای سیاست را بر حوزه‌های مختلف ساختاری کم کنیم

۹
۳
مدیری می خواهیم که حرص کار را بخورد / نرخ ساخت مسکن از 6- درصد به 7+ درصد رسید / نباید دیواری بین من و مردم باشد / بخاطر مظلومیت فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد دلم می‌سوزد / باید استیلای سیاست را بر حوزه‌های مختلف ساختاری کم کنیم
کبنا ؛
هر چقدر بتوانیم غلظت سیاست را در مدیران کمتر کنیم بهتر است، چرا مدیر باید به ۱۰ نفر پاسخگو باشد؟ به نظر من فقط استاندار و معاون مربوطه باید وجه سیاسی داشته باشند. جهاد کشاورزی، راهداری، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، آبفا، نوسازی، شهرداری، باید به دو نفر جوابگو باشند، اول استاندار، دوم معاون مربوطه در حوزه خود. اگر غیر از این باشد این مدیر آرامش فکری ندارد، نمی‌تواند تقسیم کار کند، ما باید این را حل کنیم که مدیر فقط جوابگوی مدیر بالا دست خود باشد، اگر غیر از این باشد، هر توجیهی منجر به خسارت و هدررفت سرمایه ملی و بیت المال است.
به گزارش کبنا نیوز، علی محمد روستا از جمله اساتیدی است که وارد حوزه اجرایی دولت شده است، او ۷ تیرماه ۱۴۰۲ به عنوان معاون عمرانی استانداری مشغول به کار شد، به همین مناسبت امروز ۷ تیرماه ۱۴۰۳ گفت و گویی با وی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
طی یک سال چه اقداماتی داشته‌اید و چه فعالیت‌های عمرانی انجام شده است؟
روستا: از ۷ تیرماه ۱۴۰۲ تا ۷ تیرماه ۱۴۰۳ یک سال است که به عنوان معاون عمرانی فعالیت دارم، در سه مقطع سفر دور دوم در تیرماه، در هفته دولت، در دهه فجر کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌ها را داشتیم. در هفته دولت تعداد ۴۲۲ پروژه با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید، تکمیل محور یاسوج بابامیدان سمیرم، تونل گل زردی و... ، در هفته دولت نیز ۷۵۸ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
بدون آمایش استاندارد، کلنگ زنی انجام نگرفت
بر اساس شاخص جمعیت و ارزیابی‌ها، درخصوص بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، استان اول شدیم، سعی کردیم پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم، در دهه فجر، ۹۵ درصد پروژه‌هایمان افتتاحی بود، مگر اینکه موارد ضروری مثل احداث مدرسه، تقاطع غیرهمسطح، مجتمع آبرسانی و چنین ضروریاتی کلنگ زنی شدند، ولی سعی کردیم که بدون آمایش استاندارد، کلنگ زنی انجام نگیرد.
دو اتفاق سیاسی در این سال داشتیم، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری بوده، که سعی کردیم معاونت عمرانی به این دو اتفاق گره نخورد. سعی کردیم حوزه عمرانی از سیاست به دور باشد و مستقل عمل کنیم و با عدم دخالت در کار دیگران، استقلال دیگر نهاد‌ها را نیز حفظ کردیم؛ از سرآسیاب یوسفی و ممبی گرفته، که دو روز در این محل مستقر شدیم، و از آسفالت کردن جاده‌ها و معابر ممبی شروع کردیم، در لیکک بهمئی، پروژه آبرسانی در یک سال اخیر، بیش از ۵ سال گذشته پیشرفت فیزیکی داشته است، از رایزنی در تهران گرفته تا جلسه گرفتن با پیمانکار و مدیران.
