تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۴۹۷۲۱۲
شیشدانگ برانیم؛
با پیوستن به پویش «نه به تصادف» مانع تحقق پیشبینی افزایش 6 درصدی تلفات جانی سوانح رانندگی در تعطیلات نوروز شویم
۰
کبنا ؛در تعطیلات نوروز با افزایش تصادفات رانندگی، تعدادی از هموطنان جان و مال خود را از دست میدهند؛ اما اگر رانندگان تنها چند اصل ساده رانندگی را رعایت کنند، میتوانند مانع بروز چنین حوادثی شوند. با پیوستن به پویش «نه به تصادف»، نگذاریم پیشبینی افزایش 6 درصدی تلفات جانی در نوروز امسال محقق شود.
به گزارش کبنا، در ادبیات حقوق شهروندی، «جان» و «مال» دو حقوق اساسی انسانها محسوب میشوند. اما متأسفانه در ایام تعطیلات نوروز به علت افزایش تصادفات، جان و مال انسانها به راحتی از بین میروند.
معمولاً در بیشتر استانهای کشور در این ایام، تعداد تصادفات افزایش مییابد. در نوروز سال 1403 بر اساس آمارهای موجود، یکهزار و 89 نفر، شامل 831 نفر مرد و 258 نفر زن، در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم بهطور میانگین بیانگر مرگ تأسفبار روزانه 54.5 نفر از هموطنان در تصادفات ایام نوروز سال 1403 است. طبق بررسی آمار تلفات تصادفات نوروزی طی پنج سال اخیر (از 1399 تا 1403) بیشترین تعداد کشتههای تصادفات نوروزی با یکهزار و 217 قربانی در سال 1402 و کمترین آن با 534 فوتی در سال 1399 (سال اعمال محدودیتهای سفر بهدلیل شیوع کرونا) به ثبت رسیده است.
اوایل اسفندماه سال جاری نیز رئیس سازمان راهداری کشور از پیشبینی افزایش ۶ درصدی تلفات جانی تصادفات در ایام نوروز خبر داد. بنابراین در 20 روزی که معمولاً از 25 اسفند شروع میشود و تا 15 فروردین ادامه مییابد تعدادی از شهروندان به دلیل تصادفات جادهای جانشان را از دست میدهند. اما اگر برخی تمهیدات اندیشیده نشود، در تعطیلات امسال با در نظر گرفتن رشد 6 درصدی، یکهزار و 154 نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست میدهند. اما اگر اقدامات لازم انجام شود، میتوان این میزان تصادفات را کاهش داد.
طبق آمار اعلامی، در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین علل وقوع تصادفات جادهای، عدم توجه به جلو با سهم ۴۷ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۲۷ درصد، انحراف به چپ با ۱۰ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۳ درصد بوده است. بنابراین، عامل انسانی، بیشترین نقش را در تصادفات جادهای دارد.
واضح است که در رخ دادن یک تصادف عوامل متعددی از قبیل عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده و محیط تأثیرگذار هستند، اما در وضعیت کنونی، آنچه که میتواند در کاهش تصادفات نقش معناداری داشته باشد، عامل انسانی است.
عدم رعایت سرعت مجاز، بیتوجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، خواب آلودگی، مصرف مشروبات الکلی، جروبحث داخل اتومبیل و استفاده از تلفن همراه و یا ارسال پیامک همه از عوامل انسانی در رخ دادن تصادفات محسوب میشوند که مطالعات مختلف نیز آن را تأیید میکنند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط بغرنجتر از میانگین کشوری است؛ این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی، یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است. بر اساس آخرین آمارهای اعلامی، در ۱۱ ماهه امسال، مجموع تصادفات رانندگی استان ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، تصادفات جرحی استان طی این مدت ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد و تصادفات فوتی استان در ۱۱ ماهه امسال با افزایش ۹ درصدی مواجه بوده است. بنابراین علیرغم کاهش تصادفات، مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته است. در واقع هرچند در سال جاری، آسیب مالی کمتری به شهروندان وارد شده، اما آسیب جانی ناشی از تصادفات افزایشی 9 درصدی داشته است.
