تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۶۹۲۰۳
واکاوی ترافیک مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد؛
چرا «زنگ مدارس» یاسوج را قفل میکند؟ / کارمندان هنگام تعطیلی مدارس کجا هستند؟ / ارباب رجوع جور جابهجایی فرزندان کارمندان را میکشند!
۰
کبنا ؛ واکاوی الگوی رفتاری تردد درون شهری در یاسوج نشان میدهد شروع ساعت ترافیک از ساعت ۷ صبح بوده و این میزان در ساعت ۷:۴۰ دقیقه به اوج خود میرسد و پس از آن به مرور کاهش مییابد و ساعت ۱۱ تا ۱۳ ظهر دوباره با ترافیک مواجه میشویم.
در بیشتر شهرها اوج ترافیک روزانه از ساعت ۱۶ شروع و حدود ساعت ۱۸ به بالاترین حد خود میرسد اما این مسأله در شهر یاسوج برعکس است و زمان زنگ شروع یا پایان مدارس به اوج خود میرسد و خیابانها و حتی در برخی موارد کوچههای شهر قفل میشوند.
ترافیک یکی از معضلات حمل و نقل درون شهری در یاسوج است که به عوامل مختلفی از جمله وجود مطبهای پزشکان در مسیرهای اصلی تردد، مجتمعهای تجاری در حریم معابر اصلی، جانمایی درست نکردن مدارس بخصوص مدارس غیرانتفاعی، کمبود، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و یا استقبال نکردن مردم از آن، کمبود پارکینگ، نبود سرویس مدارس و... وابسته است. یکی دیگر از این چالشها در افزایش ترافیک به خصوص در نیمه دوم سال، بازگشایی و فعالیت مدارس است.
به طور معمول شهروندان از شنبه تا چهارشنبه در ابتدا و انتهای ساعات کاری و مدارس با مشکلات ترافیکی مواجه میشوند. به طور کلی، جابهجاییها در این ساعات مختص دو گروه است: گروه اول کارمندان و دانشآموزان هستند که از منزل به محل کار یا تحصیل و بالعکس تردد میکنند و انعطافپذیری کمتری در تغییر ساعات رفتوآمد خود دارند. اما گروه دوم شامل افرادی میشود که انعطاف بیشتری در ساعات انجام سفرهای خود دارند. این گروه با اندکی تغییر در ساعت انجام سفرهایشان میتوانند به خود و همچنین گروه اول کمک بسزایی داشته باشند.
یکی از شهروندان با ابراز گلایه از این که طی ساعات تعطیلی مدارس جایی برای سوزن انداختن در خیابانها نیست و ساعتها بین خیابانها در تردد است، میگوید: تردد به گونهای بسیار دشوار است و امکان تردد از ساعت ۱۱تا ۱۳در خیابانهای مرکزی شهر وجود ندارد و ترافیک گره خوردهای در بیشتر خیابانهای مرکزی به چشم میخورد.
یکی دیگر از اولیای دانشآموزان یاسوج عنوان میکند؛ این ترافیک بیتدبیری مسئولان و متولیان امر است که حالا ما والدین دانشآموزان و مردم با مشکل و سختی مواجه میشویم.
وی تأکید میکند: واقعاً اگر سرویس مدرسه داشتیم، آیا با این مشکلات ترافیکی مواجه میشدیم؟ چرا زمان زنگ شروع و پایان مدارس تاکسی در سطح شهر خیلی کم میشود؟
یک شهروند یاسوجی میگوید: مردم شرایط سختی در حمل و نقل عمومی بخصوص برای جابجایی فرزندان خود تحمل میکنند. زیرساختها آماده نیست و مسئولان همیشه میگویند ون، مینی بوس و اتوبوس کم است. باید کار عملیاتی در جهت کاهش این مشکلات انجام شود و تا اتفاقی مثبتی رخ ندهد، همیشه همین حرف را میزنیم.
بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان مسئولیت دارند
«کورش دلشاد»، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این خصوص گفت: بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان در زمینه سرویس مدارس مسئولیت دارند، جلساتی در این خصوص گرفته شد، متولی شهرداری است و آموزش و پرورش تنها یک عضو هست.
وی افزود: سامانه سپند حمل و نقل دانشآموزی را ساماندهی میکند که قرار بود شهرداری یاسوج این سامانه را راهاندازی کند اما تاکنون عملی نشده است.
