تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۴۷۰۰۴۸
تحلیلی بر فضای سیاسی انتخابات کهگیلویه بزرگ؛

تحلیلی منصفانه از «بزرگواری» دیروز تا امروز

۱۲
۰
تحلیلی منصفانه از «بزرگواری» دیروز تا امروز
کبنا ؛رصد اخبار، کلیپ‌ها و تصاویر فعالیت‌های پیدا و پنهان انتخاباتی در کهگیلویه بزرگ نشان می‌دهد که سید علی محمد بزرگواری در عرض کمتر از ۴ ماه فعالیت، توانسته اردوگاه مقتدرتری از هواداران خود را ساماندهی کند و شاهد استقبال بیشتر و سبقت از رقبا باشد.
بزرگواری، تنها نماینده تاریخ استان است که در اوج اقتدار و بعد از هشت سال نمایندگی مردم به وعده‌اش عمل کرد و قید قدرت و مسئولیت را زد و بدون دلدادگی، عطای نمایندگی را به لقایش بخشید.
او هم شرایط سنی مناسبی داشت و هم به واسطه نطق‌های مؤثر و اقدامات عام‌المنفعه‌ای که انجام داده بود، محبوبیت قابل ملاحظه‌ای داشت اما آن روز با این فرض و این توافق که سایر رقبای کهنه‌کارش از جمله سید محمد موحد و عدل هاشمی نیز وارد صحنه نشوند، کنار رفت تا افراد جدید و جوان و متخصص بیایند اما رقبایش، نتوانستند از طعم شیرین قدرت بگذرند و وارد صحنه انتخابات شدند و دور باطل کهگیلویه تکرار شد.
بزرگواری در مدتی که از قدرت دور بود، حتی مدتی در خارج از کشور بود و تنها فعالیتش در استان در حوزه خیریه و موکب بود؛ او تلاش کرد از فضای سیاسی کهگیلویه دور شود اما باز هم چرخ چرخید و مردمی که از عملکرد هشت ساله بعد از بزرگواری خسته و ناامید شدند، این‌بار در گروه‌ها و سطوح مختلف، بزرگواری را وادار به حضور مجدد در صحنه رقابت کردند.
بزرگواری که در عمل نشان داده بود تشنه و شیفته قدرت نیست و بعد از آنکه دید رقبای کهن‌سال و تکراری‌اش صحنه سیاست را ر‌ها نمی‌کنند، به دعوت مردم لبیک گفت و رقابت با موحد و هاشمی را آغاز کرد‌.
بزرگواری در نشستی تخصصی و آسیب‌شناسی همه پروژه‌های کلان و متوسط کهگیلویه بزرگ را از ابتدای دوره نمایندگی‌اش در سال ۸۸ را به ریز بررسی کرد و آخرین وضعیت آن‌ها را بعد از دو دوره غیبت، ارزیابی و رصد کرد و متوجه شد که بسیاری از اقدامات عمومی و ابرپروژه‌هایی چون آب‌رسانی‌ها، سد‌های مهم منطقه، گازرسانی‌ها و راه‌های ارتباطی بعد از او تغییر چندانی نداشتند و برای همین عزمش را برای حضور مجدد در انتخابات جزم کرد.
مردم خسته و رنجور از محرومیت، به نزد او برای شکایت آمدند و از کار‌های شخصی عمدتاً بی‌حاصل و وعده‌های دروغین استخدام به ستوه آمدند تا قدم‌های پدر «شهید روح‌الله» را برای فصلی جدید از خدمت و تلاش استوارتر کنند.
بزرگواری، در عرصه سیاست خصلت‌های ویژه‌ای داشت و او شاید نمونه نادری از افراد صادق و بی‌آلایش است که در حوزه چندرنگ سیاست، توانسته است، هم اهل نیرنگ و دغل نباشد و هم موفقیت‌های خوبی را کسب کند و از مجلس تا سوریه و عملکردش در بین مردم، جایگاه مقبولی دست و پا کند.
