تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۴۹۶۹۴۱
شکاف عرضه و تقاضا در خودروهای وارداتی؛
چرا واردات خودرو محکوم به شکست است؟ / بازار خودرو در تنش؛ آیا دولت برنامهای برای کاهش فشار قیمتی دارد؟
۰
کبنا ؛واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱ یعنی تقریبا دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید ازسرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است.
بهگزارش کبنا نیوز؛ کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمتها یکی از اهداف شکستخورده واردات خودرو در برهه جدید است و افزایش تعرفهها در ۱۴۰۴، تاحدود زیادی تکلیف قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده را مشخص میکند. پشتسر خود خودروهای وارداتی هم حرفهای زیادی وجود دارد. خواندن این گزارش کمک میکند تا سطح انتظارمان از واردات خودرو در سال آینده را تاحدود زیادی پایین بیاوریم.
زنگ خطر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴؛ رشد ۱۵۰ درصدی هزینههای گمرکی
بر اساس تبصره یک بند «ض» قانون بودجه ۱۴۰۴، نرخ ارز گمرکی از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان افزایش خواهد یافت که رشدی معادل ۱۵۰ درصد را نشان میدهد. انجمن خودروسازان ایران در نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داده است که این تغییر در مبنای محاسبه حقوق ورودی قطعات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی خودروها خواهد گذاشت و میتواند بازار خودرو را در سال آینده با بحران مواجه کند.
در این نامه آمده است که افزایش نرخ ارز گمرکی هزینه واردات قطعات خودرو را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد و این تغییر نهتنها شرکتهای مونتاژکننده خودروهای خارجی را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه خودروسازان داخلی همچون ایرانخودرو و سایپا نیز با افزایش شدید هزینههای تولید و کاهش قدرت خرید مردم روبهرو خواهند شد. این شرایط احتمال رکود بیشتر در بازار خودرو را به همراه دارد.
بر اساس هشدارهای انجمن خودروسازان، اگر تعرفههای گمرکی متناسب با تغییر نرخ ارز اصلاح نشود، سال ۱۴۰۴ شاهد جهش قیمتی بیسابقهای در بازار خودرو خواهیم بود. این افزایش هزینههای تولید فشار زیادی بر مصرفکنندگان وارد کرده و موجب کاهش تقاضا و بروز رکود خواهد شد.
خودروسازان از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست کردهاند که پیش از اجرای این مصوبه، تدابیر لازم برای مدیریت هزینههای گمرکی و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمتها اتخاذ شود. در غیر این صورت، بازار خودرو با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهای روبهرو خواهد شد که کاهش دسترسی مصرفکنندگان به خودرو و افت جدی تقاضا را در پی خواهد داشت.
شکاف عرضه و تقاضا در خودروهای وارداتی
واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ سقف دو میلیارد یورویی دارد. مجلس رقمی نزدیک ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آینده زیرنظر داشت، اما دولت روی عدد دیگری دست گذاشت و دستآخر با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال آینده واردات خودرو سقف دو میلیارد یورویی خواهد داشت.
سقف ارزی واردات خودرو بهشکلی است که در سال آینده باید در خوشبینانهترین حالت ممکن چشمانتظار فقط ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی باشیم. گفتیم حداقل؛ چون در این حالت همه مدلهای وارداتی باید نهایتا ۲۰ هزار یورو قیمت داشته باشند، اما در سال آینده امکان واردات مدلهایی با قیمت بیشتر وجود دارد و اگر واردکنندهها فقط سراغ مدلهای ۲۰ هزار یورویی بروند، چیزی نزدیک ۱۰۰ هزار دستگاه پا به کشور میگذارد.