تحصیل ۴۰ هزار دانشآموز در یاسوج
دلشاد با بیان اینکه ۴۰هزار دانشآموز در مدارس شهر یاسوج مشغول به تحصیل هستند، اظهارکرد: در سطح این شهر ۱۰۷ مدرسه غیرانتفاعی با ۱۸ هزار دانشآموز وجود دارد.
مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: زیرساختهای شهر یاسوج ضعیف است، تا قبل از کرونا در این شهر ۱۳۰ دستگاه مینی بوس داشتیم که در ایام کرونا به دلیل تعطیلی شدن کار، آنها را فروختهاند و هم اکنون این تعداد به حدود ۲۰ دستگاه مینی بوس رسیده است.
دلشاد تصریح کرد: پیشنهاد ما اینست که به متقاضیان مینی بوس تسهیلات ارزان قیمت داده شود تا بخشی از مشکلات ترافیکی و سرویس مدارس شهر یاسوج رفع شود.
انجام ۵۰ درصد سرویس مدارس از سوی شهرداری
همچنین «عبدی دانش مقدم»، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نیز گفت: امسال ۵۰ درصد سرویس مدارس با ساماندهی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری انجام شده است.
وی افزود: ۷۰ درصد مینی بوسهای سطح شهر(۶۰ تا ۷۰ دستگاه)، ۱۱ دستگاه ون، ۷۰ درصد تاکسیها، تاکسی بیسیم و تاکسی تلفنیهای شهر برای سرویس مدارس بکار گرفته شدند و در خصوص بکارگیری اتوبوس برای سرویس مدارس خیابانهای شهر پاسخگو نیست و ظرفیت استفاده از اتوبوس را ندارند.
دانش مقدم اظهارکرد: یکی از دلایل ترافیک با زنگ مدارس این است که کارمندان ادارات سرویس مدارس کار میکنند و یا بصورت شخصی اقدام به جابجایی فرزندان دانش اموز خود میکنند. همچنین استاندارد نبودن معابر، نبودایستگاه و پایانه مسافری شهری، حضور پلیس و اعمل قانون، تمرکز برخی صنوف در سطح شهر، آموزش و... در ترافیک شهر یاسوج نقش دارند که باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
«سرهنگ جابر پیوست»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: وضعیت ترافیک شهر یاسوج و سرویس مدارس این شهر نسبت به سال گذشته بهتر شده و هیچ مشکلی ترافیکی نداریم.
وی افزود: سرویس مدارس ساماندهی شده و حضور پلیس در میدانها و تقاطعها بهتر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جانمایی مدارس غیرانتفاعی از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام گرفته میشود، اظهارکرد: در این رابطه از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام نمیشود.
گفتنی است که شناور شدن ساعت کاری، سرویس مدارس با ون، مینی بوس یا اتوبوس باعث میشود تا تعداد بچههای بیشتری با یک وسیله نقلیه جابجا شوند و تعداد ماشینها کمتر شود در نتیجه بار ترافیکی کمتر خواهد شد. ادارات، تاکسیرانی، شهرداری و... باید با هم هماهنگ باشند تا مشکلات ترافیکی کمتر شود. در این راستا والدینی که شخصاً اقدام به سرویس دهی فرزندان خود میکنند، در صورت امکان از فضای حیاط مدرسه جهت سوار و پیاده کردن دانشآموزان استفاده کرده و در غیر این صورت کمی با فاصله از مدرسه خودروی خود را پارک کنند.
موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دستگاههای نظارتی بر این مسأله مهم نظارت جدی داشته باشند و طی نشست ویژهای با حضور دستگاههای متولی، بررسی شود که چقدر به وظایف و مسئولیتها عمل شده و در صورت سهلانگاری و کوتاهی با دستگاههای متخلف برخورد قانونی شود. اینکه هر دستگاهی از زیر بار مسئولیت و وظایفی که داردشانه خالی کند و تقصیر را به گردن سایر دستگاهها بیندازد مشکلی را حل نمیکند بلکه بر مشکلات شهر و مردم میافزاید.
ایسنا در پایان این گزارش نوشت؛ نکته جالب اینجاست که گزارشات مردمی مبنی براینکه ساعت صبح و ظهر زمان شروع و پایان زنگ مدارس به ادارات و سازمانها که مراجعه میکنیم کارمندان ادارات سرکار خود حضور ندارند و کار ارباب رجوع انجام نمیشود، رسیده که بعد از بررسی مشخص میشود کارمندی که باید کار ارباب رجوع را انجام دهد برای بردن و یا آوردن فرزندش در اداره نیست و این مسأله مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. البته مشخص نیست که این کارمندان با مرخصی کار جابجایی فرزند خود را انجام میدهند یا نه که به نظر میرسد؛ مسئولان باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.
