تاریخ انتشار
جمعه ۱ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب : ۴۹۷۴۰۵
یادداشت|
سرمایههای نمادین کهگیلویه و بویراحمد را قدر نهیم و بر صدر نشانیم / پیگیری پروژههای صنعتی و اقتصادی بزرگ اولویت اصلی تاجگردون است / آقای نماینده، مشکلات برخی از شهروندان آنقدر اورژانسی است که نمیتوانند منتظر پروژههای چندساله بمانند، آنها را از یاد نبرید
۰
کبنا ؛آنطور که دادهها نشان میدهد تاجگردون در پی اقدامات زیربنایی و زیرساختی و پروژههای بزرگ صنعتی و اقتصادی است، اما نمیتوان به بهانه این مسائل زیرساختی، از مشکلات جزئی و شخصی برخی از شهروندان صرفنظر کرد؛ چرا که مشکلات برخی از آنها آنقدر اورژانسی است که نمیتوانند منتظر پروژههای چندساله بمانند.
به گزارش کبنا، به دلایل تاریخی، در کهگیلویه و بویراحمد، شخصیتهایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که حاشیه بیشتری داشته باشند. در واقع در این بستر اجتماعی، حاشیهپردازی میتواند استراتژیای برای جلب توجه باشد. البته این پدیده دلایل زیادی دارد؛ از یک طرف به دلیل محرومیت تاریخی این منطقه، نیازهای مردم بسیار است و از طرف دیگر، برخی از مسئولین به گونهای عمل کردهاند که پدیده نوچهپروری تا حدودی نهادینه شده است. در این بستر اجتماعی و سیاسی، مسئولینی که بیشتر قیل و قال میکنند، بیشتر هم مورد توجه قرار میگیرند. اما توسعه برخلاف سر و صدا و ادعاهای سترگ و بینتیجه، نیازمند اقدامات همراه با طمأنینه و آرامش است.
یکی از بزرگان استان تعریف میکرد در سفری که به خارج از کشور داشته است، در جلسهای شرکت کرده که در آن جلسه تنها اساتید دانشگاه حرف میزدند و ابراز عقیده مینمودند. آن بزرگ هماستانی میگفت مسئولین آن کشور تنها به گفتن چند جمله اکتفا میکردند. چرا که عمل وظیفه آنها و سخنرانی وظیفه دانشگاهیان بود.
اما سنتی معکوس در کهگیلویه و بویراحمد بنا نهاده شده است؛ عدهای حول یک شخصیت سیاسی جمع میشوند و مجیز او را میگویند؛ نسبت بین حامیان و آن شخص سیاسی به گونهای است که به نوعی هویت آنها به آن شخص گره میخورد. گویی بدون چنین شخصی آن جمع هویت و معنایی ندارند؛ به همین خاطر برایش گلو پاره میکنند و از طرف دیگر، منتقدانش را با چوب اهانت، تخریب مینمایند.
در همین بستر است که شخصی همچون غلامرضا تاجگردون را به انحاء مختلف تخریب میکنند. فارغ از شخصیت حقیقی تاجگردون که اصلا محل بحث نیست؛ شخصیت حقوقی او اتفاقاً بسیار قابل احترام است و این احترام نیز مستدل است. تاجگردون از جمله شخصیتهای ملی کهگیلویه و بویراحمد و شاید بتوان گفت ملیترین شخصیت حال حاضر این استان است. تاجگردون نمادی از توسعه و احترام به علم و بهویژه علم اقتصاد و مهمتر از آن آمار است.
اگر در دورهای در عین فراهم بودن فرصت توسعه، کشور ایران توسعه نیافت، به دلیل عدم احترامی بود که محمود احمدینژاد رئیس جمهور کشور نسبت به علم و اقتصاد قائل بود. اما در مقابل، احترام به این نمادهای توسعه را میتوان در دولتهای سید محمد خاتمی دید که اتفاقاً توسعه سیاسی همراه با توسعه اقتصادی برای ایران هر چند کوتاه مدت به ارمغان آمد.