2 سال دولت سیزدهم به اندازه 8 سال دولت احمدی نژاد مسکن ساخته شد
نهضت ملی مسکن از سیاست‌های دولت سیزدهم بود، در ۸ سال دولت هشتم و نهم دولت احمدی نژاد ۱ و ۱ دهم میلیون مسکن ساخته شد، در این دو سال دولت سیزدهم نیز به همان میزان واحد مسکونی ساخته شد، ولی با تفاوت فاحش کیفیت، ما نگذاشتیم کیفیت فدای کمیت شود. مسکنی که در خنگ بنار، پازنان گچساران، محمود آباد یاسوج، در دهدشت ساخته می‌شود با شخصی‌سازی‌ها برابری می‌کند، چون با نظام مهندسی قرارداد بسته‌ایم، نظارت می‌کنیم، گزارش‌نویسی می‌شود، بتن تست می‌شود، بازدید‌هایی که من به شخصه انجام می‌دهم بازدید فنی است نه شکلی، گزارش‌ها را آزمایش می‌کنم، اسکلت ساختمان‌ها واقعاً استاندارد هستند. کاری که انجام می‌شود برابر با آخرین استاندارد ۴ آیین‌نامه ۲۸۰۰ ایران است.

واگذاری زمین به 6 هزار و 500 خانوار در طرح نهضت ملی مسکن
تعهد‌ات استان کهگیلویه و بویراحمد در نهضت ملی مسکن ۴۷ هزار و ۸۸۷ واحد طی ۴ سال است که ۲۹ هزار واحد بیش از ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ۴ هزار واحد تکمیل و تحویل داده شده است، بخشی نیز در حال ساخت است، همچنین بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای شرایط را در طرح جوانی جمعیت زمین دار کرده‌ایم. به ازای هر متر مربع زمین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای تغییر کاربری هزینه می‌کنیم. یعنی یک قطعه زمین ۲۰۰ متری حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه بر است.
در آخرین مرحله کاری ۱۱۸۸ واحد را تحویل دادیم، شبانه روزی کار کردیم، ۲۸۸ واحد کنتور گاز در ۲ روز نصب کردیم، ۴ و نیم کیلومتر را در این پروژه آسفالت کردیم. بیش از ۶۵۰ واحد نیز کلنگ زنی شده است، در دهه فجر یک مجتمع ۸۷۰ واحدی را کلنگ زنی کرده‌ایم که بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اگر مشکل زمین در یاسوج حل می‌شد، پیشرفت تعهد دولت به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد. در خصوص واگذاری قطعات زمین به اقشار مختلف رتبه اول را داریم. یک قطعه ۳۲ هکتاری در شهر یاسوج در حال تعیین وضعیت است که مشکلات حقوقی‌اش حل شود و ۶۲ درصد انجام تعهد به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعهد می‌رسد.
نرخ ساخت مسکن از 6- درصد به 7+ درصد رسید
نرخ ساخت مسکن از منفی 6 درصد به مثبت 7 درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. بیش از ۷۳ هزار متقاضی مسکن ملی داریم، که ۲۹ هزار نفر آن دارای شرایط اولیه هستند. تعامل خوبی با نظام مهندسی برقرار شده است. اگر مشکل زمین یاسوج حل شود پیش‌بینی می‌کنیم که تا اواسط ۱۴۰۴ تکلیفمان تمام می‌شود.
استقرار بنیاد علوی در مارگون
یکی از کار‌های خوبی که انجام گرفت استقرار بنیاد علوی در مارگون بوده است، بنیاد علوی به مدت ۴ سال در لنده مستقر شد و در حوزه عمرانی و آسفالت کار زیادی انجام گرفت، جاده لنده تراب را تکمیل کرد، آسفالت معابر را انجام داد، طرح هادی را پیاده کرد و درخصوص زیرساخت‌های خدماتی برق و آب و گاز فعالیت کرد.
با استاندار پیگیری کردیم، که بنیاد علوی از استان خارج نشود، و الان بنیاد علوی در حال استقرار در مارگون است که ۴ سال مستقر باشد و محرومیت زدایی انجام گیرد. در دور دوم سفر ۱۵۰ میلیارد تومان برای مارگون اعتبار مصوب شد، ۱۰۰ میلیارد تومان برای لنده مصوب شد و در حال حاضر تخصیص یافته است.
