روزنامههای اصولگرا و اصلاحطلب بررسی کردند؛
دوئل نیویان-رسایی؛ چه شد که جبهه پایداری ناپایدار شد؟
27 اسفند 1403 ساعت 12:02
به اعتقاد تحليلگران بيش از هر زمان ديگري نشانههاي ناپايداري در پايداري نمايان شده و هر آن ميرود تا آتش انشقاق در آن شعلهور شود.
هر آن آتش مناقشات در منتهي اليه راديكال جريان راست در حال زبانه كشيدن و تندتر شدن است. پس از روياروييهاي دامنهداري كه ميان طيفهاي مختلف جريان پايداري بر سر موضوع حجاب شكل گرفته بود، با دوئل روز گذشته حميد رسايي و سيد محمود نبويان اين مناقشات خود را در حد انشقاق و دوپارگي جدي نمايان كرد.
حميد رسايي ديروز رسما عقد اخوت خود با نبويان را باطل كرد و غزلهاي جدايي سرود و نبويان بيتفاوت به اعتراضات رفيق ديروز و منتقد امروز بر مواضع قبل خود پافشاري كرد. انگار نه انگار كه اين اسامي و اين نامها، سالها در كنار هم ابتدا اصلاحطلبان را به كنج عزلت كشانده، اصولگرايان سنتي را كنار زده و دامهاي مستمر براي نواصولگرايان تنيده بودند، امروز در مكري خودساخته گرفتار شده و «پايداري»شان به ورطه «ناپايداري» غلطيده است.
در واقع جرياني كه خود محصول انشقاق در جبهه اصولگرايي است، ميرود تا يك انشقاق ديگر را نيز در درون خود تجربه كند. تجزيهاي كه هرچند ريشههاي آن به ايام انتخابات مجلس دوازدهم و قرار گرفتن برخي نمايندگان جريان پايداري ذيل ليست شاناي قاليباف بازميگردد اما در ادامه با برداشتهاي متفاوت دو راس پارهخط اين جريان در مواجهه با مصالح عاليه كشور، رنگ و بوي جديتري پيدا كرد.
در ادامه انتخابات رياستجمهوري سال 1403 بر شكاف ميان اين دو طيف در جريان پايداري افزود. برخي از چهرههاي جريان پايداري معتقد بودند، در ايام انتخابات در مواجهه با دوگانه قاليباف - جليلي بايد مصالح عاليه نظام و كشور را در نظر گرفت و اگر احتمال پيروزي قاليباف در دور دوم وجود دارد، نبايد اجازه داد تا اصلاحطلبان سكان هدايت دولت را به دست بگيرند. گروه ديگري از پايداريچيها اما معتقد بودند، نتيجه انتخابات مهم نيست، مهم اين است كه پاي جليلي و منويات پايداري ماند و تا آخر در انتخابات حضور داشت! اين انشقاق در طنابكشي روزهاي اخير ميان نبويان-رسايي رخ نمايان كرده است.
لشكركشي و حاشيهسازي
طيف محمود نبويان و برخي ديگر از اعضاي پايداري مانند علي خضريان و كوچكزاده معتقدند زماني كه قوه عاقله نظام به هر دليلي به اين نتيجه رسيده كه زمان براي اجراي قانون حجاب و عفاف مناسب نيست و از طريق شوراي عالي امنيت ملي، مصوبهاي را گذرانده، ديگر دليلي براي لشكركشي خياباني و حاشيهسازي معنا ندارد. در نقطه مقابل اما چهرههايي چون حميدرسايي، اميرحسين ثابتي، مرتضي آقاتهراني و... قرار دارند كه معتقدند براي فشار به دولت و جلبتوجه افكار عمومي، مهم نيست كه شعام مصوبهاي داشته يا نداشته، براي فشار حداكثري به دولت بهانه حجاب فرصت مناسبي است كه بايد از آن نهايت بهرهبرداري را انجام داد. در واقع به نظر ميرسد طيفي از پايداري چيها معتقدند بايد در مسير سياستها و تصميمات نظام حركت كرد و پشتپا به قانون و مصوبات عاليه نزد، اما گروه ديگري هم هستند كه سرگرم به چالش كشيدن تصميمات و سياستهاي عاليترين سطوح و نهادهاي نظامند. گروهي به تصميم شوراي عالي امنيت ملي در خصوص تعليق قانون حجاب و عفاف تن داده و آن را مطاع ميدانند امادار و دسته حميدرسايي و دوستان مشغول اِن قُلت آوردن براي تصميمي هستند كه كليت نظام بر اجراي آن تاكيد كرده است.
