تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : ۴۷۷۴۷۰
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

متن کامل صحبت‌های پزشکیان در مناظره چهارم + فیلم

۰
متن کامل صحبت‌های پزشکیان  در مناظره چهارم + فیلم
کبنا ؛مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام مزیت دولت گذشته بود اما با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند و دعوا بر سر این است که به اسم شما نباشد و به اسم ما باشد.
به گزارش کبنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - چهارم تیرماه - با حضور در چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع سیاسی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را با محوریت "ایران در جهان امروز" تشریح کرد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره ضمن تبریک عید غدیرخم به فرمایش حضرت علی (ع) و دستورالعمل هایی که به مالک نوشتند اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند آن بیشتر از همه باید دوست داشته باشیم که وسط حق را عمل کنیم. عدلی که فراگیر باشد همه را ببینیم و همه را پوشش دهد. آن چیزی که رضایت همه مردم را ببیند و آن چیزی است که الان در داخل مشکل داریم و بحث هایی که آقای قالیباف گفت زاییده نوع بی عدالتی هایی است که در سیستم شکل می گیرد.
پزشکیان اضافه کرد: عمود دین ، یک عمود دین به عنوان فرد است ، ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان، همه مردم هستند و نه یک گروه و خواص، در ضمن بعد می فرمایند که خواص پرمدعا هستند نباید زیاد به آنها توجه کرد . پس بر این اساس باید به عموم مردم توجه کنیم بنابراین اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بین المللی خود را حل کنیم باید عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. 
وی درابطه با مسائل اقتصادی هم گفت: همین برجام مال همان دولتی است که برادران می گویند بد است و  از آن نقد می کنند و الان هم دنبال آن هستند که برجام را نهایی کنند. پس برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست انجام دهد اما با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند، دعوا سر این است که به اسم من نباشد به اسم شما باشد و این اختلافی است که وجود دارد .
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این اختلافات باعث شد که در مدتی که دولت برای حل برجام ورود کرد و داشت حل می شد و همه چیز جلو می رفت، اختلافات ما، مشکل ایجاد کرد و  روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان هم مردم می بینند که برجام در چه وضعیتی است.
پزشکیان بیان داشت: مزیت اقتصادی ما در کشور نفت، گاز و وضعیت ژئوپلتیکی است که در منطقه داریم و در منطقه می توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری، نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان بیاوریم. چرا نتوانستیم این کار را بکنیم؟ مساله خیلی روشن است چرا که ما هم با خودمان و هم با آنهایی که در همسایگی ما هستند دعوا داریم.
وی افزود: کاری که شهید رئیسی انجام دادند در این رابطه قابل قدردانی است. ایشان تلاش کردند که مشکل را با همسایگان حل کنند، تلاش کردند که برجام را نهایی کنند ولی داریم کاری می کنیم که در این روند باز به خاطر مشکلات داخلی آن اتفاق نیفتد.
ما باید FATF را نهایی کنیم
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط مان با دنیا حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم های ظالمانه را با روش های مختلف حل کنیم. ما باید FATF را یک روز نهایی کنیم. چرا که در این وضعیتی که هستیم گران می خریم و ارزان می فروشم. خیلی از پول ها و معاملات ما و توافق نامه هایی که انجام دادیم نمونه آن است. چرا توافق نامه ای که با چین انجام دادیم چرا چینی ها کاری نکردند و انجام نمی دهند.
پزشکیان یادآورشد: تا مشکل مان را در ارتباطات بین المللی حل نکنیم آنها هم برای ما کاری نمی کنند. با شعار دادن مشکل مملکت ما حل نمی شود. همان چین، عراق، روسیه اگر قرار باشد با ما مشکل را حل کنند باید ضوابط بین المللی درست کنیم. بریکس و شانگهای را درست کنیم. نوشتیم اما چرا آنها در رابطه با معاملات ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد دلار، ۱۳۰۰ میلیارد دلار ۲۰۰ ، ۳۰۰ میلیون دلار است. این معاملاتی که ما انجام می دهیم قابل قیاس نیست. 
وی اضافه کرد: سهم مان از بازار را با گفت وگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با ایجاد وحدت و انسجام در داخل باید حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث هایی شوم که دائم نقد می کنند گروه و جریان شما. همه کسانی که آمدن پیش من خودشان آمدند.