ابلاغ ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب نفت
از سفر دوم رئیس جمهور ۳ هزار میلیارد تومان مصوب نفت داریم که در حال ابلاغ این اعتبار و شروع پروژه‌ها هستیم. تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پمپاژ کشاورزی مثل موگر، خان احمد باشت، گندی خوری و توت نده، بن زرد را داریم، که اگر تمام شود می‌تواند تحول اقتصادی، گردش مالی و اشتغال ایجاد کند. به دنبال تخصیص اعتبار این پروژه‌ها هستیم، هر کدام از پروژه‌ها متوسط ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، با ۱۰۰ میلیارد تومان مجموعا می‌توانیم ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی را زیر کشت ببریم. بعضی از این‌ایستگاه‌های پمپاژ آب نیازمند برق هستند.
۵‌ایستگاه پست فوق توزیع در استان نیاز داریم
در شهرستان دنا، باشت، گچساران، نوسان برق مسکونی داریم، اگر این پمپاژ‌ها وارد مدار شوند با مشکل برق مواجه می‌شویم. در دژکوه لنده سال گذشته یک پست فوق توزیع انجام دادیم، الان پیگیر هستیم که حداقل ۲ پست فوق توزیع را راه‌اندازی کنیم که شهرستان باشت و دنا پوشش داده شوند و نوسان برق نداشته باشیم.
تعهد ۳۰۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز
در حوزه نوسازی جشنواره خیرین مدرسه ساز را داشتیم که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تعهد خیرین مدرسه ساز متعهد شدند. این گام بلندی است، سرانه آموزشی استان سبز است و فقط اطراف شهر یاسوج مشکل دارد، از نظر آموزشی سیاه است، به دلیل اینکه نرخ مهاجرت بالا است و در سطح کشور بیشترین نرخ مهاجرت را داریم.
اشتباهات تعاونی های زمین بدون توجه به سرانه های عمومی
یکی از اشتباهات و موارد مغفول مانده در شهر یاسوج تعاونی‌های دولتی و غیردولتی مسکن بوده است، که هر تعاونی زمین احصاء کرده، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ قطعه مسکونی با خیابان، بدون پیش‌بینی فضای سبز، آموزشی، درمانی، مذهبی و الی آخر، که از ۷ تیرماه ۱۴۰۲ حتی یک متر مربع بدون سرانه عمومی تفکیک انجام نشده است، و فعالیت تعاونی‌ها از حالت غیرشفاف به شکل شفافی شده است، هر تفکیکی در کارگروه زیربنایی یا کمیسیون ماده ۵ می‌آید و تفکیک می‌شود. الان در یاسوج برای تعیین سرانه استاندارد آموزشی با مشکل مواجه هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم که با این تفکیک در آینده روال استانداردی را خواهیم داشت و در توسعه شهری می‌توانیم فضای آموزشی را پیش‌بینی کنیم.
بیش از ۱۹۸ پروژه فرهنگی، آموزشی، ورزشی با اعتبار بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تکمیل کرده‌ایم، ۳۳ پروژه در قالب محرومیت زدایی که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته است. جمع‌آوری مدارس کانکسی که در سال ۱۴۰۲ با اعتبار بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان انجام گرفته است. تخریب و بهسازی ۸ مدرسه، مقاوم‌سازی ۴ مدرسه، ۳۲۰ چشمه سرویس بهداشتی با اعتبار بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان، دو پروژه در دانشگاه فرهنگیان، آسفالت و ایزوگام مدارس، با این کار سرانه آموزشی و فرهنگی و ورزشی را به استاندارد نزدیک کرده‌ایم.
دو ایراد به سد کوهبرد و ایلی آباد وارد است، سیستم خط انتقال برایش پیش‌بینی نشده است، الان در سد تنگ سرخ در حال ساخت خط انتقال هستیم که این مشکل را نداشته باشد و همزمان با پیشرفت فیزیکی سد عملیات انتقال آب سد در حال انجام است.
