تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۷۴۷۸۴
پاسخی به برخی شائبه‌ها / در جهاد کشاورزی، عملکرد‌ها، آمار می‌سازند

آیا سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آمارسازی می‌کند؟

۱۶
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آیا سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آمارسازی می‌کند؟
کبنا ؛یادداشت ارسالی - از قدیم گفته‌اند، املای نانوشته غلط ندارد؛ اکنون حکایت سازمان جهاد کشاورزی است که چون در وسط میدان خدمت است، در معرض دید است و کوچکترین قصوری از این سازمان، اهمیت فراوانی دارد.
بدون اغراق باید سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را یکی از پویاترین سازمان‌ها در این استان نامید؛ سازمانی که بخاطر پیشگامی در انجام کار‌های جدید و برزمین مانده، بخاطر دشمنی‌ها با دولت سیزدهم و بخاطر دشمنی‌ها با نمایندگان و سیاسیون و به طوری کلی بخاطر رقابت‌های مختلف و همه این‌ها، نوک پیکان حملات منتقدین و مخالفین شده است.
می‌توان گفت؛ منتقدین سازمان جهاد کشاورزی، دقیقاً در همان‌جایی که این سازمان عملکرد خویی داشته، آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند تا تلاش شود که نقطه قوت این سازمان به نقطه ضعف تبدیل شود.
علی‌رغم وجود کم و کاستی‌ها اما باید اذعان کرد که جهاد کشاورزی نه تنها آمارسازی نکرده است بلکه در میدان عمل، اقدامات ماندگاری انجام داده است؛ اقداماتی که به راحتی قابل راستی‌آزمایی هستند و‌اتهام آمارسازی، ‌اتهامی از روی بی‌انصافی و ناآگاهی است.
برای پاسخ به این شائبه باید گفت که آیا صدور مجوز ۳۶ هزار تن فضای سردخانه‌ای و احداث بیش از ۱۵ هزار تن فضای جدید سردخانه‌ای، آمارسازی است؟ پیشنهاد می‌شود، منتقدین قبل از نگارش چنین‌اتهام بزرگی، به خودشان زحمت دهند و از این سردخانه‌ها که امسال برای اولین بار در تاریخ، ۱۰ هزار تن از تولیدات سیب همین استان را ذخیره کردند، دیدن می‌کردند؟
اصولاً ماهیت خدمات جهاد کشاورزی قابل آمارسازی نیستند و این خدمات و پروژه‌ها و آثار آنان در زندگی مردم و کشاورزی این استان ملموس، محسوس و قابل راستی‌آزمایی هستند و در این بخش که سر و کار آن با موجود زنده، مزرعه و تولید و سفره مردم است بدون عملکرد، آماری قابل ارائه نیست.
آیا اینکه برای اولین بار، دو‌کارخانه تولید خوراک ماهی در این استان به بهره‌برداری رسید و ۶ مورد دیگر با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در دست ساخت است، آمارسازی است؟
چگونه شده است که منتقدین حتی نمی‌خواهند این سازه‌های بزرگ را هم ببینند و چشم بر تحولات بخش کشاورزی بستند؟
آیا شهرک‌های گلخانه‌ای را می‌شود فقط در آمار آورد و آن را از بقیه پنهان کرد؟ آیا نمی‌توانید سری به این شهرک‌های در دشت‌مازه کهگیلویه، ماهورباشت گچساران، فدک باشت و دیگر مناطق استان بزنید و با این نوع قلم زدن، در حق زحمات کارکنان و مدیریت جهاد کشاورزی بی‌انصافی نکنید؟
آیا کارخانه شیر استریلیزه، آمارسازی است یا در شهرک صنعتی فرودگاه شروع به کار کرده است؟
مثال‌ها از این دست زیاد است اما افتخار سازمان جهاد کشاورزی این است که همه دردسر‌ها را به جان خرید و پا در مسیری گذاشت که در ۴۴ سال گذشته به هر دلیلی، شروع نشدند؛ با شروع به کار مدیریت، سید علی معتمدی‌پور به کمک یک تیم کارشناسی، ابتدا خلأ‌های زیرساختی شناسایی شدند و بعد با یک برنامه‌ریزی علمی برای کاهش این خلأ‌ها اقدام شد و به یاری خداوند و زحمات تک‌تک همکاران، تا امروز و بعد از گذشت دو سال و‌اندی از دولت سیزدهم، نتیجه کار بسیار‌امیدوارکننده بوده و در بخش کشاورزی این استان تحولات خوبی رقم خورده است.
