تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۴
کد مطلب : ۴۶۹۹۸۱
تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ؛

سرنوشت سیاسی «موحد»

۳۷
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
سرنوشت سیاسی «موحد»
کبنا ؛«شفافیت» یک باید در رسانه است  و اگر این مولفه دقیق و صحیح انجام گیرد، جامعه به سمت بهتر شدن حرکت می‌کند.  یکی از محوری‌ترین مؤلفه‌های سلامت نظام سیاسی‌ - اقتصادی، شفافیت است. این اصل مورد توجه امیرالمؤمنین (ع) در حکومت چندساله‌اش بوده است. او در نامه 50 بیان می‌کند که به‌جز اسرار نظامی، هیچ امری را از مردم پنهان نمی‌کنم. مقام معظم رهبری هم بارها در این خصوص بیاناتی را فرمود. اگر پرسشگری و نقد نباشد، مسائل مختلف برای مردم روشن نمی‌شود و تصمیم‌گیری در فضای غبارآلود و پُرابهام سخت است و مشکلاتی را در پی دارد. با این مقدمه تصمیم داریم که عملکرد نمایندگان فعلی مجلس مورد بررسی و نقد قرار بگیرد تا در آستانه انتخابات تصمیم‌گیری بهتر انجام گیرد و مطالب مطرح شده نه تائید می‌شود و نه رد و صرفاً برای اطلاع مردم بیان می‌شود.
سال‌ها قبل، در زمانی که نمایندۀ ۴ دورۀ متوالی کهگیلویه بزرگ، در رقابت سختی که با اصلاح طلبان داشت، تمام معادلات را به هم می‌زد و نه تنها پیروز این رقابت می‌شد بلکه برای تمامی جریان‌ها و حتی مردم هم خط و نشان می‌کشید. نمی‌خواهم مردم را به عقب برگردانم، بلکه وظیفه دارم که نشانه‌های قدرت طلبی و نوع نگرش او را مرور کنم تا شاید جوانان کهگیلویه بزرگ، پا در جای پای گذشتگانی که هنوز هم خود را به خواب زده‌اند، نگذارند.
آن روز‌ها، هیچ‌ایده‌ای را عملاً در مقابل‌ وی تاب مقاومت و رقابت نبود. هرکس به گونه‌ای در پشت نقاب سنگینِ مصلحت‌اندیشی و تعامل در نتیجۀ نیاز، تابع احساسات و گفتمان روز‌های آخر انتخابات بود. حتی در آن دوران که سایۀ سنگین تفکر اصلاحات در تمامی فضای سیاسی کشور رخنه داشت و بانوان و جوانان برای رسیدن به آرمانگرایی مورد اشاره دولت، در انتظار نشسته بودند، بازهم کهگیلویه بزرگ، در ذلتِ منفعت جویی و قومیت مداری گرفتار بود.
وقتی تریبون سخنرانی‌اش به سمت مردم می‌چرخید، تمثالی از تکبر نمایان می‌شد که «هل من مبارز» می‌طلبید. انگشت در چشم مردم می‌کرد که اگر تنها رأی خودم و همسرم باشد، پیروز این رقابتم. بدون احترام به عزت مردم می‌گفت که با اختلاف فلان تعداد(حداقل ۱۵ هزار رأی)، اول خواهم شد. مردمی که میدانستند تنها با نامه‌ای که با خودکارِ مثلاً آبی بنویسد، تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی می‌گیرند، ولی باز هم در مقابل فریاد‌های او تسلیم بودند. افراد تحصیلکرده و مطلعِ در ادارات میدانستند که تنها هرکه را او بخواهد، ولو ناتوان باشد، مدیر خواهد شد، باز هم به‌ او رأی می‌دادند. اقشار، طوایف، گروه‌ها، جریان‌های مختلف سیاسیِ همسو و کلاً باور مردم بر این شده بود که هرکس رقیب «موحد» باشد، شکست او حتمی است.