هرگز از یاد نمی‌برم خاطره یکی از خبرنگاران را که گفته بود؛ روزی به دور از دوربین و نمایش‌های معمول سیاسیون، یکی از معتمدین و ذی‌نفوذ در یک منطقه به نزد بزرگواری آمد و با حرارت خاصی گفت، حاج آقا اگر قول می‌دهی یکی از فرزندانم را استخدام کنی، با سند و مدرک، هزار رأی برایت دارم، و آقای بزرگواری با خونسردی و صداقت خاصی در پاسخ به آن فرد گفت که هرگز قول نمی‌دهم و شما اگر من را اصلح می‌دانی باید به من رأی دهی نه بخاطر قول من؛ البته که وظیفه من پیگیری خواسته‌های شماست اما اگر قرار بر استخدام هم باشد، باید کار‌های عام‌المنفعه‌ای را اینجا شروع کنیم که نه تنها فرزند شما بلکه فرزند همسایه شما هم برود سر کار‌!
آن روز با خودم فکر کردم که آقای بزرگواری می‌توانست به ظاهر هم که شده قبل از انتخابات قولی به آن فرد و هزاران فرد مشابه بدهد اما نداد و این تفاوت بزرگواری با دیگر رقبایش هست‌.
این خصلت بزرگواری را اگر با دیگر سیاسیونی که خانه به خانه می‌گردند و وعده استخدام می‌دهند، مقایسه کنیم، عیار نمایندگی آن‌ها دستمان می‌آید؛ هر چند هنوز هم بسیاری از مردم با همان وعده‌های دروغین و انتخاباتی، به دام برخی نامزد‌ها می‌افتند.
البته این‌ها به معنای بدون خطا بودن بزرگواری نیست ولی اگر از اندک اشتباهات سیاسی و شاید تندروی‌های او در سیاست ( البته در گذشته) بگذریم، شاید بزرگواری را بتوان سیاستمداری توانمند، صادق و شجاع با فریاد‌های آتشین نام برد که در بسیاری از مواضع سیاسی‌اش به جای منافع خودش و هم‌حزبی‌هایش، جای حق نشسته و طرف مظلوم را گرفت.
باید اذعان کرد که بزرگواری سال ۱۴۰۲ با بزرگواری ۱۶ سال پیش متفاوت است و در این مقطع تاریخی می‌توان روی او برای هموار کردن مسیر سیاست در کهگیلویه حساب کرد تا تفکر ۳۰ ساله حاکم بر این شهرستان تغییر کند و کهگیلویه در حد قدمت و تمدنش، پیشرفت کند.
به هر حال مواضع سیاسی این روحانی تحصیل کرده اگر چه از سال ۸۸ و مواضعش در قبال سران اصلاحات، تا حمایت‌هایش از اصلاح‌طلبانی چون تاجگردون، فراز و فرود‌هایی داشت اما او به گونه‌ای عمل کرده است که اکنون از او به عنوان سیاستمداری مستقل و مردمی یاد می‌کنند.
سبد آرای بزرگواری در دوره‌های پیشین و اکنون حلقه نزدیکان و هواداران او نشان می‌دهد که بزرگواری تنها فردی است که در شرایطی که اصلاح‌طلبان نامزدی در صحنه انتخابات ندارند، کاریزمای جذب آرای اصلاحات کهگیلویه و در آن سو، اصولگرایان این منطقه را دارد و از این‌رو بسیاری از تحلیلگران انتخابات، او را پدیده این دوره از انتخابات و شانس جدی می‌دانند.
این تحلیل در حالیست که بسیاری از کارشناسان از احتمال رد صلاحیت یکی از رقبای او و تغییر حوزه یکی دیگر یا دست‌کم یکی از این دو احتمال را با جدیت مطرح می‌کنند که در این صورت شانس اول در انتخابات کهگیلویه، بدون شک سید علی‌محمد بزرگواری است.