فراموش نکرده‌ایم که فقط در یک فقره و در گوشت مرغ این استان در سال‌های گذشته چه کمبود‌ها و حاشیه‌هایی داشته است؛ یادمان نرفته در سالیان قبل برای دریافت یک عدد مرغ، کد ملی ثبت می‌کردند یا صف‌های طولانی تشکیل می‌شد، اما در دو سال اخیر بیش از ۱۰ واحد جدید پرورش مرغ احداث و ۱۰ واحد راکد نیز به چرخه تولید برگشتند و تولید گوشت مرغ از ۱۳ هزار تن در ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار تن در ۱۴۰۲ رسید.
در کنار این اقدام ارزشمند، در بخش اقدامات دراز مدت نیز دو زنجیره کامل صفر تا صد تولید گوشت مرغ در دستور کار قرار گرفت که یکی از آن‌ها در آستانه افتتاح است و با این اقدام در گوشت مرغ حتی صادرکننده هم خواهیم شد.
علاوه بر تولید، در توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی نیز سازمان جهاد کشاورزی با وجودی که از قبل در این زمینه تجربه‌ای نداشته اما به بهترین شکل ممکن، نظارت بر بازار را انجام داده است.
در احیای واحد‌های راکد در بخش‌های دیگر نیز اقدامات خوبی در بخش‌های دام انجام شده و همچنین بعد از ۱۶ سال، کارخانه شهدناب به مدار تولید برگشت.
در حوزه افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی، افتتاح اولین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گچساران، باغات شیبدار و همچنین شکستن رکورد تولید و خرید گندم، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ده‌ها شاخص دیگر، سازمان جهاد کشاورزی افتخارآفرینی کرده است؛ آیا منتقدین، این‌ها را نمی‌بینند؟
در بخش دیگری از این انتقادات، بار دیگر نقطه قوت این سازمان در تأمین، جذب و توزیع کود و کسب رتبه کشوری نادیده گرفته شد و از کمبود کود، سخن گفته شد.
لازم است بدانید که سهمیه کود بر اساس اراضی زیر کشت و به اندازه اصولی و کافی و پیشگیری از قاچاق آن تعیین می‌شود و در مورد کود اوره که از کمبود آن گفته‌اید، این سازمان ۹۹ درصد کود اوره را جذب کرده است و در سایر کود‌ها نیز ذخیره کافی وجود داشت و هیچ کشاورزی با کمبود کود مواجه نشد.
سهمیه کود کل استان در سال ۱۴۰۱مقدار ۳۵۸۸۲ تن بوده که علی‌رغم ذخیره کافی اما با توجه به تقاضای کشاورزان و نیاز آن‌ها، درصد جذب کود اوره در سال ۱۴۰۰ میزان ۹۹ درصد و در سال ۱۴۰۲ ۹۸ درصد، و درصد جذب کود‌های فسفاته و پتاسه در سال ۱۴۰۰ میزان ۴۲. ۱۱ و در سال ۱۴۰۲ میزان ۵۳‌. ۱۱ درصد بوده و این یعنی اینکه سهمیه و ذخیره کود این استان کافی بوده اما متقاضی برای جذب همه سهمیه نبوده و نیاز آن‌ها تأمین شده است.