       
برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم
پزشکیان در بخش دوم مناظره امشب گفت: من یک اصولگرا هستم ولی برای این که به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم. من کاملا به اصلاحات و اصول حق و عدالت معتقدم. حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. برای این که همه مشارکت کنند، باید کشور را از این که یک دسته و جریان اداره کند بیرون بیاوریم. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه غیر ممکن است که مملکت توسط یک دسته و جناح و گروه اداره شود، اظهار کرد: تا مشکلات داخلی را حل نکنیم این حرف ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آن جا را بست؟ اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد و داخلش نماز خواند و در روزنامه هایشان گفتند دستاورد بزرگی بود. آن کار باعث شد که همه سفارت خانه ها را جمع کنند و بروند و ارتباط شان با ایران را کاهش دهند.
پزشکیان بیان داشت: همان آدم هایی که از سفارت خانه بالا رفتند در پست های دولتی هستند. چرا جلوی این ها را نگرفتند؟ ما نمی خواهیم آن گروه موفق باشد و می خواهیم بگوییم خودمان این کار را کردیم. چه کسی این روند را ایجاد کرده که بچه‌ها و دانشجویان از کشور خارج می شوند؟ 
نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می‌دانم
وی ادامه داد: من از روزی که ثبت نام کردم گفتم سیاست های کلی مقام معظم رهبری را پیگیری می کنم. الان می توانم بگویم قبول ندارم؟ بنده نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می دانم. مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار گران نمی‌شود؟ چطور گوشت ۷۰۰ هزار تومان و مرغ ۱۰۰ هزار تومان شد. ما که می گفتیم ربطی به برجام ندارد. می‌گفتیم اگر برجام نباشد و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی را ما حل می کنیم. چرا حل نکردیم؟ 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که ما باید اختلافات را حل کنیم، بیان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند در خانه‌هایتان مخفی شوید و اول اختلافات را حل کنید. هر دو گروه می‌گویند شما نتوانستید. در مجلس قرار بود تورم را درست کنیم. چرا نتوانستیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد. باید مشکلات داخلی‌مان را حل کنیم. باید ارتباط مان را با کشورهای منطقه و برجام و اف ای تی اف را حل کنیم. شهید رئیسی دنبال این بود که برجام را حل کند. باید اختلاف داخلی را حل کنیم. وگرنه به همدیگر طعنه بزنیم فایده‌ای ندارد. 
پزشکیان افزود: معتقدم اگر سیاست های مقام معظم رهبری را اجرا می کردیم و به کارشناسان احترام می گذاشتیم و حذف‌شان نمی کردیم، در کنار نخبگان قادریم مشکل ممکلت را حل کنیم. ولی مدام می خواهیم همدیگر را محکوم کنیم.
          
مشکلات تحریم به این سادگی حل نمی‌شود
وی در بخش سوم این مناظره اظهار داشت: آنچه که از اول گفتم کار را باید با کارشناسان حل کرد و به شدت معتقدم با کارشناسی باید جلو برد، تا مشکلاتی که الان وجود دارد با این نگاه نرویم، مشکلات تحریم را هم به این سادگی نمی توانیم حل کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحثی که آقای زاکانی کردند من گفتم سوادش را ندارم، مشکل این است که آنها هم سوادش را نداشتند اما می گفتند ما کارشناسیم و من می گفتم که کارشناس نیستم. بعد از آنها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می خواهید تحقیق کنید همین برادرمان گفت روش یعنی چه؟ هر موضوعی را بخواهیم از نظر علمی بررسی کنید روش دارد. اگر آنها آن راه را رفتند و صد نفر دیگر از آن راه بروند باید به آن نتیجه برسند.
پزشکیان یادآورشد: با نگاه خودشان چیزی را نوشتند که الان کاری به آن ندارم. برادرمان آقای جلیلی در جلسه بود داشت بحث می کرد من گفتم این برجام را نپذیریم اقدام بعدی ما برای مساله چیست یعنی نپذیرفتیم راه حل بعدی چیست، گفتند نقشه نداریم، الان به خاطر همین روندی که گیر کردیم هزاران میلیارد دلار و تومان داریم ضرر می کنیم و بعد اینجا به یکی گیر می دهیم که این گونه است. در زمینه نفت، گاز و معاملات ، روزانه چندین هزار میلیارد دلار به خاطر این تصمیمات ضرر می دهم.