محور یاسوج-اقلید، کمربندی یاسوج-اصفهان، جاده یاسوج به سی سخت، جاده یاسوج -بابامیدان-گچساران، و جاده پاتاوه – دهدشت از جمله مسیرهایی هستند که بیشترین حادثه رانندگی در آنها رخ داده است.
رانندگان کهگیلویه و بویراحمدی در نظر داشته باشند که حتی اگر عامل اصلی تصادفات جادههای ناایمن باشند (که به گواه آمارها نیستند و در مقابل، عامل انسانی علت اصلی تصادفات است)، باز هم از نقش رانندگان در تصادفات کاسته نمیشود. رانندگان فرض کنند در یک جاده خطرناک رانندگی میکنند، خودروی آنها هم ایمنی لازم را ندارد و سایر خودروهایی که در تردد هستند هم چندان قواعد رانندگی را رعایت نمیکنند. اگر یک راننده هر سه پیشفرض بالا را در نظر بگیرند، با احتیاط بیشتری رانندگی میکنند و در نتیجه جان خود و سرنشینان را مورد تهدید قرار نمیدهند.
نتایج مطالعات نشان میدهد رعایت موارد زیر تا بیش از 50 درصد از تصادفات کاهش میدهد؛ رعایت سرعت مجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، پرهیز از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، پرهیز از جروبحث در داخل خودرو، عدم رانندگی در حالت خوابآلودگی، توقف و استراحت در رانندگیهای طولانیمدت (حداقل ۱۵ دقیقه استراحت پس از هر دو ساعت رانندگی)، رانندگی بین خطوط، بهویژه در بزرگراهها، تمیز کردن شیشه و آینههای خودرو قبل از رانندگی و توجه به موتورسواران، دوچرخهسواران و عابران پیاده.
بنابراین اگر جان و مال خود و عزیزانمان برایمان مهم است در تعطیلات نوروزی پیش رو به گونهای رانندگی میکنیم تا در 16 فروردین، در حسرت از دست رفتن عزیزانمان به سوگ ننشسته باشیم.
به گزارش کبنا، در ادبیات حقوق شهروندی، «جان» و «مال» دو حقوق اساسی انسانها محسوب میشوند. اما متأسفانه در ایام تعطیلات نوروز به علت افزایش تصادفات، جان و مال انسانها به راحتی از بین میروند.
معمولاً در بیشتر استانهای کشور در این ایام، تعداد تصادفات افزایش مییابد. در نوروز سال 1403 بر اساس آمارهای موجود، یکهزار و 89 نفر، شامل 831 نفر مرد و 258 نفر زن، در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این رقم بهطور میانگین بیانگر مرگ تأسفبار روزانه 54.5 نفر از هموطنان در تصادفات ایام نوروز سال 1403 است. طبق بررسی آمار تلفات تصادفات نوروزی طی پنج سال اخیر (از 1399 تا 1403) بیشترین تعداد کشتههای تصادفات نوروزی با یکهزار و 217 قربانی در سال 1402 و کمترین آن با 534 فوتی در سال 1399 (سال اعمال محدودیتهای سفر بهدلیل شیوع کرونا) به ثبت رسیده است.
اوایل اسفندماه سال جاری نیز رئیس سازمان راهداری کشور از پیشبینی افزایش ۶ درصدی تلفات جانی تصادفات در ایام نوروز خبر داد. بنابراین در 20 روزی که معمولاً از 25 اسفند شروع میشود و تا 15 فروردین ادامه مییابد تعدادی از شهروندان به دلیل تصادفات جادهای جانشان را از دست میدهند. اما اگر برخی تمهیدات اندیشیده نشود، در تعطیلات امسال با در نظر گرفتن رشد 6 درصدی، یکهزار و 154 نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست میدهند. اما اگر اقدامات لازم انجام شود، میتوان این میزان تصادفات را کاهش داد.