شخصیتهایی همچون غلامرضا تاجگردون فارغ از هر چیزی، به عنوان شخصیتی ملی، قابل احترام هستند. چنین شخصیتهایی سرمایههای نمادین و فرهنگی استان هستند. هر چند این سرمایهها، نماد توسعه محسوب میشوند، اما فارغ از این بعد نمادین، اقدامات آنها را نیز باید در نظر داشت و چنانچه عملکردشان متناسب با توسعه نیست، باید مورد انتقاد قرار گیرند. در همین یک سالی که از حضور تاجگردون در مقام نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه گچساران و باشت میگذرد، اولین قسط حق آلایندگی استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است. همین یک قسط 800 میلیارد تومان بود. اما در تمام دوره نماینده قبلی یعنی سید ناصر حسینیپور تنها اقساطی به صورت علیالحساب واریز میشد و توزیع آن نیز عادلانه نبود. اما بااینحال در آخرین روزهای نمایندگی حسینیپور او ادعا میکرد که سهم آلایندگی شهرستان گچساران از محل ماده یک تبصره ۳۸ قانون مالیات روزی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است. این میزان مبلغ سالانه ۵۱۱ هزار میلیارد تومان میباشد که در صورتی از این میزان یک روز آن به شهرستان اختصاص داده شود در توسعه و آبادانی گچساران نقش مهمی خواهد داشت. علیرغم این ادعاها، این تاجگردون بود که در کمتر از یک سال توانست اولین قسط را محقق کند.
نکته مهم اینجاست که این اعتبارات نه به حساب دستگاهها بلکه مستقیماً هزینه طرحهای عمرانی میشوند. متأسفانه بسیاری از طرحهای عمرانی که در دورههای پیشین نمایندگی تاجگردون شروع شده بودند، اکثراً متوقف شدند. طرح آبیاری 20 تا 30 هزار زمینهای گچساران و باشت که میتوانست پنج هزار شغل بهصورت مستقیم ایجاد کند، با رفتن او عملاً بینتیجه ماند و حالا باید با اعتباری چندین برابر دوباره شروع به کار کنند.
تاجگردون در این دوره نمایندگی بیش از آنکه در پی قیل و قال سیاسی باشد، به دنبال پیگیری طرحهای بزرگ عمرانی است. او در گفتوگوی اخیرش نیز بر همین موضوع تأکید کرده بود.
حتی شهریورماه مسئولین وزارت نفت در خصوص طرحهای عمرانی و مسئولیتهای اجتماعی را دعوت کرد تا از طرحهای مهم حوزه انتخابیه بازدید کنند. در همان زمان جاده باباکلان، کمربندی، پارک بزرگ نفت، مصلی، پردیس هنری و صدور مجوز ماده ۲۳ جاده گناوه پیگیری شد.
تاجگردون برنامههای گسترده در بخش حملونقل دارد؛ تعیین پیمانکار چهار بانده شدن جاده دهدشت به خیرآباد، تلاش برای اتصال یاسوج به آزادراه اصفهان-شیراز، آغاز دوباره عملیات تونل دیل با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان و اصلاح مشکلات زیرساختی و فنی جاده ملی پاتاوه-دهدشت بخشی از این برنامههاست.
پیگیری طرحهای آبرسانی به باشت، خان احمد، لیشتر و دشت مور و همچنین پیگیری پیشبینی برداشت ۶۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۶۵ میلیون متر مکعب برای صنعت در دستور کار تاجگردون قرار دارد. همچنین ازسرگیری فعالیت فرهنگسرای گچساران با پیشرفت ۷۰ درصدی نیز از دیگر اقداماتی است که در طول یک سال گذشته توسط تاجگردون پیگیری شده است.
با همه اینها لازم است که به حواشی پایان داده شود تا در فضایی آرام این پروژهها و چندین پروژه صنعتی در گچساران و باشت همراه با تحولات مهم در حوزه اقتصادی و اشتغال به ثمر برسند.
