تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۴۹۱۹۲۱
کبنا گزارش می‌دهد

کمبود آب زندگی 8 هزار سکنه زیلایی را تلخ کرده + تصاویر و فیلم

۰
کمبود آب زندگی 8 هزار سکنه زیلایی را تلخ کرده + تصاویر و فیلم
کبنا ؛کمبود آب در بخش زیلایی شهرستان مارگون، زندگی را برای هشت هزار سکنه سخت کرده است و به گفته اهالی این بخش، مطالبه‌گری‌هایشان برای حل این مشکل که در پیچ‌وخم روزگار به فراموشی سپرده شده، به جایی نرسیده است.
به گزارش کبنا، مصائب زندگی در بخش زیلایی محدود به نبود راه دسترسی یا آسفالت پیچ‌های خطرناک معروف به «گردنه گچ» یا تعلل و تأخیر در گازرسانی و استقرارنداشتن بخشداری و صدها مشکل دیگر نمی‌شود، ناف زیلایی را انگار با قیچی محرومیت بریده‌اند و با حل هر مشکلی مشکل دیگری سر بر می‌آورد.
قریب به هشت هزار سکنه بخش زیلایی در مناطقی چون بردپهن، موشمی‌ها، آبیدک، بهستان و سایر روستاها اغلب روزهای سال را با چالش بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و گذران زندگی در این مناطق در سایه کمبود امکانات و دوری از مرکز شهرستان و استان برای ساکنان به کابوسی ناتمام تبدیل شده است.
کمبود آب زندگی 8 هزار سکنه زیلایی را تلخ کرده + تصاویر و فیلم
خانم خانه‌دار اهل روستای موشمی سفلی درباره مشکلات زندگی در این بخش می‌گوید: مانده‌ایم از کدام یک از دردهایمان بگوییم، انبوه مشکلات در این منطقه آن‌چنان بسیار است که گفتن آن هم حوصله می‌خواهد، هم اعصاب درست‌وحسابی، اینجا شبکه گاز را به درون روستاها آورده‌اند؛ اما کار علمک‌گذاری به‌کندی پیش می‌رود.
وی می‌افزاید: در برخی روزها به‌ویژه در بهار و تابستان نبود آب آشامیدنی و قطعی آن، مردم را به‌شدت آزار می‌دهد و در برخی موارد قطعی آب ۱۵ الی ۲۰ روز به طول انجامیده است.
 تانکرهای آبی که کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد
رحمت‌الله اندرخور، رئیس شورای بخش زیلایی 
دراین‌خصوص می‌گوید: نزدیک به هشت هزار سکنه در بخش زیلایی از یک منبع آب که سرچشمه آن در منطقه مورزرد زیلایی است، آب خود را تأمین می‌کند.
وی می‌افزاید: بارها برای حل مشکل آب به دستگاه‌های متولی مراجعه داشته‌ایم، مردم به این وضعیت اعتراض کرده‌اند و مکاتبات زیادی داشته‌ایم؛ اما گوش شنوایی برای دردهای ما پیدا نمی‌شود.
کمبود آب زندگی 8 هزار سکنه زیلایی را تلخ کرده + تصاویر و فیلم
اندرخور با ابراز گلایه از کم‌کاری و بی‌توجهی آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد به هشت هزار سکنه بخش زیلایی ادامه می‌دهد: با وضعیت خرابی پمپ‌های آب، فرسودگی شبکه و افزایش جمعیت منابع تأمین‌کننده آب دیگر جواب‌گوی این مناطق نیستند و باید فکر اساسی شود.
وی اضافه می‌کند: در مواقع قطعی آب، تانکرهای آب‌رسان هر تانکر آب را به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مردم منطقه می‌فروشند که این آب کفاف زندگی سه‌روزه مردم را نمی‌دهد.
 فرسودگی شبکه، آلودگی، خرابی پمپ‌های آب و پرداخت‌نشدن حق‌الزحمه آبداران در زیلایی