در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها داده شد، با تعامل سعی کردیم که این منابع به سمت ایجاد زیرساخت‌ها برود، ولی شهرداری‌ها متأسفانه به دلیل مازاد نیرو‌ها بیشتر منابع را صرف حقوق می‌کنند. با شهرداری‌ها تعامل زیادی داریم و از آن‌ها کار می‌خواهیم.

تشکیل کارگروه مبارزه با زمین خواری
سعی کرده‌ایم زمینه بروز تخلف را ببندیم، مثلاً در طرح‌های گردشگری و بوم گردی، اگر فردی متقاضی طرحی بوده و پیشرفت فیزیکی طرح بر اساس برنامه زمانبندی پایین است، تملک و بازپس گرفته شده است. در طرح‌های تمدیدی که پیشرفت فیزیکی طرح پایین بوده، طرح تملک شده است. کارگروه مبارزه با زمین خواری را تشکیل دادیم، ۲۰ پرونده آورده شد و بدون اینکه حق کسی ضایع شود، به نهاد‌های مربوطه و منابع طبیعی ارجاع داده شدند که این پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند، برای اینکه شفاف باشند و زمینه اخذ مجوز غیرقانونی از حوزه منابع طبیعی گرفته شود.
دانشگاهی و اجرایی هستم
بنده دانشگاهی و اجرایی هستم، بیش از ۱۷۰۰ پروژه استانی و ملی را طراحی و نظارت کرده‌ام، کارشناس رسمی دادگستری هستم و بیش از ۱۶۰۰ پرونده قضایی کارشناسی کرده‌ام، رئیس مرکز کارشناسان بوده‌ام، ناظر پایه ارشد نظام مهندسی هستم، اشراف بر پروژه دارم، در این زمینه کتاب تألیف کرده‌ام. از زمانی که وارد این حوزه شده‌ام آستین‌ها را بالا زدیم و آماده‌ایم برای اینکه برای مردم کار کنیم، دانشگاه محیط نرم و تمیز و آرامی است، ولی وزارت کشور و اجرایی، محیط سخت و پر تنشی است، سعی کرده‌ایم فشار کاری را بپذیریم و تلاش کنیم. بار‌ها شده در طول هفته دو شب خانه بودم، دو شب بهمئی بودم، یک شب لوداب خوابیدم، یک شب لنده خوابیدم، آخر هفته برگشته‌ام.
دیوار حائل بین مردم و مسئول را شکانده‌ام
دیوار حائل بین مردم و مسئول را شکانده‌ام، نباید دیواری بین من و مردم باشد، بار‌ها میز خدمت تشکیل داده‌ام، مدیران زیرساخت بیایند بنشینند. میز خدمت در لنده، دهدشت، بهمئی، باشت، پاتاوه، لوداب برگزار کرده‌ام. هیچ وقت اینطور فکر نکرده‌ام که یک فرد دانشگاهی و هیئت علمی هستم من از مردم و زاییده مردم هستم.
بخاطر مظلومیت فرزندان استان دلم می‌سوزد
بخاطر مظلومیت فرزندان استان دلم می‌سوزد، فرزندان ما علارغم شایستگی‌ها، انقلابی بودن، منظم، پاکدست، باسواد بودن  حق‌شان در مدیریت‌های استانی و فرااستانی استیفا نمی‌شود. این موضوع باید حل شود، به نظر من استان ما باید توسعه یافته فکری شود، هر کدام از فرزندان استان در وزارتخانه‌ها رفتم کمک کرده‌اند، همه فرزندان استان افتخار ما هستند. بسیاری از فرزندان ما در جا‌های مختلف حاکمیتی و وزارتخانه‌ها مشغول هستند، و از نظر توانمندی و پتانسیل‌ها برتر هستند، جا‌هایی که فرزندان ما نیستند ولی حقمان هست که باشیم، دلم می‌سوزد. باید آسیب‌شناسی شود و ببینیم چرا اجازه نمی‌دهند فرزندان ما به جا‌های برتری برسند؟
مدیری می‌خواهیم که حرص کار را بخورد
ما نیاز به مدیران نواندیش داریم، مدیری می‌خواهیم که حرص کار را بخورد، بنده بیش از ۵۰ بار روی این پروژه رفتم، چاه الغدیر با دبی ۷۲ لیتر بر ثانیه که در سفر وزیر کشور افتتاح شد و بعد از ۷ سال ۴۰ هزار نفر را در شهرک ولایت، الغدیر، سروک، اکبرآباد، نجف آباد، تل خسرو از تنش آبی نجات داد، تا ۳ نیمه شب روی این پروژه بودیم. ما دوست داریم مدیر عاشق کار باشد، تلاش شبانه روزی کند، باید زمینه رشد حضور چنین مدیرانی را ایجاد کنیم. حوزه معاونت عمرانی استانداری هیچ منفعت مالی و آسایشی برای من ندارد، قطعاً بیرون از این معاونت بیشتر می‌توانم کار کنم و منفعت مالی بیشتری دارم، ولی من روستازاده‌ام و درد مردم را می‌فهمم، عشایرزاده‌ام، و دوست دارم برای مردم کار کنم.
