تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۶۹۲۵۳
۱۴ نوامبر؛

امروز روز جهانی یتیم است

۰
امروز روز جهانی یتیم است
کبنا ؛امروز روز جهانی یتیم است. این که چرا در تقویم جهانی روزی را به نام روز یتیم نامگذاری کرده اند به اهمیت موضوع برمی گردد.
در ۱۴ نوامبر هر سال که به نام روز یتیم نامگذاری شده است توجه به کودکان یتیم و تلاش در جهت حل و فصل مشکلات پیش روی آنها و بهبود کیفیت زندگی این کودکان مورد توجه قرار گیرد و دولت ها برای تامین آموزش. سرپناه، خوراک، بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی آنها برنامه ریزی کنند. البته سهم مردم عادی هم در حوزه توجه به کودکان یتیم در روز یتیم جدا دیده شده است سهمی که با مهر و محبت آنها با این کودکان گره خورده و یک مسئولیت اجتماعی مهم است.
درست است ۱۴ نوامبر در سراسر دنیا روز یتیم را گرامی می دارند اما در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما یتیم نوازی و محبت به کودکان یتیم مختص یک روز و یک مناسب خاص در تقویم نیست بلکه اکرام ایتام در تار و پور زندگی مردم جا دارد و آموزه های دینی و الگوهای اسلامی ما همواره باعث شده است که ایرانی ها در این مسیر پیشتاز باشند.
براساس آماری که حدود دو سال پیش یونیسف اعلام کرده است بالغ بر ۱۵۰ میلیون یتیم در سراسر دنیا وجود دارند که آفریقا با ۵۲ میلیون یتیم بیشترین آمار این جامعه را در خود جای داده است.
کودکانی که بنا به هر دلیلی یک یا هردوی والدین خود را از دست می دهند در معرض آسیب های اجتماعی و روانی بسیاری قرار می گیرند از بی خانمانی و فقر گرفته تا محرومیت از تحصیل و گرفتاری در دامن اعتیاد.
حسین ابراهیمی مشاور روانشناس کودکان معتقد است ما در جامعه با دو دسته از کودمان یتیم روبرو هستیم یکی گروهی که بعد از فوت یک یا هر دوی والدین تحت ولایت اقوام و سرپرستان خود قرار می گیرند و این گروه صرفا در معرض آسیب های روحی و روانی این شرایط قرار دارند گروه دیگر کودکانی که هستند بعد از فوت یک یا هر دو نفر والدین خود شالوده زندگی اشان به شدت به هم می ریزد و به خاطر نداشتن هیچگونه حامی باید با چالش های بزرگ اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم کنند.
او با تاکید بر ضرورت حس مسئولیت پذیری جامعه درباره این کودکان و توجه به آنها به منظور جلوگیری از آلوده شدن آنها به اسیب های اجتماعی و تهدید جامعه در آینده می گوید: «باید حواسمان باشد که کودکان سرمایه های ارزشمند این کشور هستند و باید با توجه به آنها به خصوص کودکان با شرایط خاص و ارتقای کیفیت زندگی شان آنها را برای ساختن فردایی بهتر اماده کنیم.»
این مشاور روانشناس با اشاره به اجرای طرح اکرام ایتام توسط نهادهای حمایتی در کشور و رشد نخبگان بسیار از میان ایتام حمایت شده گفت: ما امروز شاهد موفقیت کودکان یتیمی در سایه حمایت های مردم نیکوکار و خیر در سراسر کشور هستیم که اگر این حمایت و همدلی نبود کسی خبری از وجود این کودکان در مناطق دورافتاده و محروم نداشت.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1