تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۴۹۱۳۱۲
کبنا بررسی کرد؛

فرهنگ سفارش در کهگیلویه و بویراحمد / نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد از دخالت‌های سیاسیون رنج می‌برد / استخدامی‌های آینده به سرنوشت طرح شهید زین‌الدین دچار نشوند / تا کی باید درب بر همان پاشنه بچرخد؟ / نقش تاجگردون در انتصابات جدید در استان

۹
۱
فرهنگ سفارش در کهگیلویه و بویراحمد / نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد از دخالت‌های سیاسیون رنج می‌برد / استخدامی‌های آینده به سرنوشت طرح شهید زین‌الدین دچار نشوند / تا کی باید درب بر همان پاشنه بچرخد؟ / نقش تاجگردون در انتصابات جدید در استان
کبنا ؛هر چند انتظار می‌رفت در دولت جدید به سفارش‌ها در عزل‌ونصب و استخدام‌ها پایان داده شود، اما گویا در کهگیلویه و بویراحمد درب بر همان پاشنه می‌چرخد و کماکان همان رویه گذشته تکرار می‌شود.
به گزارش کبنا، نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد از مسائل زیادی رنج می‌برد که موجب بازتولید توسعه‌نیافتگی استان می‌شود. انتظار می‌رفت در طول زمان، مسائل اداری کهگیلویه و بویراحمد کاهش یابند، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است. البته شاید میزان آن تغییر نکرده، بلکه افشای آنها افزایش یافته است. به هر حال دو مسأله اساسی در ادارات کهگیلویه و بویراحمد بیش از همه به چشم می‌خورد که تیشه به ریشه بوروکراسی می‌زنند؛ عزل‌ونصب‌های فله‌ای و استخدام‌های خارج از ضابطه.
به طور کلی نظام اداری دارای دو بخش مجزا است؛ یک؛ بخشنامه‌ها و اسناد بالادستی شامل قوانین و برنامه‌ها، دو؛ نیروهایی که این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. بخش نخست که شامل قوانین و برنامه‌هاست در کل کشور یکسان است؛ با همین برنامه بسیاری از استان‌ها به توسعه رسیده‌اند، بنابراین نقد چندانی نسبت به برنامه‌ها و اسناد بالادستی نمی‌توان وارد کرد. اما نیروهایی که در سطح ادارات مجری پیاده‌سازی این برنامه‌ها هستند در کهگیلویه و بویراحمد از کیفیت لازم برخوردار نیستند. واضح است که نمی‌توان همه را با یک چوب راند و اختلال در بدنه نیروها را به کل نیروها تعمیم داد. روشن است که منظور ما بخشی از این نیروهاست که ضوابط مرسوم را طی نکرده‌اند.
این نیروها از یک طرف بر اساس رابطه و خارج از ضابطه وارد بدنه نظام اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شده‌اند و از طرف دیگر، رأس ادارات و سازمان‌ها نه بر اساس شایستگی بلکه آن هم به دلیل رابطه و نزدیکی به سیاسیون منصوب شده‌اند. بنابراین نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد دارای دو مشکل در دو سطح جداگانه است؛ در سطح کارشناسی، برخی از نیروها اساساً کارشناس نیستند و مهارت و شایستگی لازم را ندارند و در سطح مدیریت، ریاست و معاونت نیز نه بر اساس سابقه و شایستگی، بلکه به دلیل نزدیکی به سیاسیون و دالان‌های قدرت، منصوب شده‌اند.
بنابراین دستگاهی اداری که هر دو سطح آن چنین اختلالی وجود دارد، نمی‌تواند برنامه‌ها و اهداف بالادستی را به درستی اجرا کند؛ به همین خاطر است که کهگیلویه و بویراحمد با نیم قرن سابقه هنوز از توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد و در اغلب شاخص‌ها در زمره استان‌های کم‌برخوردار کشور قرار می‌گیرد.
در دولت سیزدهم به وفور شاهد عزل و نصب‌های مسأله‌دار و استخدام‌های فله‌ای در کهگیلویه و بویراحمد بودیم؛ اوج این اختلالات را می‌شد در انتصابات غیرمرتبط‌ها دید؛ موردی عجیب که در استان دیده می‌شد این بود که افرادی بدون کمترین سابقه و حتی تحصیلات مرتبط، از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقالی می‌گرفتند. دستگاه‌های اداری بین نمایندگان مجلس تقسیم شده بود و هر نماینده‌ای بخشی از ادارات را سهم خود می‌دانست. گفته می‌شد دانشگاه یاسوج و 15 پست در شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ اعم از فرمانداری و بخشداری از نزدیکان یکی از نمایندگان مجلس هستند. آموزش و پرورش، صمت، بخشی از فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شرکت شهرک‌هاس صنعتی و ... نیز سهم دیگر نماینده سابق مجلس بودند. دانشگاه علوم پزشکی نیز گوشت قربانی‌ای بود که بین برخی از نمایندگان در حال جابه‌جایی بود. معاونت‌های استانداری نیز وضعیتی بدتر از این داشتند و البته هنوز نیز همان هستند و تغییری در آنها اتفاق نیفتاده است.
دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی دولت تا جایی پیش رفت که در ایام تبلیغات انتخاباتی، نامزدهای انتخابات از تغییر مدیران دم می‌زدند؛ اقدامی که اساساً در حوزه وظایف آنها نیست؛ اما آنقدر در کهگیلویه و بویراحمد تکرار شده که تبدیل به وظایف بدیهی نمایندگان شده است.