وی اضافه کرد: من می فهمم که نمی فهمم، مشکل این است که یک عده فکر می کنند که عقل کل هستند و همه چیز را می فهمند. من در دوره تحصیل همه مراتب را با نمره خوب بالا آمدم و در امتحانات نفر دوم کشور شدم این گونه نیست که بی سواد باشم چون می فهمم که می گویم کارشناس باید نظر بدهد. 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مشکلات سیاسی و امنیتی را آن کارشناسان می توانند حل کنند، کجا دوره دیده اند آنها، چقدر دوره دیده اند و چند مشکل را حل کردند که اینها الان برای مملکت می خواهند نسخه بنویسند و می گویند نسخه داریم، هر برنامه روش دارد، هر برنامه ای با کارشناسان قابل حل است.
پزشکیان اظهار داشت: ما می گوییم برجام بد است. اولا اعلام کنند که برجام چون بد است ادامه نخواهیم داد، بگویند چه راهی می خواهند بروند. دوم اگر برجام بد بود چرا  ترامپ می گفت آتش می زنم، نتانیاهو می گفت بدترین کاری است که انجام گرفته است. کشورهایی که با ما مساله داشتند تلاش می کردند که برجام پاره کنند. در مجلس همین برادران برجام را آتش زدند، چه فرقی بین آنها وجود دارد، آنها می گویند باید آتش بزنند اینها هم می گویند باید آتش بزنند، الان هم بگویند برجام را نمی پذیریم، وقتی می گویند بررسی کردیم برجام بد است، آدمی که کارشناس نیست بررسی کرده است بگویند قبول ندارند به مردم بگویند در این زمینه چه کار می خواهند انجام دهند. 
وی عنوان کرد: در ضمن بگویند از دیوار سفارتخانه ها چه کسانی بالا رفتند و این معضل را برای جامعه در دید جهانی ایجاد کرد و الان وضعیت ترانزیت ما نسبت به کشورهای اروپایی و جاهای دیگر در چه وضعیتی است اصلا ما را قبول ندارند. 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم کارشناسان تصمیم بگیرند. کارشناسان در این زمینه شاید چند تا غلط بگیرند، اصلا کارشناسان باید بگوید این کار درست است یا غلط است. باید اجماع کارشناسان شکل بگیرد نه یک عده آدم هایی که کارشناس رشته نیستند و اصلا سوادش را ندارند و توهم دانایی به آنها دست بدهد مگر این گونه می شود. 
پزشکیان افزود: من استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می فهمم درباره آن چیزهایی که باید حرف نزنم. ولی آنها می گویند نه، ما بلد بودیم و این هم راهش است  همین می شود. این بلا را سر مملکت چه کسی آورده است به خاطر تصمیماتی که از طریق کارکارشناسی نشده، اتفاق افتاده است.
وی گفت: من در رابطه با برجام هم گفتم و پشت این تریبون اعلام می کنم رهبر معظم انقلاب به مجلس داده بود که نظر دهید ما نظرمان را گفتیم و رهبری هر تصمیمی بگیرد ما اطاعت می کنیم. وقتی می گویند نظر بدهید نظر خودم را صادقانه می گویم نه آنچه که در ذهن من تصور می کنم که رهبری نظرش این نیست و این است. از من نظر خواسته نظر من این است. ما باید برجام را حل می کردیم پیگیری می کردیم مزایا و معایبی داشت. کسی نگفت که حتما مزایا است ولی اینگونه که آتش بزنیم و این کار را با سفارتخانه ها بکنیم و بعد اینجا بگوییم ما می خواهیم با دنیا این کار را درست کنیم، و الان واقعیت همین است که شده. 
پزشکیان یادآورشد: برجام را حل نکنیم حرف های دیگر به نظر من فقط حرف است که می زنیم. سفره و مشکل مردم را که نمی بینیم از طرف خودمان دستور می دهیم. ما هم هیچ مشکلی برای خودمان و خانواده و فرزندانمان نداریم، وضعیت همه ما خوب است مردم هر گرفتاری دارند ما داریم انقلاب می کنیم.
         
اگر برجام و FATF  را نپذیریم، مشکلات حل نمی‌شود
پزشکیان در بخش چهارم این مناظره اظهار داشت: ما اگر برجام را  نپذیریم و نخواهیم حل کنیم و اگر اف ای تی اف را نپذیریم مشکل حل نمی شود.  باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. مردم سرمایه ما هستند و باید به این مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند. هر تعریفی می خواهند بکند که تقصیر با چه کسی است، مردم الان مشکل دارند و این نگاه است که باعث این اتفاق شده است. 
