تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۴۷۷۹۱۰
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

برنده و میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 از دید نظرسنجی‌ها

۲
۱
برنده و میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 از دید نظرسنجی‌ها
کبنا ؛امروز 15 تیر 1403 دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری است. در این دور انتخابات نیز مانند رقابت پیشین، موسسات مختلفی اقدام به انتشار نظرسنجی و پیش‌بینی از نتیجه انتخابات کرده‌اند. این نظرسنجی‌ها میزان مشارکت را بین 38 تا 48 درصد برآورد کرده‌اند و در اکثر این نظرسنجی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور آینده ایران خواهد بود.
به گزارش کبنا به نقل از اکوایران، هفته گذشته بود که دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 برگزار شد. 6 کاندیدای در این دور به رقابت پرداختند، اما از آنجا که در نهایت هیچ کدام از نامزدها نتوانستند بیش از 50 درصد آرا را کسب کنند، قرار بر آن شد تا امروز 15 تیر 1403 انتخابات بار دیگر با رقابت سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برگزار شود. اما پیش‌بینی‌ها از مشارکت و میزان آرای کاندیداها در دور دوم انتخابات چه می‌گوید؟
پیش‌بینی میزان مشارکت در دور دوم انتخابات 1403
ایسپا میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات را 45 درصد پیش‌بینی کرده است. پیش‌بینی‌های این موسسه مسعود پزشکیان را برنده دور دوم انتخابات غیرمنتظره سال 1403 می‌داند و آرای او را 49.5 درصد برآورد می‌کند. بر این اساس آرای سعید جلیلی  با 5.6 واحد درصد اختلاف 43.9 درصد خواهد بود.
برآوردهای نظرسنجی دیتاک هم پزشکیان را پیشتاز می‌داند. این موسسه آرای این کاندیدای اصلاح‌طلب را 51.1 درصد تخمین زده و معتقد است، جلیلی با 4.5 درصد اختلاف آرا، 46.6 درصد رای را به خود اختصاص خواهد داد. دیتاک همچنین میزان مشارکت را 44.7 درصد دانسته است.
پیش‌بینی بیشترین مشارکت متعلق به نظرسنجی پرسش با تخمین 48 درصد حضور مردم در انتخابات است. این نظرسنجی نیز پزشکیان را با 53 درصد، رئیس‌جهمور آینده ایران می‌داند و معتقد است که آرای سعید جلیلی از 41 درصد فراتر نخواهد رفت.
photo_2024-07-05_13-38-31
نظر سنجی شناخت برای تخمین میزان مشارکت مردم، برآوردی مشابه نظرسنجی ایسپا دارد. بر اساس تحقیقات این گروه پزشکیان 51 درصد رای خواهد داشت و جلیلی با دو درصد اختلاف از دور این رقابت کنار می‌رود.
موسسه آرا میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات را 43 درصد ارزیابی‌ کرده است. بر این اساس باز هم پزشکیان پیشتاز این رقابت است و 52.4 درصد آرا به خود اختصاص خواهد داد.
نظرسنجی استاسیس نیز به پیشتازی مسعود پزشکیان معتقد است. این نظرسنجی میزان مشارکت را 44 درصد دانسته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس با برآورد 42.7 درصدی میزان مشارکت اختلاف آرای بین دو کاندیدا را بیشتر از دیگر موسسات تخمین زده است. این نهاد 9.5 درصد آرای پزشکیان را بیشتر دانسته است.
نظرسنجی منتشر شده در کانال تلگرام س.قدس تنها پیش‌بینی از انتخابات است که آرای سعید جلیلی را بیشتر از مسعود پزشکیان برآورد کرده است.
بررسی این دور از نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اغلب موسسات نظرسنجی نتایج تخمین خود را با توجه به نتایج دور اول انتخابات تعدیل کرده‌اند، البته این در حالی‌ست که این نظرسنجی‌ها مشارکت در مرحله دوم را کمی بیشتر از مرحله اول پیش‌بینی می‌کنند. 
photo_2024-07-05_13-38-33
مشارکت قطعی در آخرین نظرسنجی‌های قبل از مرحله دوم انتخابات بین 40 تا 48 است، با این وجود اغلب آن را بین 40 تا 45 درصد آورد می‌کنند. 
نظرسنجی پرسش تنها برآوردی از انتخابات 1403 است که نتایج خود را با نتایج انتخابات تعدیل نکرده و مشارکت قطعی در مرحله دوم را حداقل 48 درصد پیش‌بینی می‌کند. در این بین موسسه بینا (به نقل از کانال تلگرامی س.قدس) تنها مرکزی است که پیش‌بینی افت مشارکت دارد.
اختلاف نظرسنجی‌های دور قبل انتخابات با واقعیت
نتایج دور قبل انتخابات ریاست‌جمهوری حاکی از اختلاف نظرسنجی‌ها با واقعیتی‌ست که در میزان مشارکت و آرای کاندیدها وجود داشت. برای مثال در برآوردهای پیشین پنج منبع معتبر نظرسنجی انتخابات، یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران یا ایسپا، مرکز تحقیقات اجتماعی و داده‌کاوی شناخت، موسسه پرسش و مرکز متای دانشگاه امام صادق به ویژه در مورد پیش‌بینی درصد مشارکت خطای بالایی داشته‌اند.

 برخی تحلیلگران این تفاوت بین نظرسنجی‌ها با حقیقت مشارکت در انتخابات را محاسبه نشدن افرادی می‌دانند که حاضر به همکاری با پرسشگران نظرسنجی‌ها نشده‌اند. اما حالا تنها کمتر از یک روز باقی مانده است تا نتایج نهایی انتخابات و میزان صحت نظرسنجی‌ها مشخص شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرتضی
Iran, Islamic Republic of
شمابیجا کردین اگه پزشکیان درصدبیشتری رای اورده
Iran, Islamic Republic of
تت
چرا صدای هیچ نهاد ناظری در برابر نقش‌آفرینی دولتی‌ها به نفع یک نامزد خاص درنیامد؟

چرا صدای هیچ نهاد ناظری در برابر نقش‌آفرینی دولتی‌ها به نفع یک نامزد خاص درنیامد؟

تمام عزم دولتمردان شهید رییسی با بکارگیری رسانه‌ها و امکانات در اختیار خود، مصروف تلاش ...
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
1