حال جمع‌بندی این مطلب این است که بخشی از مردم که بخاطر توانمندی و ویژگی‌های نامزد‌ها رأی می‌دهند، بدون تردید با توجه به روحیه سادگی او، عدم توجه به رفتار زشت لیدرپروری، شجاعت و سخنوری‌اش در بیان مطالبات مردم، عدم ملاحظه‌گری و عدم ورود به معاملات و زد و بند‌های سیاسی در تهران و یاسوج بدون تردید گزینه اصلی این دست از مردم، بزرگواری است و سایر رقبا در این حوزه کارنامه ناموفق و غیرشفافی دارند.
از طرفی اصلاح‌طلبانی که در این دوره، نامزدی در انتخابات ندارند، بزرگواری را به دلیل حق‌طلبی‌اش بهترین گزینه در بین سایر گزینه‌های می‌دانند.
اصولگرایان سنتی و نوگرای فعلی نیز که رای خود را به سبد بزرگواری خواهند ریخت.
عدم قوم‌گرایی و گسترش خدمات و پیگیری عادلانه مطالبات همه مناطق استان نیز موجب شده که خیل هواداران آقای بزرگواری در منطقه ثلاث رشد دوچندانی یابد و حتی از دو دور قبل که تقریباً رأی بزرگواری در منطقه سادات و چرام با مناطق ثلاث‌نشین، برابر بود این‌بار به واسطه اقدامات کلانی چون گازرسانی و راه‌های ارتباطی، آب و برق و.... قطعاً آرای او در منطقه ثلاث بیشتر از هر دوره‌ای خواهد بود.
در آخرین حضور بزرگواری در منطقه چارؤسا، استقبالی از او شد که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشت و این‌ها نشانه‌هایی از اقبال بزرگواری در مجلس آینده است.
نکته دیگر هم اینکه اگر احتمالات ردصلاحیت‌ها و تغییر حوزه‌های انتخاباتی قطعی شود که باز هم بزرگواری شانس اول انتخابات خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آخی ، چقدر هم منصفانه ؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اخلاص و صداقت در عمل قول و کلام از خصیصه های این سید بزرگوار و دوست داشتنی است اگر نگویم از اینچنین افرادی در مملکت نداریم شاید اغراق باشد ولی خیلی کم هستند
Iran, Islamic Republic of
اخلاص و صداقت در عمل قول و کلام از خصیصه های این سید بزرگوار و دوست داشتنی است اگر نگویم از اینچنین افرادی در مملکت نداریم شاید اغراق باشد ولی خیلی کم هستند
حقگو
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری پایگاه رقبا را منفجر کرد و بیشتر از نیروهای هاشمی جذب کرد و دلیل جذب نیروهای رقیب وعده های رقبا به مردم هست که ناامید میشوند و به بزرگواری میپیوندند
United States
سیدی زلال وشفاف که به لباسش مقید و به جدش رسول الله ومادرش فاطمه زهرا عمیقا پایبنداست .نه اهل دغل بازی است و نه اهل وعده های دروغین ، دورقبل به موحد رای دادم ولی این دور از بزرگواری حمایت خواهم کرد
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
نماینده صادق و بی آلایش و البته نترس
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان خودشون گزینه دارن
دکتر رضا دهبانی پور
Iran, Islamic Republic of
طایفه گرایی ایشان خاص بوده همچون موحد و اگه خواستی تا لیست براتون بفرستم که
چنتا فقط داخل پیام نور و آزاد دهدشت استخدام نمود
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری ناسیونالیست است فریب ایشان را نخورید
Iran, Islamic Republic of
تا اونجا که ما یادمون میاد بزرگواری محبوبیتی نداشت
چرام
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری ادم خوبیه اما متاسفانه برای نمایندگی‌مجلس شخص مناسبی نیست و امار حمایت کننده جالبی نداره ، خوشبختانه اقای موحدم تمام شدست برای مردم چرام ، ب دید خیلیا ک در بطن شهرستان چرام هستن اقای هاشمی بیشترین کانون توجه رو داره
Iran, Islamic Republic of
خنده اور فکر کنم نمیدانی که هلشمی سوم هم نمیشه
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1