تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۴۹۲۹۰۵
کبنا گزارش میدهد
فیلم | جان برای نان؛ رژه شوتیها در جادههای کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛موضوع بیکاری و وضعیت نامناسب مالی در استان کهگیلویه و بویراحمد و ارتباط آن با پدیده خودروهای شوتی، نمایانگر چالشهای عمیق اقتصادی و اجتماعی است. استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه است، از جمله بیکاری بالا، کمبود فرصتهای شغلی و عدم دسترسی به منابع مالی. این عوامل به افزایش فقر و نابرابریهای اقتصادی در میان جوانان و خانوادهها منجر شده است. جوانان بهویژه در این استان به دلیل عدم وجود شغلهای پایدار و مناسب، با مشکلات مالی جدی مواجه هستند. این وضعیت آنها را به سمت مشاغل غیررسمی و پرخطر سوق میدهد. به دلیل بیکاری و مشکلات مالی، برخی از جوانان به شغل راننده شوتی روی میآورند. این شغل به آنها این امکان را میدهد که بهطور موقت درآمدی کسب کنند، هرچند که این درآمد معمولاً ناچیز و ناپایدار است. نبود نظارت کافی بر فعالیتهای حمل و نقل و عدم وجود قوانین مؤثر در این زمینه، به رواج خودروهای شوتی و فعالیتهای غیرقانونی کمک کرده است.
استفاده از خودروهای شوتی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی و فنی، جان رانندگان و مسافران را به خطر میاندازد. این خودروها معمولاً بهطور غیرمجاز و بدون گواهینامههای لازم فعالیت میکنند.
تصادفات ناشی از خودروهای شوتی در جادههای ناایمن کهگیلویه و بویراحمد، میتواند به مرگ و جراحتهای جدی منجر شود. این موضوع نه تنها جان افراد را به خطر میاندازد، بلکه به خانوادهها و جامعه آسیبهای اجتماعی و اقتصادی وارد میکند.
نیاز به طراحی و اجرای برنامههای اشتغالزایی که به جوانان کمک کند تا به مشاغل قانونی و پایدار روی آورند. این میتواند شامل حمایت از کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک باشد. ارائه آموزشهای لازم در زمینه ایمنی جادهای و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه ایمن و قانونی. این آموزشها میتواند شامل کارگاههای آموزشی برای جوانان و خانوادهها باشد.
ایجاد و تقویت قوانین و نظارت بر فعالیتهای حمل و نقل به منظور کاهش خطرات و تأمین ایمنی عمومی. همچنین، میتوان با ایجاد تسهیلات و مشوقهای مالی، جوانان را به سمت مشاغل قانونی سوق داد.
محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابا میدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهرهبرداری رسمی در سالهای گذشته همچنان نقاط کور، تونلهای طویل و بدون تهویه هوا و حادثهخیزی دارد البته عبور و جولان خودروهای شوتی هم تا حدودی این مسیر را خطرناک کرده است.
به گزارش کبنا، محور ارتباطی یاسوج به بابا میدان با ۹ تونل یکی از جادههای ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور بشمار میرود و در طول شبانهروز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابا میدان - یاسوج انجام میگیرد.
این پروژه که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است بعد از ۱۷ سال انتظار مردم استان و حتی برخی استانهای جنوبی ابتدای سال ۱۳۸۹ زیر بار ترافیک رفت.
این جاده به دلیل داشتن مناظر بکر و زیبا از درختان بلوط و بنه و گیاهان مرتعی یکی از جادههای گردشگری استان هم محسوب میشود؛ اما این مزیت در جاده یاسوج به بابا میدان نادیده گرفته شده و آنچنان به جاده رسیدگی نشده است.
وجود نقاط حادثهخیز، تونلهای سمی و بدون تهویه هوا و عبور هراسآور خودروهای شوتی در این مسیر توجه بیشتر مسئولان امر را میطلبد تا رانندگان با خیال آسودهتری به مقصد خود برسند.
محور یاسوج به بابا میدان ایمنتر میشود
نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون و نایبرئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابا میدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهرهبرداری رسمی در سالهای گذشته نقاط حادثهخیز از جمله همین محدوده گل زردی که در کیلومتر ۲۸ محور یاسوج بابا میدان به طول ۶ کیلومتر باعث تلفات جانی، جرحی و صدمات مالی برای هموطنان در این چند سال اخیر بود.