دو عامل مهم در سال‌های گذشته اتفاق افتاد که در موفقیت «موحد» برای انتخابات سال 98 تعیین‌کننده بود. قبل از ذکر این دو مورد، باید عرض کنم که، با توسعۀ منابع آگاهی بخش، از جمله گسترش خدماتِ اینترنت، نفوذ سایت‌های خبری در جامعه، ظهور برنامه‌های ارتباط سریع مثل انواع فضای مجازی و ضرورت استفاده از فضای مجازی به جای معلم، اتوماسیون اداری، پست، صدا و سیما، سینما و فرهنگ، بانک و غیره، فکر می‌کردیم که شفافیتِ رفتار‌های مدیران، در قضاوت مردم خواهد بود. یا اینکه به تصورمان هیچ ملاحظه‌ای در نمایان شدن واقعیتِ افراد خاص، صورت نمی‌گیرد. حتی باورمان بود که این منابع کثیر، اجازه خبره شدنِ بی‌خردان را نخواهند داد. به قول علی پروین، آنقدر این خیالات کشک بود که در میان سیلِ عظیمِ بیکاران و فریاد‌های مادرانی که بر فرزندانِ گرفتارِ در فقر و نداری، به آسمان بلند بود، نمایندۀ کهگیلویه، اشتغال در قوۀ قضائیه و درآمد‌های کافی و شاید سرشار از نمایندگی را مفید نمی‌داند و با تحصیلات ابتدایی و البته مدرک تخصصی حوزوی و شاید هم به عنوان کارشناس شرعی استخراج نفت از زمین، به جای اشتغال فرزندان تحصیلکرده و بیکار حوزۀ انتخابیه‌اش در وزارت نفت، سال‌ها وقت می‌گذارد تا خود به آن وزارتخانه منتقل شود. همین یک عملِ‌ وی می‌توانست، خط سیرِ جوانان و مردم محروم کهگیلویه بزرگ در انتخابات بعدی باشد ولی نشد.
در همین هیاهوی منابع خبری متفاوت، علیرغم رد صلاحیت شدنِ موحد، باز هم زمینه تجدید حیات سیاسی‌اش فراهم می‌شود. چرا که آن دو عامل منظور، هنوز در ذهن مردم مرور می‌شد و بزرگان مصلحت‌اندیش در سایۀ نگرش‌های قومیت گرایی، مبلغ و مروج ستم‌پذیری بودند. یک عامل، دعوتِ به شام از سیدمحمد خاتمی به عنوان رهبر محبوب اصلاح طلبان در خانۀ سید محمد موحد، نمایندگان اصولگرای سنتی و موافق با استیضاء وزیر دولت اصلاحات بود که هیمنۀ مرز‌های سیاسی را در کهگیلویه بویژه بین اصلاح طلبان و اصولگرایان سنتی و به نفع «موحد» در هم شکست. عامل دیگر، حضور سید محمد موحد در حوزۀ انتخابیه بهبهان و موفقیت قاطع‌ وی در آن حوزۀ انتخابیه بود.
قبل از دورۀ چهارم مجلس شورای اسلامی که آغاز موفقیت‌های مستمر موحد بود، جنگ هشت ساله و حضور
تلخ شیخ نجفعلی جنتی را تجربه کرده بودیم که عملاً برنامه‌ای برای کاندیدای اصلح و شایسته میسر نبود. پس از آن، و البته عواملی که بزرگان منطقه بویژه کسانی که سیاست را دنبال می‌کردند، به یاد دارند، موحد، ابتدا از جریان موسوم به حزب الهی‌ها جدا شد و سپس، قدرت طلبی همراه با شوآف بازی را پیشه کرد. نمونه‌اش در سال 98، در مقابل جمعیت حاضر در ورزشگاه دهدشت بود که ابتدا سجده می‌کند بعد از پیروزی می‌گوید که، بینی و بین الله قبل از انتخابات، هاتفی به خوابم آمد و گفت، موحد تو پیروز انتخاباتی. این موج سواری‌ وی بیانگر آن است که مردم در هیچ دوره‌ای در موفقیت‌  او جایی ندارند.