شاید برخی کمبود کود را برای قاچاق، فروش در بازار آزاد باتوجه به تفاوت زیاد قیمت و برای افرادی غیر از کشاورزان بدانند که اگر اینگونه هست، حرفشان درست است.
این نکته نیز حائز اهمیت است که در شاخص‌هایی چون کود و‌سم، مصرف بیش از حد استاندار و علمی به هیچ عنوان در سیاست‌های بخش کشاورزی نیست و تولید محصولات سالم و کاهش مصرف کود و سم در برنامه این سازمان است.
توجه به زنجیره‌های ارزش در گیاهان دارویی، شیلات و دام ( گوشت مرغ)، از دیگر اقدامات ماندگار بخش کشاورزی استان در دولت سیزدهم است.
جذب بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و راه‌اندازی و تکمیل و ترمیم زیرساخت‌های بخش کشاورزی که بالاترین جذب رقم تسهیلات در بین تمام دستگاه‌های اجرایی استان بوده است در کدام دوره سابقه دارد؟ این‌ها واقعیت بخش کشاورزی و مقایسه بین بخشی است که متولی سنجش آن‌ها، ادارات بالادستی هستند نه جهاد کشاورزی.
منتقدین بدانند که در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، عملکرد‌ها هستند که آمار‌ها را می‌سازند و از این باب، کارنامه‌ای آبرومند در بخش کشاورزی استان، در دوسال اخیر و در دولت سیزدهم با مدیریت سید علی معتمدی‌پور رقم خورد.
در پایان یادآور می‌شویم که سازمان جهاد کشاورزی، به زودی در یک نشست خبری، گزارشی جامع از عملکرد دو ساله خود را ارائه خواهد داد و از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در ادامه همکاری‌های خود با بخش کشاورزی و نقش‌آفرینی در جهاد تبیین، به انعکاس خدمات دولت در این بخش بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کارش فقط عدد سازی و حرف زدن است
علی
Iran, Islamic Republic of
همش امار ...حق داری تعریفش بدی چون به قول خودشان بسته های مرغ کار خودشو میکنه
کارمند
Iran, Islamic Republic of
من بیطرفم ام اقای دکتر معتمدی فردی علمی و بسیار شریف و خوب و کاردان میباشد
Iran, Islamic Republic of
لطفا تحقیق بفرما شهد ناب چند میلیارد از پول سیب مردم را بالا کشیده و رفته
تولید بر باد رفته
Iran, Islamic Republic of
تاکی بایستی پشت سر نمایندگان خودتو قایم کنی موضوع چه ربطی به نماینده داره که خودتو به آب وآتش می زنی تا به اونها وصل بشی، بحث ناتوانی شماست که قادر به هدایت بخش کشاورزی که معیشت مردم را رقم می زند نیستید چرا برای هرکاری میخای از نماینده هزینه کنی
امید
Iran, Islamic Republic of
سلام من یک کشاورزی خیلی صحبت از خدمات جهاد کشاورزی استان کردین واقعا فقط بگو گلخانه ی فدک باشت وماهور کجاست اره زمین اون را چند سال پیش واگذار کردن ولی هیچ کارای نداشته دوم از کود اوره صحبت کردین متاسفانه بدترین عملکرد در این چندسال را داشته که به هر هکتار گندم سه کود دادن که بی سابقه بود در این امر که کشاورز مجبور شداز بازار آزاد خرید کنه گفتی سم اصلا چه ربطی به جهاد داره/ واقعا نگارنده حتما سهمی گرفته بدبخت کشاورز
بامداد
Iran, Islamic Republic of
کارهای اداری برای گرفتن یک مجوز تأسیس گلخانه زیاده، اگه لطف کنین گرفتن مجوز را مراحلش را کمتر کنین متاسفانه گیربازاره
صفری
Iran, Islamic Republic of
اینطور که شما از عملکرد نداشته و منفی معتمدی پور تعریف و تمجید کردی هر کس ندونه فکر میکنه ایشون وزیر کشاورزی کشور سوییس هست که اینقدر در جهت روان سازی کشاورزی و مرتفع نمودن معضلات کشاورزی استان تلاش داشته... کاملا آشکاره که این تعریف و تمجیدها سرچشمه از دفتر خود جناب رئیس گرفته و فرار رو به جلوست چرا که اکتریت کشاورزان بخاطر عملکرد منفی ایشان و مدیرانش در این چند سال خسارات زیادی رو متحمل شدند و جناب معتمدی پور کاملا آگاهه که بزودی باید مدیریت رو واگذار کنه.. این دست و پا زدنها و تعریف و تمجیدها و برای خود دسته گل فرستادنها جلوی عزل ایشان رو که بزودی محقق خواهد رو نخواهد گرفت. اقای معتمدی کشاورزی استان رو تا اینجا به نحو احسن به ورطه نابودی کشونده.