دوئل نيويان-رسايي
پس از اظهاراتي كه سيد محمود نبويان روز شنبه در خصوص نگراني نظام از سوريهسازي ايران به بهانه حجاب مطرح كرد و تلويحا از تعليق لايحه حجاب و عفاف حمايت كرد، ديروز حميد رسايي به ميانه اين منازعه ورود كرد و نبويان را به خاطر بيان يك چنين ديدگاهي نواخت و تلويحا خبر از خروج او از جريان پايداري داد! حميد رسايي، از نمايندگان راديكال مجلس اما ديروز در توييتي به اظهارات اخير محمود نبويان، عضو ارشد جبهه پايداري در خصوص قانون حجاب واكنش نشان داد. رسايي نوشت:« درخصوص عدم ابلاغ قانون حجاب، اول گفتند مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است، وقتي تكذيب شد، گفتند شورا كه، نه دبيرخانهاش نامه زده، ديدند مبناي قانوني، ندارد گفتند شورا تصويب كرده هرچيزي باعث تنش ميشود، دبيرخانه ميتواند جلويش را بگيرد! اين تشتت اقوال يعني هيچكدام درست نيست و فقط بهانه ساكت كردن مردم است.»
او در ادامه افزود: «بعد از همه اينها ناگهان برادري كه مردم از او انتظار نداشتند، براي اين تخلف قانوني، لباس شرعي دوخت! براي خيليها موضع آقاي نبويان قابل هضم نبود. برخي متأسف، برخي عصباني و البته جماعتي وشكن ميزنند كه خوب اينها را روبهروي هم قرار داديم. براي من اما عجيب نبود چون فقط تحليلهاي ايشان در برجام را واقعي ميبينم.»
اين نخستين دوئل نبويان و حميد رسايي دو روحاني ارشد در دو سوي پارهخط جريان پايداري بر سر حجاب نبود. براي نخستينبار در جلسه علني 11ديماه مجلس دوازدهم بود كه رويارويي نبويان و رسايي نمايان شد. در آن زمان حميد رسايي در تذكري خطاب به رييس مجلس از ابلاغ نشدن مصوبه عفاف و حجاب انتقاد كرد و گفت كه «بنده مجدداً پيگيري كردم و شوراي عالي امنيت ملي ميگويد ما اصلا مصوبهاي در اين باره نداشتيم.» محمدباقر قاليباف هم پاسخ داد «همان مرجعي كه تاريخ 23 آذرماه را براي ابلاغ اين قانون به ما ابلاغ كرده بود، مجدداً (تعويق ابلاغ) آن را تمديد كرد.» سيد محمود نبويان اما 14ديماه در توييتر به حميد رسايي پاسخ داد. نبويان نوشت: «تا آنجايي كه مطلع هستم، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، ابلاغ و اجراي قانون مربوط به عفاف و حجاب را به تعويق انداخته و حتي اگر رييس مجلس بخواهد هم نميتواند مانع اجراي قانون مصوب مجلس كه به تأييد شوراي نگهبان رسيده، شود.» در آن برهه، بسياري از خبرنگاران پارلماني از تداوم بحث و جدل نبويان-رسايي در راهروهاي بهارستان دادند.
نقش قاليباف در انشقاق جريان پايداري
اما انشقاق در منتهي عليه راست راديكالها، موضوعي نيست كه به سادگي رخ داده باشد. برخي تحليلها حاكي از آن است كه قاليباف پس از انتخابات رياستجمهوري 1403 تلاش كرد تا برخي چهرههاي ارشد پايداري را به سمت خود كشانده و از اردوگاه پايداري جدا كند. سيد محمود نبويان مهمتري چهره مرتبط با اين جريان است كه آرام آرام از مواضع راديكال فاصله گرفته و به قاليباف نزديك ميشود. قاليباف براي اين منظور نبويان را به عنوان نماينده مجلس در سفرهاي ديپلماتيك كشور جا داد و نقش و جايگاه ويژهاي براي او در مجلس قائل شد. ليدر نواصولگرايان به خوبي ميدانست كه براي خنثي كردن تخريبهاي اصولگرايان لازم است، چهرههاي وزين اين جريان را از اردوگاه پايداري خارج ساخت و آنها را به سمت طيفهاي خردمندتر جريان راست رهنمون ساخت. حمايت نبويان از قاليباف بر سر ابلاغ قانون حجاب و عفاف در 11و 14دي ماه در راستاي اين نقشآفريي تازه معنا و مفهوم دارد. حميد رسايي و ياران نزديك او در جريان پايداري اما به جاي تلاش براي اتحاد و پوشاندن نقاط انشقاق ترجيح دادند تا هرچه سريعتر عقد اخوت با نبويان و نزديكان او را باطل ساخته و ترانههاي جدايي و فراق سر دهند. در يك چنين شرايطي است كه تحليلگران ايام پيش رو را ايام هجران و جدايي و دوري برادران پايداري ميدانند، پايداري كه امروز بيش از هر زمان ديگري نشانههاي ناپايداري در آن نمايان شده و هر آن ميرود تا آتش انشقاق در آن شعلهور شود.