با این تفاصیل، تنها راهی که می‌توانست «موحد» را مثل این روز‌ها، به چالش بکشاند و توانایی و کارآمدی‌اش را نشان دهد، این بود که موفقیتش در انتخابات و با همان شیوۀ خاص خود، بعد از دوره‌ای سراسر خدمت باشد تا ناتوانی‌اش مشخص شود. بنابراین وقتی در انتخابات 94 شکست خورد، غافل از این بود که هم شانسِ صدایش می‌زند و هم دام در کمینش نشسته است.  یعنی آقای هاشمی پور از انجام کار‌های شخصی و دخالت در انتصابات که نگرش و رموز موفقیت «موحد» بودند، امتناع می‌کرد و از طرفی «موحد» هم در توسعه و انجام زیرساخت‌سازی و پیگیری خدمات عام المنفعه و توسعه محور چندان موفق نبود.
ولذا، در سال 98 باید «موحد» پیروز رقابت انتخاباتی می‌شد، تا در میان تمامی پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی و خدمات گستردۀ عمومی و زیرساخت‌ها، گرفتار شود. کاری را که باید تکنولوژی و دستاوردهایِ فکریِ نخبگانِ فنی و صنعتی از دریچه رسانه‌های نوین و فضای مجازی به ذهن مردم متبادر کرده و از تولد دوبارۀ کهنسالِ عاشقِ صندلی سبز بهارستان، جلوگیری می‌کردند، با به کما رفتن بسیاری از پروژه‌های مهم و به محاق افتادن برنامه‌های راهبردی و توسعه محوری که هاشمی پور دنبال کرده بود، نتیجه داد و پرده از چهرۀ ناتوان بعضی برداشت. و اینگونه است که تمامی رسانه‌ها، فضای مجازی و افراد مطلع همچنان به دنبال سناتور‌سازی هستند.
و اما...
در امثال‌سازی ادبیات سیاسی و تشابهات تاریخی معمولاً نمونه‌های بی‌نظیر و عبرت‌آموزی وجود داشته است. 
 شواهد و قرائن عملکرد نچندان موفق «موحد» را نشان می‌دهد و هر روز که به ایام گرم شدن انتخابات نزدیک می‌شویم شاهد فاصله گرفتن یاران ۴۰ ساله جناب سناتور هستیم. 
تشدید‌ اندیشه قبیله‌گرایانه، شعار تکراری عزت‌گرایی، عزتی که در طول عمر ۴۰ ساله حضور در انتخابات تحقق پیدا نکرد و الان در آخر دوران سیاسی و عمر شرایط پارلمانی و حضور در انتخابات بار دیگر آن را تکرار می‌کند که شائبه فریب‌کاری به‌وجود می‌آید، چالش‌های پیش‌رو نماینده فعلی است.
اندیشه انقلاب اسلامی متأثر از مکتب سیاسی اسلامی امام خمینی(ره) است که تداوم انقلاب و نشاط سیاسی را در مقتضیات زمانه می‌داند. رفتار و عملکرد پارلمانی جناب سناتور با آینده نگری و ذائقه سیاسی و فرهنگی شهروندان کهگیلویه بزرگ فاصله‌ای بسیار آشکار دارد.
 افول سیاسی و از هم پاشیدگی یک گروه محلی و منطقه‌ای که با حساب و کتاب خاصی در ادوار ماضی به اجتماع سیاسی و انتخاباتی نشسته‌اند، ربطی به طرح تمدن نوین اسلامی که آرمان حقیقی انقلاب اسلامی است ندارد. حیات سیاسی همین افراد در جولان سیاسی سناتور نهفته است که با افول سیاسی و به خط آخر رسیدن آن حیات سیاسی در دیگر جریان‌های سیاسی هضم و همراه می‌شوند.
 دهه پنجم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، زمان تکرار و حضور بازی سازان سیاسی ادوار اولیه نیست. دیگر مفاهیمی در چنته سیاسی و فرهنگی ندارد که بخواهند آن را در عرصۀ قانون‌گذاری بکار گیرند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه ۱۴۰۲ کار برای سناتور سخت است.  بهتر است به وزارت نفت برگردد یا مسیر دیگری را برگزیند. نسل جوان و با تجربه با‌اندیشه علمی و دانشگاهی قادر است دوران سازندگی کهگیلویه بزرگ را آغاز نماید و تحول اساسی در رفتار و عملکرد پارلمانی بوجود آورد و شکل رابطه و تعامل مردم و مجلس را در مسیری ارزشمند و آینده ساز قراردهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
موحد رای می آورد و برنده می شود.