حجم تقاضای خودروهای وارداتی معمولا در هر مرحله از ثبتنامهای سامانه یکپارچه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر میرسد، اما آمارهای گمرک نشان میدهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ فقط چیزی نزدیک ۵۰ هزار دستگاه از کمرگ وارد ایران شده است. با این اوصاف انتظار دارید سال آینده حجم خودروهای وارداتی کفاف تقاضای بازار را داشته باشد؟
افزایش تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴
فرارو در ادامه این گزارش نوشت، افزایش تعرفه واردات خودرو در سال آینده حتمی است. سال ۱۴۰۳ بابت واردات خودرو بحث تعرفه ۶۰ درصدی مطرح بود، اما قرار است سال ۱۴۰۴ تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد تبدیل شود. هنوز تکلیف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بهشکل رسمی مشخص نیست، اما همان تعرفه ۱۰۰ درصدی که برای مدلهای بنزینی درنظر گرفتهاند، تا حدود زیادی ابهامات را برطرف میکند.
آمارهای گمرک نشان میدهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ فقط چیزی نزدیک ۵۰ هزار دستگاه وارد ایران شده است
قیمت خودروهای وارداتی همین الان با تعرفه ۶۰ درصدی، اختلاف زیادی با بازارهای جهانی و کشورهای حاشیه خلیجفارس دارد. اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی، اما باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی میشود و از همین الان میتوانیم انتظار افزایش قیمتها در سال جدید را داشته باشیم.
بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار
واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ با اهداف و تارگتهای امیدوارکنندهای استارت خورد. یکی از این هدفها کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار عنوان میشد. با این حال بعد دو سال میتوانیم بدون تعارف از بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار صحبت کنیم.
چانگان CS۳۵ پلاس میتواند بهترین مثال باشد. مدلی که بهعنوان اولین خودرو وارداتی در طرح جدید قرار گرفت و زودتر از هر خودرو دیگری پا به ایران گذاشت.
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس دو سال قبل و هزمان با موج اول واردات خودرو در دوره جدید، توسط سایپا بسته به تیپ ۲ یا ۳ بهترتیب حدود ۸۵۰ و ۹۴۵ میلیون تومان تعیین شد. در بازار آزاد بابت همین تیپهای چانگان CS۳۵ پلاس رقمی نزدیک یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رد و بدل میشد. چانگان CS۳۵ پلاس، اما بعد دو سال حضور در بازار خودرو ایران به جمع مدلهای دو میلیاردی اضافه شده است.
خودروهای وارداتی حالا یکجور معیار جدید در بازار آزاد بهحساب میآیند و خیلی از فروشندههای خودروهای داخلی هم برای بالا بردن ارقام پیشنهادیشان، گرانی خودروهای وارداتی را بهانه میکنند.
اتهام به خودروهای وارداتی
پشتسر خودرو وارداتی حرفهای زیادی میزنند. مهمترین اتهام به خودروهای وارداتی این است که سقف واردات خودرو تا اینجای کار فقط اجازه ورود مدلهای لوآپشن به کشور را میدهد.
سقف واردات خودرو تا امروز ۲۰ هزار یورو بوده و بههمین خاطر، شرکتهای واردکننده چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن نداشتهاند. اتفاقی که برای انواع و اقسام خودروهای تویوتا و هوندا رخ داده و همین صحبتها برای یکسری از مدلهای بیامو هم تکرار شده است.
دومین اتهام پیرامون محل مونتاژ خودروهای وارداتی مطرح میشود. خودروهای وارداتی که ظرف دو سال اخیر پا به ایران گذاشتهاند، عمدتا از خط مونتاژ چین سر از ایران درآوردهاند و خیلیها سرنوشت واردات خودرو در ایران را به سرنوشت خودروهای مونتاژی ارتباط میدهند.
نوسان در بازار خودروهای مونتاژی و داخلی / «پژو i 207 اتوماتیک » 35 میلیون ارزان شد و از باشگاه میلیاردیها خارج بازار خودروهای داخلی و مونتاژی امروز بیش از پیش دچار سردرگمی بود و ارزیابیها از نوسانات شدید در این بخش خبر میدهد.
