کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا عملکرد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار می‌دهد

بخش دوم) چه کسی باید مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد شود؟ / ضربه‌ای که افراد غیرمتخصص به این نهاد فرهنگی زدند

5 بهمن 1400 ساعت 17:32

وقتی مدیرکلی با کمترین بازدهی در حوزه‌ی کاری خود، شش سال بر اسب مدیریتش می‌تازد، علاوه بر اینکه انگیزه را از سایر نیروهای تحصیل‌کرده می‌گیرد، موجب رواج بی‌انگیزگی نیز در بین آحاد جامعه‌ی کتابخوان و فعال فرهنگی نیز می‌گردد؛ شش سال مدیریت فرسایشی رحیمیان بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد نشان داد بدون چرخش نخبگان، نمی‌توان امیدی به افزایش بهره‌وری و کارآمدی داشت.


وقتی مدیرکلی با کمترین بازدهی در حوزه‌ی کاری خود، شش سال بر اسب مدیریتش می‌تازد، علاوه بر اینکه انگیزه را از سایر نیروهای تحصیل‌کرده می‌گیرد، موجب رواج بی‌انگیزگی نیز در بین آحاد جامعه‌ی کتابخوان و فعال فرهنگی نیز می‌گردد؛ شش سال مدیریت فرسایشی رحیمیان بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد نشان داد بدون چرخش نخبگان، نمی‌توان امیدی به افزایش بهره‌وری و کارآمدی داشت.
به گزارش کبنا، بدون شک فرهنگ شالوده و اساس هر جامعه‌ای است. چنانچه افراد هر جامعه به فرهنگ‌سازی و بنیان‌های فرهنگی نگاهی جامع‌نگر داشته باشند آن جامعه دارای نشاط و پویایی در همه‌ی عرصه‌های وجودی خود می‌باشد.
در کشورهایی که به کتاب خواندن و فرهنگ کتابخوانی اهمیت می‌دهند چون ورودی کتابخانه‌ها و مراکز علمی زیاد است، ورودی زندان‌ها و کلانتری‌ها کمتر است. در واقاع ارتباط معکوسی بین میزان مطالعه و آسیب‌های اجتماعی وحود دارد؛ در هر جامعه میزان مطالعه بالا باشد، به تناسب آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر است. اما در کشورهای توسعه‌نیافته چون نگاه بسیاری از مسئولین، فرهنگی نیست، آن کشور تهی از ملتی کتاب‌خوان رشدیافته و اهل مطالعه است. در چنین کشورهایی آمار جرایم مختلف، جنایت، طلاق، جنگ و دعوای خیابانی و ایلی، اعتیاد و بزه‌کاری بالاست.
با این تفاسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد چون نگاه مسئولین و نماینده‌گان عشیره‌ای و انتخاباتی است توجه چندانی به مقوله  فرهنگ و کتابخوانی ندارند، کما اینکه کتاب و کتابخوانی که پایه و اساس پیشرفت وتعالی جامعه است و باید با نیروی توانمند و باتجربه که سال‌ها در کتابخانه کار کرده و چالش‌ها و راهکارها را بلد است اداره شود، اما متاسفانه طبق شنیده‌ها گزینه‌هایی که برای مدیرکلی کتابخانه‌ها معرفی شده‌اند از جنس فرهنگ نیستند و رزومه  فرهنگی ندارند. اغلبِ آنها کسانی هستند که معلم بوده و عمری را به تدریس پرداخته‌اند. فارغ از اهمیت اساسی تدریس و شغل مقدس معلمی، اغلب این افراد که به عنوان گزینه مدیر کلی کتابخانه‌های عمومی استان معرفی شده‌اند، از ساختار سازمانی و گره‌های اداریِ این اداره‌ی فرهنگیِ مهم بی‌خبرند.
مدیر کل کتابخانه‌ها علاوه بر اینکه خود باید اهل مطالعه، تحقیق و تحلیل باشد، بلکه باید مدرک تحصیلی او نیز مرتبط با حوزه‌ی کاری‌اش باشد. به همین خاطر است که در افکار عمومی گفته می‌شود که یکی از استان‌هایی که کمترین مقام‌ها را در حوزه‌ی فرهنگی دارد، کهگیلویه و بویراحمد است. وقتي يك دستگاه فرهنگي با اين درجه از اهميت در ساختار فرهنگي يك استان به يك فرد غير متخصص و با مدرك غيرمرتبط سپرده شد، روشن بود که نتیجه کار چه از آب درمی‌آید.