خواهید دید
نه به سه نفر هاشمی موحد بزرگواری
Iran, Islamic Republic of
کبنا اگه هاشمی عملکرد موفقی داشت چرا تنها نماینده تک دوره بود؟
دور اول ۸هزار رای بیشتر از موحد آورد
دور بعد ۲۸ هزار رای کمتر پس مردم آگاهی کامل دارد.
بین بد و بدتر بد انتخاب کردند.
امیدوارم این دوره مردم به هر سه هاشمی موحد بزرگواری
جواب رد قاطع بدهند.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
مگه هاتف براش بنویسد وگرنه نمیذاریم باز وارد مجلس شود و ارزوهای جوانان دیارمان در خواب بماند
دانشگاهیان
Iran, Islamic Republic of
موحد در این دوره با چند چالش دست و پنجه نرم میکند ۱ عملکرد به شدت ضعیف که قشر جوان و مطالبه گر براشون عیان شده موحد کارایی ندارد ۲. حس ناسیونالیستی و برتر بینی که در انتصابات فامیلی رخ داد و جمع یاران ایشان به شدت ریزش کرد۳ حضور دکتر مژدهی در حوزه طیبی ۴ حضور دکتر سعادتیان ۵ حضور سید علی محمد بزرگواری که عملا با ریزش وحشتناک در حوزه سادات و چرام پیش خواهد امد . در پایان با توجه به صغر سنی و اینکه دوره پایانی ایشان خواهد بود حضور موحد در این دوره که دوره پایانی ایشان میباشد حتی رغبت انجام کار های شخصی را از ایسان خواهد گرفت به چه دلیل باید کار شخصی انجام دهد وقتی دوره بعدی در کار نخواهد بود . پس خواهشا موحد منفعت طلب را بخاطر کار شخصی به مجلس نفرستید که این دوره کار شخصی هم انجام نمیدهد کارهای عمرانی که تمام ادوار تعطیل بود این دوره پیش کش
شهروند
Iran, Islamic Republic of
عمر سیاسی ایشان تموم شده
شک نکنید چون نسل جوان دیگر گول وعده ها را نخواهند خورد
ضمنا ایشان آخرین دوره ای است که میتواند شرکت کند پس مردم خوب میدانند که تعهدی در قبال مردم نخواهند داشت
Iran, Islamic Republic of
خدمت جنابعالی عرض کنم عمر سیاسی موحد به قدمت تاریخ است کوته نظران نتوانند ببینند
Iran, Islamic Republic of
مخاطبین عزیز بدونن و آگاه باشن دشمنی و کینه سایت کبنا با موحد به این خاطره که موحد پول کثبف نداره که به حضرات بده
Iran, Islamic Republic of
کمایی پول گرفت و بر موحد تخریب میکه و از هاشمی حمایت میکند
هر دو بیسواد هستند
کمایی دنیا و آخرت تباه نکن
Iran, Islamic Republic of
خدایی خودت میدونی چه نوشتی چرا اینقدر از موحد میترسی کسی که رای ۹۰ هزرارنفری پشتشه کجاش رای قبیله ای است اگه ۹۰ هزار رای قبیله موخداست که وافعادرودبراین قبلیه تاکور شود هرآن که نتوان دید
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار برای موحد این هست که فرار را بر قرار ترجیح دهد،البته باید تاوان اینهمه خسارت به مردم را در محکمه پس دهد.