وی اضافه کرد: در رابطه با همین بحث ها  از اتاق بازرگانی سوال کنید آیا برجام و اف ای تی اف را بد یا خوب می دانند. عده ای به اسم کارشناس نشستند آنها را توجیه کردند این یک بحث دیگر است. بروند اتاق بازرگانی صحبت کنند ببینید چه بلایی سر تولید کنندگان و سرمایه گذاران ما آمده است. اینها در جلسات به ما می گفتند با این روند نمی توانیم ادامه دهیم حالا می گویند ما ادامه می دهیم. 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: ما در دنیا در نفت و گاز جمعا اول هستیم زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان برقشان را قطع می کنیم. کارخانه ها هم اینگونه است اینها که داخلی است چرا این کارها را نکردیم. بفرمایید در میادین مشترک چقدر ضرر می کنیم. نمی دانیم کرسنت یا هر چیزی که اینها می گویند. قطر، عمان، امارات، کویت در میادین مشترک سهم خود را می برند و ما اصلا عین خیالمان نیست و از این طرف هم خودمان می گوییم فلان شرکت ها می خواستند ما را فلان کنند.
پزشکیان ادامه داد: ما سرمایه مان را داریم از دست می دهیم، بازارهای منابع نفتی و گازی را از دست دادیم. بگویند اگر برجام را نپذیرفتند برنامه شان چیست. در ضمن  وفاق داخلی را چگونه می خواهند درست کنند چرا که باهم دعوا داریم. البته با کسانی دعوا داریم که رهبر معظم انقلاب می گفتند  صادق ترین، شجاع ترین، سالم ترین آدم ها اینها هستند که اینها می گویند خائن هستند. بعد چیزی را دارند رد می کنند که ما صادق هستیم که ترامپ و نتانیاهو هم همین را می گفتند.
وی اضافه کرد: یعنی هر کاری باید بکنیم که برجام به نتیجه نرسد. اینها هم می گویند ما نگذاشتیم به نتیجه برسد،  فرق اینها و آنها چیست ؟ آنها می خواستند نشود اینها هم می خواستند نشود. اشکال ندارد نشود، برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ اختلاف داخلی را که داریم با هم دعوا می کنیم، با سرمایه گذاران مشکل داریم با این حرف ها که مشکلی حل نمی شود. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه آنها چه می گویند صدا و سیما بروند مصاحبه کنند ببینند این تئوری که آنها می گویند قبول دارند، این که می گوییم فرصت زیاد است، فرصت را تولید کنندگان و سرمایه گذاران باید خلق کنند در حالی که سرمایه گذاران دارند سرمایه را کشور خارج می کنند . وقتی پای صحبت آنها می نشینم ناراحت هستند به خاطر این که گران می خرند و ارزان می فروشند و یک زمانی هم پولشان گم می شود. 
پزشکیان تصریح کرد: حالا اینها بگویند ما می خواهیم یک مدینه فاضله درست کنیم، مدینه فاضله در تئوری می شود درست کرد در عمل این است که  زندگی مردم دارد نابود می شود. پول کرایه خانه ندارند. زن بیوه به من می گوید من پول ندارم خانه کرایه کنم بگویید چکار کنم چه حرفی به آنها بگوییم. چه کسی این کار را کرده است. حالا اینها می گویند تقصیر برای آنها است ، تقصیر برای آنها ، بخواهیم درست کنیم قدم اول باید وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم.  دست از دعواها و متهم کردن و خائن جلوه دادن ها برداریم.
وی افزود: دوم قدرت دفاعی ما باعث افتخار ما است. قدرت بازدارندگی این کشور ، کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار جامعه است.  یکی از عللی که آنها نمی توانند به ما طمع کنند به خاطر این قدرت بازدارندگی و قدرت موشک و پهپاد ما است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: اگر وحدت و انسجام را نداشته باشیم امکان این که بتوانیم جامعه را اداره کنیم نیست . باید تمایل ما به این مردم باشد. این آدم هایی که اینها می گویند بد هستند، بد، از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند و چرا نخبه ها از کشور خارج می شوند. به خاطر رفتار حاکمانه ما، به خاطر امر و نهی هایی که می کنیم. به خاطر این که ما تصور می کنیم عقل کل هستیم و در همه چیز نقشه داریم و آنها حالیشان نیست و ما باید برای آنها نقشه بنویسیم. نگو من امیرم دستور خواهم داد اینها اطاعت کنند، به محاکمه می کشم و روزگارشان را سیاه می کنم.