ارزیابیها نشان میدهد امروز بیشترین کاهش قیمت به «پژو i 207 اتوماتیک TU5P» رسید و این خودرو کاهشی 35 میلیونی داشت و افت «هایما S7 پلاس» هم به 15 میلیون رسید. در مقابل در این مدت «کوییک دندهای S» در بازار رشد 15 میلیونی را تجربه کرد و روند افزایشی به خود گرفت. از سوی دیگر در میان مونتاژیها هم «هایما S7 پلاس» هم در بازار افتی 15 میلیونی را تجربه کرد تا به این طریق نوسان تنها شامل داخلیها نمیشود و مونتاژیها را هم شامل شده است.
اکوایران نوشت، نوسان شدید بازار خودرو در حالی شکل گرفت که امروز دلار در کنار سایر بازارهای موازی (طلا و سکه) روند افزایشی قابل توجه داشتند و دلار وارد کانال جدید شد.
به گفته فعالان بازار خودرو علاوه بر دلار و بازارهای موازی، ثبت نام دور جدید خودروهای وارداتی که از امروز آغاز شد هم بر نواسانی شدن قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی اثر داشته است. پیش فروش خودروهای وارداتی امروز در حالی آغاز شد که متقاضیان خرید خودروهای خارجی باید 500 میلیون تومان در حسابهای خود بابت خرید خودروهایی بلوکه کنند که هنوز قیمت آنها مشخص نیست.
از سوی دیگر برخی اخبار و شنیدههای سیاسی هم در بازار خودرو اثرگذار بوده و فعالان بازار خودرو معتقدند که این اخبار بازار خودرو را بشدت نوسانی کرده است.
قیمت محصولات ایران خودرو
گزارش سایت کارنامه و باما نشان میدهد، در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودروهای «دنا پلاس 6 دنده توربو»، «پژو i 207 اتوماتیک TU5P»، «هایما S7 پلاس»، «تارا اتومات V2»، «پژو پارس LX» مدل 1402 و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.
براساس گزارش خبرنگار اکوایران، روند قیمت خودروهای مورد بررسی نشان میدهد «دنا پلاس 6 دنده توربو» امروز در بازار یک میلیارد و 40 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت، اما «پژوi 207 اتوماتیک TU5P» با کاهش 35 میلیون تومانی در بازار 935میلیون تومان قیمتگذاری شد. از سوی دیگر ارزیابیها نشان میدهد امروز «هایما S7 پلاس» در بازار یک میلیارد و 865 میلیون تومان قیمت خورد و کاهشی 15 میلیونی داشت. «تارا V2 اتومات» هم با افت 10 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمتگذاری شد.
از سوی دیگر ارزیابیها نشان میدهد امروز «رانا پلاس» هم 709 میلیون تومان قیمتگذاری شد و افتی 2میلیونی داشت، «پژو پارس LX» مدل 1402 هم در بازار 965 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت.

قیمت محصولات سایپا
در بازه زمانی مورد بررسی در میان محصولات سایپا هم امروز شاهد ثبات قیمت بودیم. بر این اساس «شاهین G» در بازار 900 میلیون تومان قیمت خورد و رشد 5 میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر امروز «کوییک R دندهای» مدل 1402 در بازار 450 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت، «کوییک R اتومات» هم در بازار بدون تغییر 655 میلیون تومان قیمتگذاری شد. «کوییک دندهای S» هم در بازار 485 میلیون تومان قیمتگذاری شد و رشد 15 میلیونی داشت.
به گزارش اکوایران، بررسی بازار نشان میدهد امروز «ساینا دندهای S» در بازار 489 میلیون تومان قیمت خورد و رشد 3 میلیونی داشت. «اطلس» هم بدون تغییر 585 میلیون تومان قیمتگذاری شدو رشد 5 میلیون داشت.