Iran, Islamic Republic of
واقعیت هست کارهای زیرساختی دکتر معتمدی کاملا عیان هستند حتی وزارتخانه این را تایید میکند
نصیب الله صیادی
Iran, Islamic Republic of
دکتر معتمدی کم از وزارت نداره فقط مشکلش اینه که از استان ماست و ما هم به جای حمایت از نخبه هایمان با تمام توان می خواهیم آن ها را به پائین بکشیم کاش کمی مروت داشتیم
حسن
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی هر چی میگه فقط امار وارقام هستش معتمدی باید بره دانشگاه مدرس امار و احتمالات بشه خیلی هم موفق خواهد بود
فریبرز دانایی از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دکتر معتمدی یسار دلسوز و مدیری توانمند هست ...
تیرتاجی جوان
Iran, Islamic Republic of
رئیس جهاد کشاورزی آدم دانا و توانمندی هست ... لانه بعضی مفاسد اداری را به هم ریخت به همین خاطر بعضی از کارمندان بد می گویند ...
تقویان
Canada
آیا سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آمارسازی می‌کند؟
از قدیم گفته‌اند، املای نانوشته غلط ندارد؛ اکنون حکایت سازمان جهاد کشاورزی است که چون در وسط میدان خدمت است، در معرض دید است و کوچکترین قصوری از این سازمان، اهمیت فراوانی دارد.
بدون اغراق باید سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را یکی از پویاترین سازمان‌ها در این استان نامید؛ سازمانی که بخاطر پیشگامی در انجام کار‌های جدید و برزمین مانده، بخاطر دشمنی‌ها با دولت سیزدهم و بخاطر دشمنی‌ها با نمایندگان و سیاسیون و به طوری کلی بخاطر رقابت‌های مختلف و همه این‌ها، نوک پیکان حملات منتقدین و مخالفین شده است.
می‌توان گفت؛ منتقدین سازمان جهاد کشاورزی، دقیقاً در همان‌جایی که این سازمان عملکرد خویی داشته، آن را مورد انتقاد قرار می‌دهند تا تلاش شود که نقطه قوت این سازمان به نقطه ضعف تبدیل شود.
علی‌رغم وجود کم و کاستی‌ها اما باید اذعان کرد که جهاد کشاورزی نه تنها آمارسازی نکرده است بلکه در میدان عمل، اقدامات ماندگاری انجام داده است؛ اقداماتی که به راحتی قابل راستی‌آزمایی هستند و‌اتهام آمارسازی، ‌اتهامی از روی بی‌انصافی و ناآگاهی است.
برای پاسخ به این شائبه باید گفت که آیا صدور مجوز ۳۶ هزار تن فضای سردخانه‌ای و احداث بیش از ۱۵ هزار تن فضای جدید سردخانه‌ای، آمارسازی است؟ پیشنهاد می‌شود، منتقدین قبل از نگارش چنین‌اتهام بزرگی، به خودشان زحمت دهند و از این سردخانه‌ها که امسال برای اولین بار در تاریخ، ۱۰ هزار تن از تولیدات سیب همین استان را ذخیره کردند، دیدن می‌کردند؟
اصولاً ماهیت خدمات جهاد کشاورزی قابل آمارسازی نیستند و این خدمات و پروژه‌ها و آثار آنان در زندگی مردم و کشاورزی این استان ملموس، محسوس و قابل راستی‌آزمایی هستند و در این بخش که سر و کار آن با موجود زنده، مزرعه و تولید و سفره مردم است بدون عملکرد، آماری قابل ارائه نیست.
