تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۶۶۵
با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛

تجلیل از فرهیختگان نویسنده کهگیلویه و بویراحمد

۰
تجلیل از فرهیختگان نویسنده کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به دیدار فریدون داوری، شاعر و نویسنده پیشکسوت استان رفت و با وی گفت و گو کرد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به دیدار فریدون داوری،  شاعر و نویسنده پیشکسوت استان رفت .
امین درخشان در ادامه دیدار ها و بازدیدهای خود به دیدار استاد فریدون داوری شاعر و نویسنده مشهور استان و الله بخش آذرپیوند رفت.
امین  درخشان در این دیدار صمیمی، تکریم مفاخر فرهنگی و هنری را یکی از رسالت های فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: پیشکسوتان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه مفاخر و گنجینه های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه هستند که نقش اساسی در پرورش نسل های آینده دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر نویسندگان و مورخان نبودند تاریخی از گذشته هم نبود، خاطرنشان کرد: اراده و همتی که نویسندگان در نگارش تاریخ فرهنگ و هنر دارند، شکل دهنده هویت ملت هاست. 
وی در این دیدار صمیمی ضمن آرزوی سلامتی برای استاد فریدون داوری، اظهار امیدواری کرد بتوانیم در دوران خدمت به حوزه فرهنگ همواره از ظرفیت های موثر مفاخر در جهت رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان بهره مند شویم.
الله بخش آذر پیوند هم در این دیدار، تنها راه نجات جامعه را توسعه فرهنگ دانست و گفت: کتاب ابزار اصلی فرهنگ در جامعه است و شکوفایی و توسعه فرهنگی، زمینه ساز پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
نویسنده و پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی اظهار کرد: توجه به نویسندگان استانی و آثار آنها باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی خواهد شد.
در پایان این دیدار از الله بخش آذر پیوند، نویسنده چهار کتاب «چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران»، «تاریخچه آموزش و پرورش سنتی و کلاسیک استان»، «تحولات سیاسی کشور در قیام عشایر جنوب و جنگ گجستان» و «موانع تاریخی توسعه نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد» با اهدای لوح تقدیری، تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه دیدارهای خود با حضور در منزل فریدون داوری، شاعر و نویسنده هم استانی ضمن عیادت از وی، خدمات فرهنگی این شاعر را ستود.
فریدون داوری در این دیدار ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار توجه بیشتر به مقوله فرهنگ و هنر در سطح جامعه شد.
شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ را زیربنای همه امورات جامعه دانست و گفت: قرارگرفتن مدیری جوان از مجموعه فرهنگی در راس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید بخش تحولی جدید در زمینه فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بنابراین گزارش، در این دیدار با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی، معاون هنری و سینمایی، حراست، مدیر امور فرهنگی، و مسئول واحد چاپ و نشر با اهدای لوح تقدیر از خدمات فریدون داوری، شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمدی تجلیل شد.
فریدون داوری شاعر، نویسنده و محقق کهگیلویه و بویراحمد متولد سال 1341 است که به عنوان یکی از بزرگترین شاعران لر شناخته شده و با ادبیات فارسی آشنایی کامل دارد و تاکنون نیز ده ها اثر از این شاعر و نویسنده هم استانی به چاپ رسیده است.
کسب رتبه اول کنکور تربیت معلم ، کسب رتبه 2 در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه شیراز در فارغ التحصیلی جزء 20 نفر اول بخش ارشد در دانشگاه آزاد نجف آباد از جمله سوابق تحصیلی داوری است. 

افتخارات : جزء اولین افرادی بود که در حوزه ادبیات دفاع مقدس استان به قلم زد.
جزءاولین افراد در سرودن سروده های دفاع مقدس در استان است. سروده های " مو بچه عشایرم برنو وکولم " و سرود معروف حماسی استانی " ما کیستیم " از جمله سرودهای محلی ایشان است.
آثار مکتوب : 1- جاودانه های عشق (خاطرات شهداء) در یک جلد. 2- جاودانه های عشق ( فرهنگ موضوعی وصیت نامه شهدای فرهنگی و دانش آموز) در 4 جلد. 3- شعر گویشی : ایل احساس. 4- شعر معاصر : از هر خرمنی خوشه ای. 5- تحقیقات : تاریخ ادبیات استان از ابتدا تا کنون (از طاهریان تا کنون). 6- 8 جلد از سرداران ایل خورشید (چاپ شده ) و 5 جلد در دست چاپ. 7- گردآوری دو سه جلد خاطرات از بهترین خاطراز رزمندگان (120 خاطره مربوط به آقای بزرگمهر نژاد و 80 خاطره مربوط به دیگر رزمندگان ) . آماده سازی 8 کاست عاشورایی به نام های : ماه هاشمی ، شیون افتو ، مظلوم عالم ، عامه زینب و رخش بی سوار.
در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار مشترک نیمه تمام با بنیاد شهید به نام های : آواها و نواهای حماسی ، غم نامه ها و غم نامه آلاله های خونین.
اشعار این شاعر کهگیلویه و بویراحمد از سوی خوانندگان لر زبان کهگیلویه و بویراحمد (کورش رضوانی،کورش اسدپور، و ...) مورد استفاده قرار گرفته است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
جراحي ارزي در اختيار پاستور

جراحي ارزي در اختيار پاستور

​​​​​​​بدين‌ترتيب درحالي‌كه از ماه‌ها پيش نيز هر گاه بحث از حذف ارز ترجيحي به درازا مي‌كشيد ...
1