بازار خودرو تحت فشار؛ افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی به ۱۰۰ درصد
دولت چهاردهم با اجرای حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی برای خودروهای وارداتی، بازار خودرو را با چالش جدیدی روبهرو میکند.
به گزارش کبنا نیوز، افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی به ۱۰۰ درصد، نگرانیهای جدی در خصوص افزایش قیمت خودروها ایجاد کرده است. این حقوق ورودی شامل تمامی مدلهای خودروهای وارداتی اعم از برقی، هیبریدی و بنزینی خواهد بود. خودروهای برقی با حقوق ورودی ۴ درصدی، خودروهای هیبریدی با ۱۵ درصد و خودروهای بنزینی با توجه به حجم موتور، در بازه ۲۰ تا ۱۳۵ درصدی وارد میشوند. اما برای سال آینده، حقوق ورودی تمامی این مدلها به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وعدههای انتخاباتی و واقعیت بازار
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در دوران تبلیغات انتخاباتی خود از روند واردات خودرو و قیمتهای بالای آن انتقاد کرده بود. وی در آن زمان گفته بود: «به مردمی که حقوق ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلاری میدهیم، خودروهایی با قیمت ۱۰۰ هزار دلار میفروشیم. این چرخه بسته است و مردم نباید قربانی این وضعیت شوند.» این اظهارات امیدواریهایی را برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر مثبت آن بر بازار داخلی ایجاد کرد.
افزایش قیمت خودرو و تأثیرات آن
اکنون با اعلام حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی، این امیدها به ناامیدی تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند این افزایش حقوق ورودی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت و نمودار قیمتی آنها را به شدت صعودی میکند. این تغییر نه تنها خودروهای وارداتی، بلکه خودروهای مونتاژی و داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده و قدرت خرید مصرفکنندگان را کاهش خواهد داد.
آینده بازار خودرو
با توجه به شرایط موجود، باید دید آیا دولت چهاردهم در فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری، با رایزنی با نمایندگان مجلس تغییری در درصد حقوق ورودی خودروهای وارداتی ایجاد خواهد کرد یا بر اجرای این مصوبه اصرار خواهد ورزید. در صورت عدم تغییر، بازار خودرو با افزایش قیمت و رکود بیشتری مواجه خواهد شد.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir
بهگزارش کبنا نیوز؛ کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمتها یکی از اهداف شکستخورده واردات خودرو در برهه جدید است و افزایش تعرفهها در ۱۴۰۴، تاحدود زیادی تکلیف قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده را مشخص میکند. پشتسر خود خودروهای وارداتی هم حرفهای زیادی وجود دارد. خواندن این گزارش کمک میکند تا سطح انتظارمان از واردات خودرو در سال آینده را تاحدود زیادی پایین بیاوریم.
زنگ خطر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴؛ رشد ۱۵۰ درصدی هزینههای گمرکی
بر اساس تبصره یک بند «ض» قانون بودجه ۱۴۰۴، نرخ ارز گمرکی از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان افزایش خواهد یافت که رشدی معادل ۱۵۰ درصد را نشان میدهد. انجمن خودروسازان ایران در نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داده است که این تغییر در مبنای محاسبه حقوق ورودی قطعات خودرو تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی خودروها خواهد گذاشت و میتواند بازار خودرو را در سال آینده با بحران مواجه کند.
در این نامه آمده است که افزایش نرخ ارز گمرکی هزینه واردات قطعات خودرو را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد و این تغییر نهتنها شرکتهای مونتاژکننده خودروهای خارجی را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه خودروسازان داخلی همچون ایرانخودرو و سایپا نیز با افزایش شدید هزینههای تولید و کاهش قدرت خرید مردم روبهرو خواهند شد. این شرایط احتمال رکود بیشتر در بازار خودرو را به همراه دارد.
