تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۷۰۳۷۶
رئیس دیوان عدالت اداری:

دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور به کلاس درس برگردند

۵
۰
رئیس دیوان عدالت اداری: دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور به کلاس درس برگردند
کبنا ؛رئیس دیوان عدالت اداری درباره وضعیت دانشجویانی که با نظر هیات رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری متخلف شناخته می‌شوند، گفت: رویکرد قانونگذار این است که این افراد «داوطلب» نیستند بلکه «دانشجو» هستند و هیات رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری حق رسیدگی در این باره ندارد.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری درباره بیشترین شکایات دانشجویان به دیوان عدالت اداری گفت: راجع به سازمان سنجش، شکایات دانشجویان به عملکرد هیات‌های رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری برمی‌گردد و در این حوزه شکایت واصل می‌شود. دو گونه شکایت می‌تواند در دیوان عدالت در این زمینه طرح شود.
وی افزود: یکی از شکایات این است که آلات تقلب از دانشجو کشف شده و هیات رسیدگی به تخلفات او را از ادامه تحصیل محروم کرده و این فرد هم به رای اعتراض می‌کند و می‌خواهد خود را تبرئه کند و اگر قانع نشد و هیات تجدیدنظر سازمان سنجش هم به ضرر او رای صادر کرد، ظرف ۳ ماه از ابلاغ رای مهلت دارند در دیوان عدالت طرح شکایت کنند.
مظفری ادامه داد: رویکرد دیوان عدالت اداری در این پرونده‌ها این است که ببیند آیا دلایل و مستنداتی هست که ثابت کند که ایشان هنگام برگزاری آزمون آلات تقلب با خود آورده و چیزی از او کشف شده است؟ و کلا مستندات هیات چه بوده که او را محکوم کرده است؟ اگر دلایل وجود داشت است که دانشجو بر سر آزمون آورده و از او کشف شده است. اگر دلایل وجود داشت دیوان عدالت رای را تایید می‌کند در غیر این صورت رای را نقض و دانشجو را تبرئه می‌کنیم.
رییس دیوان عدالت اداری تصریح کرد:، ولی عمده‌ترین شکایات در قسم دوم و مربوط به کسانی است که سر جلسه امتحان چیزی از آن‌ها کشف نشده است. این‌ها کسانی هستند که بعد از شروع دوران دانشجویی، بعضا دانشجو تا ترم ۷ درس خوانده و سر جلسه امتحان به آن‌ها گفته می‌شود که «شما مشکوک به تقلب هستید و رتبه‌ای که شما آورده‌اید، با خیلی از افرادی که شبهه در تقلب دارند یکی شده است و یا با نمرات مدرسه شما همخوانی ندارد پس معلوم است تقلب کرده‌اید؛ آنجا یک شاگرد تنبل بوده‌ای، اما اینجا پزشکی قبول شده‌اید!»
وی ادامه داد: این موارد را به عنوان «دلایل شبهه» مطرح می‌کنند و به هیات تخلفات می‌برند و به فرد مشکوک به تقلب تکلیف می‌کنند که دو یا سه مورد از مواد امتحانی را آزمون بدهد. حال اگر فرد مورد نظر به هر دلیلی نمره مورد نظر را نیاورد محروم می‌شود و می‌اید به دیوان عدالت شکایت می‌کند.
وی افزود: در اینجا دو رویکرد وجود دارد؛ یکی ایناست که ما بگوییم در آزمون مجدد دانشجو نمره نیاورده پس رای هیات درست است. رویکرد دیگر این است که قانونگذار آمد گفت رویکرد اول اشتباه است! و در استفساریه ماده ۱۱ (قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم در آزمون‌های سراسری) اعلام کرد کسی که سر کلاس است دیگر «داوطلب» نیست و کسی حق ندارد از او آزمون مجدد بگیرد، او «دانشجو» است، چند سال گذشته بعد آمده‌اید می‌گویید باید آزمون مجدد بدهد.
وی تاکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها از این قضیه واقعا نگرانند و خبر‌هایی شنیده‌ام نمی‌دانم صحت دارد یا نه که بعضی افراد حتی دست به خودکشی زدند، زیرا فشار روانی زیادی بر آن‌ها وارد است؛ لذا رویکرد قانونگذار این است که در اینجا، این‌ها «داوطلب» محسوب نمی‌شوند و «دانشجو» هستند و هیات رسیدگی به تخلفات هم حق رسیدگی ندارد. دیوان عدالت هم بر اساس نظر قانونگذار باید ورود و رسیدگی کند.
مظفری افزود: ما در این باره چند جلسه گذاشتیم. جلسات متعددی در کمیسیون اصل ۹۰، چندین جلسه در خود دیوان عدالت و جلساتی در شورای نگهبان که حقوقدانان در آن حضور داشتند و به نوعی می‌خواستیم دوستان را متقاعد کنیم، بررسی و یک کار کارشناسی شود و تقریبا همه معتقدند که استفساریه برای همین افراد آمده است، قانون آن‌ها را «داوطلب» تشخیص نداده است و سازمان سنجش حق نداشته آن‌ها را به هیات رسیدگی به تخلفات ببرد و باید به کلاس‌های درس خود برگردند. دیوان عدالت هم شروع به صدور آرا در این زمینه کرده است و طبعا پیگیری می‌کنیم تا آرا اجرا شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مردمان
Iran, Islamic Republic of
دادستان محترم استان کهکیلویه وبویراحمد سلام بعضی قبولیهای پزشکی ودندانپزشکی کنکور از ۱۴۰۱ معلق کردند تکلیفشون مشخص نیست ودانشگاه امروز فردا میکنه ومدرکی هم به عنوان تقلب واتهام پیدانکردند. خواهشا حداقل مشخص کنید تکلیف قبول شدگان پزشکی ودندانپزشکی دانشگاه یاسوج را تا خانواده ها ازنگرانی نجات پیدا کنند جمعی از. بلاتکلیفان قبولی پزشکی ودندانپزشکی دانشگاه یاسوج
خانواده وجمعی از دانشجویان تعلیق شده پزشکی ودندانپزشکی
Iran, Islamic Republic of
باید علاوه بر تعلیق مجازات بشن اینها حق مردم را ضایع کردن
Iran, Islamic Republic of
دیوان بره پول ها اختلاس ها رو برگردونه
Iran, Islamic Republic of
والا دیوان اگر امروز جلوی این تقلبها را نگیره فردا همین افراد میرن و اختلاسهای بزرگ انجام میدند...بخدا حق بسیاری از دانشجوهایی که تمام تلاششون را برای کنکور قرار داده بودند را به همین راحتی خوردند.
ث4
Iran, Islamic Republic of
مدیون نشو خطرناکه فردا باید جوابگو باشی مستند داری یا حرف دیگران رو تکرار میکین
ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1