محسن عصمتی، بخشدار بخش زیلایی در این خصوص می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از آب بخش زیلایی از سرچشمه مادر در منطقه «مورزرد» زیلایی تأمین و به طول ۲۸ کیلومتر به مخزن ۵۰۰ مترمکعبی در منطقه «بردپهن» زیلایی انتقال داده می‌شود، این مخزن روستای بردپهن و مناطق امیر گپی با تاج امیری شامل روستاهای موشمی سفلی، موشمی علیا، موشکی وسطیٰ، آبیدک، بهستان، قلعه بنی، و دیگر روستاهای کوچک و بزرگ را پوشش می‌دهد.
وی می‌افزاید: آبرسانی به حوزه سادات چاهن در بخش زیلایی که تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت منطقه را شامل می‌شود از چشمه‌های بالادست خود این مناطق تأمین می‌شود و مشکل اصلی تأمین آب در بخش زیلایی مربوط به مناطق «تاج امیری» و «امیر گپی» است که طول عمر مخزن مادر تأمین‌کننده آب این مناطق بیش از ۲۵ سال است.
 عصمتی می‌گوید: باتوجه‌به عمر بالای مخزن مادر تأمین‌کننده آب در این مناطق شاهد هدررفت بالای آب و چالش بزرگ‌تری به نام آلودگی آب هستیم که جهت ترمیم شبکه آبرسانی از طرف ستاد اجرایی فرمان امام و آبفای استان اعتباراتی در نظر گرفته شد؛ اما هنوز ابلاغ آن صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه علاوه بر هدررفت و آلودگی آب، یکی دیگر از عمده مشکلات در آبرسانی به این مناطق، پمپ اصلی آب است که اگر این پمپ دچار اشکال شود باید آب ۷۰ درصد از جمعیت بخش زیلایی قطع شود، ادامه می‌دهد: در صورت اشکال در پمپ آب باید گروه تعمیر از شهرستان‌های دنا، مارگون یا بویراحمد بیابند که بعضی مواقع ترمیم و تعمیر حتی تا پنج‌روز نیز به طول می‌انجامد.
کمبود آب زندگی 8 هزار سکنه زیلایی را تلخ کرده + تصاویر و فیلم
وی می‌افزاید: یکی از پیشنهادها ما استقرار پمپ یدک به‌صورت استندبای بوده که متأسفانه تاکنون به این موضوع توجه خاصی نشده است.
عصمتی با بیان اینکه رود خرسان از نزدیکی منطقه زیلایی می‌گذرد و می‌توان با طرح مطالعاتی دقیق مشکل آب مناطق زیلایی را برطرف کرد، می‌گوید: پرداخت‌نشدن حق‌الزحمه آبداران و نگهبانان پمپ‌های آب در منطقه زیلایی یکی دیگر از مشکلات این منطقه است، آبداران و نگهبانان منطقه بیش از ۹ ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند.
بخش زیلایی در شهرستان مارگون بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و از لحاظ جغرافیایی با شهرستان لردگان استان چهارمحال‌وبختیاری هم‌مرز است و سال‌های زیادی است که با انبوهی از مشکلات مواجه است.
زیلایی با آنکه همواره در عرصه‌های مختلف حضور از جبهه‌های جنگ گرفته تا مشارکت در میادین سیاسی و انتخاباتی در صدر جدول حضور در کهگیلویه و بویراحمد بوده است، اما عمق محرومیت در این بخش انگار با میزان حضور گره اساسی خورده است و زندگی مردم در این نقطه محروم چون گوشت قربانی در دست مسئولان و مدیران است و رفع مشکلات آن به شطرنج سیاسی وابسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش عراقچی به اظهارات بایدن

واکنش عراقچی به اظهارات بایدن

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی نسبت به عواقب اظهارات اخیر ...
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
فایل های مرتبط
1