بر اساس هشدارهای انجمن خودروسازان، اگر تعرفههای گمرکی متناسب با تغییر نرخ ارز اصلاح نشود، سال ۱۴۰۴ شاهد جهش قیمتی بیسابقهای در بازار خودرو خواهیم بود. این افزایش هزینههای تولید فشار زیادی بر مصرفکنندگان وارد کرده و موجب کاهش تقاضا و بروز رکود خواهد شد.
خودروسازان از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست کردهاند که پیش از اجرای این مصوبه، تدابیر لازم برای مدیریت هزینههای گمرکی و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمتها اتخاذ شود. در غیر این صورت، بازار خودرو با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گستردهای روبهرو خواهد شد که کاهش دسترسی مصرفکنندگان به خودرو و افت جدی تقاضا را در پی خواهد داشت.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ سقف دو میلیارد یورویی دارد. مجلس رقمی نزدیک ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آینده زیرنظر داشت، اما دولت روی عدد دیگری دست گذاشت و دستآخر با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال آینده واردات خودرو سقف دو میلیارد یورویی خواهد داشت.
سقف ارزی واردات خودرو بهشکلی است که در سال آینده باید در خوشبینانهترین حالت ممکن چشمانتظار فقط ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی باشیم. گفتیم حداقل؛ چون در این حالت همه مدلهای وارداتی باید نهایتا ۲۰ هزار یورو قیمت داشته باشند، اما در سال آینده امکان واردات مدلهایی با قیمت بیشتر وجود دارد و اگر واردکنندهها فقط سراغ مدلهای ۲۰ هزار یورویی بروند، چیزی نزدیک ۱۰۰ هزار دستگاه پا به کشور میگذارد.
حجم تقاضای خودروهای وارداتی معمولا در هر مرحله از ثبتنامهای سامانه یکپارچه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر میرسد، اما آمارهای گمرک نشان میدهد در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ فقط چیزی نزدیک ۵۰ هزار دستگاه از کمرگ وارد ایران شده است. با این اوصاف انتظار دارید سال آینده حجم خودروهای وارداتی کفاف تقاضای بازار را داشته باشد؟
افزایش تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴
فرارو در ادامه این گزارش نوشت، افزایش تعرفه واردات خودرو در سال آینده حتمی است. سال ۱۴۰۳ بابت واردات خودرو بحث تعرفه ۶۰ درصدی مطرح بود، اما قرار است سال ۱۴۰۴ تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد تبدیل شود. هنوز تکلیف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بهشکل رسمی مشخص نیست، اما همان تعرفه ۱۰۰ درصدی که برای مدلهای بنزینی درنظر گرفتهاند، تا حدود زیادی ابهامات را برطرف میکند.

بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار
واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ با اهداف و تارگتهای امیدوارکنندهای استارت خورد. یکی از این هدفها کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار عنوان میشد. با این حال بعد دو سال میتوانیم بدون تعارف از بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار صحبت کنیم.
چانگان CS۳۵ پلاس میتواند بهترین مثال باشد. مدلی که بهعنوان اولین خودرو وارداتی در طرح جدید قرار گرفت و زودتر از هر خودرو دیگری پا به ایران گذاشت.
قیمت چانگان CS۳۵ پلاس دو سال قبل و هزمان با موج اول واردات خودرو در دوره جدید، توسط سایپا بسته به تیپ ۲ یا ۳ بهترتیب حدود ۸۵۰ و ۹۴۵ میلیون تومان تعیین شد. در بازار آزاد بابت همین تیپهای چانگان CS۳۵ پلاس رقمی نزدیک یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رد و بدل میشد. چانگان CS۳۵ پلاس، اما بعد دو سال حضور در بازار خودرو ایران به جمع مدلهای دو میلیاردی اضافه شده است.
خودروهای وارداتی حالا یکجور معیار جدید در بازار آزاد بهحساب میآیند و خیلی از فروشندههای خودروهای داخلی هم برای بالا بردن ارقام پیشنهادیشان، گرانی خودروهای وارداتی را بهانه میکنند.