مردم آگاه شده اند وگول نوچه هاش را نمی خورند،
یقین پیدا کرده که طعم تلخ بی آبرویی وشکست را خواهد خورد
البته بار وبندیل را خوب بسته،
ولی آخر آیا روز بلا،ار جمع کنی کوهی طلا
ثلاث
Iran, Islamic Republic of
رابطه بازی موحد از ایشون چهره ای منفور ساخته،
انشالله تاوان اینهمه کاریهاش را بزودی پس خواهد داد
عدل
Iran, Islamic Republic of
سلام نویسنده
با این تفاسیر اگر به موحد رای ندیم باید چه کسی را انتخاب کنیم ..جناب عدل هاشمی ؟ یک پیمانکار؟ که هیچ سواری ندارد ..فقط به خاطر اینکه در قرارگاه خاتم انبیا بود..سرمایه ای بهم زد و...هیچ تفاوت زیادی نیست ..بزار همون نوحد بره لااقل کار شخصی بکنه
Iran, Islamic Republic of
کی فرستاش / که شهردارش که وبردش پیش رستم قاسمی سد معرفیش که ، ایشان آموزش دیده ی مکتب موحدیسم است .
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اتفاقا برا موحدی که هیچ کاری را بدون پیش بینی منفعت خود انجام نمیدهد وقتی دوره بعدی در کار نخواهد بود و این اخرین دوره حضور ایشان در عرصه انتخابات هست پس دلیل اینکه برا کسی کار شخصی انجام دهد چه میباشد ؟ در هیچ دوره ای کار عمرانی انجام نمیداد ولی به هوای دوره بعد انتخابات کار شخصی میکرد و اژن دوره جز برای کسب ثروت خود و اطرافیان درجه یک هیچ کار شخصی انجام نخواهد داد حتی ممکن هست حتی به حوزه انتخابیه سر هم نزند. خواهشا در رای دادن خود دقت کنید چون خبری از کار شخصی نخواهد بود
خمکده
Iran, Islamic Republic of
اولا موحد در هیچ تریبونی نگفت اگر خودم باشم بازهم قبولم . در جمع برخی لیدرهای منفعت طلبی که بعدا از او جدا شدند و نان و نامشان را مدیون موحد بودند این را گفت و می گفت تنهایی قدرت جذب آرا را داریم همه آنها هم می دانستند که موحد شبانه روز در خانه اش از میهمانان به بهترین وجه میزبانی می کرد .
دوما حالا که اینقدر پول می گیری و می نویسی حداقل درست بنویس
سوما همه نامزدهای موجود جناح راست شهرستان بغیر از بزرگواری، اگر موحد نبود الان باید بوشهر کاشی کاری می کردند .
Iran, Islamic Republic of
تو هم مطمنن کاسه لیس بیش نیستی

کی موحد موحد کرد؟
بقول شما هما منفعت طلبان یک دوره همراهیش نکردند شکست خورد.
Iran, Islamic Republic of
مگه موحد از همین ارتباطات ،سرمایه بدست نیاورد؟
مگه ،سواد داره،؟
مگه موحد ،برای کسی کار انجام میده تا منفعت نداشته باشه؟
India
یاد آن شعارهای قدیمی بخیر یه بلشت دو بلشت هونی نه گشته نهلشت
ناشناس
Brazil
آقای مدیر کبنا و روزنامه های به اصطلاح حامی مردم جان خودتان اگر موحد کاندید نمی شد چه سوژه ای داشتید تا کسی سراغ سایت تان برود همه مردم می دانند وسواد سیاسی دارند که به کسی رای بدهند وتا حالا هم رای دادن که مردم را تکریم کند موحد چنین شخصیتی دارد پس محبت کنید بگویید که موحد منتخب مردم است وخواهد هم ماند چون این خواست خدا وند وانتخاب آگاهانه مردم است
Iran, Islamic Republic of
مردم کامل میشناسندش
حق بین
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت انتخابات کهگیلویه بزرگ با شهرستان بهمئی است بهمئی یکسره موحدی است درود درود
موووحد
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین دوره نمایندگی موحد در کهگیلویه و چرام بود باقی جاها هم همینطور بود
کاری ندارم ولی موحد دیگه تمام شد رفت
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به قلم نویسنده وعلیرغم اینکه جناب موحد برای اینجانب کار نکرده اما خدایی بهترازدیگران هست
ح
Iran, Islamic Republic of
خدا شاهده من طرفدارش نبودم و لی چه کسی را جای موحد به مجلس بفرستیم
عدل را که یه دوره 4 ساله نمایندگی پر از حرفهای بوده
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری
همشهری
Iran, Islamic Republic of
آقای موحد این دوره فقط نماینده طولیان بود و بقیه طوایف و ایلات را نادیده گرفت و پاسخی خوبی دریافت خواهند کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
عدل هاشمی که فقط تا روز انتخابات با مردم صمیمی است و بعد از انتخابات جواب تلفن هم نمی دهد و کسی را نمی شناسد جهت اطلاع مردم کهگیلویه بزرگ.
