تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۴۵۹۴۲۶
پرونده ویژه کبنانیوز؛

بخش ششم) فتاح محمدی: سازمان‌نیافتگی و عدم بلوغ اجتماعی دو عامل گزارش‌نویسی در کهگیلویه و بویراحمد / در جوامع توسعه‌یافته منافع عمومی را به منافع فردی ترجیح می‌دهند / قرآن بهترین راهبرد را در مورد گفت‌وگو ارائه داده است

۴
۳
بخش ششم) فتاح محمدی: سازمان‌نیافتگی و عدم بلوغ اجتماعی دو عامل گزارش‌نویسی در کهگیلویه و بویراحمد / در جوامع توسعه‌یافته منافع عمومی را به منافع فردی ترجیح می‌دهند / قرآن بهترین راهبرد را در مورد گفت‌وگو ارائه داده است
کبنا ؛
در مورد ضرورت یا عدم ضرورت گفت‌وگو مناقشه پایان‌ناپذیری وجود دارد؛ برخی از فعالان، گفت‌وگو را حلقه مفقوده توسعه می‌دانند و برخی دیگر بر لزوم فراهم بودن بسترهای گفت‌وگو تأکید دارند. قائلان به گفت‌وگو در مقابل، از وجود تخریب‌ در لوای نقد اظهار نارضایتی دارند و راه مقابله با این نوع رفتارها را دامن زدن به گفت‌وگو عنوان می‌کنند. مناقشات این حوزه دهه‌هاست در ایران وجود دارد. اما کهگیلویه و بویراحمد به‌طور خاص با این مسأله دست به گریبان است. کبنا نیوز در نظر دارد طی سلسله‌مطالبی در مورد اهمیت و ضرورت گفت‌وگو و راه‌های مقابله با تخریب و گزازش‌نویسی افراد علیه یکدیگر، با برخی از نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی و اساتید دانشگاه گفت‌وگوهایی انجام دهد تا زوایای پنهان این پدیده روشن شود.
فتاح محمدی _معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دوره استانداری سید موسی خادمی_ در خصوص اهمیت گفت‌وگو اظهار داشت: جامعه توسعه‌یافته‌ای که به بلوغ سیاسی رسیده باشد، منافع خود و منافع عمومی را تشخیص و منافع عمومی را بر منافع فردی نرجیح می‌دهد؛ افرادِ این جامعه باید در تمام شرایط برای توسعه همه‌جانبه با منطق و رعایت اخلاق، منصفانه، دلسوزانه و عالمانه گفت‌وگو کنند. نقاط قوت سیستم اداری و مدیریت را ببیند، قدردان باشد و تشویق کنند. تقاط منفی را شناسایی و گوشزد کند و راهکار لازم را برای برطرف کردن نقطه ضعفی که وجود دارد ارائه دهد.
وی ادامه داد: در قرآن و روایات نیز بسیار بر مسئله مشورت تأکید شده است؛ حتی پیامبر (ص) که متصل به وحی بود، همیشه از اطرافیانش مشورت می‌گرفت و ضمن اتصال به وحی، باز هم خود را مبرا از مشورت نمی‌داند. این مشورت کردن، احساس مسوولیت، مشارکت‌پذیری، مسوولیت‌پذیری و تعهد به جامعه را تقویت می‌کند. اگر ما در یک فرآیند مجادله سیاسی قرار داریم، در بحث تضارب افکار و تفاوت دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در مدیریت، سیاست‌گذاری، اجرا و روابط با دنیا، قرآن کریم بهترین راهبرد را ارائه داده و در آیه 125سوره نحل آمده است: ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (ای رسول ما خلق را به حکمت و برهان و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن وظیفه تو بیش از این نیست که البته خدای تو عاقبت حال کسانی را که از راه او گمراه شده و آنان را که هدایت یافته‌اند بهتر می‌داند).
محمدی اظهار داشت: گفت‌وگو و تبادل نظر، یک رابطه طرفینی است؛ چون ما در زندگی اجتماعی و جامعه نیازمند مشارکت همه‌جانبه اقشار مردم هستیم. چه کسانی که به عنوان کارگزار هستند و چه مردم. این رابطه حق‌التکلیفی است و باید با حساسیت و متعهدانه به آن نگاه کنند.
