تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۹
کد مطلب : ۴۳۹۲۷۷
12 کیلومتری که این همه مصیبت را سر مردم آوار کرده است

پهنک؛ آخرین نقطه بهمئی در محرومیت می‌سوزد / ترک تحصیل دختران و پسران پَهنُک عادی شد / فریاد مردان روستا: مسئولان اینجا جاده ندارد، آب ندارد، برق ندارد، گاز ندارد! / این گره کور را باز کنید / آقای رئیسی مردم پهنک را شما دریابید

۲
۴
فایل مرتبط کبنا ؛پهنک روستایی محروم در شهرستان بهمئی است که سالهاست از نعمت جاده بی بهره‌اند. روستایی با جمعیت بیش از 300 نفر، جاده سنگلاخ و صعب العبور دارد که مرگ جوانان و زنانی را به بار آورده است. به گزارش کبنا نیوز، جاده‌ای که به هزار سختی و با ماشین‌های سنگین می‌توانید از آن عبور کنید. مردم محروم پهنک، که از همه امکانات اولیه برق و آب و گاز و جاده بی بهره‌اند، مردمی که هر چند سال یکبار ممکن است دامپزشک یا پزشک ببینند، و دام‌هایشان بخاطر بیماری و مشکلات نبود علوفه جان می‌دهند. سال‌ها است که با مشکلات، دست و پنجه نرم کرده‌اند، عزیزشان را در جاده از دست داده‌اند، فرزندانشان از تحصیل بازمانده‌اند، دام‌هایشان را از دست داده‌اند. این مردم از همه چیز در رنج‌اند و  چشم امید به مسئولان دارند تا شاید فکری به حال جاده این روستا کنند.
     
فیلم) درد مردم روستای پهنک از زبان مردان

به گزارش کبنا، ترک تحصیل دانش‌آموزان روستای پَهنُک شهرستان بهمئی عادی شده، دانش‌آموزان که از مقطع ابتدایی عبور می‌کنند به دلیل عدم دسترسی به مدرسه متوسطه اول (راهنمایی) ندارند، مجبور می‌شوند که ترک تحصیل کنند. وقتی از دانش آموزان سئوال می‌کردم، بیان می‌کردند که مدرسه راهنمایی وجود ندارد و والدین هم به دلیل نبود جاده مناسب و فقر مالی اقدام جدی در این رابطه ندارند. اکثر دانش آموزان پهنک ترک تحصیل کرده‌اند و متأسفانه مسئولان شهرستان بهمئی هم ککشان نمی‌گزد و اقدام نکردند. خرابی وحشتناک جاده در واقع عامل بدبختی نوجوانان و جوانان این منطقه شده است. موضوعی که یکی از والدین به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: چطور توقع دارید، فرزندی که تا کلاس ششم نزد خانواده‌اش است، بعد از اتمام این مقطع باید والدینش را ترک کند و در جای دیگر درس بخواند. نه توان مالی داریم نه فرزندان قبول می‌کنند که دور از خانواده‌هایشان باشند. 12 کیلومتر جاده باعث این همه مشکل شده و فرزندان با استعداد پهنک مجبور هستند که از ادامه تحصیل خودداری کنند. 

بیشتر بخوانید:

پهنک؛ دوازده کیلومتر تا فقر مطلق



مرگ جوانان و زنان در نبود جاده
یکی از جوانان روستا در گفت و گو با خبرنگار کبنا با اشاره به اینکه مشکل اصلی منطقه پهنک شهرستان بهمئی، همین جاده عذاب آور و کلافه کننده است، در خصوص مرگ یکی از جوانان روستا ابراز تأسف می‌کند و بیان می‌کند؛ خدا فرج اله را رحمت کند، بخاطر بیماری که دچارش بود، تا بخواستند که او را به بیمارستان برسانند، تمام کرد. زنم باردار است و نمی‌توانم با موتور بیاورمش و برای درمان او را به مرکز درمانی ببریم، پیاده این مسیر را می‌رود و می‌آید. این جاده جوانان زیادی را از ما گرفته و در واقع مانع پیشرفت و آبادانی منطقه شده است.
این جوان افزود: یکبار یکی از زنان تا صبح درد کشید، چندین بار با اورژانس تماس گرفتیم نیامد، اورژانس هوایی هم گفت نمی‌آید. جاده باعث شده که مردم مشکلات زیادی را تحمل کنند و حتی مانع تحصیل نوجوانان و جوانان شده، دختران روستا به دلیل دوری مسافت و خرابی جاده از تحصیل باز مانده‌اند.
   
مشکلات تحصیل دانش آموزان
یکی از اهالی روستا گفت: بچه‌ها تا کلاس ششم می‌خوانند، بعد از آن با این جاده خراب باید ببریم ممبی، بعد از آن ببریم دیشموک. اگر بچه را خوابگاه ببریم، سه شنبه بعدازظهر خوابگاه تعطیل می‌کنند، باید با این جاده خراب سه شنبه برویم بچه را بیاوریم، دوباره شنبه ببریم مدرسه. الان بچه م کلاس هفتمه، دربدره!
او از وضعیت تحصیل دانش آموزان روستا شکایت می‌کند: باید تا کلاس داوزدهم مدرسه بگذارند، که بچه‌هایمان تا کلاس دوازدهم (دیپلم) پیش خانواده باشد. یا باید ترک تحصیل کنند یا باید دربدر باشند و با این بدبختی برویم دنبالشان و بیاوریم‌شان.
او به وضعیت اسفناک جاده روستای پهنک اشاره می‌کند و می‌گوید: تایر موتورم را 500 هزارتومان خریدم، بیشتر از دو ماه نمی‌ماند. وسایل موتور می‌خرم 800 هزار تومان، خراب می‌شود.
هر 14 روز یکبار آب می‌آورند
یکی دیگری از مشکلات روستای پهنوک کمبود آب بود، یکی از اهالی روستا در این باره توضیح داد و گفت: هر 14 روز یکبار 35 دقیقه آب وصل می‌شود، دو تانکر آب پر می‌کنم، دو تانکر را حمام کنیم، لباس بشوییم، به بزها آب بدهیم، چه کار کنیم؟ 
فرد دیگری گفت: با کمبود آب مواجه هستیم و فاصله منابع آب زیاد است و باید زحمت زیادی برای تأمین آب از سوی زنان و دختران و مردان روستا تحمل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ری سه و دهان تلخ
حمید گودرزی
Iran, Islamic Republic of
وپه چنین. !!!! دنبال چی هستن؟😝
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
1