اما مهمتر از این نفس چرخش نخبگان است که باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی مدیرکلی با کمترین بازدهی در حوزه‌ی کاری خود، شش سال بر اسب مدیریتش می‌تازد، علاوه بر اینکه انگیزه را از سایر نیروهای تحصیل کرده می‌گیرد، بلکه موجب رواج بی‌انگیزگی نیز در بین آحاد جامعه‌ی کتابخوان و فعال فرهنگی نیز می‌گردد. شش سال مدیریت فرسایشی رحیمیان بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد نیز نشان داد که تا چرخش نخبگان اتفاق نیفتد، نمی‌توان به بهره‌وری و کارآمدی امید داشت.
از سوی دیگر، با تغییر دولت، فضای حاکم بر شیوه‌ی مدیریت تغییرات بسیاری به خود دید. از این رو برای هماهنگی همه‌ی دستگاه‌ها با دولت حاکم باید هر چه زودتر دستگاه‌هایی که در دست مدیران دولت قبل است تعیین تکلیف شوند.
شنیده شده است که دبیر کل جدید کتابخانه‌ها نیز ارتباط چندانی با رحیمیان ندارد و رحیمیان نیز نتوانسته با او ارتباط موفق برقرار کند. بنابراین در نبود جنین روابط حسنه‌ای، بیشترین ضربه را قشر فرهنگی و به طور کلی فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد خواهد خورد.
فرهنگ که ارتباط عمیقی با فضای رسانه‌ای و ارتباطاتی دارد، اگر از سوی رسانه‌ها تقویت نشود اشاعه فرهنگی نیز ناممکن می‌گردد و نمی‌توان به توسعه فرهنگی امید بست. این در حالی است که رحیمیان در طول شش سال مدیریت خود، کمترین ارتباط را با مدیران فرهنگی و به طور کلی رسانه‌ها در استان داشته است. گویی نهادی به نام کتابخانه‌های عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد. در حالی که اگر به گسترش این ارتباطات دامن می‌زد هم شناخت مردم از کتابخانه‌ها بیشتر می‌شد و هم دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر وجود کتاب در سبد خانوارها محقق می‌شد.
حال آقای استاندار فرهنگ دوست و اهل کتاب چگونه با این ناهمگونی فرهنگی کنار می‌آید و آیا می‌داند که تاریخ و گذر زمان، این تصمیم‌های غیرفرهنگی را داوری می‌کند؟ آیا استاندار بومی استان تحقیق کرده است که در اداره کل کتابخانه‌ها کمترین مدرک کارکنان کارشناسی و کارشناسی ارشد است؟ آیا جناب استاندار از مطلعین پرسیده که به خاطر همین حساسیت‌ها کارکنان آن اداره کل با سه مدیر کل پیشین که از مرتبط با مجموعه‌ی کتابخانه‌ها نبودند چه برخوردی کردند؟ شایسته است با توجه به ناهنجاری‌هایی که در استان ما وجود دارد با نگاهی فرهنگی دست به معرفی و انتخاب  مدیر کل کتابخانه‌ها اقدام نماید تا برگ زرینی در افتخارات خویش ثبت کند و اوضاع ناکوک فرهنگی کمی به سامان گردد.

بیشتر بخوانید:
 
بخش اول) در شش سال مدیر کلی رحیمیان بر کتابخانه‌های عمومی استان چه گذشت؟ / از سکوت و بی‌خبری کامل تا کتابخانه‌هایی که خاک می‌خورند


کد مطلب: 443942

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443942/بخش-دوم-کسی-باید-مدیر-کل-کتابخانه-های-عمومی-کهگیلویه-بویراحمد-شود-ضربه-ای-افراد-غیرمتخصص-این-نهاد-فرهنگی-زدند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1