        
فرونشاندن موج مهاجرت و ایجاد زمینه بازگشت ایرانیان به وطن از اهداف سیاست خارجی دولت من است
پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: من الان فرصت جواب دادن ندارم، ۴ نفر در مقابل یک نفر و ۵ دقیقه در مقابل ۲۰ دقیقه جای بحث دارد. امیدوارم این برادران تا آخر بمانند که اشکال هم نداشته باشد.
وی اظهار داشت: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل حکمت، عزت و مصلحت است. اما درک من از اصول سه گانه با سایر نامزدها متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جستجو می کنم. در یک کلام ، من سیاست خارجی را یعنی هم ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من سیاست خارجی را وسیله ای برای ایجاد فرصت برای داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشور می دانم. من می خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه هایشان به دور سفره هفت سین بنشینند خاطرات شیرین بسازند نه این که از پشت پنجره سرد تبلت ها و موبایل هایشان دستی از سوی آب ها تکان دهند و سپس در سکوت، تنهایی و دلتنگی باقی عمر خود را دنبال کنند.
پزشکیان یادآورشد: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من، فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات، آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند. 
وی ادامه داد: من سیاست خارجی را ابزاری برای بلندآوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی و تمدن کهن و قدیمی ایران در جهان می دانم. حرف برای گفتن زیاد دارم. ما از دل تاریخ و آیین و فرهنگ مان تجربه ها و حکمت های بی شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. 
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش های بشردوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می دانم. من می خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل و ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم ها و احیای صنعت پرسود گردشگری و بهبود فضای سرمایه گذاری و کسب و کار می دانم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری ، افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت های خود را فعال می کند. من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی، تحکیم برادری با کشورهای همسایه می خواهم. من می خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا برای نسل های آینده خود کنند. من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد.  
وی اضافه کرد: سیاست خارجی دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه براساس ارزش های برخاسته از فرهنگ ایرانی و آموزه های امیرالمومنین (ع) خواهد بود. مظهری که به ما می آموزد که انسان ها یا با تو در دین برادرند یا در خلقت و آفرینش با تو برابر و فرهنگی که به ما یاد می دهد که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار دگرعضو ها را نماند قرار، تو که از محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی. 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با غصب و اشغالگری سرزمین دیگری هرگز کنار نمی آیم، نسل کشی و نژادپرستی را بر نمی تابم. من مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزت مند هزینه مردم را کاهش دهم. من اجازه نمی دهم با شعارهای دهن پرکن جیب مردم خالی شود. 
پزشکیان خاطرنشان کرد: قلب من با قلب ایرانیان می تپد، من هزاران قلب را جراحی کرده ام امروز قلب ایران مادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. من پزشک قلب هستم آرامش بخش قلب آزورده شما خواهم شد. ای مردم دوست داشتنی من تانک و نقطه زن نیستم. من غلط انداز و لاف زن نیستم. من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.
          
مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت زنده از شبکه‌های یک سیما، شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران پخش شد و از شبکه سلامت سیما نیز برای ناشنوایان روی آنتن رفت.
همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری‌ها قرار داده می‌شود تا مخاطبان بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.
مدت زمان این مناظره همانند مناظره قبلی سه ساعت خواهد بود و مهدی خسروی گوینده خبر اجرای برنامه را به عهده دارد.
پیش از این نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه، دومین مناظره پنجشنبه ۳۱ خردادماه و سومین مناظره جمعه اول تیرماه برگزار شده بود و علاوه بر امشب، سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
سه مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما رفت و مناظره امشب ساعت ۲۰ تا ۲۳ پخش می شود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد. در مناظره امشب به خاطر فاصله کوتاهی که با برگزاری مناظره پایانی پیدا می‌کند یک ساعت زودتر و ساعت ۲۳ به پایان می رسد. این مناظره از سه بخش به دو بخش پرسش کارشناسان تبدیل می شود و هر نامزد به جای ۴ دقیقه فرصت پاسخگویی، ۵ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد. همچنین زمان استراحت چند دقیقه‌ای در جریان مناظره هم حذف شده است.
سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.
  •  
     
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1