اتهام به خودروهای وارداتی
پشتسر خودرو وارداتی حرفهای زیادی میزنند. مهمترین اتهام به خودروهای وارداتی این است که سقف واردات خودرو تا اینجای کار فقط اجازه ورود مدلهای لوآپشن به کشور را میدهد.
سقف واردات خودرو تا امروز ۲۰ هزار یورو بوده و بههمین خاطر، شرکتهای واردکننده چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن نداشتهاند. اتفاقی که برای انواع و اقسام خودروهای تویوتا و هوندا رخ داده و همین صحبتها برای یکسری از مدلهای بیامو هم تکرار شده است.
دومین اتهام پیرامون محل مونتاژ خودروهای وارداتی مطرح میشود. خودروهای وارداتی که ظرف دو سال اخیر پا به ایران گذاشتهاند، عمدتا از خط مونتاژ چین سر از ایران درآوردهاند و خیلیها سرنوشت واردات خودرو در ایران را به سرنوشت خودروهای مونتاژی ارتباط میدهند.
نوسان در بازار خودروهای مونتاژی و داخلی / «پژو i 207 اتوماتیک » 35 میلیون ارزان شد و از باشگاه میلیاردیها خارج بازار خودروهای داخلی و مونتاژی امروز بیش از پیش دچار سردرگمی بود و ارزیابیها از نوسانات شدید در این بخش خبر میدهد.
ارزیابیها نشان میدهد امروز بیشترین کاهش قیمت به «پژو i 207 اتوماتیک TU5P» رسید و این خودرو کاهشی 35 میلیونی داشت و افت «هایما S7 پلاس» هم به 15 میلیون رسید. در مقابل در این مدت «کوییک دندهای S» در بازار رشد 15 میلیونی را تجربه کرد و روند افزایشی به خود گرفت. از سوی دیگر در میان مونتاژیها هم «هایما S7 پلاس» هم در بازار افتی 15 میلیونی را تجربه کرد تا به این طریق نوسان تنها شامل داخلیها نمیشود و مونتاژیها را هم شامل شده است.
اکوایران نوشت، نوسان شدید بازار خودرو در حالی شکل گرفت که امروز دلار در کنار سایر بازارهای موازی (طلا و سکه) روند افزایشی قابل توجه داشتند و دلار وارد کانال جدید شد.
به گفته فعالان بازار خودرو علاوه بر دلار و بازارهای موازی، ثبت نام دور جدید خودروهای وارداتی که از امروز آغاز شد هم بر نواسانی شدن قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی اثر داشته است. پیش فروش خودروهای وارداتی امروز در حالی آغاز شد که متقاضیان خرید خودروهای خارجی باید 500 میلیون تومان در حسابهای خود بابت خرید خودروهایی بلوکه کنند که هنوز قیمت آنها مشخص نیست.
از سوی دیگر برخی اخبار و شنیدههای سیاسی هم در بازار خودرو اثرگذار بوده و فعالان بازار خودرو معتقدند که این اخبار بازار خودرو را بشدت نوسانی کرده است.
قیمت محصولات ایران خودرو
گزارش سایت کارنامه و باما نشان میدهد، در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودروهای «دنا پلاس 6 دنده توربو»، «پژو i 207 اتوماتیک TU5P»، «هایما S7 پلاس»، «تارا اتومات V2»، «پژو پارس LX» مدل 1402 و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.
براساس گزارش خبرنگار اکوایران، روند قیمت خودروهای مورد بررسی نشان میدهد «دنا پلاس 6 دنده توربو» امروز در بازار یک میلیارد و 40 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت، اما «پژوi 207 اتوماتیک TU5P» با کاهش 35 میلیون تومانی در بازار 935میلیون تومان قیمتگذاری شد. از سوی دیگر ارزیابیها نشان میدهد امروز «هایما S7 پلاس» در بازار یک میلیارد و 865 میلیون تومان قیمت خورد و کاهشی 15 میلیونی داشت. «تارا V2 اتومات» هم با افت 10 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمتگذاری شد.