البته لازم است تاجگردون در کنار پیگیری پروژههای بزرگ، توجهی نیز به نیازهای هر چند ریز شهروندان داشته باشد. چرا که آنقدر برخی از نیازهای این مردم اورژانسی است که نمیتوانند منتظر به ثمر رسیدن پروژههای چندساله باشند. اما روشن است که نمیتوان به بهای پیگیری مسائل شخصی، اقدامات زیربنایی را به کناری نهاد و یا به بهانه این زیرساختها، به نیازهای اورژانسی مردم بیتوجه بود. توازن بین این دو سطح نیازمند تمهیداتی است که لازم است از سوی تاجگردون اندیشیده و در نظر گرفته شوند.
به گزارش کبنا، به دلایل تاریخی، در کهگیلویه و بویراحمد، شخصیتهایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که حاشیه بیشتری داشته باشند. در واقع در این بستر اجتماعی، حاشیهپردازی میتواند استراتژیای برای جلب توجه باشد. البته این پدیده دلایل زیادی دارد؛ از یک طرف به دلیل محرومیت تاریخی این منطقه، نیازهای مردم بسیار است و از طرف دیگر، برخی از مسئولین به گونهای عمل کردهاند که پدیده نوچهپروری تا حدودی نهادینه شده است. در این بستر اجتماعی و سیاسی، مسئولینی که بیشتر قیل و قال میکنند، بیشتر هم مورد توجه قرار میگیرند. اما توسعه برخلاف سر و صدا و ادعاهای سترگ و بینتیجه، نیازمند اقدامات همراه با طمأنینه و آرامش است.
یکی از بزرگان استان تعریف میکرد در سفری که به خارج از کشور داشته است، در جلسهای شرکت کرده که در آن جلسه تنها اساتید دانشگاه حرف میزدند و ابراز عقیده مینمودند. آن بزرگ هماستانی میگفت مسئولین آن کشور تنها به گفتن چند جمله اکتفا میکردند. چرا که عمل وظیفه آنها و سخنرانی وظیفه دانشگاهیان بود.
اما سنتی معکوس در کهگیلویه و بویراحمد بنا نهاده شده است؛ عدهای حول یک شخصیت سیاسی جمع میشوند و مجیز او را میگویند؛ نسبت بین حامیان و آن شخص سیاسی به گونهای است که به نوعی هویت آنها به آن شخص گره میخورد. گویی بدون چنین شخصی آن جمع هویت و معنایی ندارند؛ به همین خاطر برایش گلو پاره میکنند و از طرف دیگر، منتقدانش را با چوب اهانت، تخریب مینمایند.
در همین بستر است که شخصی همچون غلامرضا تاجگردون را به انحاء مختلف تخریب میکنند. فارغ از شخصیت حقیقی تاجگردون که اصلا محل بحث نیست؛ شخصیت حقوقی او اتفاقاً بسیار قابل احترام است و این احترام نیز مستدل است. تاجگردون از جمله شخصیتهای ملی کهگیلویه و بویراحمد و شاید بتوان گفت ملیترین شخصیت حال حاضر این استان است. تاجگردون نمادی از توسعه و احترام به علم و بهویژه علم اقتصاد و مهمتر از آن آمار است.
اگر در دورهای در عین فراهم بودن فرصت توسعه، کشور ایران توسعه نیافت، به دلیل عدم احترامی بود که محمود احمدینژاد رئیس جمهور کشور نسبت به علم و اقتصاد قائل بود. اما در مقابل، احترام به این نمادهای توسعه را میتوان در دولتهای سید محمد خاتمی دید که اتفاقاً توسعه سیاسی همراه با توسعه اقتصادی برای ایران هر چند کوتاه مدت به ارمغان آمد.
