تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۹۴۳۵۶
یادداشت تحلیلی؛
تغییر گفتمان از مسیر تغییر در دانشگاهها میگذرد / نگاهی به روند پیادهسازی گفتمان دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛
تغییر گفتمان از مسیر تغییر و تحولات دانشگاهی و فرهنگی میگذرد؛ ازاینرو برای پیادهسازی گفتمان دولت چهاردهم در کهگیلویه و بویراحمد، لازم است قبل از هر چیز، نسبت به تغییر و تحول در دانشگاهها و دستگاههای فرهنگی استان اقدام شود.
یکی از مهمترین مفاهیم در نظامهای سیاسی، گفتمان است؛ در یک تعریف کلی، منظور از گفتمان، جهانبینی و یا شیوه برای دیدن جهان است. در یک گفتمان سیاسی، رویکرد دولت نسبت به جامعه، میزان دخالت و نظارت مجاز دولت در فرایندهای اجتماعی و سیاسی، نوع نگاه کارگزاران دولت و شیوه چینش آنها همواره مد نظر است. مثلاً در مورد چگونگی توزیع اعتبارات یا میزان نقش دولت در تعریف اعتبارات برای حوزههای خاص، این گفتمان سیاسی دولت است که نوع و میزان آن را مشخص میکند.
معمولاً هر دولتی که بر سر کار میآید گفتمان خاص خود را دارد؛ گفتمان دولتهای مرحوم هاشمی رفسنجانی، توسعه اقتصادی، گفتمان دولتهای سید محمد خاتمی توسعه سیاسی و گفتمان دولتهای محمود احمدینژاد را عدالت با دال محوری مهرورزی عنوان میکنند. پس از آن در دولت حسن روحانی از گفتمان اعتدال سخن به میان آمد که البته برخی اعتدال را نه یک گفتمان بلکه یک استراتژی میدانستند. دولت مرحوم رئیسی نیز گفتمان خاص خود را داشت که به نوعی شبیه به گفتمان دولت اول محمود احمدینژاد بود. حال در دولت چهاردهم نیز شاهد تغییر گفتمان هستیم؛ هر چند تاکنون نمیتوان عنوانی برای این گفتمان انتخاب کرد؛ اما خود رئیس دولت، آن را وفاق ملی نام نهاده است. به نظر میرسد که منظور از آن نیز استفاده حداکثری از همه نیروها و جناحهای کشور به شرط بهرهوری و شایستگی باشد.
به هر حال گفتمان دولت چهاردهم از بسیاری از جهات با گفتمان دولت پیشین متفاوت است؛ این اجماع وجود دارد که این گفتمان بیش از آنکه اقلیتنگر و محدود باشد، به دنبال ایجاد گشایش برای استفاده از همه ظرفیتهاست. پزشکیان و رویکرد تیم او ترکیبی از رویکرد سیاسی دولتهای روحانی، خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی است. بنابراین برای پیادهسازی این گفتمان لازم است افرادی به عنوان کارگزار انتخاب شوند که به این رویکرد پایندی داشته باشند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد که نخستین استانی بود تغییر استاندار در آن کلید خورد، هر چند تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما مهمترین وجه پیادهسازی این گفتمان همچنان مغفول مانده است.
پیادهسازی یک گفتمان معمولاً از طریق نهادهای فرهنگی صورت میگیرد؛ به طور کلی دو وجه متفاوت میتوان برای قدرت در نظر گرفت؛ وجه سخت و وجه نرم. وجه نرم که ارتباط بیشتری با گفتمان دارد از طریق نهادهایی صورت میگیرد که در حوزه فکر، اندیشه و فرهنگ فعالیت دارند.
دانشگاهها مهمترین نهادهایی هستند که میتوانند در پیادهسازی یک گفتمان عمل کنند. اما بااینحال تاکنون تغییری در دانشگاههای استان پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ نداده است؛ اگر دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد را در نظر نگیریم، دیگر دانشگاهها از قبیل دانشگاه یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، فنی و حرفهای و علمیکاربردی، هنوز بر اساس همان شیوه و رویکرد قبلی مدیریت میشوند. این در حالی است که تغییر گفتمان از مسیر دانشگاه میگذرد.
با وجود اهمیتی که این نهادها از منظر پیادهسازی یک گفتمان دارند، در استان کهگیلویه و بویراحمد چیزی که بیش از همه خودنمایی میکند، احکام متعددی است که برای مشاوره در استان صادر میشود؛ روشن است که این استان بیش از آنکه به چنین مشاورهایی نیاز داشته باشد، نیازمند تغییرات اصولی مرتبط با گفتمان دولت است. از سوی دیگر، آن دسته از نهادهایی که وجه سخت مدیریتی را بر عهده دارند همچون نهادهای بودجهای، کشاورزی، صنعتی و... نیز باید متناسب با گفتمان جدید تغییر کنند.