محمد بهرامی افزود: این محدوده با سرعت قابلتوجهی توسط اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت ۲۷ آبان یادمان گذشتگان و سوانح جادهای مورد افتتاح و بهرهبرداری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: دادهها و آنالیز نقاط حادثهخیز در استان با همافزایی و پایش کارشناسان اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در دو بخش راهداری و ایمنی و ترافیک و پلیسراه استان به سازمان راهداری ارسال شده است و خروجی این پایش تشخیص ۱۳ نقطه حادثهخیز مصوب بوده که هشت نقطه با اعتبارات ملی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور عملیاتی و به بهرهبرداری رسیده است.
وی افزود: پنج نقطه حادثهخیز وجود دارد که باهمت و پیگیریهایی که در مجموعه استان وجود دارد و با این مدیریت و برنامهریزی در صورت مساعدت هوا در منطقه شاهد اتمام و بهرهبرداری سایر نقاط نیز خواهیم بود.
بهرامی تصریح کرد: معبر ایمن و با آرامش سفر، مطالبات مردم است که من این مطالبهگری را به حق میدانم و باوجود کوهستانی بودن استان بهخصوص حوزه انتخابیه امیدوارم و از مسئولان راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد برای تسریع و تکمیل پروژهها تشکر و قدردانی میشود.
این ۶ کیلومتر در چهار ماه تکمیل شد
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایمنی و ترافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت توپوگرافی و اقلیم آبوهوایی استان، کار ساخت پروژهها را با سختی مواجه نموده است؛ بااینحال، از مجموع ۱۳ نقطه مصوب حادثهخیز سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، هشت نقطه اصلاح و پنج نقطه در دست بهسازی و اصلاح است.
حمیدرضا پیمانجو تصریح کرد: ساخت و اصلاح مسیری توسط این اداره کل، استلزام کامل رعایت ایمنی است و امروز در فصل تجهیزات و تأسیسات ایمنی تمام آیتمهای فنی جهت بالابردن سطح ایمنی مسافران و رهگذران در این ۶ کیلومتر نقطه حادثهخیز جاده یاسوج به بابا میدان رعایت شده است.
وی در ادامه افزود: سه پیمانکار شامل نصب مفصلهای بتنی و بهاصطلاح نیوجرسی، روشنایی جهت افزایش دید در شب و شکست مه غلیظ در فصل راهداری زمستانه و تردد سهلالوصول وسائط نقلیه، خطکشی سه خط در بزرگراه بهصورت رفتوبرگشت و ارتقا و جابهجایی پایههای برق مهشکن، ارتقای روشنایی به سیستم LED و نصب بیش از ۵۰۰ عدد انواع تابلو اطلاعاتی، اخباری و اخطاری در این مقطع حادثهخیز که سالانه خیلی از هموطنان را به کام مرگ میکشاند، انجام شده است.
پیمانجو بیان کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است که با تعدیل و سایر اقدامات صورتگرفته یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در طول چهار ماه این پروژه برای استفاده شهروندان و هم استانیها آماده شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهارهزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، نبود توان فنی پیمانکاران و ضعف ایمنی راهها بهویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابا میدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
استفاده از خودروهای شوتی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی و فنی، جان رانندگان و مسافران را به خطر میاندازد. این خودروها معمولاً بهطور غیرمجاز و بدون گواهینامههای لازم فعالیت میکنند.
تصادفات ناشی از خودروهای شوتی در جادههای ناایمن کهگیلویه و بویراحمد، میتواند به مرگ و جراحتهای جدی منجر شود. این موضوع نه تنها جان افراد را به خطر میاندازد، بلکه به خانوادهها و جامعه آسیبهای اجتماعی و اقتصادی وارد میکند.
نیاز به طراحی و اجرای برنامههای اشتغالزایی که به جوانان کمک کند تا به مشاغل قانونی و پایدار روی آورند. این میتواند شامل حمایت از کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک باشد. ارائه آموزشهای لازم در زمینه ایمنی جادهای و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه ایمن و قانونی. این آموزشها میتواند شامل کارگاههای آموزشی برای جوانان و خانوادهها باشد.
ایجاد و تقویت قوانین و نظارت بر فعالیتهای حمل و نقل به منظور کاهش خطرات و تأمین ایمنی عمومی. همچنین، میتوان با ایجاد تسهیلات و مشوقهای مالی، جوانان را به سمت مشاغل قانونی سوق داد.
محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابا میدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهرهبرداری رسمی در سالهای گذشته همچنان نقاط کور، تونلهای طویل و بدون تهویه هوا و حادثهخیزی دارد البته عبور و جولان خودروهای شوتی هم تا حدودی این مسیر را خطرناک کرده است.
به گزارش کبنا، محور ارتباطی یاسوج به بابا میدان با ۹ تونل یکی از جادههای ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور بشمار میرود و در طول شبانهروز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابا میدان - یاسوج انجام میگیرد.