شخصیتهایی همچون غلامرضا تاجگردون فارغ از هر چیزی، به عنوان شخصیتی ملی، قابل احترام هستند. چنین شخصیتهایی سرمایههای نمادین و فرهنگی استان هستند. هر چند این سرمایهها، نماد توسعه محسوب میشوند، اما فارغ از این بعد نمادین، اقدامات آنها را نیز باید در نظر داشت و چنانچه عملکردشان متناسب با توسعه نیست، باید مورد انتقاد قرار گیرند. در همین یک سالی که از حضور تاجگردون در مقام نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه گچساران و باشت میگذرد، اولین قسط حق آلایندگی استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است. همین یک قسط 800 میلیارد تومان بود. اما در تمام دوره نماینده قبلی یعنی سید ناصر حسینیپور تنها اقساطی به صورت علیالحساب واریز میشد و توزیع آن نیز عادلانه نبود. اما بااینحال در آخرین روزهای نمایندگی حسینیپور او ادعا میکرد که سهم آلایندگی شهرستان گچساران از محل ماده یک تبصره ۳۸ قانون مالیات روزی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است. این میزان مبلغ سالانه ۵۱۱ هزار میلیارد تومان میباشد که در صورتی از این میزان یک روز آن به شهرستان اختصاص داده شود در توسعه و آبادانی گچساران نقش مهمی خواهد داشت. علیرغم این ادعاها، این تاجگردون بود که در کمتر از یک سال توانست اولین قسط را محقق کند.
نکته مهم اینجاست که این اعتبارات نه به حساب دستگاهها بلکه مستقیماً هزینه طرحهای عمرانی میشوند. متأسفانه بسیاری از طرحهای عمرانی که در دورههای پیشین نمایندگی تاجگردون شروع شده بودند، اکثراً متوقف شدند. طرح آبیاری 20 تا 30 هزار زمینهای گچساران و باشت که میتوانست پنج هزار شغل بهصورت مستقیم ایجاد کند، با رفتن او عملاً بینتیجه ماند و حالا باید با اعتباری چندین برابر دوباره شروع به کار کنند.
تاجگردون در این دوره نمایندگی بیش از آنکه در پی قیل و قال سیاسی باشد، به دنبال پیگیری طرحهای بزرگ عمرانی است. او در گفتوگوی اخیرش نیز بر همین موضوع تأکید کرده بود.
حتی شهریورماه مسئولین وزارت نفت در خصوص طرحهای عمرانی و مسئولیتهای اجتماعی را دعوت کرد تا از طرحهای مهم حوزه انتخابیه بازدید کنند. در همان زمان جاده باباکلان، کمربندی، پارک بزرگ نفت، مصلی، پردیس هنری و صدور مجوز ماده ۲۳ جاده گناوه پیگیری شد.
تاجگردون برنامههای گسترده در بخش حملونقل دارد؛ تعیین پیمانکار چهار بانده شدن جاده دهدشت به خیرآباد، تلاش برای اتصال یاسوج به آزادراه اصفهان-شیراز، آغاز دوباره عملیات تونل دیل با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان و اصلاح مشکلات زیرساختی و فنی جاده ملی پاتاوه-دهدشت بخشی از این برنامههاست.
پیگیری طرحهای آبرسانی به باشت، خان احمد، لیشتر و دشت مور و همچنین پیگیری پیشبینی برداشت ۶۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۶۵ میلیون متر مکعب برای صنعت در دستور کار تاجگردون قرار دارد. همچنین ازسرگیری فعالیت فرهنگسرای گچساران با پیشرفت ۷۰ درصدی نیز از دیگر اقداماتی است که در طول یک سال گذشته توسط تاجگردون پیگیری شده است.
با همه اینها لازم است که به حواشی پایان داده شود تا در فضایی آرام این پروژهها و چندین پروژه صنعتی در گچساران و باشت همراه با تحولات مهم در حوزه اقتصادی و اشتغال به ثمر برسند.
البته لازم است تاجگردون در کنار پیگیری پروژههای بزرگ، توجهی نیز به نیازهای هر چند ریز شهروندان داشته باشد. چرا که آنقدر برخی از نیازهای این مردم اورژانسی است که نمیتوانند منتظر به ثمر رسیدن پروژههای چندساله باشند. اما روشن است که نمیتوان به بهای پیگیری مسائل شخصی، اقدامات زیربنایی را به کناری نهاد و یا به بهانه این زیرساختها، به نیازهای اورژانسی مردم بیتوجه بود. توازن بین این دو سطح نیازمند تمهیداتی است که لازم است از سوی تاجگردون اندیشیده و در نظر گرفته شوند.