بیشتر بدانید | روزنامه اصولگرا: رفتارهای امیرحسین ثابتی نشان میدهد که او بیش از آنکه دغدغه قانون داشته باشد، در پی تثبیت جایگاه خود در فضای رسانهای است/ اظهارات او در تجمع حامیان قانون حجاب، عملاً به مفهوم دعوت عمومی به بیقانونی تعبیر میشود / او حتی خطاب به منتقدان هم با زبانی تهدیدآمیز گفت «سراغ تکتکتان خواهم آمد» / مجلس، نهادی برای تصویب قوانین است، نه بازیهای پوپولیستی و نمایشهای رسانهای
روزنامه خراسان نوشت: در شرایطی که کشور با چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متعددی روبهروست، انتظار میرود نمایندگان به جای دامن زدن به التهابات، به دنبال ارائه راهکارهای عملی و مسئولانه باشند.
در صحنه سیاست ایران، برخی چهرهها بیش از آنکه در قامت قانونگذار ظاهر شوند، خود را در قامت فعال رسانهای و کنشگر خیابانی به نمایش میگذارند. امیرحسین ثابتی، نمایندهای که بیشتر در رسانهها دیده میشود تا در جایگاه قانونگذاری، یکی از این نمونههاست. حضور او در جمع معترضان به عدم ابلاغ قانون حجاب و اظهار جملاتی که نهتنها از حیث حقوقی بلکه از لحاظ اخلاق سیاسی نیز بحرانآفرین است، نشاندهنده خطری جدی برای چارچوبهای قانونی کشور است.
اخیراً ثابتی در تجمع غیرقانونی معترضان، ضمن تأیید غیرقانونی بودن چنین تجمعی، اظهارنظری عجیب و البته خطرناک بیان کرد. او گفت: «حالا که ظریف معاون رئیسجمهور بهصورت غیرقانونی در مسند قدرت نشسته، بقیه غلط میکنند به کار غیرقانونی شما چیزی بگویند.» این سخن، نهتنها حاوی نوعی توجیه نافرمانی مدنی غیرمسئولانه است، بلکه عملاً به مفهوم دعوت عمومی به بیقانونی تعبیر میشود. استدلال ضمنی او این است که اگر یک مقام حکومتی عملی غیرقانونی انجام داد، مردم نیز مجازند هر قانونی را زیر پا بگذارند.
این دیدگاه، اگر در فضای سیاسی و اجتماعی ایران نهادینه شود، بنیانهای حقوقی کشور را در معرض خطر جدی قرار میدهد. نقش نماینده مجلس، پیش از هر چیز، پاسداری از قانون و تلاش برای اصلاح ساختارهای ناکارآمد در چارچوبهای قانونی است. اگر یک نماینده به جای اهتمام به وظایف تقنینی، مردم را به نقض قوانین تشویق کند، مشروعیت مجلس و کل نظام حقوقی کشور را به چالش میکشد.
آیا میتوان تصور کرد که یک قانونگذار، خود بزرگترین ناقض روح قانون باشد؟ این تضاد، مصداق بارز نقض شأن نمایندگی است. اما رفتار مسئلهساز ثابتی تنها به این اظهارنظر محدود نشد. یک روز پس از این جنجال، به جای ارائه توضیحی منطقی یا عذرخواهی بابت سخنان التهابآفرین خود، به منتقدان تاخت و آنها را «پروژهبگیرهای بدنام و رسوا» نامید. او حتی با زبانی تهدیدآمیز گفت: «سراغ تکتکتان خواهم آمد...» این ادبیات، نهتنها در شأن یک نماینده مجلس نیست، بلکه فضای سیاسی را بیش از پیش رادیکال و بیثبات میکند.
تهدید رسانهها و منتقدان، رویهای نگرانکننده است که در صورت تداوم، به تحدید آزادی بیان و گسترش فضای ارعاب در جامعه منجر خواهد شد.چنین رویکردهایی نشان میدهد که برخی نمایندگان، به جای درک مسئولیتهای خطیر خود، رسانه را ابزار تسویهحسابهای شخصی و جناحی کردهاند. مجلس، نهادی برای تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنهاست، نه عرصهای برای بازیهای پوپولیستی و نمایشهای پرهیاهوی رسانهای. در شرایطی که کشور با چالشهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متعددی روبهروست، انتظار میرود نمایندگان به جای دامن زدن به التهابات، به دنبال ارائه راهکارهای عملی و مسئولانه باشند.