این پروژه که بیش از یک هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته است بعد از ۱۷ سال انتظار مردم استان و حتی برخی استانهای جنوبی ابتدای سال ۱۳۸۹ زیر بار ترافیک رفت.
این جاده به دلیل داشتن مناظر بکر و زیبا از درختان بلوط و بنه و گیاهان مرتعی یکی از جادههای گردشگری استان هم محسوب میشود؛ اما این مزیت در جاده یاسوج به بابا میدان نادیده گرفته شده و آنچنان به جاده رسیدگی نشده است.
وجود نقاط حادثهخیز، تونلهای سمی و بدون تهویه هوا و عبور هراسآور خودروهای شوتی در این مسیر توجه بیشتر مسئولان امر را میطلبد تا رانندگان با خیال آسودهتری به مقصد خود برسند.
محور یاسوج به بابا میدان ایمنتر میشود
نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون و نایبرئیس کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: محور ۷۴ کیلومتری یاسوج - بابا میدان یکی از قطعات تکمیلی کریدور جنوب به مرکز و شمال کشور است که بعد از افتتاح و بهرهبرداری رسمی در سالهای گذشته نقاط حادثهخیز از جمله همین محدوده گل زردی که در کیلومتر ۲۸ محور یاسوج بابا میدان به طول ۶ کیلومتر باعث تلفات جانی، جرحی و صدمات مالی برای هموطنان در این چند سال اخیر بود.
محمد بهرامی افزود: این محدوده با سرعت قابلتوجهی توسط اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت ۲۷ آبان یادمان گذشتگان و سوانح جادهای مورد افتتاح و بهرهبرداری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: دادهها و آنالیز نقاط حادثهخیز در استان با همافزایی و پایش کارشناسان اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در دو بخش راهداری و ایمنی و ترافیک و پلیسراه استان به سازمان راهداری ارسال شده است و خروجی این پایش تشخیص ۱۳ نقطه حادثهخیز مصوب بوده که هشت نقطه با اعتبارات ملی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور عملیاتی و به بهرهبرداری رسیده است.
وی افزود: پنج نقطه حادثهخیز وجود دارد که باهمت و پیگیریهایی که در مجموعه استان وجود دارد و با این مدیریت و برنامهریزی در صورت مساعدت هوا در منطقه شاهد اتمام و بهرهبرداری سایر نقاط نیز خواهیم بود.
بهرامی تصریح کرد: معبر ایمن و با آرامش سفر، مطالبات مردم است که من این مطالبهگری را به حق میدانم و باوجود کوهستانی بودن استان بهخصوص حوزه انتخابیه امیدوارم و از مسئولان راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد برای تسریع و تکمیل پروژهها تشکر و قدردانی میشود.
این ۶ کیلومتر در چهار ماه تکمیل شد
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایمنی و ترافیک در استان کهگیلویه و بویراحمد به علت توپوگرافی و اقلیم آبوهوایی استان، کار ساخت پروژهها را با سختی مواجه نموده است؛ بااینحال، از مجموع ۱۳ نقطه مصوب حادثهخیز سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، هشت نقطه اصلاح و پنج نقطه در دست بهسازی و اصلاح است.
حمیدرضا پیمانجو تصریح کرد: ساخت و اصلاح مسیری توسط این اداره کل، استلزام کامل رعایت ایمنی است و امروز در فصل تجهیزات و تأسیسات ایمنی تمام آیتمهای فنی جهت بالابردن سطح ایمنی مسافران و رهگذران در این ۶ کیلومتر نقطه حادثهخیز جاده یاسوج به بابا میدان رعایت شده است.
وی در ادامه افزود: سه پیمانکار شامل نصب مفصلهای بتنی و بهاصطلاح نیوجرسی، روشنایی جهت افزایش دید در شب و شکست مه غلیظ در فصل راهداری زمستانه و تردد سهلالوصول وسائط نقلیه، خطکشی سه خط در بزرگراه بهصورت رفتوبرگشت و ارتقا و جابهجایی پایههای برق مهشکن، ارتقای روشنایی به سیستم LED و نصب بیش از ۵۰۰ عدد انواع تابلو اطلاعاتی، اخباری و اخطاری در این مقطع حادثهخیز که سالانه خیلی از هموطنان را به کام مرگ میکشاند، انجام شده است.
پیمانجو بیان کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است که با تعدیل و سایر اقدامات صورتگرفته یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در طول چهار ماه این پروژه برای استفاده شهروندان و هم استانیها آماده شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهارهزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، نبود توان فنی پیمانکاران و ضعف ایمنی راهها بهویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابا میدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.