از دهیار روستا تا بخشدار و فرماندار تا مدیر مربوطه و مدیرکل، سازمان برنامه‌ریزی و تهران، مستلزم به هم پیوستگی زنجیره است و اینکه مدیر دانش فنی داشته باشد و اعمال نظر کند. اگر دو وجهه شفافیت کاری و سلامت نفس اداری و بعد فنی را اشراف داشته باشد می‌تواند تحکمی برخورد کند.
هر چقدر غلظت سیاست را در مدیران کمتر کنیم بهتر است
هر چقدر بتوانیم غلظت سیاست را در مدیران کمتر کنیم بهتر است، چرا مدیر باید به ۱۰ نفر پاسخگو باشد. به نظر من فقط استاندار و معاون مربوطه باید وجه سیاسی داشته باشند. جهاد کشاورزی، راهداری، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، آبفا، نوسازی، شهرداری، باید به دو نفر جوابگو باشند، اول استاندار، دوم معاون مربوطه در حوزه خود. اگر غیر از این باشد این مدیر آرامش فکری ندارد، نمی‌تواند تقسیم کار کند، ما باید این را حل کنیم که مدیر فقط جوابگوی مدیر بالا دست خود باشد، اگر غیر از این باشد، هر توجیهی منجر به خسارت و هدررفت سرمایه ملی و بیت المال است.
تلاشی که بنده در حوزه زیرساخت انجام می‌دهم بعضا دو سه برابر استان‌های همجوار مثل فارس، یزد، چهارمحال و بختیاری است. ما واقعاً تلاش شبانه روزی انجام می‌دهیم، دلیل این تلاش شبانه روزی این هست که خلأ‌های زیرساخت‌های فنی را جبران کنیم. اگر زیرساخت فنی مطلوب‌تری داشته باشیم دوندگی‌ها هم کمتر می‌شود. ما مدیر بدون دغدغه می‌خواهیم که کار خود را خوب انجام دهد، باید استیلای سیاست را بر حوزه‌های مختلف ساختاری کم کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه همون استانداری بمونی تا دانشگاه از دستت در امان باشه‌ بیسواد هست این آقا
لیکک
Iran, Islamic Republic of
فرزندان استان را حمایت کنیم
همه خوب هستند و روستازاده
همکار دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
تلاش شبانه روزی شما همراه با صداقت در گفتار و کردار نشات گرفته از علم اندوزی و دانش فنی شماست
Iran, Islamic Republic of
باوربفرما درحدمعاون استاندارنیستی
Iran, Islamic Republic of
ن توان اجرایی داشتی
ن توان صحبت کردن ومدیریت داشتن
Iran, Islamic Republic of
کیست که نداند شما ضعیف بودی
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دکتر روستا دوست داشتنی هستند
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با اتصال جاده سروک به پل چهارم بشار ترافیک را کمتر کنید با تشکر.
سید علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد پرتلاش ،انقلابی،ولایی و متعهد
الحق مرد کاری.......بی ادعا
درود بر همت و غیرتت
درود
بمان....برای مردم
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1