طبق آمار اعلامی، در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین علل وقوع تصادفات جادهای، عدم توجه به جلو با سهم ۴۷ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۲۷ درصد، انحراف به چپ با ۱۰ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۳ درصد بوده است. بنابراین، عامل انسانی، بیشترین نقش را در تصادفات جادهای دارد.
واضح است که در رخ دادن یک تصادف عوامل متعددی از قبیل عامل انسانی، وسیله نقلیه، جاده و محیط تأثیرگذار هستند، اما در وضعیت کنونی، آنچه که میتواند در کاهش تصادفات نقش معناداری داشته باشد، عامل انسانی است.
عدم رعایت سرعت مجاز، بیتوجهی به گردش به راست و چپ، عدم توجه به فاصله با خودروی جلویی، خواب آلودگی، مصرف مشروبات الکلی، جروبحث داخل اتومبیل و استفاده از تلفن همراه و یا ارسال پیامک همه از عوامل انسانی در رخ دادن تصادفات محسوب میشوند که مطالعات مختلف نیز آن را تأیید میکنند.
در استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط بغرنجتر از میانگین کشوری است؛ این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی، یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است. بر اساس آخرین آمارهای اعلامی، در ۱۱ ماهه امسال، مجموع تصادفات رانندگی استان ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، تصادفات جرحی استان طی این مدت ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد و تصادفات فوتی استان در ۱۱ ماهه امسال با افزایش ۹ درصدی مواجه بوده است. بنابراین علیرغم کاهش تصادفات، مرگ و میر ناشی از آن افزایش یافته است. در واقع هرچند در سال جاری، آسیب مالی کمتری به شهروندان وارد شده، اما آسیب جانی ناشی از تصادفات افزایشی 9 درصدی داشته است.
محور یاسوج-اقلید، کمربندی یاسوج-اصفهان، جاده یاسوج به سی سخت، جاده یاسوج -بابامیدان-گچساران، و جاده پاتاوه – دهدشت از جمله مسیرهایی هستند که بیشترین حادثه رانندگی در آنها رخ داده است.
رانندگان کهگیلویه و بویراحمدی در نظر داشته باشند که حتی اگر عامل اصلی تصادفات جادههای ناایمن باشند (که به گواه آمارها نیستند و در مقابل، عامل انسانی علت اصلی تصادفات است)، باز هم از نقش رانندگان در تصادفات کاسته نمیشود. رانندگان فرض کنند در یک جاده خطرناک رانندگی میکنند، خودروی آنها هم ایمنی لازم را ندارد و سایر خودروهایی که در تردد هستند هم چندان قواعد رانندگی را رعایت نمیکنند. اگر یک راننده هر سه پیشفرض بالا را در نظر بگیرند، با احتیاط بیشتری رانندگی میکنند و در نتیجه جان خود و سرنشینان را مورد تهدید قرار نمیدهند.
نتایج مطالعات نشان میدهد رعایت موارد زیر تا بیش از 50 درصد از تصادفات کاهش میدهد؛ رعایت سرعت مجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، پرهیز از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، پرهیز از جروبحث در داخل خودرو، عدم رانندگی در حالت خوابآلودگی، توقف و استراحت در رانندگیهای طولانیمدت (حداقل ۱۵ دقیقه استراحت پس از هر دو ساعت رانندگی)، رانندگی بین خطوط، بهویژه در بزرگراهها، تمیز کردن شیشه و آینههای خودرو قبل از رانندگی و توجه به موتورسواران، دوچرخهسواران و عابران پیاده.
بنابراین اگر جان و مال خود و عزیزانمان برایمان مهم است در تعطیلات نوروزی پیش رو به گونهای رانندگی میکنیم تا در 16 فروردین، در حسرت از دست رفتن عزیزانمان به سوگ ننشسته باشیم.
همان ماشین های بی کیفیت
هیچی تغییر ندادند اومدن نه بهتصادف راه اننداختند