واکنشهای افراطی و موضعگیریهای هیجانی، چالشهای ساختاری کشور را حل نمیکند، بلکه بر عمق شکافهای اجتماعی میافزاید. آنچه کشور نیاز دارد، قانونگذاران متعهد، آگاه و مسئولیتپذیر است، نه افرادی که مجلس را به سکویی برای نمایشهای جنجالی و رسانهای خود تبدیل کردهاند. رفتارهای امیرحسین ثابتی نشان میدهد که او بیش از آنکه دغدغه قانون داشته باشد، در پی تثبیت جایگاه خود در فضای رسانهای است. چنین رویهای در نهایت به ضرر خود او و جایگاه نهادی مجلس خواهد انجامید. زیرا مجلس، نهادی برای وضع قانون است، نه بستری برای هیجانات زودگذر و رفتارهای رسانهمحور.
درگیری بین جبهه پایداری چگونه آغاز شد؟
رسایی نوشت: درخصوص عدم ابلاغ قانون حجاب اول گفتند مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، وقتی تکذیب شد، گفتند شورا که ،نه دبیرخانه اش نامه زده، دیدند مبنای قانونی، ندارد گفتند شورا تصویب کرده هرچیزی باعث تنش میشود، دبیرخانه میتواند جلویش را بگیرد! این تشتت اقوال یعنی هیچکدام درست نیست و فقط بهانه ساکت کردن مردم است.
بعد از همه اینها ناگهان برادری که مردم از او انتظار نداشتند، برای این تخلف قانونی، لباس شرعی دوخت! برای خیلیها موضع آ نبویان قابل هضم .نبود برخی متأسف، برخی عصبانی و البته جماعتی پشکن میزنند که خوب اینها را روبروی هم قرار دادیم. برای من اما عجیب نبود چون فقط تحلیلهای ایشان در برجام را واقعی میبینم.
نبویان چه گفته بود؟
پیشتر محمود نبویان در اظهاراتی پیرامون قانون حجاب گفته بود: زمانی که ما لایحه حجاب را تصویب کردیم قبل از سقوط سوریه بود، قبل از شهادت سیدحسن بود و شرایط را میدانید. اما بر اساس اینکه مبادا دشمن بخواهد ایران را سوریهسازی بکند. دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی گفته است که فعلا جلوی هر چیزی که باعث دوقطبیسازی شود را باید گرفت.
سیدمحمود نبویان، عضو ارشد جبهه پایداری در خصوص قانون حجاب نوشت: برخی دلسوزان میگویند که عدم اجرای قانون حجاب و برخی احکام دیگر، این نظام را یک نظام سکولار خواهد کرد. آیا عدم توفیق حضرت علی (ع) در اجرای کامل برخی احکام واصلاح آنها بعلت معذوریت، بمعنای سکولار بودن حکومت ایشان بود؟!
نبویان افزود: هفتاد هشتاد درصد نقدهای دوستان خود ما به آقای قالیباف وارد نیست.
عضو ارشد جبهه پایداری اظهار کرد: همین افراد در زمان تاخیر انجام عملیات «وعدهصادق۲» چه حرفهایی زدند؟ گفتند که دولت آقای پزشکیان مانع است! بعد گفتند آقای قالیباف مانع است! جلوتر گفتند فرماندهان نظامی مثل آقای حاجیزاده و آقای سلامی عافیتطلب شدند! جلوتر گفتند اینها فقط بیانیه میدهند و کاری نمی کنند! می گفتند اگر زودتر انجام میشد سیدحسن شهید نمیشد! رهبر انقلاب چند روز پاسخ همه اینها را دادند که اینها کذب است. این کارها بحرانسازی است. اینها همان افراد هستند که میخواهند در هر موقعیتی بحرانسازی کنند.
وی افزود: دو قطبیها نظام را تضعیف میکند. برخی میگویند دوقطبی حق و باطل است، اینطور نیست، حفظ نظام اوجب واجبات است.
نبویان درمورد قانون حجاب و عفاف گفت: ابلاغ این قانون به مصلحت نیست و با توجه به شرایط فعلی نباید انجام شود اما برخی با انتقادات غیرمنطقی به رئیس مجلس میخواهند، مجلس را مقابل شورای عالی امنیت ملی قرار دهند.
نبویان بر مبنای استدلالهایی از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری توضیح میدهد: اسلام یعنی حکومت؛ حجاب، نماز و روزه مطلوب اصلی نیست، مطلوب اصلی حفظ نظام است؛ پس نگویند اگر حجاب نبود این چه نظام اسلامی است؟ خیر اگر لایحه حجاب موجب تضعیف نظام است باید کنار گذاشته شود؛ تا کی؟ تا هر وقتی که نظام ضربه نبیند.
کد مطلب: 497237