هر چند در دولت چهاردهم انتظار می‌رفت به این دخالت‌ها پایان داده شود و رئیس جمهور نیز اقدامات قابل قبولی در این زمینه انجام داد، اما گویا در کهگیلویه و بویراحمد همان رویه گذشته قرار است ادامه پیدا کند. مسعود پزشکیان در روزهای نخست ریاست جمهوری‌اش دستور داد عزل و نصب‌ها متوقف شود. حتی دوازدهمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی نیز به تعویق افتاد تا نظارت بیشتری بر روند آن صورت گیرد. ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز فرهنگ سفارش‌کردن و سفارش‌پذیری وجود دارد. در روزهایی که وزیر کشور به استان سفر کرد گفت کسانی که دنبال سفارش‌کردن برای خودشان هستند از چرخه بررسی کنار می‌روند. او سفارش کردن برای گرفتن پست را غیرقابل قبول اعلام کرد.
پس از آن انتشار عکس‌نوشته‌ای از غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نسبت به توصیه و سفارش یک شخص، باز انتقاد نسبت به فرهنگ سفارش‌کردن و سفارش‌پذیری در کهگیلویه و بویراحمد را بر سر زبان‌ها انداخت. هر چند تاجگردون در آن عکس نوشته گفته که به سفارش آن فرد پاسخ منفی داده، اما عملکرد او در مواردی مشابه چیز دیگری را نشان می‌دهد. تاجگردون در آن عکس‌نوشته این‌گونه نوشته بود: «تغييرات در ادارات و سازمان‌ها رويه خودش را دارد و به نظرم بايد نظم داشته باشد و اصولي. نماينده هم يك مشاور و راهنما براي دستگاه اجرايي است و تلاشش را می‌کند که افراد شايسته بيایند. ولي من نظرم این‌ است که هر كسي بخواهد خودش را توصيه كنه و فشار بذاره واسه مسئوليت مسئول نمي‌شه، هر كسي بخواهد فشار طايفه‌اش را زياد كنه بدون شايستگي مسئول نمی‌یشه، هر كسي بخواهد تهديد كنه واسه مسئوليت، مسئول نمی‌شه، هر كسي جوسازی كنه، مسئول نمی شه _ هر كسي كه فعلاً مسئوله اگر بخواهد به قبلي‌ها خيانت كنه، مسئول نميشه، هر كسي رئيس فعلي را واسه اينكه خودش رئیس بشه تخريب كنه، مسئول نمي‌شه».
همان‌طور که روشن است صحبت‌های تاجگردون در مقام نظر بسیار قابل اعتنا هستند. اما در مقام عمل این‌گونه نیست. اخیراً انتصابی در اداره‌کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که گفته می‌شود فردی که به جایگاه معاونت فنی اداره‌کل هواشناسی منصوب شده از نزدیکان سیاسی تاجگردون است. جالب اینجاست که این معاونت سه سال بدون متصدی بود.  معاونت فنی جدید این اداره‌کل دارای مدرک کارشناسی است. این در حالی است که افرادی با سابقه بیشتر و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در همان اداره هستند که می‌توانستند این سمت را عهده‌دار شوند. اما گویا هنوز نزدیکی به نمایندگان معیار انتصابات است.
انتصاباتی نیز در آموزش و پرورش صورت گرفته که با حواشی و انتقادات زیادی همراه بود. اما علاوه بر این انتصابات، استخدام‌ها نیز با حرف‌وحدیث‌های زیادی همراه هستند. در آزمون استخدامی طرح شهید زین‌الدین که به نظر می‌رسد نوعی پاس‌گل برخی مدیران دولت سیزدهم به نزدیکان خود بود هنوز حاشیه‌ها ادامه دارد و رویه شرکت در آن، فرایند مصاحبه و ... در ابهام بسیاری قرار دارد.
در هفته‌‎های آینده نیز فراخوان‌هایی برای آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی منتشر و پس از آن نیز آزمون برگزار خواهد شد. از همین حالا باید رویه‌هایی برای برگزاری درست و کاملاً شفاف این آزمون اندیشیده شود تا بار دیگر استخدام‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به همان سرنوشت قبلی‌ها دچار نشود. بیان این صحبت‌ها نافی خدمات مسئولان نیست و صرفاً این مباحث بدون هر گونه پیش‌داوری و سوء‌نیتی و تنها در راستای اصلاح امور مطرح می‌شوند و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند علوم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
کاش سایت کبنا از نیروهای جدید شرکتی دانشگاه علوم پزشکی گزارشی می‌گرفت .‌‌‌.....
متاسفانه تو همین سه ماه کلی نیرو بدون آگهی بکار گرفته شده با مدارک کاملا غیر مرتبط مثل کشاورزی و ......‌‌.
Iran, Islamic Republic of
فقط زاکانی خوب تاجگردون رو میشناخت
Iran, Islamic Republic of
استان ما برره ای اداره میشه...
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
باباجان عوض کنیدمدیران ناکارامد راکناربگذارید امیدصالحی رالرداریدتااب وفاضلاب روکاملانابودنکرده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاجگردون نماینده ملی
ک ب
Iran, Islamic Republic of
برادر اینا همش دکور قضیس هر کاری دلشون بخواد میکنن بعد میگن ما سفارش نمیپذیریم خنده داره
Iran, Islamic Republic of
دخالت موحد هیچ وقت تمامی ندارد
Iran, Islamic Republic of
خسته از بی انضباطی در امور اداری ادارات
و دخالت
محمد
Iran, Islamic Republic of
ای داد و بیداد ک نماینده بویراحمد ابرو برامون نزاشت
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پس از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان، تل آویو سرمایه گذاری‌های سنگینی را جهت ...
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
1