در بیشتر شهرها اوج ترافیک روزانه از ساعت ۱۶ شروع و حدود ساعت ۱۸ به بالاترین حد خود میرسد اما این مسأله در شهر یاسوج برعکس است و زمان زنگ شروع یا پایان مدارس به اوج خود میرسد و خیابانها و حتی در برخی موارد کوچههای شهر قفل میشوند.
ترافیک یکی از معضلات حمل و نقل درون شهری در یاسوج است که به عوامل مختلفی از جمله وجود مطبهای پزشکان در مسیرهای اصلی تردد، مجتمعهای تجاری در حریم معابر اصلی، جانمایی درست نکردن مدارس بخصوص مدارس غیرانتفاعی، کمبود، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و یا استقبال نکردن مردم از آن، کمبود پارکینگ، نبود سرویس مدارس و... وابسته است. یکی دیگر از این چالشها در افزایش ترافیک به خصوص در نیمه دوم سال، بازگشایی و فعالیت مدارس است.
به طور معمول شهروندان از شنبه تا چهارشنبه در ابتدا و انتهای ساعات کاری و مدارس با مشکلات ترافیکی مواجه میشوند. به طور کلی، جابهجاییها در این ساعات مختص دو گروه است: گروه اول کارمندان و دانشآموزان هستند که از منزل به محل کار یا تحصیل و بالعکس تردد میکنند و انعطافپذیری کمتری در تغییر ساعات رفتوآمد خود دارند. اما گروه دوم شامل افرادی میشود که انعطاف بیشتری در ساعات انجام سفرهای خود دارند. این گروه با اندکی تغییر در ساعت انجام سفرهایشان میتوانند به خود و همچنین گروه اول کمک بسزایی داشته باشند.
یکی از شهروندان با ابراز گلایه از این که طی ساعات تعطیلی مدارس جایی برای سوزن انداختن در خیابانها نیست و ساعتها بین خیابانها در تردد است، میگوید: تردد به گونهای بسیار دشوار است و امکان تردد از ساعت ۱۱تا ۱۳در خیابانهای مرکزی شهر وجود ندارد و ترافیک گره خوردهای در بیشتر خیابانهای مرکزی به چشم میخورد.
یکی دیگر از اولیای دانشآموزان یاسوج عنوان میکند؛ این ترافیک بیتدبیری مسئولان و متولیان امر است که حالا ما والدین دانشآموزان و مردم با مشکل و سختی مواجه میشویم.
وی تأکید میکند: واقعاً اگر سرویس مدرسه داشتیم، آیا با این مشکلات ترافیکی مواجه میشدیم؟ چرا زمان زنگ شروع و پایان مدارس تاکسی در سطح شهر خیلی کم میشود؟
یک شهروند یاسوجی میگوید: مردم شرایط سختی در حمل و نقل عمومی بخصوص برای جابجایی فرزندان خود تحمل میکنند. زیرساختها آماده نیست و مسئولان همیشه میگویند ون، مینی بوس و اتوبوس کم است. باید کار عملیاتی در جهت کاهش این مشکلات انجام شود و تا اتفاقی مثبتی رخ ندهد، همیشه همین حرف را میزنیم.
ترافیک بلوار مطهری یاسوج ساعت ۱۲ ظهر
بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان مسئولیت دارند
«کورش دلشاد»، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در این خصوص گفت: بیش از ۱۲ دستگاه اجرایی و سازمان در زمینه سرویس مدارس مسئولیت دارند، جلساتی در این خصوص گرفته شد، متولی شهرداری است و آموزش و پرورش تنها یک عضو هست.
وی افزود: سامانه سپند حمل و نقل دانشآموزی را ساماندهی میکند که قرار بود شهرداری یاسوج این سامانه را راهاندازی کند اما تاکنون عملی نشده است.
تحصیل ۴۰ هزار دانشآموز در یاسوج
دلشاد با بیان اینکه ۴۰هزار دانشآموز در مدارس شهر یاسوج مشغول به تحصیل هستند، اظهارکرد: در سطح این شهر ۱۰۷ مدرسه غیرانتفاعی با ۱۸ هزار دانشآموز وجود دارد.
مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: زیرساختهای شهر یاسوج ضعیف است، تا قبل از کرونا در این شهر ۱۳۰ دستگاه مینی بوس داشتیم که در ایام کرونا به دلیل تعطیلی شدن کار، آنها را فروختهاند و هم اکنون این تعداد به حدود ۲۰ دستگاه مینی بوس رسیده است.
دلشاد تصریح کرد: پیشنهاد ما اینست که به متقاضیان مینی بوس تسهیلات ارزان قیمت داده شود تا بخشی از مشکلات ترافیکی و سرویس مدارس شهر یاسوج رفع شود.
انجام ۵۰ درصد سرویس مدارس از سوی شهرداری
همچنین «عبدی دانش مقدم»، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج نیز گفت: امسال ۵۰ درصد سرویس مدارس با ساماندهی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری انجام شده است.
وی افزود: ۷۰ درصد مینی بوسهای سطح شهر(۶۰ تا ۷۰ دستگاه)، ۱۱ دستگاه ون، ۷۰ درصد تاکسیها، تاکسی بیسیم و تاکسی تلفنیهای شهر برای سرویس مدارس بکار گرفته شدند و در خصوص بکارگیری اتوبوس برای سرویس مدارس خیابانهای شهر پاسخگو نیست و ظرفیت استفاده از اتوبوس را ندارند.
دانش مقدم اظهارکرد: یکی از دلایل ترافیک با زنگ مدارس این است که کارمندان ادارات سرویس مدارس کار میکنند و یا بصورت شخصی اقدام به جابجایی فرزندان دانش اموز خود میکنند. همچنین استاندارد نبودن معابر، نبودایستگاه و پایانه مسافری شهری، حضور پلیس و اعمل قانون، تمرکز برخی صنوف در سطح شهر، آموزش و... در ترافیک شهر یاسوج نقش دارند که باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
ترافیک بلوار ابوذر یاسوج ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه ظهر
هیچ مشکلی ترافیکی نداریم«سرهنگ جابر پیوست»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: وضعیت ترافیک شهر یاسوج و سرویس مدارس این شهر نسبت به سال گذشته بهتر شده و هیچ مشکلی ترافیکی نداریم.
وی افزود: سرویس مدارس ساماندهی شده و حضور پلیس در میدانها و تقاطعها بهتر شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای جانمایی مدارس غیرانتفاعی از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام گرفته میشود، اظهارکرد: در این رابطه از پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام نمیشود.
گفتنی است که شناور شدن ساعت کاری، سرویس مدارس با ون، مینی بوس یا اتوبوس باعث میشود تا تعداد بچههای بیشتری با یک وسیله نقلیه جابجا شوند و تعداد ماشینها کمتر شود در نتیجه بار ترافیکی کمتر خواهد شد. ادارات، تاکسیرانی، شهرداری و... باید با هم هماهنگ باشند تا مشکلات ترافیکی کمتر شود. در این راستا والدینی که شخصاً اقدام به سرویس دهی فرزندان خود میکنند، در صورت امکان از فضای حیاط مدرسه جهت سوار و پیاده کردن دانشآموزان استفاده کرده و در غیر این صورت کمی با فاصله از مدرسه خودروی خود را پارک کنند.
موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دستگاههای نظارتی بر این مسأله مهم نظارت جدی داشته باشند و طی نشست ویژهای با حضور دستگاههای متولی، بررسی شود که چقدر به وظایف و مسئولیتها عمل شده و در صورت سهلانگاری و کوتاهی با دستگاههای متخلف برخورد قانونی شود. اینکه هر دستگاهی از زیر بار مسئولیت و وظایفی که داردشانه خالی کند و تقصیر را به گردن سایر دستگاهها بیندازد مشکلی را حل نمیکند بلکه بر مشکلات شهر و مردم میافزاید.
ایسنا در پایان این گزارش نوشت؛ نکته جالب اینجاست که گزارشات مردمی مبنی براینکه ساعت صبح و ظهر زمان شروع و پایان زنگ مدارس به ادارات و سازمانها که مراجعه میکنیم کارمندان ادارات سرکار خود حضور ندارند و کار ارباب رجوع انجام نمیشود، رسیده که بعد از بررسی مشخص میشود کارمندی که باید کار ارباب رجوع را انجام دهد برای بردن و یا آوردن فرزندش در اداره نیست و این مسأله مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. البته مشخص نیست که این کارمندان با مرخصی کار جابجایی فرزند خود را انجام میدهند یا نه که به نظر میرسد؛ مسئولان باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.