وی همچنین در مورد علت تخریب و گزارش‌نویسی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه ما یک جامعه سازمان‌یافته نیست؛ یعنی اصل حاکمیت قانون در جامعه وجود ندارد و این اصل دو عنصر دارد: 1) وجود نظام قواعد حقوقی؛ یعنی اصل حاکمیت قانون به این معنا که مسوولین برابر با قانون عمل می‌کنند، به نژاد، مذهب، قومیت و ... توجه ندارند و تمام تلاششان در جهت اجرای قانون است. 2) جامعه به بلوغ رسیده است؛ در شرایطی می‌توانیم بپذیریم جامعه به بلوغ رسیده است که منطقه‌گرا، قوم‌گرا و سیاست‌زده نباشد. وقتی جامعه به این بلوغ نرسیده باشد، مشکل سیاسی باشد و منافع قومی‌قبیله‌ای و شخصی حاکم بر منافع مردم باشد، طبیعتاٌ باید طرف مقابل را به دلایل متفاوت (واقعی یا غیرواقعی) از صحنه خارج کنی. در چنین شرایطی یا قوانین حقوقی حاکم بر جامعه نیست یا جامعه به بلوغ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نرسیده است که هنوز مبنا رقابت‌های گروهی، طایفه‌ای، قومی منطقه‌ای و جغرافیایی است.
معاون سیاسی سید موسی خادمی با اشاره به اینکه «الناس بامرائهم اشبه من آبائهم» (مردم به حاکمانشان بیشتر شباهت دارند تا به پدرانشان) گفت: مردم به حاکمانشان نگاه می‌کنند، اگر حاکمان به قوانین عمل کردند به طوایف، گروه‌ها، دوستان، قبیله و فامیل نگاه نکردند و حاضر شدند بهای این کار را نیز بپردازند (چون بسیار دیده‌ایم مدیری که در این شرایط بخواهد برابر قانون عمل کند، از نظر اطرافیانش بی‌عرضه قلمداد می‌شود). مردم نیز به تبعیت از حاکمان پیرو قوانین خواهند شد.
وی ادامه داد: برای نمونه نامزدهایی که برای انتخابات نام‌نویسی می‌کنند دعوت مردم را می‌پذیرند به منزلشان راه می‌یابند و این مردم هم پس از قبولی نمایندگان در قبال این دعوت انتظارات و مطالباتی دارند. هر کسی باید برابر قانون عمل کند و از خود شروع کند تا بتوانیم جامعه را به سمت توسعه و قانون‌مداری پیش ببریم و در نهایت حقوق همه انسان‌ها در چنین جامعه‌ای رعایت شود.
محمدی در پاسخ به این سؤال که تا به حال گزارشی علیه شما نوشته شده است یا خیر؟ گفت: مواردی بوده که یا از نظر خود من قابل اهمیت نبوده یا لازم ندیدم به این موارد پاسخ دهم. به‌جهت اینکه احساس می‌کنم آن تخریب یا نقطه‌نظر اصلاٌ  به من نمی‌چسبید. به همین دلیل برافروخته نشدم و موصع‌گیری نکردم و تصور کردم کسی برداشتش را آگاهانه یا غیرآگاهانه ذکر کرده است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 36 سوره اسرا فرموده است: وَلَا تَقفُ مَا لَيسَ لَكَ بِهِۦ عِلمٌ إِنَّ ٱلسَّمعَ وَٱلبَصَرَ وَٱلفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنهُ مَسُولا (چيزى كه دربارۀ آن آگاهى ندارى دنبال مكن؛ زيرا كه گوش و چشم و دل همگى مورد مؤاخذه و سؤال قرار خواهند گرفت).
وی افزود: حضرت علی(ع) نیز می‌فرماید بین حق و باطل چهار انگشت است؛ ما باید تلاش کنند اگر نقدی انجام می‌دهند عالمانه و از روی علم بوده و دلسوزانه، منصفانه و بیشتر و کمتر از آن چیزی که باید باشد، نباشد، و در نهایت قصد از نقد اصلاح مدیر و جامعه باشد و دست مدیر را بگیرد تا در مسیر قانون حرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
کمایی جون خوت‌ جواب بده :
معاون سیاسی موسی خادمی دیگه چه صیغه ای است؟؟!
ک ولمون‌کن
Iran, Islamic Republic of
اخه کبنا اینم شد پرسش علیه شما کزارش دادن!؟
بابا من چوپون تو روستا گزارشایی که دنبالم دادن انصافا جمع بشه سواری کمه براش باید برا خملش از وانت استفاده کنی
آنوقت از معاون استانداری میپرسی گزارشتو دادن
بابا تو ای استان سیب زمینی هم باشی ی مریضی گزارشتو میده
پس لطفاً دقت کنید
یا اصلا خودتون هم نمیدونید پی چیید
یاعلی مدد
Iran, Islamic Republic of
شنیدم بچه یکی از مسولین گذشته استان در کنکور سراسری تقلب کرد صورتجلسه هم شد ولی هم اکنون در رشته پزشکی درس می خونه نمی دونی کی بود. الهی العفو.الهی العفو. الهی العفو.
Iran, Islamic Republic of
خخخ😄😄😄😄
کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
متهمی که کنار نمی‌کشد

متهمی که کنار نمی‌کشد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه گفت که اگر در یکی از چندین تحقیقاتی که ...
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
1