آیا اینکه برای اولین بار، دو‌کارخانه تولید خوراک ماهی در این استان به بهره‌برداری رسید و ۶ مورد دیگر با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در دست ساخت است، آمارسازی است؟
چگونه شده است که منتقدین حتی نمی‌خواهند این سازه‌های بزرگ را هم ببینند و چشم بر تحولات بخش کشاورزی بستند؟
آیا شهرک‌های گلخانه‌ای را می‌شود فقط در آمار آورد و آن را از بقیه پنهان کرد؟ آیا نمی‌توانید سری به این شهرک‌های در دشت‌مازه کهگیلویه، ماهورباشت گچساران، فدک باشت و دیگر مناطق استان بزنید و با این نوع قلم زدن، در حق زحمات کارکنان و مدیریت جهاد کشاورزی بی‌انصافی نکنید؟
آیا کارخانه شیر استریلیزه، آمارسازی است یا در شهرک صنعتی فرودگاه شروع به کار کرده است؟
مثال‌ها از این دست زیاد است اما افتخار سازمان جهاد کشاورزی این است که همه دردسر‌ها را به جان خرید و پا در مسیری گذاشت که در ۴۴ سال گذشته به هر دلیلی، شروع نشدند؛ با شروع به کار مدیریت، سید علی معتمدی‌پور به کمک یک تیم کارشناسی، ابتدا خلأ‌های زیرساختی شناسایی شدند و بعد با یک برنامه‌ریزی علمی برای کاهش این خلأ‌ها اقدام شد و به یاری خداوند و زحمات تک‌تک همکاران، تا امروز و بعد از گذشت دو سال و‌اندی از دولت سیزدهم، نتیجه کار بسیار‌امیدوارکننده بوده و در بخش کشاورزی این استان تحولات خوبی رقم خورده است.
فراموش نکرده‌ایم که فقط در یک فقره و در گوشت مرغ این استان در سال‌های گذشته چه کمبود‌ها و حاشیه‌هایی داشته است؛ یادمان نرفته در سالیان قبل برای دریافت یک عدد مرغ، کد ملی ثبت می‌کردند یا صف‌های طولانی تشکیل می‌شد، اما در دو سال اخیر بیش از ۱۰ واحد جدید پرورش مرغ احداث و ۱۰ واحد راکد نیز به چرخه تولید برگشتند و تولید گوشت مرغ از ۱۳ هزار تن در ۱۴۰۰ به ۲۰ هزار تن در ۱۴۰۲ رسید.
در کنار این اقدام ارزشمند، در بخش اقدامات دراز مدت نیز دو زنجیره کامل صفر تا صد تولید گوشت مرغ در دستور کار قرار گرفت که یکی از آن‌ها در آستانه افتتاح است و با این اقدام در گوشت مرغ حتی صادرکننده هم خواهیم شد.
علاوه بر تولید، در توزیع و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی نیز سازمان جهاد کشاورزی با وجودی که از قبل در این زمینه تجربه‌ای نداشته اما به بهترین شکل ممکن، نظارت بر بازار را انجام داده است.
در احیای واحد‌های راکد در بخش‌های دیگر نیز اقدامات خوبی در بخش‌های دام انجام شده و همچنین بعد از ۱۶ سال، کارخانه شهدناب به مدار تولید برگشت.