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
فقط طایفه خودش و طولیون رای بش بده ، ما دیگه گول وعده هاشو نمیخوریم ، عامل بدبختی تمام جوانای مردم ، برو تو هر اداره میبینی از طایفش پنج نفر هستن این بود اون عزتی ک میگفتی
Iran, Islamic Republic of
دیگه چیزی از قلم نیفتاد که بر علیه موحد جمع وجور کنی ؟ این جور چرت وپرت گفتن مثل قصه ها ومتیل های هزارویک شبه . بدان وآگاه باش اگه مردم قصد داشته باشند درانتخابات شرکت کنند باز هم به این تفکرات ، شایعات و داستانهای تکراری جواب رد خواهند داد ، مردم شهرستان کهگیلویه ی بزرگ آگاه تر از آنند که گول زر وتزویر رابخورند ، درطول دوران انتخابات مجلس موحد دربدترین شرایط همیشه آرا بالای ۴۶ هزار نفری یاران خود را داشته وخواهد داشت . روز ۱۲ اسفند همه چیز دوباره معلوم میشه ؟
United States
خدایی شجاع تر و پاکدست تر از بزرگواری داخلشون نیست.
پرستار
Iran, Islamic Republic of
موحد در ایندوره به شدت ریزش ارا دارد و تنها راه قبولی ورود همزمان بزرگواری و عدل هاشمی پور بود که با جمع شدن تعدادی از لیدرهای موحد دور و بر اقای بزرگواری و وارد کردن ایشان به عرصه انتخابات حربه قدیمی قبول شدن در برابر اقای منطقیان و مرحوم استاد لاهوتی را به کار بستند و متاسفانه تا اینجای کار موفق بوده اند. بی شک ورود همزمان این دو پیروزی موحد را به همراه خواهد داشت اما رد شدن یا کناره گیری یکی از این دو کاندیدا شکست حتمی و سخت موحد را رقم خواهد زد.
Iran, Islamic Republic of
موحد دیگر برای همیشه رفتنی است مردم غیور و شجاع و بصیر کهکیلویه یگر فریب شانتاژ ها را نمی خورند و ایشان را از صحنه بیون خواهند راند
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
با وجود دکتر سعادتیان آقای موحد شکستی بزرگ را تجربه خواهد کرد
حسن
United States
درشهرستان کهگیلویه محروم ازهمه چیز هرروز شاهد پرپرشدن جوانهایی هستیم که به آخرخط رسیده اند وچاره ای جز حلقه آویز کردن خود ندارند .به خداوند قسم موحدبه عنوان مسبب اصلی این محرومیت ها ومظلومیت
وناله ها وفریادهای مادران وپدران وخواهران این جوانان درمانده دریوم الحساب باید پاسخگوباشد
قربانعلی
Iran, Islamic Republic of
ایرادات بر موحد کم نیست چون سالها نماینده بود و دیگران نبودند اما مهم این است که اگر دیگران به اندازه موحد نماینده بودند چقدر مشکل داشتند ؟ همان یک دوره موحد ده برابر ۶ دوره موحد مشکل به بار آورد . پس موحد هنوز هم بهتر از سایرین است .
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
ایشالا بری دیگ برنگردی من ب شخصه از جنابعالی و سفارشت برا رقیبم لطمه کاری خوردم....درکی از خوب بودن نداری وقتی منفعتت وسطه!
یوسف
Russian Federation
برعکستخلیل نویسنده باید بگم این زمانه هست که به سناتور نیاز دارد
اگه موحد نباشد با کدام مشارکت میتوانید
ادعای توسعه پایدار داشته باشید
حرمت قلم را ارج نهید وبه بهای دنیوی معاوضه ننمایید
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1