تاریخ انتشار
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۹۱۱۱۶

کسری آب ۴۱ میلیون متر مکعبی دشت های کهگیلویه و بویراحمد/ فرونشست دشت کهگیلویه در وضعیت بحرانی

۰
کسری آب ۴۱ میلیون متر مکعبی دشت های کهگیلویه و بویراحمد/ فرونشست دشت کهگیلویه در وضعیت بحرانی
کبنا ؛
برداشت بی رویه آب در ذخایر زیرزمینی موجب بحرانی شدن وضعیت فرونشست دشت های کهگیلویه شده است.
به گزارش کبنا نیوز، رئیس اداره منابع آب شهرستان های کهگیلویه و لنده گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسان اکثر دشت های کهگیلویه در شرایط بحرانی فرونشست هستند.
به گزارش کبنا نیوز، سید هادی خاضعی با اشاره به افت سطح ایستابی دشت‌های این شهرستان، ادامه داد: باتوجه‌به کاهش بارش‌ها و به‌تبع آن عدم تغذیه آبخوان‌های شهرستان و همچنین برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، شاهد افت سطح ایستابی در همه‌ی دشت‌های شهرستان هستیم‌.
وی تصریح کرد: طبق تأکیدات و گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سقف کف‌شکنی برای چاه‌های کشاورزی در مناطقی که به لحاظ فرونشست بحرانی یا بسیار شدید هستند ممنوع شده است.
خاضعی ادامه داد: براین‌اساس نیز وزارت نیرو به شرکت‌های آب‌ منطقه‌ای استان‌های سراسر کشور این دستورالعمل را ابلاغ کرده که از کف‌شکنی چاه‌های کشاورزی در مناطق بحرانی جلوگیری شود.
رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های کهگیلویه و لنده با بیان اینکه باتوجه‌به دستورالعمل فوق، کف‌شکنی چاه‌های کشاورزی در مناطق مذکور ممنوع اعلام شده است، تاکید کرد: تا رفع این فرونشست‌ها این ممنوعیت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.
خاضعی به اقدامات حفاظتی در بخش آب اشاره کرد و از اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی به‌عنوان اقدام تأثیر گذار در راستای صیانت از منابع آب شهرستان نام برد.
وی تصریح کرد: بخشی از این اقدامات شامل انسداد و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از کف شکنی‌های چاه‌های مجاز، نصب کنتر های هوشمند و حجمی، استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و بخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت شهرستان است.
کسری آب سفره های زیرزمینی دشت های کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال ۱۳۷۶ و افت آب سفره های آب زیرزمینی ۶ دشت از ۹ دشت موجود نیاز به استفاده بهینه این مایع حیاتی را آشکارتر می کند.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته سفره های زیرزمینی دشت های استان ۴۱میلیون مترمکعب کسری آب دارد.
روح الله اسدپور اظهار داشت: امامزاده جعفر، لیشتر، دشت باشت، دشتروم ، کلاچو ، برمامیون و ممبی از مهمترین دشت های استان هستند که در زمان حاضر وضعیت آب سفره های زیرزمینی دشت های باشت، لیشتر و دشت روم بهبود یافته اما سفره های زیرزمینی ۶ دشت دیگر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل خشکسالی، اضافه برداشت از چاه های مجاز و استفاده های غیرمجاز با افت مواجه است.
تداوم این شرایط وضعیت استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد را در آینده نچندان دور بحرانی خواهد کرد.
در بیشتر دشت های این استان همچنان کشاورزی بصورت سنتی انجام می شود و بیشتر مواقع کشاورزان از محصولات پرآب بر از جمله برنج، ذرت و دیگر محصولات استفاده و از روش غرقابی برای آبیاری نیز استفاده می کنند.
بر اساس نظر برخی کارشناسان، افت زیاد سطح ایستابی و روند نامطلوب کمی و کیفی آبدهی چاه‌ها، چشمه و قنات‌ها در اغلب دشت‌ها، به هم خوردن تعادل آبی و به تبع آن تعادل زیست محیطی حوزه‌های آبخیز، ناپایداری کشاورزی و در نهایت تشدید روند بیابان‌زایی در کشور معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد منابع آب زیرزمینی است.
یکی از مشکلات مهم بخش کشاورزی ، کمبود آب است و این موضوع منجر به ناپایداری تولید محصولات کشاورزی شده است.
از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد حدود ۷۰ هزار هکتار آبی است.کهگیلویه با ۱۳۲ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد است.
روند بیابان‌زایی در کشور معلول مستقیم بهره برداری بیش از حد منابع آب زیرزمینی است.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ۱۰ درصد روان آب های کشور معادل(هشت و نیم میلیارد متر مکعب) ظرفیت ویژه ای در راستای مهار و استفاده از این منبع خدادادی برای تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی دارد.
این حجم بارش بیشتر در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب آشامیدنی ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
طبق اعلام شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، آمار بارندگی در سال آبی جاری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۳۶ میلیمتر بوده که این آمار در سال گذشته ۷۸۲ میلیمتر و در درازمدت ۶۵۲ میلیمتر می باشد که کاهش ۶ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته و افزایش ۱۳ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1