بنابراین برای پیادهسازی گفتمان دولت در استان، تغییر و تحولات در دانشگاههای استان و تکمیل اعضای شورای اداریِ معتقد به گفتمان دولت پزشکیان باید اولویت نخست استاندار کهگیلویه و بویراحمد باشد.
یکی از مهمترین مفاهیم در نظامهای سیاسی، گفتمان است؛ در یک تعریف کلی، منظور از گفتمان، جهانبینی و یا شیوه برای دیدن جهان است. در یک گفتمان سیاسی، رویکرد دولت نسبت به جامعه، میزان دخالت و نظارت مجاز دولت در فرایندهای اجتماعی و سیاسی، نوع نگاه کارگزاران دولت و شیوه چینش آنها همواره مد نظر است. مثلاً در مورد چگونگی توزیع اعتبارات یا میزان نقش دولت در تعریف اعتبارات برای حوزههای خاص، این گفتمان سیاسی دولت است که نوع و میزان آن را مشخص میکند.
معمولاً هر دولتی که بر سر کار میآید گفتمان خاص خود را دارد؛ گفتمان دولتهای مرحوم هاشمی رفسنجانی، توسعه اقتصادی، گفتمان دولتهای سید محمد خاتمی توسعه سیاسی و گفتمان دولتهای محمود احمدینژاد را عدالت با دال محوری مهرورزی عنوان میکنند. پس از آن در دولت حسن روحانی از گفتمان اعتدال سخن به میان آمد که البته برخی اعتدال را نه یک گفتمان بلکه یک استراتژی میدانستند. دولت مرحوم رئیسی نیز گفتمان خاص خود را داشت که به نوعی شبیه به گفتمان دولت اول محمود احمدینژاد بود. حال در دولت چهاردهم نیز شاهد تغییر گفتمان هستیم؛ هر چند تاکنون نمیتوان عنوانی برای این گفتمان انتخاب کرد؛ اما خود رئیس دولت، آن را وفاق ملی نام نهاده است. به نظر میرسد که منظور از آن نیز استفاده حداکثری از همه نیروها و جناحهای کشور به شرط بهرهوری و شایستگی باشد.
به هر حال گفتمان دولت چهاردهم از بسیاری از جهات با گفتمان دولت پیشین متفاوت است؛ این اجماع وجود دارد که این گفتمان بیش از آنکه اقلیتنگر و محدود باشد، به دنبال ایجاد گشایش برای استفاده از همه ظرفیتهاست. پزشکیان و رویکرد تیم او ترکیبی از رویکرد سیاسی دولتهای روحانی، خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی است. بنابراین برای پیادهسازی این گفتمان لازم است افرادی به عنوان کارگزار انتخاب شوند که به این رویکرد پایندی داشته باشند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد که نخستین استانی بود تغییر استاندار در آن کلید خورد، هر چند تاکنون اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما مهمترین وجه پیادهسازی این گفتمان همچنان مغفول مانده است.
پیادهسازی یک گفتمان معمولاً از طریق نهادهای فرهنگی صورت میگیرد؛ به طور کلی دو وجه متفاوت میتوان برای قدرت در نظر گرفت؛ وجه سخت و وجه نرم. وجه نرم که ارتباط بیشتری با گفتمان دارد از طریق نهادهایی صورت میگیرد که در حوزه فکر، اندیشه و فرهنگ فعالیت دارند.
دانشگاهها مهمترین نهادهایی هستند که میتوانند در پیادهسازی یک گفتمان عمل کنند. اما بااینحال تاکنون تغییری در دانشگاههای استان پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ نداده است؛ اگر دانشگاه آزاد استان کهگیلویه و بویراحمد را در نظر نگیریم، دیگر دانشگاهها از قبیل دانشگاه یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور فرهنگیان، جهاد دانشگاهی، فنی و حرفهای و علمیکاربردی، هنوز بر اساس همان شیوه و رویکرد قبلی مدیریت میشوند. این در حالی است که تغییر گفتمان از مسیر دانشگاه میگذرد.
با وجود اهمیتی که این نهادها از منظر پیادهسازی یک گفتمان دارند، در استان کهگیلویه و بویراحمد چیزی که بیش از همه خودنمایی میکند، احکام متعددی است که برای مشاوره در استان صادر میشود؛ روشن است که این استان بیش از آنکه به چنین مشاورهایی نیاز داشته باشد، نیازمند تغییرات اصولی مرتبط با گفتمان دولت است. از سوی دیگر، آن دسته از نهادهایی که وجه سخت مدیریتی را بر عهده دارند همچون نهادهای بودجهای، کشاورزی، صنعتی و... نیز باید متناسب با گفتمان جدید تغییر کنند.
بنابراین برای پیادهسازی گفتمان دولت در استان، تغییر و تحولات در دانشگاههای استان و تکمیل اعضای شورای اداریِ معتقد به گفتمان دولت پزشکیان باید اولویت نخست استاندار کهگیلویه و بویراحمد باشد.