از سوی دیگر ارزیابیها نشان میدهد امروز «رانا پلاس» هم 709 میلیون تومان قیمتگذاری شد و افتی 2میلیونی داشت، «پژو پارس LX» مدل 1402 هم در بازار 965 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت.

قیمت محصولات سایپا
در بازه زمانی مورد بررسی در میان محصولات سایپا هم امروز شاهد ثبات قیمت بودیم. بر این اساس «شاهین G» در بازار 900 میلیون تومان قیمت خورد و رشد 5 میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر امروز «کوییک R دندهای» مدل 1402 در بازار 450 میلیون تومان قیمت خورد و تغییر قیمت نداشت، «کوییک R اتومات» هم در بازار بدون تغییر 655 میلیون تومان قیمتگذاری شد. «کوییک دندهای S» هم در بازار 485 میلیون تومان قیمتگذاری شد و رشد 15 میلیونی داشت.
به گزارش اکوایران، بررسی بازار نشان میدهد امروز «ساینا دندهای S» در بازار 489 میلیون تومان قیمت خورد و رشد 3 میلیونی داشت. «اطلس» هم بدون تغییر 585 میلیون تومان قیمتگذاری شدو رشد 5 میلیون داشت.

بازار خودرو تحت فشار؛ افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی به ۱۰۰ درصد
دولت چهاردهم با اجرای حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی برای خودروهای وارداتی، بازار خودرو را با چالش جدیدی روبهرو میکند.
به گزارش کبنا نیوز، افزایش حقوق ورودی خودروهای وارداتی به ۱۰۰ درصد، نگرانیهای جدی در خصوص افزایش قیمت خودروها ایجاد کرده است. این حقوق ورودی شامل تمامی مدلهای خودروهای وارداتی اعم از برقی، هیبریدی و بنزینی خواهد بود. خودروهای برقی با حقوق ورودی ۴ درصدی، خودروهای هیبریدی با ۱۵ درصد و خودروهای بنزینی با توجه به حجم موتور، در بازه ۲۰ تا ۱۳۵ درصدی وارد میشوند. اما برای سال آینده، حقوق ورودی تمامی این مدلها به ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وعدههای انتخاباتی و واقعیت بازار
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در دوران تبلیغات انتخاباتی خود از روند واردات خودرو و قیمتهای بالای آن انتقاد کرده بود. وی در آن زمان گفته بود: «به مردمی که حقوق ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلاری میدهیم، خودروهایی با قیمت ۱۰۰ هزار دلار میفروشیم. این چرخه بسته است و مردم نباید قربانی این وضعیت شوند.» این اظهارات امیدواریهایی را برای کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر مثبت آن بر بازار داخلی ایجاد کرد.
افزایش قیمت خودرو و تأثیرات آن
اکنون با اعلام حقوق ورودی ۱۰۰ درصدی، این امیدها به ناامیدی تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند این افزایش حقوق ورودی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای وارداتی خواهد داشت و نمودار قیمتی آنها را به شدت صعودی میکند. این تغییر نه تنها خودروهای وارداتی، بلکه خودروهای مونتاژی و داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داده و قدرت خرید مصرفکنندگان را کاهش خواهد داد.
آینده بازار خودرو
با توجه به شرایط موجود، باید دید آیا دولت چهاردهم در فرصت باقیمانده تا پایان سال جاری، با رایزنی با نمایندگان مجلس تغییری در درصد حقوق ورودی خودروهای وارداتی ایجاد خواهد کرد یا بر اجرای این مصوبه اصرار خواهد ورزید. در صورت عدم تغییر، بازار خودرو با افزایش قیمت و رکود بیشتری مواجه خواهد شد.
برای پیگیری اخبار و تحلیلهای بیشتر، کانال خبری کبنا نیوز را دنبال کنید: @kebnanewsir