در حوزه افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی، افتتاح اولین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گچساران، باغات شیبدار و همچنین شکستن رکورد تولید و خرید گندم، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ده‌ها شاخص دیگر، سازمان جهاد کشاورزی افتخارآفرینی کرده است؛ آیا منتقدین، این‌ها را نمی‌بینند؟
در بخش دیگری از این انتقادات، بار دیگر نقطه قوت این سازمان در تأمین، جذب و توزیع کود و کسب رتبه کشوری نادیده گرفته شد و از کمبود کود، سخن گفته شد.
لازم است بدانید که سهمیه کود بر اساس اراضی زیر کشت و به اندازه اصولی و کافی و پیشگیری از قاچاق آن تعیین می‌شود و در مورد کود اوره که از کمبود آن گفته‌اید، این سازمان ۹۹ درصد کود اوره را جذب کرده است و در سایر کود‌ها نیز ذخیره کافی وجود داشت و هیچ کشاورزی با کمبود کود مواجه نشد.
سهمیه کود کل استان در سال ۱۴۰۱مقدار ۳۵۸۸۲ تن بوده که علی‌رغم ذخیره کافی اما با توجه به تقاضای کشاورزان و نیاز آن‌ها، درصد جذب کود اوره در سال ۱۴۰۰ میزان ۹۹ درصد و در سال ۱۴۰۲ ۹۸ درصد، و درصد جذب کود‌های فسفاته و پتاسه در سال ۱۴۰۰ میزان ۴۲. ۱۱ و در سال ۱۴۰۲ میزان ۵۳‌. ۱۱ درصد بوده و این یعنی اینکه سهمیه و ذخیره کود این استان کافی بوده اما متقاضی برای جذب همه سهمیه نبوده و نیاز آن‌ها تأمین شده است.
شاید برخی کمبود کود را برای قاچاق، فروش در بازار آزاد باتوجه به تفاوت زیاد قیمت و برای افرادی غیر از کشاورزان بدانند که اگر اینگونه هست، حرفشان درست است.
این نکته نیز حائز اهمیت است که در شاخص‌هایی چون کود و‌سم، مصرف بیش از حد استاندار و علمی به هیچ عنوان در سیاست‌های بخش کشاورزی نیست و تولید محصولات سالم و کاهش مصرف کود و سم در برنامه این سازمان است.
توجه به زنجیره‌های ارزش در گیاهان دارویی، شیلات و دام ( گوشت مرغ)، از دیگر اقدامات ماندگار بخش کشاورزی استان در دولت سیزدهم است.
جذب بیش از ۲۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و راه‌اندازی و تکمیل و ترمیم زیرساخت‌های بخش کشاورزی که بالاترین جذب رقم تسهیلات در بین تمام دستگاه‌های اجرایی استان بوده است در کدام دوره سابقه دارد؟ این‌ها واقعیت بخش کشاورزی و مقایسه بین بخشی است که متولی سنجش آن‌ها، ادارات بالادستی هستند نه جهاد کشاورزی.
منتقدین بدانند که در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، عملکرد‌ها هستند که آمار‌ها را می‌سازند و از این باب، کارنامه‌ای آبرومند در بخش کشاورزی استان، در دوسال اخیر و در دولت سیزدهم با مدیریت سید علی معتمدی‌پور رقم خورد.
در پایان یادآور می‌شویم که سازمان جهاد کشاورزی، به زودی در یک نشست خبری، گزارشی جامع از عملکرد دو ساله خود را ارائه خواهد داد و از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در ادامه همکاری‌های خود با بخش کشاورزی و نقش‌آفرینی در جهاد تبیین، به انعکاس خدمات دولت در این بخش بپردازند.
هرمز
Iran, Islamic Republic of
واقعا مدیر جهاد کشاورزی فردی توانمند هست همیشه پای کار هست کاش بقیه مسئولین هم همینقدر پای کار بودند
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر معتمدی توانمند و انقلابی و زیر ساختی بعضی میرن اداره دنبال پارتی دکتر بهشون باج نمی‌ده عقده ای مینویسند
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1